Diskutera Digital Fotografering här

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
:tummenupp

Nu ska du bara få till kollisionerna.
 
Last edited:

Vaselek

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
En sån grön.
:tummenupp

Nu ska du bara få till kollisionerna.

Kan vara lite svårt, jag har bara ett sugrör från Mcdonalds att jobba med. :)ska se om jag hittar nått intressant på jobbet ikväll som kan vara till nytta.

Vad kör ni med för slutartid?
min 350D har en synktid på 200 går jag upp till 400 så blir halva bilden svart.
hjälper det att kanske synka blixten till andra ridån?
 
Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
1/200 räcker bra. Extern blixt är dock nödvändigt. Ställd på 1/64-1/16 dels effekt för snabbt ljus som fryser rörelsen.
 

Vaselek

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
En sån grön.
1/200 räcker bra. Extern blixt är dock nödvändigt. Ställd på 1/64-1/16 dels effekt för snabbt ljus som fryser rörelsen.

jag kör ju med mina en av mina studioblixtar, har nästan knappt använt dom så jag håller fortfarande på att lära mig. annars skulle jag kunna köra med min Metz blixt men jag har inte nått att köra den trådlöst.
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Studioblixtarna borde funka. Har du möjlighet att belysa bakifrån (riktat mot kameran så att säja) så får du lite mer kontraster i bilden.

Nä, nu får ni klura själva! ;) Jag hoppar i säng nu. Ha´t så kul! Go natt!
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Har en vän som skall göra sig av med sin kamera.

Det är en Nikon D60 m 18-55/3,5-5,6 VR Sitter ett Hoya HMC uv filter
Den är köpt på Expert under våren i år.
Enligt honom har den gått ca 2000 exponeringar.
Garantibevis-kvitto-manualer"CD"-kablar + orig kartong finnes
Följer även med kameraväska som passar ihop med 18-55

4500:- hade han tänkt sig då det ligger något lägre än de andra.

Finnes i Stockholm

Han är nyinflyttad ifrån Linköping så han glömde batteriladdaren men den ska vara på plats i Stockholm till Lördag.
 

Ahrkey

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Två trappor upp.
Hoj
Ingen
Hej, jag har lite noob frågor som jag hoppas jag kan få hjälp med.

Är det någon som vet/kan rekommendera ett stativ som är lagom stort?
Brukar nämligen kombinera åka hoj och fotografering så det vore smidigt om det inte var allt för stort. Det jag hittat hittils verkar vara antingen mini-mini eller normalstora(~60-65cm ihopfällt). Mini-mini med en maxhöjd på ~30cm känns inte tillräckligt och normalstora känns lite för stora för att glida runt med.

Jag undrar även om någon vet om något bra php-blog-script för att publisera sina foton som klarar av inbäddade färgprofiler? Behöver inte något galleri-script då det bara rör sig om enstaka foton åt gången(kass fotograf).
Jag har one.com som webhost men alla deras applikationer använder sig av GD-lib som helt sonika skiter i färgprofiler och dessutom hanterar dom inte bilder så bra.
 

Vaselek

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
En sån grön.
ЯK;4432374 skrev:
Hej, jag har lite noob frågor som jag hoppas jag kan få hjälp med.

Är det någon som vet/kan rekommendera ett stativ som är lagom stort?
Brukar nämligen kombinera åka hoj och fotografering så det vore smidigt om det inte var allt för stort. Det jag hittat hittils verkar vara antingen mini-mini eller normalstora(~60-65cm ihopfällt). Mini-mini med en maxhöjd på ~30cm känns inte tillräckligt och normalstora känns lite för stora för att glida runt med.

Jag undrar även om någon vet om något bra php-blog-script för att publisera sina foton som klarar av inbäddade färgprofiler? Behöver inte något galleri-script då det bara rör sig om enstaka foton åt gången(kass fotograf).
Jag har one.com som webhost men alla deras applikationer använder sig av GD-lib som helt sonika skiter i färgprofiler och dessutom hanterar dom inte bilder så bra.

här e ett rätt billigt.
http://www.kaffebrus.com/enbensstativ-146cm-48.html
Har inget enbensstativ själv så jag kan inte rekomendera nått särskillt. vet att dom ska vara rätt bra att ha när man ska panorera tex ta bilder på hojar eller bilar som kör.

