Diskutera Digital Fotografering här

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Nån som provat ett 400/5,6 med 2x extender?
Torskar AF, men det struntar jag i.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Nån som provat ett 400/5,6 med 2x extender?
Torskar AF, men det struntar jag i.
Du vet, det är lite väl tidigt på året för att smyga vid badstränderna och leka snuskgubbe.

Eller för att svara på din fråga: Nej, jag har inte testat det.

Men jag har för mig att jag blev tillfrågad av någon om jag var intresserad av att köpa ett sånt (eller om det gällde ett 300/4,0 L IS). Hade jag kommit på vem det var så hade jag kanske kunnat fråga den personen om denne testat det. :va
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Är det någon här som är professionell eller legitimerad för att ta bilder från hemmet för försäljning? Ska testa använda mäklare på internet för 5000kr där fotografering tyvärr inte ingår.

Har testat ta med egna kameran, Canon EOS 400D med 18-55mm objektiv. Det blir inget bra "liv" i bilderna som man annars ser på hemnet från professionellt tagna bilder.
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Är det någon här som är professionell eller legitimerad för att ta bilder från hemmet för försäljning? Ska testa använda mäklare på internet för 5000kr där fotografering tyvärr inte ingår.

Har testat ta med egna kameran, Canon EOS 400D med 18-55mm objektiv. Det blir inget bra "liv" i bilderna som man annars ser på hemnet från professionellt tagna bilder.

Tror nog du fixar det.
Kör med stativ, vidvinkel och långa slutartider.
Ett tips är att köra med blixt (lös) på ställen där det behövs.
Sen kan man räta upp perspektiven i PS.
Bättre än att betala en massa pengar åt nån som bara förhoppningsvis gör ett bra jobb.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Har testat ta med egna kameran, Canon EOS 400D med 18-55mm objektiv. Det blir inget bra "liv" i bilderna som man annars ser på hemnet från professionellt tagna bilder.

Tror nog du fixar det.
Kör med stativ, vidvinkel och långa slutartider.


Gör som jesseboy säger!
Långa slutartider ger mer ljus och vid behov använda en extern blixt.

Ett tips jag fick var att fota ur grod/barn-perspektiv.
Ta en bild stående och testa sedan att ta "samma" bild fast sittandes på huk. grodperspektiv får rummet att verka större.
 

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Jag har lite tid över ikväll.

Nån som har något tips på bra läsning vad gäller inspiration, roliga tekniker, allmänt uppiggande fotoläsning? Något som inspirerar och ger mig nya ideer.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Tror nog du fixar det.
Kör med stativ, vidvinkel och långa slutartider.
Ett tips är att köra med blixt (lös) på ställen där det behövs.
Sen kan man räta upp perspektiven i PS.
Bättre än att betala en massa pengar åt nån som bara förhoppningsvis gör ett bra jobb.
Du menar att min kamera kan göra allt det där du säger?

Jag har inte lust att köpa en extern blixt bara för det här. Då betalar jag hellre någon för jobbet.

Jag har inget stativ, men det går ju att göra något provisoriskt.

Att ta i midjehöjd känner jag till. Ger en annan vy på rummet.
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Du vet, det är lite väl tidigt på året för att smyga vid badstränderna och leka snuskgubbe.

Eller för att svara på din fråga: Nej, jag har inte testat det.

Men jag har för mig att jag blev tillfrågad av någon om jag var intresserad av att köpa ett sånt (eller om det gällde ett 300/4,0 L IS). Hade jag kommit på vem det var så hade jag kanske kunnat fråga den personen om denne testat det. :va

Badstrand... jag? :tuttar nääääääääeee.....
Skall bara knäppa lite på vattenbrynet... :tuttar :tuttar

300/1,8 har jag hört skall lira bra med både 1,4x och 2x om man får bra exemplar av allting.

Jag är intresserad av maximalt reach för så låg kostnad som möjligt. Är löjligt inne på att skaffa nån form av tubkikare med koppling för att kunna zooma som fan. Kan bli liten bländare då, och svårt att få till, men kan gå. Problemet med kikare av stjärntyp är att dom kan ha ganska lång "minsta fokusavstånd" så dom kan eventuellt inte fungera för foto utanför kosmos.

Men hittar jag sån utrustning så köper jag på studs, för här skall jävlar i mig zoomas.

Grannkärringen får se upp
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Du menar att min kamera kan göra allt det där du säger?

Jag har inte lust att köpa en extern blixt bara för det här. Då betalar jag hellre någon för jobbet.

Jag har inget stativ, men det går ju att göra något provisoriskt.

Att ta i midjehöjd känner jag till. Ger en annan vy på rummet.

