Diskutera Digital Fotografering här

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Om någon annan skulle fundera över samma sak, eller om jag skulle glömma det,
så finns en rätt bra beskrivning av detta och tex "FOV crop factor" finns här.
Eller för att uttrycka det lite kortfattat och på svenska:

Brännvidden gäller alltid till "filmplanet". Oavsett om man har en DSLR med APS-C sensor eller en mellanformatskamera med 6x6cm negativstorlek. Sedan ger storleken på sensorn (eller filmen) att en viss brännvidd upplevs annorlunda. Det är detta som är "FOV crop factor".

50mm är normaloptik på en kamera med "fullformatssensor" eller 35mm-film. På en kamera med APS-C sensor så blir 50mm istället en kort tele på grund av att dess sensors mindre storlek ger en beskärningsfaktor som motsvarar 1.5-1,6 gånger längre brännvidd än vad man egentligen använder. På en mellanformatskamera så blir istället 50mm brännvidd en vidvinkel på grund av att den har så stor negativstorlek. Men 50mm brännvidd är fortfarande 50mm brännvidd.

Som normal brukar man ha ett objektiv med bildvinkel på ca 45 grader. Vilket blir ca 50mm brännvidd på en fullformatssensor, ca 35mm på en kamera med APS-C sensor och ca 80mm brännvidd på en mellanformatskamera.

Typ... :va
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Eller för att uttrycka det lite kortfattat och på svenska:

Brännvidden gäller alltid till "filmplanet". Oavsett om man har en DSLR med APS-C sensor eller en mellanformatskamera med 6x6cm negativstorlek. Sedan ger storleken på sensorn (eller filmen) att en viss brännvidd upplevs annorlunda. Det är detta som är "FOV crop factor".

50mm är normaloptik på en kamera med "fullformatssensor" eller 35mm-film. På en kamera med APS-C sensor så blir 50mm istället en kort tele på grund av att dess sensors mindre storlek ger en beskärningsfaktor som motsvarar 1.5-1,6 gånger längre brännvidd än vad man egentligen använder. På en mellanformatskamera så blir istället 50mm brännvidd en vidvinkel på grund av att den har så stor negativstorlek. Men 50mm brännvidd är fortfarande 50mm brännvidd.

Som normal brukar man ha ett objektiv med bildvinkel på ca 45 grader. Vilket blir ca 50mm brännvidd på en fullformatssensor, ca 35mm på en kamera med APS-C sensor och ca 80mm brännvidd på en mellanformatskamera.

Typ... :va


VA ?

:)
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Brännvidden gäller alltid till "filmplanet". Oavsett om man har en DSLR med APS-C sensor eller en mellanformatskamera med 6x6cm negativstorlek. Sedan ger storleken på sensorn (eller filmen) att en viss brännvidd upplevs annorlunda. Det är detta som är "FOV crop factor".

Ja brännvidden är ju avståndet från ett tänkt plan där parallella infallande
ljusstrålar bryts (De flesta objektiv innehåller ju flera linser så det behöver
inte finnas någon lins i "brytningsplanet".) till den punkt där ljusstrålarna
sammanfaller. (I filmplanet om avståndsinställningen står på "oändligt"
avstånd. Annars sammanfaller parallella ljustrålar framför filmplanet.)

Men det som är irriterande är att man inte alltid anger den verkliga brännvidden.
Den här kameran tex har INTE brännvidden 38-114 (mm).
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Ja brännvidden är ju avståndet från ett tänkt plan där parallella infallande
ljusstrålar bryts (De flesta objektiv innehåller ju flera linser så det behöver
inte finnas någon lins i "brytningsplanet".) till den punkt där ljusstrålarna
sammanfaller. (I filmplanet om avståndsinställningen står på "oändligt"
avstånd. Annars sammanfaller parallella ljustrålar framför filmplanet.)

Men det som är irriterande är att man inte alltid anger den verkliga brännvidden.
Den här kameran tex har INTE brännvidden 38-114 (mm).

Jo, för att motsvara 35mm film har den det. Att sen sensorn har ca 5,6X brännviddsförlängning är en annan sak.
Tar du en bild med den kameran i lägsta brännvidden så har du inte 6,7mm brännvidd om du ser till den förstoring som blir på en tagen bild och jämför med en bild tagen med en fisheye som sitter på en kamera med 35mm film eller FF-sensor.

En bild från idag. Hoppas ni står ut med fler naturbilder :)
EN BILD AV VATTEN O IS

Du är ju makalös. Presentera bilder så där!?
Börja sätta press på inspirationen helt utan vidare! :mad:

:hihi

Mysig bild. Skön komposition. :tummenupp
 
Last edited:

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Tar du en bild med den kameran i lägsta brännvidden så har du inte 6,7mm brännvidd om du ser till den förstoring som blir på en tagen bild och jämför med en bild tagen med en fisheye som sitter på en kamera med 35mm film eller FF-sensor.

