Diskutera Digital Fotografering här

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Blir inget S-tälje för mig idag. Har inte fått nån kamera ännu :(


Öööööööh vad är det som händer tell me Noooooooooooooooow! :D


Jo tänkte fråga er här, vad vinner man på riktigt långa tider på stillbilder såsom landskap mm?
 
Last edited:

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
Nu bär det av till Norge igen. Västkusten denna gången =)
Tar nu bara med mig min nyköpta (och andra!) Casio Elixim V-8 och får väl försöka fixa någonting kul så fort jag fått fötterna på plats.

lycka till där...

fan han aldrig säga hejdå.
 

Nihlén

Go Thai
Gick med
3 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda X-11 -01
Försöker lösa ett lagringsbekymmer jag känner att jag kommer åka på.
Ska ut å resa en längre period och som fotogalning så behöver man ju en säker backup på bilderna, Kommer ta med mig minneskort på totalt 20GB, bärbar dator med 30gb lagringsutrymme, skapade ett gratiskonto på nätet på en backupsida med 50GB men det är så fruktansvärt dålig kapacitet på uppströmmen till den servern. så nu är frågan hur man ska göra.

Tror kanske inte att jag kommer fylla alla minneskort (vill ju ha ett liv bredvid fotograferingen), vilket innebär att man kan ha 2 av minnena tillgänglia för lagring samt den bärbara.
Får ta och förvara minneskorten och datorn på olika ställen utifall man blir rånad.

Sen är ju den ständiga frågan, på senare tid har jag bara fotat i JPG, hoppade RAW-formatet för att få mer utrymme, men hur ska man göra egentligen?
RAW är ju vad det är vilket kan vara skönt att ha när man kommer hem å ska efterbehandla bilderna.

Kommer resa med min gamla EOS 20D (40.000exp hittils :() och en Sony DSC-T9 som smidig kamera när man ska springa på stan.
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Försöker lösa ett lagringsbekymmer jag känner att jag kommer åka på.
Ska ut å resa en längre period och som fotogalning så behöver man ju en säker backup på bilderna, Kommer ta med mig minneskort på totalt 20GB, bärbar dator med 30gb lagringsutrymme, skapade ett gratiskonto på nätet på en backupsida med 50GB men det är så fruktansvärt dålig kapacitet på uppströmmen till den servern. så nu är frågan hur man ska göra.

Tror kanske inte att jag kommer fylla alla minneskort (vill ju ha ett liv bredvid fotograferingen), vilket innebär att man kan ha 2 av minnena tillgänglia för lagring samt den bärbara.
Får ta och förvara minneskorten och datorn på olika ställen utifall man blir rånad.

Sen är ju den ständiga frågan, på senare tid har jag bara fotat i JPG, hoppade RAW-formatet för att få mer utrymme, men hur ska man göra egentligen?
RAW är ju vad det är vilket kan vara skönt att ha när man kommer hem å ska efterbehandla bilderna.

Kommer resa med min gamla EOS 20D (40.000exp hittils :() och en Sony DSC-T9 som smidig kamera när man ska springa på stan.

Backup på nätet: carbonite
ca 500:-/ år och fri mängd backupplats.

Ang JPG eller RAW. Plåta JPG och välj RAW när du ska ta ännu mer seriösa bilder. När det är ngt extremt speciellt.
Sen kör du in Lightroom och efterbehandlar JPG som RAW och märker ingen skillnad. inget sparas i originalfilen utan du gör alltid en export till ny bildfil. :)

Öööööööh vad är det som händer tell me Noooooooooooooooow! :D


Jo tänkte fråga er här, vad vinner man på riktigt långa tider på stillbilder såsom landskap mm?

Du känner inte att du kan ha svarat på den frågan redan? När det är sämre ljus? Eller när du vill ha ut en effekt av rundade "stjärnfall"? :)
 
Last edited:

Nihlén

Go Thai
Gick med
3 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda X-11 -01
Backup på nätet: carbonite
ca 500:-/ år och fri mängd backupplats.

Ang JPG eller RAW. Plåta JPG och välj RAW när du ska ta ännu mer seriösa bilder. När det är ngt extremt speciellt.
Sen kör du in Lightroom och efterbehandlar JPG som RAW och märker ingen skillnad. inget sparas i originalfilen utan du gör alltid en export till ny bildfil. :)

Carbonite? har de bra hastighet tilll sina servrar? kör med ADrive men när det tar några minuter att ladda upp 5MB då kan det bli jobbigt om man plåtat i några dagar och ska göra backup.

Lightroom låter bra har alltid kört med Photoshop CS.
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Carbonite? har de bra hastighet tilll sina servrar? kör med ADrive men när det tar några minuter att ladda upp 5MB då kan det bli jobbigt om man plåtat i några dagar och ska göra backup.

Lightroom låter bra har alltid kört med Photoshop CS.

Har ett par på jobb som kör det och dom klagar inte på servrarnas lina. Det går kanske inte tokfort men det rör på sig.
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Jag har en liten fråga till er som verkar kunna det här med foto.
Om man skulle fotografera en tunnel vad ska man ha för typ av objektiv då för att få en ball känsla,vidvinkel?
Målet är att man ev ska gör en fototapet av fotografiet.
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Jag har en liten fråga till er som verkar kunna det här med foto.
Om man skulle fotografera en tunnel vad ska man ha för typ av objektiv då för att få en ball känsla,vidvinkel?
Målet är att man ev ska gör en fototapet av fotografiet.

Beor ju på hur mkt du vill ha med i bild men ett ultravidvinkel hade jag valt
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Låter avancerat och skoj. Klart man vill ha lite av känslan att man står i tunneln när man står framför.
En annan fråga är en "Vilken kamera ska jag köpa" fråga.
Står och väljer mellan Nikons D60 och Sonys A200 då dom ligger ungefär lika i pris.
Har tittat lite på objektiv och så på Blocket och utbudet verkar större till Nikon än till Sonyns?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Du känner inte att du kan ha svarat på den frågan redan? När det är sämre ljus? Eller när du vill ha ut en effekt av rundade "stjärnfall"? :)

Ha ha ha där ser du vilket minne man har, tur att frugan sin håller iordning på en! :)
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Om man skulle fotografera en tunnel vad ska man ha för typ av objektiv då för att få en ball känsla,vidvinkel?

Hur föreställer du dig bilden? beskriv hur du vill ha den.
Vill du ha mycket tunnelväggar och långt djup i bilden så är vidvinkel ett hett tips.

Betr kamera: D60...klart bättre begagnatmarknad på allt + att det är en mkt bra kamera för liten slant. Lägg stålarna på bra objektiv.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Låter avancerat och skoj. Klart man vill ha lite av känslan att man står i tunneln när man står framför.
En annan fråga är en "Vilken kamera ska jag köpa" fråga.
Står och väljer mellan Nikons D60 och Sonys A200 då dom ligger ungefär lika i pris.
Har tittat lite på objektiv och så på Blocket och utbudet verkar större till Nikon än till Sonyns?

Helt riktigt..Själva kamerahusen är nog relativt likvärdiga. men tillbehörsmarknaden är klart större till Nikon.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Varför köper du inte min lågmilare ist?

men nu vaknade du ,,jag har pm:at dig flera ggr utan svar,,,hmm,,ett fall för Swedie kanske,data error..

jaja ,sånt är livet,,för sent nu

Förhoppningsvis lycklig ägare till en 300:a nu :D
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top