Om du kan bestämma manuellt på kameran så kan du ordna det, även om du har en kompakt. Det där med blixt är mest ett trick som de flesta kör med för att köra lite ljus där det annars är mörkt, om man har en slutartid på tex 8 sek kan man ljusa upp lite i mörka hörn. Visst, kan du lägga kameran på en pall eller liknande så varför inte? Borde inte vara några bekymmer.
Om det ändå inte funkar, tjoa till, jag är övertygad om att det finns massor av duktiga killar här som inte har så långt till där du bor och kan ordna det.:tummenupp
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Hmm..Japanfoto har oroväckande låga priser nu..11999:- för en D300 :)
Bara det inte är en till härva på gång.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Hmm..Japanfoto har oroväckande låga priser nu..11999:- för en D300 :)
Bara det inte är en till härva på gång.
Då hade de ju kunnat välja någon tid på året då inte alla är luspanka efter julfirandet. :tungan
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Ingen som har erfarenheter eller åsikter om Pentax Optio W60? http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=OPW60bla
vill ha en bra kompakt som tål lite stryk och väta, andra förslag kanske??

Det enda tips jag kan ge är att inte köpa Olympus Mjumodell som är vattentät.
Visst, den funkar skitbra att bada med, men den fotar ungefär som en risig mobilkamera. Jag hade en lång utläggning om den hos en återförsäljare (tjejens kamera) och fick till slut reklamera den. I övrigt vet jag inte ett smack, men undvik den iaf :)
 

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Västervik
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Det enda tips jag kan ge är att inte köpa Olympus Mjumodell som är vattentät.
Visst, den funkar skitbra att bada med, men den fotar ungefär som en risig mobilkamera. Jag hade en lång utläggning om den hos en återförsäljare (tjejens kamera) och fick till slut reklamera den. I övrigt vet jag inte ett smack, men undvik den iaf :)

Tack, har oxå fått uppfattningen att dom inte är speciellt bra. Eftersom jag redan har en hyffsad systemkamera så kommer du här bli mer fest och spontankortskamera och det känns som det är bra med en som tål lite stryk då.
Jag vet iochförsig inte hur pass "känsliga" vanliga kompaktare är? Har kollat lite på Nikon coolpix S60. Är det en bra kompakt? Hade tänkt mig max 3000:-.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Råd o tips tack.. Om nu Japanfoto:s priser stämmer, så kan jag få en d300 utan glugg för 12000...eller en d90 med en hyfsad 18-105vr för 9000..
enligt de tester jag läst så är 90:an inget dumt köp..men en 300:a är ändå snäppet vassare.
Vad skulle ni gjort ??
 

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
Råd o tips tack.. Om nu Japanfoto:s priser stämmer, så kan jag få en d300 utan glugg för 12000...eller en d90 med en hyfsad 18-105vr för 9000..
enligt de tester jag läst så är 90:an inget dumt köp..men en 300:a är ändå snäppet vassare.
Vad skulle ni gjort ??

Prestandamässigt påstås D90:n vara lika bra som 300:an och vissa påstår till och med att ISO egenskaperna är bättre på 90:n. Filmningsfunktionen (utan AF) tycker jag är helt ointressant!

Jag var i samma dilemma för nån månad sen och det slutade med att jag köpte en 300 (hade D80 innan). Anledningen var egentligen mest utformningen och känslan på huset, man kan komma åt de flesta funktioner med reglage på huset så man slipper in i menyer och bläddra. Det man kanske också bör tänka på är att 300:an inte har några förinställda program (förutom P-läget) om det är någon novis som ska använda kameran.

Att det följer med en glugg med D90:n tycker jag också är ointressant då man ändå inte har så mycket användning för halvrisiga kitgluggar!

Priskilnaden är ju förstås ganska stor och dessutom är batterigreppet svindyrt till 300:an. Hade inte tänkt skaffa nåt sådant men gjorde det ändå då huset känns helt fel utan! Sen är iofs batterigreppet betydligt mer robust (magnesium) än det plastiga MB-D80.

Börjar ju också komma ut ganska många begagnade 300:ndror då många nu skaffar D700 vilket nog snart ska få ned begpriserna lite!
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Råd o tips tack.. Om nu Japanfoto:s priser stämmer, så kan jag få en d300 utan glugg för 12000...eller en d90 med en hyfsad 18-105vr för 9000..
enligt de tester jag läst så är 90:an inget dumt köp..men en 300:a är ändå snäppet vassare.
Vad skulle ni gjort ??


Har inte provat varken D90 eller 5DmkII ang filmning men filmning utan AF känns bara tråkigt. Du har ju en liten smidig videokamera så jag skulle säga D300, se bara på Roller han får vara med på fotomässor! :D Hann inte prova hur D300 känns utan batterigrepp men jag måste skaffa ett till mitt hus när jag börjar brassa på ordentligt.

Oavsett hus så kommer du bli jäkligt vass i år, ska du sälja ditt Sigma & köpa ett 70-200 2,8 VR när du ändå håller på? :yoparty
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top