Diskutera Digital Fotografering här

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Min gamla digitalkamera och min gamla videokamera har blivit obsoleta,
så nu har jag börjat leta efter ersättare.

Måste jag köpa två, eller finns det någon stillbildskamera som fungerar
hyggligt som videokamera eller tvärs om?
Personal på stormarknader jag har frågat har svarat väldigt vagt och olika.

Prisklassen jag har tänk mig är billigare systemkamera eller kanske
kompaktkamera i samma eller något lägre pris.

må jag brinna i hel***. för mina ord :)

D90 är inget alternativ anser jag..
Ingen autofokus när du filmar så den går fetbort för min del.
jag köpte en Canon G10 som jag inte hunnit testa så mycket med film än.

frågan går tillbaka till dig om hur mycket pengar du tänkt lägga och livet blir roligare om du köper en systemare tex D40 och en vanlig videokamera. fast kolla på Canons G10 innan och se om video kvaliten räcker för dig.

jag har den bara för att fota/filma under ytan.
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Nikons systemkamera D90 kan spela in video,men bara 5 minuterssnuttar.Det är i första hand en stillbildskamera,,ca 10 000:-
Kompaktkameror kan väl alla spela in video med blandad kvalite,,rekommenderar Canons ixusserie, samt Panasonics lumixserie.
Däremot tar min Canon Hf 100 videokamera riktigt hyfsade stillbilder..:)

Det här med video-format verkar vara en hel vetenskap.
Somliga kameror verkar gå att filma med, men det verkar som det
enklaste, billigaste (för kameratillverkaren) verkar vara att inte
komprimera så mycket. Det spar efterbehandling och batterier, men
kräver massor med minne. Det gör ju inte så mycket om med massvis
med minne är billigt, och det börjar det ju bli, men då måste man ha
massvis med SNABBT minne, och då kanske det inte är lika billigt längre.

må jag brinna i hel***. för mina ord :)

D90 är inget alternativ anser jag..
Ingen autofokus när du filmar så den går fetbort för min del.
jag köpte en Canon G10 som jag inte hunnit testa så mycket med film än.

frågan går tillbaka till dig om hur mycket pengar du tänkt lägga och livet blir roligare om du köper en systemare tex D40 och en vanlig videokamera. fast kolla på Canons G10 innan och se om video kvaliten räcker för dig.

jag har den bara för att fota/filma under ytan.

Ungarna kan leka med sina halvbra till mindre bra mobilkameror, men nu
börjar de tycka att de börja växa ur dem. Jag tycker inte att det är så
stor ide att köpa någon av de billigaste kompaktkamerorna eftersom de
inte verkar vara så mycket bättre.

Jag har testat någon IXUS modell som verkar rätt OK.

Av systemkamerorna har jag hunnit spanat in Nikon D40, Canon 1000D.

Jag har en känsla av att antingen köper jag en inte jättedyr
kompaktkamera som får hänga med i fickan rätt ofta och knäppa en
massa bilder.
Eller också en stor, dyr(are än kompakten), klumpig systemkamera som
mest kommer att ligga hemma och bara används vid högtidliga tillfällen
när någon orkar släpa med sig den.

Jag vet inte om jag ska köpa en dyr och fin "familjekamera" som vi ska
slåss om eller en enklare kompaktkamera per person.

Det finns för mycket att välja på!

När jag har tittat på testbilder tycker jag ett en sak som verkar vara
gemensamt för kameror som ger bra bilder är stor bildsensor.
(I mm alltså, inte nödvändigtvis i megapixlar.)

Bildsensorstorleken hänger ju också ihop med brännvidden.
Jag har inte fattat hur man anger brännvidd nu för tiden.
Ibland verkar man ange verklig brännvid, ibland den brännvidd som skulle
ge samma bildvinkel med 35mm film, utan att ange tydligt vilket.

Om man nu ska filma, vad gör man med det man har filmat sedan?
Om man vill redigera på datorn. Vilka program finns om man vill köra Linux.
För något år sedan tittade jag på Kino, men det verkade inte klara av så
många informat. Finns det något bättre nu?

Hur arkiverar man filmerna bäst?
DVD, hårddisk, USB-minnen ... ?
Vad funkar bäst. Vad är säkrast? Vad håller längst?
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Lite publicerade bilder på Miss Mayhem. Ett bygge av Torgil Duncansby. Modellen heter Helene Wiklund och fotografen (och text i vissa fall) är Jag, Johan Söderström, www.jsfoto.com

Har ni en speciell cykel så hör gärna av er ;)

MVH

Johan

mm_bikerframsida.jpg


mm_bikerslifeframsida.jpg


mm_bomber_kalender.jpg


mm_bomber_plansch.jpg


mm_boost1.jpg


mm_bostframsida.jpg


mm_fightersframsida.jpg


mm_fightersplansch.jpg


mm_fighters1.jpg
 

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Aneby
Hoj
SV650S -05
Tog ett par bilder på granen innan den åker ut...
 