Men tänk på att man oftast får det man betalar för. jag köpte ett billigt trebensstativ som jag ångrar nu. ganska ostabilt.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Hmm... Kanske det. Men jag saknar en del av texten där de beklagar sig över att de inte hade möjlighet att testa Canon EF 50/1,2L USM samtidigt som de andra. :va

Hade jag kunnat hittat tidningen i fråga så hade jag vetat. :huvet


ЯK;4432374 skrev:
Är det någon som vet/kan rekommendera ett stativ som är lagom stort?
Brukar nämligen kombinera åka hoj och fotografering så det vore smidigt om det inte var allt för stort. Det jag hittat hittils verkar vara antingen mini-mini eller normalstora(~60-65cm ihopfällt). Mini-mini med en maxhöjd på ~30cm känns inte tillräckligt och normalstora känns lite för stora för att glida runt med.
Manfrotto MY 7302YB eller liknande kanske vore något? Det har fyrdelade ben, så det är bara 51cm ihopfällt.

Annars så är ju något sånt här ganska så litet, lätt och billigt. Och jävligt rappligt och instabilt. Inget som rekommenderas för så mycket mera än ett kamerahus och en normalzoom eller liknande. Börjar man att lasta på batterigrepp, blixt och ett 70-200/2,8 så blir det lite väl spännande att använda det.

Små och lätta stativ har en förmåga att bli ganska instabila. Om man inte är beredd att lägga ut en massa pengar. Man får vad man betalar för.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
De som har köpfunderingar ang Simply electronics kan avvakta lite.

http://www.avforums.com/forums/camcorders-video-editing/739921-simply-electronics.html

I mitt fall så har de inte min optik inne. Det mesta de beställer verkar var gråimport men allt behöver inte vara dåligt bara för att det är gråimport, ända som kan strula är vid ev felaktig exemplar tycker jag. Det är ju inte direkt att de tillverkar gråoptiket i en annan avdelning.
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Hmm... Kanske det. Men jag saknar en del av texten där de beklagar sig över att de inte hade möjlighet att testa Canon EF 50/1,2L USM samtidigt som de andra. :va

Hade jag kunnat hittat tidningen i fråga så hade jag vetat. :huvet

Aha, tänkte bara bespara dig lite letande! :) Canon 1.2L är ju aningens dyrare...men visst, som jämförelse kanske.

Fast jag har läst ruskigt mkt om dem nu det hade mest varit roligt att höra vad "vanligt" folk tyckte... :)
 

zerokool

Gube
Gick med
5 May 2008
Ort
Här i min trånga etta
Hoj
FZ8S SP -11
Säkert fel del av forumet men ni får väl ställa mig i skamvrån

Är helt n00b när det kommer till att fota, det närmaste jag har kommit en systemkamera är att hålla i en.
Men..har funderat mer och mer på att skaffa en bättre beg systemkamera i prisklass 2000-4000:-
Vad kan ni rekommendera till en kraftig amatör/vad ska man titta på?
Har sett att många skriver "har xxxx exponeringar" Har det nån betydelse om hur många kort man har tagit?
Jag köper hellre en billig och "lär mig" med den för att senare uppgradera, än att jag köper en dyr som man inte kan utnyttja/lessnar och låter den ligga och samma damm
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Är helt n00b när det kommer till att fota, det närmaste jag har kommit en systemkamera är att hålla i en.
Men..har funderat mer och mer på att skaffa en bättre beg systemkamera i prisklass 2000-4000:-
Vad kan ni rekommendera till en kraftig amatör/vad ska man titta på?
Har sett att många skriver "har xxxx exponeringar" Har det nån betydelse om hur många kort man har tagit?
Jag köper hellre en billig och "lär mig" med den för att senare uppgradera, än att jag köper en dyr som man inte kan utnyttja/lessnar och låter den ligga och samma damm
Jag rekommenderar Canon eller Nikon. De andra tillverkarna gör också bra kameror, men det finns mycket mera objektiv och andra tillbehör att få tag i begagnat till Canon och Nikon.

De modeller som kan vara aktuellt i din prisklass är kanske Canons EOS 350D/400D/450D eller eventuellt kanske en 20D, eller Nikons D60 eller D40. Då bör du åtminstone få med dig något kitobjektiv på det priset också. Alltså en inte allt för skarp normalzoom på 18-55mm brännvidd eller något sånt.

T.ex. slutaren slits något av varje exponering. Och många tillverkare brukar ha något slags uttalande om hur många exponeringar som slutaren minst ska klara av. Men jag tror inte att jag känner någon som varit tvungen att byta slutare på sin kamera på grund av att den blivit gammal och utsliten. Jag har inte ens den blekaste aning om hur många exponeringar min egen kamera är inne på (förutom att det garanterat är femsiffrigt).