En/ett lins/objektiv har bara en brännvidd (vid en zoom-inställning).
Tar jag en bild med den kameran i lägsta brännvidden har jag en
brännvidd på 6,3 mm och inget annat.
OCH jag har ungefär samma bildvinkel som på en kamera med 24x36mm
negativstorlek (vilket inte alla 35mm kameror har) och ett 38mm objektiv.

Det dumma är när man inte anger om det är den verkliga brännvidden
man specificerar, eller om den är den motsvarande 24x36mm brännvidden.

För den här kameran kan man ju gissa sig till att 38-114 anger den
motsvarande 24x36mm-brännvidden i mm. Men för kameror med större
sensorer är det ju inte lika självklart.
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
En/ett lins/objektiv har bara en brännvidd (vid en zoom-inställning).
Tar jag en bild med den kameran i lägsta brännvidden har jag en
brännvidd på 6,3 mm och inget annat.
OCH jag har ungefär samma bildvinkel som på en kamera med 24x36mm
negativstorlek (vilket inte alla 35mm kameror har) och ett 38mm objektiv.

Det dumma är när man inte anger om det är den verkliga brännvidden
man specificerar, eller om den är den motsvarande 24x36mm brännvidden.

För den här kameran kan man ju gissa sig till att 38-114 anger den
motsvarande 24x36mm-brännvidden i mm. Men för kameror med större
sensorer är det ju inte lika självklart.

Men alla snälla sluuuuuta.. jag läser en massa ord o fattar inget av det.. :):näsblod
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det dumma är när man inte anger om det är den verkliga brännvidden man specificerar, eller om den är den motsvarande 24x36mm brännvidden.

För den här kameran kan man ju gissa sig till att 38-114 anger den
motsvarande 24x36mm-brännvidden i mm. Men för kameror med större
sensorer är det ju inte lika självklart.
Det handlar nog om att stora siffror är bra, och man spelar på folks okunskap. Det är samma sak som med zoom-omfång. Folk tror ju att man kommer närmare med ett 7ggr zoomobjektiv (tex 28-200) än man gör med ett 4ggr (tex 100-400), alltså skriver man bara en massa om 8ggr optisk zoom, sjuttielva megapixel (fast optik från Butterix) osv :huvet
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
OK! Jag ska försöka förklara lite mer lättbegripligt: Jag har rätt! JKay har fel!

Det har jag inte alls det. Det är du som krånglar in dig själv i ett klarlackat hörn med blankpolerad röv. :hihi

En/ett lins/objektiv har bara en brännvidd (vid en zoom-inställning).
Tar jag en bild med den kameran i lägsta brännvidden har jag en
brännvidd på 6,3 mm och inget annat.
OCH jag har ungefär samma bildvinkel som på en kamera med 24x36mm
negativstorlek (vilket inte alla 35mm kameror har) och ett 38mm objektiv.

Det dumma är när man inte anger om det är den verkliga brännvidden
man specificerar, eller om den är den motsvarande 24x36mm brännvidden.

För den här kameran kan man ju gissa sig till att 38-114 anger den
motsvarande 24x36mm-brännvidden i mm. Men för kameror med större
sensorer är det ju inte lika självklart.

Ja, det har du. Du har ju precis sagt det jag sa innan och sen slätade över med
Det dumma är när man inte anger om det är den verkliga brännvidden
man specificerar, eller om den är den motsvarande 24x36mm brännvidden.

Brännviddsförlängningarna står alltid specificerat in da papers, som följer med kameran. Eller om försäljningsstället har en bra spejs som typ Cyberphoto eller liknande. :pannkyss
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Allt inom fotografering handlar om ljus. Slutartiden avgör under hur lång tid som sensorn ska belysas med ljus, bländaren styr hur mycket ljus som släpps in i kameran och ISO-värdet är ett mått på ljuskänslighet.

[/IMG]

Tack för tipsen!

Jag har sett att min kamera har ISO ända ner till 50 och tidfördröjningen är möjlig till 15 sek. Fast ska man köra på ISO 50 så kanske den tidsfördröjningen inte räcker till?
 
Last edited:

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Du har ju precis sagt det jag sa innan...

Nej. Bildsensorn förlänger inte brännvidden. Den bestämmer bildvinkeln.