Bifogat

  • DSC_0028.jpg
    DSC_0028.jpg
    234.7 KB · Visningar: 66
  • DSC_0034.jpg
    DSC_0034.jpg
    234.5 KB · Visningar: 63
  • DSC_0037.jpg
    DSC_0037.jpg
    228.1 KB · Visningar: 48

Boffen

Thank you very much
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Daytona 675
Vet någon var man kan skriva ut bilder som blir tex 1m x 1.5 m?

De sidorna jag kollat på har bara 70x100cm

:va
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Lite publicerade bilder på Miss Mayhem. Ett bygge av Torgil Duncansby. Modellen heter Helene Wiklund och fotografen (och text i vissa fall) är Jag, Johan Söderström, www.jsfoto.com

Har ni en speciell cykel så hör gärna av er ;)

MVH

Johan
Snyggt jobbat. Som vanligt.


Vet någon var man kan skriva ut bilder som blir tex 1m x 1.5 m?

De sidorna jag kollat på har bara 70x100cm

:va
Här i stan är det en firma som kan skriva ut upp till 140cm brett och 30m långt eller något i den stilen på alltifrån vanligt papper till canvas och vaxduk. Det borde finnas någon med liknande möjligheter i Helsingborg också.

Annars så har Crimson sin Lambda Prefix tjänst. Enligt hemsidan så kan de skriva ut upp till 127cm brett och "nästan hur långt som helst". Men exakt hur det funkar eller vad det kostar vet jag inte.


Blev inspirerad av alla fina bilder att själv prova lite stativfoto som jag inte gjort på flera år.
Precis som de andra som har kommenterat bilderna så föredrog även jag nattbilden. :)

Men eftersom att jag är en klåfingrig rackare, och trött på att pilla med mina egna bilder i Photoshop, så kunde jag inte hålla fingrarna i styr. :rodnar
(se under "Uppladdade bilder" längst ner i detta inlägg)
Båda bilderna har gjorts ljusare genom att jag har gjort en kopia på bakgrundslagret och sedan använde lagerblandningsläget (eller vad det nu heter) Screen på det övre lagret. På dagbilden så har jag dessutom justerat nivåerna en aning.



Och för att folk inte ska tro att jag bara sitter hemma och pillar med datorn istället för att vara ute och fotografera så bifogar jag en egen bild också. Tyvärr stod jag en aning nära för mitt 70-200mm. Jag provade ett nytt ställe att stå på i år efter att ha stått på samma ställe två år i rad. Tidigare så har jag mest legat kring 300mm i brännvidd på mitt 70-300mm och tyckte inte att jag flyttade mig så mycket närmare att 70-200 skulle vara något problem.

Tydligen hade jag fel. Men det ska det bli ändring på snart. Jag har köpt ett begagnat EF 24-105/4L IS USM till halvvettigt pris som förhoppningsvis ska dyka upp nu i veckan som kommer. :banana

bdfyrv5-1.jpg
 

Bifogat

  • red1.jpg
    red1.jpg
    213 KB · Visningar: 48
  • red2.jpg
    red2.jpg
    168.1 KB · Visningar: 60
Last edited:

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Pigg och nykter på nyårsdagen 2009 så åkte vi ut och kollade till stugan och tog lite kort.
Här är ett av dom.

IMG_3594x1024.jpg
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Snygga bilder! Man blir ju lite inspirerad :)

Jag har lite frågor som jag hoppas kunna få hjälp med? Nu har jag dock inte nån fräsig systemkamera utan en kompakt kamera (Ixus 700).

Efter att ha skjutit med läge Auto i några år så känner jag mig mogen att gå över till lite mer manuella inställningar, men eftersom jag inte är så hemma inom fototeknik så vore det fint att kanske få lite tips här? Jag har köpt ett litet stativ och har tänkt att ta bilder ute i mörk miljö.

Hursomhelst, vad jag kan se så har jag två inställningar som jag kan trixa emellan och det är ISO och exponeringstid/slutartid. Vad jag har förstått så ska man välja det lägsta ISO värdet som i mitt fall är 50 för bästa kvalitet sen trixa med exponeringstiden för att få det bra ..

Vore fint om man kunde få lite hjälp.

/Daniel
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Snygga bilder! Man blir ju lite inspirerad :)

Jag har lite frågor som jag hoppas kunna få hjälp med? Nu har jag dock inte nån fräsig systemkamera utan en kompakt kamera (Ixus 700).

Efter att ha skjutit med läge Auto i några år så känner jag mig mogen att gå över till lite mer manuella inställningar, men eftersom jag inte är så hemma inom fototeknik så vore det fint att kanske få lite tips här? Jag har köpt ett litet stativ och har tänkt att ta bilder ute i mörk miljö.

Hursomhelst, vad jag kan se så har jag två inställningar som jag kan trixa emellan och det är ISO och exponeringstid/slutartid. Vad jag har förstått så ska man välja det lägsta ISO värdet som i mitt fall är 50 för bästa kvalitet sen trixa med exponeringstiden för att få det bra ..

Vore fint om man kunde få lite hjälp.