Förutom en kamera tycker jag att du ska skaffa dig någon bra bok också. Det finns många bra fotoguider på nätet (kolla t.ex. de som MikkE har länkat till i sin signatur), men de kan vara lite osmidiga att ha med sig och läsa när man är ute och fotograferar eller sitter på dass och mediterar. Scott Kelbys böcker i serien "Digitalfotografi - Lär dig yrkesfotografernas hemligheter" (det finns två delar ute på svenska nu och det kommer en till om någon månad) innehåller en del intressant. Alternativt att du kollar på närmaste bibliotek vad som finns där.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Säkert fel del av forumet men ni får väl ställa mig i skamvrån

Är helt n00b när det kommer till att fota, det närmaste jag har kommit en systemkamera är att hålla i en.
Men..har funderat mer och mer på att skaffa en bättre beg systemkamera i prisklass 2000-4000:-
Vad kan ni rekommendera till en kraftig amatör/vad ska man titta på?
Har sett att många skriver "har xxxx exponeringar" Har det nån betydelse om hur många kort man har tagit?
Jag köper hellre en billig och "lär mig" med den för att senare uppgradera, än att jag köper en dyr som man inte kan utnyttja/lessnar och låter den ligga och samma damm

Det är väl ungefär som Esquire säger. Nackdel eller nja inte riktigt dåligt men på Nikon D40-D60 måste du ha optik med fokusmotor inbyggd då husen saknar detta. Men som sagt vill du ha en instegskamera så är D40-D60 riktigt fina & smidiga. Jag själv hade en Canon 400D tidigare som var en bra instegskamera att jag fick t.o.m min lillsyster att köpa en sådan. Så nu kan hon låna optik eller blixt av mig när hon behöver. Åk till mediamarkt & provkläm mm på olika märken. Vet inte om nu Canon 400-Nikon D40/60 säljs nya fortfarande men du kan få beg till bra pris & ev tillbehör på köpet som du slipper köpa nytt. Ang exponeringar så är folk nojiga att kameran ska explodera efter 10000 exponeringar, snarare skulle jag kolla att den är rengjord regelbundet så man inte behöver se en massa skit när man tittar i sökaren.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
snarare skulle jag kolla att den är rengjord regelbundet så man inte behöver se en massa skit när man tittar i sökaren.
Det jobbiga är väl ändå all skit som man INTE ser i sökaren. Utan när man har kommit hem och inser att man har ett par hundra prickiga bilder för att man har damm på sensorn. :huvet

Min kamera har inte fått sig en sensorrengöring sedan den var ny för tre år sedan. Det börjar att märkas nu. :brinnerup
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Det jobbiga är väl ändå all skit som man INTE ser i sökaren. Utan när man har kommit hem och inser att man har ett par hundra prickiga bilder för att man har damm på sensorn. :huvet

Min kamera har inte fått sig en sensorrengöring sedan den var ny för tre år sedan. Det börjar att märkas nu. :brinnerup

Ha ha ha just ja glömde det, men du är ju bra på PS! :D

mycket matnyttiga svar, :tummenupp
ska hålla ögonen öppna för en 400D. Kan ju inte bli för mycket fel om man lägger sig mittimellan :D

Jupp det låter bra, en jag varnar dig att du kan få blodad tand. Nu skulle jag inte vilja gå tillbaka till 400D då man blir bortskämd med bättre skärm - sökare samt det känns stadigare med en lite större kamera.
 
Last edited:

MikkE

Guest
mycket matnyttiga svar, :tummenupp
ska hålla ögonen öppna för en 400D. Kan ju inte bli för mycket fel om man lägger sig mittimellan :D
Jag tycker att du kan kolla in Canon EOS 1000D med kitobjektivet. Kostar ny cirka 5200 kr på Cyberphoto (du får också en bok, bättre bilder, på köpet). Min lillasyster har en sån som jag fått pilla lite på och jag vart faktiskt imponerad över den. Ger kanonbilder.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Nog för att jag är färgad av Nikon , men de har betydligt vassare kitobjektiv, 18-55 än Canons motsv. Problemet med fokusmotor är inget problem då de flesta vettiga objektiv har det. Vill inte starta pajkastning då vi säkert alla vet att båda märkena gör bra skit.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top