Diskutera Digital Fotografering här

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Grattis....har en likadan..Canonglugg
Mycket trevligt objektiv. Köpte det till ett ganska vettigt pris begagnat. Visst skulle ljusstyrkan hos EF 24-70/2,8 L USM varit trevlig att ha. Men det kändes som att lägre pris, bildstabilisering, mindre storlek och lägre vikt hos det här objektivet vägde tyngre för min del.

Fint Esq, du har en fin påse med grepper nu du. :)
Nu har jag två hyfsade objektiv. Så då saknas det bara ett lite nyare och häftigare kamerahus. Min EOS 350D känns ju nästan antik vid det här laget. :gnissla

Och det skulle ju inte skada om Posten kunde ta och leverera polarisationsfiltret jag beställde från Cyberphoto. Som Cyberphoto skickade 15/12. Det är snart fyra veckor sedan det. :mad:
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Mycket trevligt objektiv. Köpte det till ett ganska vettigt pris begagnat. Visst skulle ljusstyrkan hos EF 24-70/2,8 L USM varit trevlig att ha. Men det kändes som att lägre pris, bildstabilisering, mindre storlek och lägre vikt hos det här objektivet vägde tyngre för min del.


Nu har jag två hyfsade objektiv. Så då saknas det bara ett lite nyare och häftigare kamerahus. Min EOS 350D känns ju nästan antik vid det här laget. :gnissla

Och det skulle ju inte skada om Posten kunde ta och leverera polarisationsfiltret jag beställde från Cyberphoto. Som Cyberphoto skickade 15/12. Det är snart fyra veckor sedan det. :mad:

Det skulle bara fattas att du säljer allt & går över till Nikon? :D
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det skulle bara fattas att du säljer allt & går över till Nikon? :D
Kommer inte att inträffa. :D

Det vill säga om inte någon skulle komma och ge mig t.ex. en D3X och objektiv motsvarande de jag har. Då KANSKE man skulle gå över till den mörka sidan... :gnissla


Vill själv köpa mig Canon EF 16-35/2,8 L USM II, får dock vänta lite. Ska ju ha den i ny förpackning! =)
Mjo, det skulle inte göra ont med ett 16-35. Personligen så får jag nog dock överleva med de 24mm som det här ger så länge. Och sedan kanske det blir ett 17-40/4 L istället, mest för att det har 77mm filtergänga (precis som mitt 24-105/4 L och 70-200/2,8 L).
Nytt och fräscht. Värst vilken lyxlirare du ska vara då. :tungan
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Esq: Förstår att du kallar det leksak när det står Canon på :D

Nej men för att vara lite seriös är jag avis på att Canon har så många vettiga mellanklass-gluggar. Vi nikonister får nöja oss med antingen slöa kitgluggar eller saftiga 2.8-gluggar. Fast samtidigt har man ju en ursäkt att införskaffa fina 2.8-gluggar ;)
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Lowepro Mini Trekker AW är en klockren väska...


både till vardags:
3185279364_085f945ee1.jpg


och fest:
3185281652_7b60c0479e.jpg
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Esq: Förstår att du kallar det leksak när det står Canon på :D

Nej men för att vara lite seriös är jag avis på att Canon har så många vettiga mellanklass-gluggar. Vi nikonister får nöja oss med antingen slöa kitgluggar eller saftiga 2.8-gluggar. Fast samtidigt har man ju en ursäkt att införskaffa fina 2.8-gluggar ;)
Jupp. Nikon hoppar mer eller mindre direkt från sin AF-S 24-120/3.5-5.6G VR IF-ED för ca 6500kr upp till AF-S 24-70/2,8 G ED för ca 15000kr. Om man inte pratar DX-formatet.

Canon har iaf för det mesta något billigare och mindre ljusstarkt alternativ till de flesta av sina EF objektiv.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
:).. jag har en sån osså , men har inte testat festversionen ännu,,ser trevlig ut. Men vad är det svarta plastiga till vänster, där jordnötterna ska ligga,,
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Jupp. Nikon hoppar mer eller mindre direkt från sin AF-S 24-120/3.5-5.6G VR IF-ED för ca 6500kr upp till AF-S 24-70/2,8 G ED för ca 15000kr. Om man inte pratar DX-formatet.

Canon har iaf för det mesta något billigare och mindre ljusstarkt alternativ till de flesta av sina EF objektiv.


Jag börjar ju sukta efter D700 då det skulle kännas som den vettigaste uppgraderingen. Och just 24-70-priset är en sak som verkligen stör mig då jag skulle vilja ha en vettig ersättare till 17-50. Men då var det en sak som slog mig. När jag använder min normalzoom är det nästan bara ändlägena som används. Därför kan jag lika gärna införskaffa en 20/2.8 som ersättare till 17-50. Så får jag ha 20/2.8, 50/1.8 och 85/1.8 som "normalzoom".


@GubbLasse: Det är den man fotar festen med. PEZ-dispensern sätter man i blixtskon för att locka fram glada miner. Sen kör man med den inbyggda blixten som commandoblixt och SB-800 i remoteläge :fyllisar
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Bra precis sådär ser min ut också, men den heter CompuTrekker AW. Är samma tror jag fast med ett fack för bärbar PC. Bra om man skall p-surfa på festen.

Bra väska är det iallafall.

Jag har oxo en Computrekker men har insett att den är stor som fan. Vill ha ngt mindre som kompletterar den. När den är fullastad med alla kameraprylar OCH en laptop så blir den...tjock. Rent åt helvete för tjock.

Så jag ska ha tag i en Slingshot 200 AW. :)

Tips på sida att läsa: http://www.diyphotography.net/
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Yep, tenderar bli tung när man kör maxat.
Tycker dock den funkar bra när man sitter på bågen.

För mindre ändamål har jag en Nova 4 AW. Toppmatad, men inte "genomträngbar" som reporterväskorna.
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Yep, tenderar bli tung när man kör maxat.
Tycker dock den funkar bra när man sitter på bågen.

För mindre ändamål har jag en Nova 4 AW. Toppmatad, men inte "genomträngbar" som reporterväskorna.

Har ju insett att man inte bara har en väska. Det ska nog till att man har ett par stycken att välja mellan. Ibland vill jag vara "lätt packad" och då syftar jag inte på mängden alkohol. :hihi
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
...nu var det 1000 år sen jag var inne här, så detta kanske är gammalt, men jag vill ändå tipsa om www.thepgbphotoaward.com eftersom det finns så många duktiga och kreativa fotografer här.
240 000 tror jag man kan vinna, men det kostar 10 bucks och man har inte så länge kvar på sig.
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Bra precis sådär ser min ut också, men den heter CompuTrekker AW. Är samma tror jag fast med ett fack för bärbar PC. Bra om man skall p-surfa på festen.

Bra väska är det iallafall.

Funderade länge på en sådan men kände att det skulle bli lite för tungt. Jag har ju oftast med mig datorn som mellanlagring men jag får nöja mig med att ha den i axelväska istället. I övrigt får jag väl lov o säga att det är en vettig väska för pengarna. Smidigt med ett litet regnskydd också...
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Jag får väl bidra med lite mer alster. Lunds centrum en solig vårvinterdag med massor av rörelse och människor ute på stan. Streetpics är skoj!

Lund in black ´n white

IMG_9169.jpg
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top