Brännviddsförlängningarna står alltid specificerat in da papers, som följer med kameran. Eller om försäljningsstället har en bra spejs som typ Cyberphoto eller liknande. :pannkyss

Det stämmer.
Men mitt inlägg:

Den här kameran tex har INTE brännvidden 38-114 (mm).

som du svarade på:
Jo, för att motsvara 35mm film har den det. Att sen sensorn har ca 5,6X brännviddsförlängning är en annan sak.
Tar du en bild med den kameran i lägsta brännvidden så har du inte 6,7mm brännvidd om du ser till den förstoring som blir på en tagen bild och jämför med en bild tagen med en fisheye som sitter på en kamera med 35mm film eller FF-sensor.

pekar på hur dumt det är att tex Pricerunner, som länken i mitt
inlägg går till, BARA anger "Brännvidd" och den ekvivalenta 24x36mm-brännvidden
UTAN att ange att inte är den verkliga brännvidden: "Brännvidd (wide-tele) 38-114"

Cyberphoto skriver för samma kamera "Objektiv Motsvarar 38-113 mm på 35mm kamera"
vilket ju är mycket tydligare.

PS
Sammanfattning för Kungen: Jag har rätt.
 

Nihlén

Go Thai
Gick med
3 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda X-11 -01
Tack för tipsen!

Jag har sett att min kamera har ISO ända ner till 50 och tidfördröjningen är möjlig till 15 sek. Fast ska man köra på ISO 50 så kanske den tidsfördröjningen inte räcker till?

enklast är at experimentera med värdena... det är ju fördelen med dagens digitala fotosamhälle :) ta en bild eller hundra kostar ingenting. ISOvärdet står ju för ett möjligt ljusupptag på filmrulle vilket i dag inte är en rättvisande mätning då man har med olika bildsensorer samt mjukvaror som behandlar informationen... vilket gör att säg ISO 600 funkar på en kamera medans en annan blir skit... så som sagt det slutgilltiga är bara att testa.
 

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Aneby
Hoj
SV650S -05
Kör på manuell exponering, ISO100 och en bländare på sisådär 8-16 någonstans så borde du få bättre bilder.

Två nattbilder som jag nyligen haft uppe i tråden:
http://i113.photobucket.com/albums/n209/Esqofosd/bdskade.jpg

http://i113.photobucket.com/albums/n209/Esqofosd/bdtor.jpg

Vitbalansen är inställd på läget "glödlampa" på båda, men även automatisk vitbalans brukar fungera för mig.

Det är ju inte direkt någon bättre kamera och objektiv än de du har. Övning ger färdighet, så ut och öva med dig nu. :tummenupp


Var ute igår kväll, trotsade kylan, i 17 minusgrader...
Här är resultatet! Bättre än förra gången, men upptäckte att ISO var inställt på 800 under hela kvällen :näsblod
Blev lite i grynigaste laget kanske, men som sagt, övning ger färdighet :)
 

Bifogat

  • DSC_0001.jpg
    DSC_0001.jpg
    235.5 KB · Visningar: 68

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Nära Sviestad
Hoj
Honda CBR
serietagning..

Seriöst nu alltså. Vad mycket nytta har ni haft av full hastighet på serietagningen med kameran? Har filosoferat lite kring det där med en bekant. Bra grej att ha men vad ofta skjuter man iväg med 10bilder/s. Inte ofta man verkligen behöver dne grejen.. Är ju absolut bra att ha i vissa specialsituationer men tror jag klarar mig med max 4-6 bilder/s. Hur resonerar ni kring serietagning med systemkameran.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Klarar mig väldigt långt med mina 6 bilder/s på 50D om det är nu den kommer upp i, men det är klart bättre än de få jag hade med min 400D 3 bilder/s.
Det är skönt att kunna ha de extra i reserv ifall man inte hinner med, det jobbiga är all slutarbete med att sortera bort överflödet.
 

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
Angående seriebildtagning resonerar jag som så att man alltid missar den bästa bilden om man kör serietagning! D300:n jag har nu tar 6 BPS vilket jag tycker är alldeles fullt tillräckligt. Om jag stoppar in ett större batteri i batterigreppet klarar den 8 BPS, men jag tycker inte att det är värt att investera i batteri + laddare + batterilucka för detta. (Går iofs om jag stoppar in 8 st. uppladdningsbara 2800 mAh batterier också)

Det jag uppskattar mer är snabb AF vilket gör att man ändå kan hinna ta flera bilder på tex. en förbipasserande hoj. Men detta beror ju också till stor del på hur snabb AF-motorn i objektivet är.
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Seriöst nu alltså. Vad mycket nytta har ni haft av full hastighet på serietagningen med kameran? Har filosoferat lite kring det där med en bekant. Bra grej att ha men vad ofta skjuter man iväg med 10bilder/s. Inte ofta man verkligen behöver dne grejen.. Är ju absolut bra att ha i vissa specialsituationer men tror jag klarar mig med max 4-6 bilder/s. Hur resonerar ni kring serietagning med systemkameran.

Jag kan köra 11fps om det kniper men kör oftast på 5fps, då kan jag ta enkelskott utan att byta läge!
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Skjuter ytterst sällan serie så för mig spelar det ingen roll. klarade mig ypperligt med 350D och 3bps så min 30D med 5bps är....tja...bättre? Filma gör man med en filmkamera...allt annat är fegt! ;)

:hihi
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top