Min gamla digitalkamera och min gamla videokamera har blivit obsoleta,
så nu har jag börjat leta efter ersättare.
Måste jag köpa två, eller finns det någon stillbildskamera som fungerar
hyggligt som videokamera eller tvärs om?
Personal på stormarknader jag har frågat har svarat väldigt vagt och olika.
Prisklassen jag har tänk mig är billigare systemkamera eller kanske
kompaktkamera i samma eller något lägre pris.
Nikons systemkamera D90 kan spela in video,men bara 5 minuterssnuttar.Det är i första hand en stillbildskamera,,ca 10 000:-
Kompaktkameror kan väl alla spela in video med blandad kvalite,,rekommenderar Canons ixusserie, samt Panasonics lumixserie.
Däremot tar min Canon Hf 100 videokamera riktigt hyfsade stillbilder..
må jag brinna i hel***. för mina ord
D90 är inget alternativ anser jag..
Ingen autofokus när du filmar så den går fetbort för min del.
jag köpte en Canon G10 som jag inte hunnit testa så mycket med film än.
frågan går tillbaka till dig om hur mycket pengar du tänkt lägga och livet blir roligare om du köper en systemare tex D40 och en vanlig videokamera. fast kolla på Canons G10 innan och se om video kvaliten räcker för dig.
jag har den bara för att fota/filma under ytan.
Vet någon var man kan skriva ut bilder som blir tex 1m x 1.5 m?
De sidorna jag kollat på har bara 70x100cm
Snyggt jobbat. Som vanligt.Lite publicerade bilder på Miss Mayhem. Ett bygge av Torgil Duncansby. Modellen heter Helene Wiklund och fotografen (och text i vissa fall) är Jag, Johan Söderström, www.jsfoto.com
Har ni en speciell cykel så hör gärna av er
MVH
Johan
Här i stan är det en firma som kan skriva ut upp till 140cm brett och 30m långt eller något i den stilen på alltifrån vanligt papper till canvas och vaxduk. Det borde finnas någon med liknande möjligheter i Helsingborg också.Vet någon var man kan skriva ut bilder som blir tex 1m x 1.5 m?
De sidorna jag kollat på har bara 70x100cm
Precis som de andra som har kommenterat bilderna så föredrog även jag nattbilden.Blev inspirerad av alla fina bilder att själv prova lite stativfoto som jag inte gjort på flera år.
Allt inom fotografering handlar om ljus. Slutartiden avgör under hur lång tid som sensorn ska belysas med ljus, bländaren styr hur mycket ljus som släpps in i kameran och ISO-värdet är ett mått på ljuskänslighet.Snygga bilder! Man blir ju lite inspirerad
Jag har lite frågor som jag hoppas kunna få hjälp med? Nu har jag dock inte nån fräsig systemkamera utan en kompakt kamera (Ixus 700).
Efter att ha skjutit med läge Auto i några år så känner jag mig mogen att gå över till lite mer manuella inställningar, men eftersom jag inte är så hemma inom fototeknik så vore det fint att kanske få lite tips här? Jag har köpt ett litet stativ och har tänkt att ta bilder ute i mörk miljö.
Hursomhelst, vad jag kan se så har jag två inställningar som jag kan trixa emellan och det är ISO och exponeringstid/slutartid. Vad jag har förstått så ska man välja det lägsta ISO värdet som i mitt fall är 50 för bästa kvalitet sen trixa med exponeringstiden för att få det bra ..
Vore fint om man kunde få lite hjälp.
/Daniel
Den nu förestående mc-mässan. Vad kommer ni använda för objektiv? Och vilket objektiv är det optimala för ett sådant evenemang?
/O Bild Bar
Som Kungen säger så kan det behövas ett objektiv som klarar lite vidvinkel om det är en del folk och man iaf vill få med sig ett par något som när användbara bilder hem. Bilden här nedan är tagen vid 18mm brännvidd med en kamera med 1,6x crop. Vinkeln jag stod i där var den enda då det gick att få med hela bilen ens på den brännvidden och det var inte lätt att hitta någon lucka då det inte passerade folk mellan mig och bilen trots att det var ganska lite folk på den mässan.Den nu förestående mc-mässan. Vad kommer ni använda för objektiv? Och vilket objektiv är det optimala för ett sådant evenemang?
/O Bild Bar
Allt ... nattbilder.
Bildsensorstorleken hänger ju också ihop med brännvidden.
Jag har inte fattat hur man anger brännvidd nu för tiden.
Ibland verkar man ange verklig brännvid, ibland den brännvidd som skulle
ge samma bildvinkel med 35mm film, utan att ange tydligt vilket.
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|