Diskutera Digital Fotografering här

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Riktigt riktigt bra bilder Johan! :tummenupp

Att panoreringen bli sådär bra med så pass snabb slutare :confused: Men det blir den tydligen! :)

Men dom stående bilderna kan du croppa bort mycket av himlen från. Tillför det inte bilden nånting så bort med skiten bara.


RoLLERs bästa boktips #1: Bild och Budskap med Bo Bergström.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Så den är bra alltså?

Själv sitter jag nu och väntar på Scott Kelbys Photoshop CS3 för digitalfotografer (plus en del mera spännande och icke fotorelaterade böcker). Är det någon som har läst hans Photoshop CS3 - 7-stegsmetoden och har någon åsikt om den?

Och är det någon som har koll på böcker om ljussättning/studiofotografering/blixtfotografering?
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Så den är bra alltså?

Själv sitter jag nu och väntar på Scott Kelbys Photoshop CS3 för digitalfotografer (plus en del mera spännande och icke fotorelaterade böcker). Är det någon som har läst hans Photoshop CS3 - 7-stegsmetoden och har någon åsikt om den?

Och är det någon som har koll på böcker om ljussättning/studiofotografering/blixtfotografering?

Bild och kommunikation är bra och svår att sluta läsa. Den öppnar sinnena. Scott Kelbys böcker är mer som kokböcker som berättar hur man gör.

Jag har väl läst en 100 sidor i 7-stegs metoden Den e bra, men det e inget man sträckläser utan betar av lite när man har lust. Ska man få ut det mesta av den boken ska man sitta och jobba parallellt i PS.

CS3 boken har jag läst inledningen i men kommer jobba en hel del med den i höst eftersom det är kurslitteratur.

Idag köpte jag "Effektiv Visuell Kommunikation", också av Bo Bergström som jag tror är en höjdare. Den går nog lite mer på djupet jämfört med Bild & Kommunikation. Tror den tar upp lite om typosnitt mm som kan va kul.

Edit: Angående böcker om ljussättning, blixtfotografering och studiofoto så kan jag rekommendera Scott Kelbys Digital Fotografi 1 & 2 som behandlar alla dom 3 ämnena + mycket mer.

Annars läste jag en bok som heter Proffsfotografering som går in mer på djupet med det här med studiofoto och allt vad det innebär annars, som jag också kan rekommendera. Den är visserligen lite mer inne på produktbilder. Det finns en bok i samma serie som heter personfotografering också.

Hur som helst så tycker jag att Kelbys böcker va roligare att läsa.
 
Last edited:

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Jag vill ju ha lite himmel och sådant bakom, och helst ville jag ha med lite berg med eftersom det är i Norge de kör och det var berg runt om...
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Bild och kommunikation är bra och svår att sluta läsa. Den öppnar sinnena.
Samtidigt så kan jag känna när jag läser om att kommunicera med bilder, bildkomposition, etc att jag blir mera begränsad. Man kläms in i en värld full av regler för hur en bra bild ska se ut.


Jag vill ju ha lite himmel och sådant bakom, och helst ville jag ha med lite berg med eftersom det är i Norge de kör och det var berg runt om...
Men bergen syns ju ändå inte på grund av skärpedjupet och rörelseoskärpan i panoreringen... :tungan

Du provade inte att ta lite mera av en översiktsbild med längre skärpedjup och kortare brännvidd?
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Samtidigt så kan jag känna när jag läser om att kommunicera med bilder, bildkomposition, etc att jag blir mera begränsad. Man kläms in i en värld full av regler för hur en bra bild ska se ut.

Esquire.... du är inget bildgeni som gör hyllade utställningar på museum dit folk vallfärdar för att beskåda dina verk i vilka du tar ut svängarna och inte låter dig begränsas av regler. Du är en nobody! :hördu

Läs boken så undviker du felen du gör idag och producerar bättre bilder. :fakta
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Och lite bilder från Supercrossen och Freestyle Motocrossen på Ullevi i fredags...

Fler bilder finns som vanligt på www.jsfoto.com

MVH

Johan

sx_ullevi08-0263_800px.jpg


sx_ullevi08-1825_800px.jpg


sx_ullevi08-0278_800px.jpg


sx_ullevi08-0351_800px.jpg


sx_ullevi08-0292_800px.jpg


sx_ullevi08-0366_800px.jpg


fmx_ullevi08-1703_800px.jpg


fmx_ullevi08-1759_800px.jpg


fmx_ullevi08-1656_800px.jpg


fmx_ullevi08-0338_800px.jpg
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Esquire.... du är inget bildgeni som gör hyllade utställningar på museum dit folk vallfärdar för att beskåda dina verk i vilka du tar ut svängarna och inte låter dig begränsas av regler. Du är en nobody! :hördu
:rofl
Nae, det kan jag hålla med om. Och det gäller nog de flesta i denna tråd.

Men när jag blivit lite mera medveten i mitt bildskapande så har det gått från ett läge där jag var ganska nöjd med bilder som var skarpa och något som när korrekt exponerade till att det väckts en hel del nya frågor som komplicerar saker och ting.
 

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Jag känner att jag kan ta mitt ansvar och ta hand om alla gamla canon-kameror som nu kommer läggas undan nu när alla byter upp sig. Jag tar inte mycket betalt för denna tjänsten, i nödfall kan ett byte rakt av mot mitt 350 eller 20d hus vara möjligt.. :rolleyes:

Nä men seriöst, så om någon funderar på att sälja sitt gamla hus så skicka ett PM vettja:)
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Ser inte helt oväntat ut att smiska Nikon D700 ganska så ordentligt*... :hihi


*) Tja, inte på seriebildstagning. Men man kan ju inte få allt här i världen. :rolleyes:

Jag orkar inte läsa... Vad gör den mycket bättre? Bättre på höga iso? Bättre AF? Tätad?

Förklara för mig ;)
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
På pappret så var serietagning bilder/sek inte så mkt att hurra för om de nu inte har skrivit fel. Det var någon som nämnde att den är mer åt studiohållet än åt ev sportfotografering men visst jag kan ha fel!

Jag har siktet inställd på 50D! :D
 

Basisten

I swear to drunk i'm not God ociffer!!!!
Gick med
8 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
Svarta faran
På pappret så var serietagning bilder/sek inte så mkt att hurra för om de nu inte har skrivit fel. Det var någon som nämnde att den är mer åt studiohållet än åt ev sportfotografering men visst jag kan ha fel!

Jag har siktet inställd på 50D! :D

Jag med, eller en 40d...får se hur många bagare HKsupplies tar för en 50d innan jag bestämmer mig:gnissla
 

DanielJ

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
denna tråden har jag totalt missat. langar upp ett par bilder jag knäppte idag, tagna med en samsung GX-10 och..

SG102204 minskad.jpg
..gammalt 70-210mm utan autofokus

SG102145 (2) minskad.jpg
..18-55mm kitobjektiv

kommentera gärna.

edit: verkar inte gå att lägga upp bilder i högre upplösning än såhär. eller? :confused:
 

Basisten

I swear to drunk i'm not God ociffer!!!!
Gick med
8 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
Svarta faran
Inte för att en 40D är dålig men ska du inte provskjuta 50D innan du bestämmer dig. Fokusen, bilder/sek samt bättre bilder vid högt ISO lockar!

Självklart provpanga innan! Främst AF och ISO lockar, Digi4 processorn ska ju rocka ordentligt om man lyssnar på Canon:yoparty Sen så är det inte helt fel med Micro af justering:)

Men anledningen till att jag tittar lite mot 40d är att det blir rätt dyrt iom att jag allra helst vill ha ett batterigrepp, och 50d är redan för dyr för mig (nästan, fattig student!)
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag orkar inte läsa... Vad gör den mycket bättre? Bättre på höga iso? Bättre AF? Tätad?

Förklara för mig ;)
Tja, jag tycker ju inte ens att D700 var särskilt spännande jämfört med 5D... :wiggle

Men:
* 5D mkII klarar ju av en aning högre upplösning...
* 5D mkII kan spela in video i HD-upplösning (vilket jag iofs redan avskrivit som ointressant för mig på en digital systemkamera tidigare i denna tråd).
* 5D mkII kommer antagligen att bli billigare än D700 (enligt de preliminära priserna som ligger ute nu).
* 5D mkII är lättare än D700.
* Sökaren på 5D mkII har större täckning.

Vet inte hur den är på höga ISO, hur AF är på den eller hur bra tätningen står sig jämfört med D700. Men det lär säkert alla fototidningar i världen ge utförliga svar på inom de närmaste månaderna. :tungan
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top