/Daniel
Allt inom fotografering handlar om ljus. Slutartiden avgör under hur lång tid som sensorn ska belysas med ljus, bländaren styr hur mycket ljus som släpps in i kameran och ISO-värdet är ett mått på ljuskänslighet.

En kort slutartid kan "frysa" rörelser medan en lång slutartid kan ge rörelseoskärpa, både genom att man inte klarar att hålla kameran helt stilla och att det man fotograferar rör sig. Samtidigt så kanske man behöver en lång slutartid ibland. Som om man vill fotografera nattetid utan blixt. Så då gäller det alltså att man fotograferar saker som står ganska stilla och att kameran hålls stilla. Alltså att man använder stativ, och gärna även att man använder en fjärrutlösare eller kamerans tidsinställda självutlösare så kameran inte rör sig när man trycker av bilden.

Lågt ISO brukar i en digitalkamera ge mindre brus än vad högt ISO ger. Lågt ISO ger en också låg ljuskänslighet. Vilket i sin tur kräver en längre slutartid eller öppnare bländare för att bilden ska bli korrekt exponerad. Om man har en korrekt exponerad bild vid ISO 200 men tycker att den är för brusig och vill gå ner till ISO 50 måste man ändra slutartiden eller bländaren två steg. Alltså om man har bländare 8 och 5s slutartid så får man antingen ändra bländaren till 4 eller slutartiden till 20s för att kompensera för sänkningen av ISO.

När jag fotar nattbilder så kör jag oftast på en bländare som ligger någonstans mellan 8 och 16, ISO 100 och tar några provexponeringar för att se vilken slutartid som verkar vettig. Annars så är diagrammet här under ganska så bra att använda som ungefärliga riktlinjer om man ska plåta nattbilder.
nattfoto.jpg
 

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
Den nu förestående mc-mässan. Vad kommer ni använda för objektiv? Och vilket objektiv är det optimala för ett sådant evenemang?

/O Bild Bar
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Den nu förestående mc-mässan. Vad kommer ni använda för objektiv? Och vilket objektiv är det optimala för ett sådant evenemang?

/O Bild Bar

är du där när det bara är handlare kan du köra vilket som.

är du där när alla är där är det 10-20 med blixt som gäller.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Den nu förestående mc-mässan. Vad kommer ni använda för objektiv? Och vilket objektiv är det optimala för ett sådant evenemang?

/O Bild Bar
Som Kungen säger så kan det behövas ett objektiv som klarar lite vidvinkel om det är en del folk och man iaf vill få med sig ett par något som när användbara bilder hem. Bilden här nedan är tagen vid 18mm brännvidd med en kamera med 1,6x crop. Vinkeln jag stod i där var den enda då det gick att få med hela bilen ens på den brännvidden och det var inte lätt att hitta någon lucka då det inte passerade folk mellan mig och bilen trots att det var ganska lite folk på den mässan.
mb.jpg

I år på MC-mässan så blir det antagligen att köra med ett 24-105mm och eventuellt blixt också. Jag hoppas att det iaf blir några hyfsade bilder (ska gå på fredagen, är förhoppningsvis liiite mindre folk än på lördagen iaf). Om inte annat så är det ju inte hela världen. Det är bara jag själv som ska ha bilderna.
 
Last edited:

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
RoLLER: Har du funderat mer på en 85a? Om du har blivit avskräckt av mina små tester kan jag meddela att den inte verkar vara kompatibel med D80/D200. Däremot med D90(och därmed också D300 antar jag) och D700 funkar den klockrent! Skärpan är väldigt bra redan på största bländare och går du ner på F/4 har du skärpa som heter duga! Går dessutom över till fullformat vågar jag inte tänka på hur bra det blir! Så om du köper en D700 och en 85a tillåter jag dig INTE att lägga upp bilder där jag kan se dem! Då kommer frugan döda mig :näsblod

Jag "tror" att en D300 har blivit godkänd och det blir nog nästa inköp. Så fort man har fått ihop lite pengar igen efter PS3-köp och julklappar och allt. Vad hade du tänkt dig för din?
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Allt ... nattbilder.

Sen kan det ju vara bra att förstå sambandet mellan bländaröppning och skärpdjup.

Stor bländaröppning (=låg siffra) ger litet skärpedjup.
Liten bländaröppning (=hög siffra) ger stort skärpedjup.

Ibland vill man ha stort skärpedjup = skarpa detaljer från nära till långt bort.
Ibland vill man ha litet skärpedjup = skarpa detaljer på ett visst avstånd,
och resten mer eller mindre suddigt.
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Bildsensorstorleken hänger ju också ihop med brännvidden.
Jag har inte fattat hur man anger brännvidd nu för tiden.
Ibland verkar man ange verklig brännvid, ibland den brännvidd som skulle
ge samma bildvinkel med 35mm film, utan att ange tydligt vilket.

Om någon annan skulle fundera över samma sak, eller om jag skulle glömma det,
så finns en rätt bra beskrivning av detta och tex "FOV crop factor" finns här.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top