Diskutera Digital Fotografering här

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Nog med tekniksnack... bilder! :D

Svärfars jycke är ute och drar!
3173093479_4d5a4755a3_o.jpg

Lite behind the scenes kan man ju bjuda på... Första gången på länge man är på fel sida av kameran :näsblod

Rattar in inställningarna:
3173864222_52bb9dbd15.jpg

Testskjuter:
3173031217_fc7d6b138e.jpg

3173032337_8b8f025fff.jpg

Ser bra ut...
3173030639_fd8193f2ae.jpg

Då kör vi...
3173035869_ed297ea8ec.jpg

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Nog med bilder..tillbaks till nörderiet,fin lopptaxi förresten :)
Man ser ofta i beg annonser: "endast 1000 exponeringar".
Hur gör man för att få fram den infon? Gällandes Nikon.
Kan ju va tråkigt om man köper en beggad med 100k exp.

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Nog med bilder..tillbaks till nörderiet,fin lopptaxi förresten :)
Man ser ofta i beg annonser: "endast 1000 exponeringar".
Hur gör man för att få fram den infon? Gällandes Nikon.
Kan ju va tråkigt om man köper en beggad med 100k exp.

Det enda man som lekman kan få fram är att kolla löpnumren på bilderna. Annars är det en nikon/canon servicetekniker som har möjlighet att kolla den datan.

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Det enda man som lekman kan få fram är att kolla löpnumren på bilderna. Annars är det en nikon/canon servicetekniker som har möjlighet att kolla den datan.

Oki, Tack
Edit: jag hittade detta : Opanda IExif
Jag hade tagit 19700 på ett halvår..huh
Jag hade hoppats på att man kunde se det i kameran. Nu får man väl ta med sig datorn o ladda in ett kort med den tilltänkta kameran. jaja:)

Last edited:

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Saknar min KTM
Oki, Tack
Edit: jag hittade detta : Opanda IExif
Jag hade tagit 19700 på ett halvår..huh
Jag hade hoppats på att man kunde se det i kameran. Nu får man väl ta med sig datorn o ladda in ett kort med den tilltänkta kameran. jaja:)

Nu vet jag inte om det är samma på Nikon men på Canon så kan man nolla detta själv utan större problem så det går inte att lita på löpnr som blir på bilderna. På Canons kameror så går detta nr bara till 9999 med och börjar sedan om på 0.

För att få fram exakt antal exponeringar så måste en serviceverkstad kolla på kameran precis som JKay skriver.

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Nu vet jag inte om det är samma på Nikon men på Canon så kan man nolla detta själv utan större problem så det går inte att lita på löpnr som blir på bilderna. På Canons kameror så går detta nr bara till 9999 med och börjar sedan om på 0.

För att få fram exakt antal exponeringar så måste en serviceverkstad kolla på kameran precis som JKay skriver.

Eller så kollar man exif...

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Lite behind the scenes kan man ju bjuda på... Första gången på länge man är på fel sida av kameran :näsblod
Till nästa gång kan du ju tipsa den som har fotat dig om att det kan vara bra att exponeringskompensera sisådär 2/3-steg om det är snö ute dagtid. :)

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR
Eller så kollar man exif...

Jag skulle inte lita på exif i det fallet. Om den inte kom direkt ur kameran. Kommer den från säljaren hårddisk är man ändå ute och gissar. All exif på bilder kan redigeras. Vill man luras har man nog tänkt igenom bluffen nog mycket för att redigera exif-headern också.

Canons instegsmodeller kameror skriver väl heller inte ut antal slutarexponeringar i exif-data?

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Saknar min KTM
Jag skulle inte lita på exif i det fallet. Om den inte kom direkt ur kameran. Kommer den från säljaren hårddisk är man ändå ute och gissar. All exif på bilder kan redigeras. Vill man luras har man nog tänkt igenom bluffen nog mycket för att redigera exif-headern också.

Canons instegsmodeller kameror skriver väl heller inte ut antal slutarexponeringar i exif-data?

Bara 1 och 5 serien kan man utläsa antal exponeringar i exif.
Dom andra modellerna går det ej på.

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Till nästa gång kan du ju tipsa den som har fotat dig om att det kan vara bra att exponeringskompensera sisådär 2/3-steg om det är snö ute dagtid. :)

Tjejens coolpix. Mest autoläge... försöker jag dra termer för henne får jag sova på sofflocket :tungan

Men köper man ett hus via nätet får man ta det för vad det är... Ska du åka och kolla på det kan du ju ta med en bärbar dator och slänga in en raw direkt från kameran och kolla exif. skumt att det bara går med 1 och 5 serien med canon. t o m D40 skriver in antalet exponeringar i exif...

Last edited:

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Den där ställningen har jag aldrig lyckats med.
Av nån anledning skakar min fot när jag står sådär på "halvtå"

Du däremot fick på en jä-la bra plåt

Ibland går det och ibland går det inte... Man måste nog ha foten i ett speciellt läge för att undvika skakningar. Sen finns det en del som aldrig tycks kunna vara stilla. Finns inte mycket som är mer irriterande än att sitta på tåg i några timmar med någon självrunkande jä-el som har knät mot mitt ryggstöd... Saken blir inte bättre om han ser ut att ta 380kg i bänkpress.

Kan självrunk vara en bieffekt av steroider??? :va

Tack! :) Var lite svårt att få till något riktigt bra med tanke på väldigt dåligt ljus. Med D80 vill man ogärna kräma på massa iso. Så 85% av bilderna blev oskarpa och jävliga...

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Var ute igår kväll, trotsade kylan, i 17 minusgrader...
Här är resultatet! Bättre än förra gången, men upptäckte att ISO var inställt på 800 under hela kvällen :näsblod
Blev lite i grynigaste laget kanske, men som sagt, övning ger färdighet :)
Det tar sig. :tummenupp
Den såg ju ganska bra ut. Tills man förstorade upp den i full storlek. Då kom bruset hoppandes. :näsblod

Men å andra sidan: Hade du kört på t.ex. ISO100 så hade du fått tre steg längre slutartid. Vilket i ditt fall här hade inneburit en slutartid på ca 11minuter. Så t.ex. stjärnorna hade lämnat längre sträck efter sig. Och det är ju en smaksak om man gillar det eller inte.

Idag kom min nya leksak:
Kanon1.jpg

:)

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Fint Esq, du har en fin påse med grepper nu du. :)

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping