Diskutera Digital Fotografering här

MikkE

Guest
Men det var satan så alla fotar (jävligt bra!) så att en anna ser skitdålig ut. Nä, jag bryter trenden med droppar och satsar på min lite knasigare självporträtt. Tog fram kameran någon gång efter 22 idag.
Alla bilder är med Canon 20D, Canon 50/1,8 och 430EX II. Körde som vanligt ganska så mkt kontraster och överdriver gärna medvetet.

Go shopping
3946002538_c4b57534d8.jpg


Sign of rock!
3945219439_1b85d0e3f2.jpg


Devil
3945217397_a8345141b7.jpg


Stay fit 1
3945219353_55df3d4527.jpg


Stay fit 2
3945219273_a08bc6c001.jpg
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Kom igen nu alla ni andra! :mad: fixa bilder! På vad som helst...bara dom är bra!
Jag har en del bilder i kameran. Men lite ont om ledigt utrymme på huvuddatorn. Har massor med utrymme på netbooken, men att redigera bilder på 10"-skärm med upplösningen 1024x576pixlar är lite väl chansartat.

Igår fick jag hem två paraplyer med hotshoe-hållare som jag ska se om jag kan hitta på något med också.


ЯK;4434463 skrev:
Tänkte även höra om någon har beställt nått från Gadget Infinity? Det verkar onekligen intressant då ett helt blixt-kit ala. amatör kostar lika mycket som en av dom blixtarna på kaffebrus.
Mja, de där blixtarna har ungefär samma specifikationer som min 20-30år gamla Nissin som jag har som slav/reserv/leksak.

Med det här paketet så slipper du iaf riskera punktering på diffusorerna. :tungan

Annars kan du kanske se om du hittar något liknande två sånahär, radiosändare och någonslags diffusorer billigare någon annanstans eller begagnat.


Stay fit 1

Stay fit 2
Spännis...

Du är helt inne på det mera konstnärliga bildspråket nu eller?
 

Vaselek

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
En sån grön.
Själv så håller man fast vid några droppbilder till. :näsblod
Fan detta e beroendeframkallande ju.
 

Bifogat

  • _MG_5127-Edit.jpg
    _MG_5127-Edit.jpg
    178.5 KB · Visningar: 43
  • _MG_5080-Edit.jpg
    _MG_5080-Edit.jpg
    101.2 KB · Visningar: 41
  • _MG_4776-Edit.jpg
    _MG_4776-Edit.jpg
    227.8 KB · Visningar: 40

MikkE

Guest
Spännis...

Du är helt inne på det mera konstnärliga bildspråket nu eller?
Äsch dååå :whip
Nä men har man ingen annan att fota så får man fota sig själv. Försöker egentligen bara se hur skuggor kan landa beroende på lampsättning och hur blixten är vinklad. Nu vill jag ha en brewd som är en snygg sexig nakenmodell och singel :näsblod
Tycker att droppar är ballt som fan och det kan verkligen bli udda former i bilderna. Dock tycker jag det är roligare med människan =)
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Your Tokina AF 11-16mm f/2.8 AT-X Pro DX 11-16 for Canon +UV has been shipped 22nd Sep. The estimated time of arrival in 2-5 working days.
:D
 

lepik

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
åkersberga
Hoj
GasGas EC 300 E
Var ute och fotade cross för första gången i helgen och har lite jag undrar över. Känns som det är ok att fråga i den här tråden. :)

Försökte prova att ta lite olika sorters bilder, men det var nästan bara panoreringarna jag blev nöjd med... :huvet

Försökte ta hoppbilder med oskärpa i bakgrunden. Först och främst var det svårt att få fokus på hojen, men fick inte mycket till oskärpa på bakgrunden heller, så nu kommer väl frågorna.
- Finns det något trick för att snabbt få fokus på saker i rörelse?
- Oftast kan jag fota med bländaren inställd på 3,5 men när bilden är tagen gick det inte lägre än 4,5. Varför?
- För att få till oskärpan måste jag närmare, right? Men räcker det med att zooma eller måste jag sitta närmare hojen?
- En sista nybörjarfråga. :) Jag kan inte ändra bländartalet hur högt eller lågt som helst, sitter det i kamerahuset eller objektivet? Dvs om jag byter objektiv kan jag fota på bländartal jag inte kan nu?

Utrustning: Nikon D70s, originalobjektiv står AF-S Nikkor 18-70mm på. :tungan

Exempel:
ISO: 200
Bländarprioritet
Bländare: f/4.5
tillsh.jpg


Ledsen om det blev lite många frågor samtidigt. Men som nybörjare blir det väl lätt så. Tack på förhand! :tummenupp
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
V

Försökte ta hoppbilder med oskärpa i bakgrunden. Först och främst var det svårt att få fokus på hojen, men fick inte mycket till oskärpa på bakgrunden heller, så nu kommer väl frågorna.
- Finns det något trick för att snabbt få fokus på saker i rörelse?
- Oftast kan jag fota med bländaren inställd på 3,5 men när bilden är tagen gick det inte lägre än 4,5. Varför?
- För att få till oskärpan måste jag närmare, right? Men räcker det med att zooma eller måste jag sitta närmare hojen?
- En sista nybörjarfråga. :) Jag kan inte ändra bländartalet hur högt eller lågt som helst, sitter det i kamerahuset eller objektivet? Dvs om jag byter objektiv kan jag fota på bländartal jag inte kan nu?

Utrustning: Nikon D70s, originalobjektiv står AF-S Nikkor 18-70mm på. :tungan

Exempel:
ISO: 200
Bländarprioritet
Bländare: f/4.5


Ledsen om det blev lite många frågor samtidigt. Men som nybörjare blir det väl lätt så. Tack på förhand! :tummenupp

Varför ska du vara ledsen, alla har varit/är nybörjare nån gång, det är bara bra att dela med sig av ev erfarenheter.
Har du provat slå över till slutarprio & ställ en hyfsat lång tid.
Du kan inte ställa bländare öppnare än vad optiket begränsar den till om det t,ex står max 3,5 på optiket. Var inte rädd att gå närmare för du minimerar ev skakningsoskärpa ju mindre du behöver zooma. Ska om vädret & tiden räcker åka till Arlanda & fota på Lördag.

Här är en bild ifrån Arlanda som jag tagit, dock inte slutarprio men ändå.

Manuell
f/8
1/250
ISO100
97mm

2e0vlmo.jpg
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
:mad:
jag vågar inte röra pengarna ännu från västberga....:tungan

He he hjag vågade fråga nu eftersom hon är på jobbresa hela veckan & jag får vara kvar hemma & hämta/lämna lillgrabben på dagis & laga mat mm

Vi får se om man får nåt paket nån gång.:)
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Du vet, 2-5 dagar innebär att det kommer på måndag tidigast... :tungan

:7peta inte vara så, bara för att jag vill testa det på crossbanan på lördag. He he DHL kanske kör ut på lördag vad vet jag! :D

Utrustning: Nikon D70s, originalobjektiv står AF-S Nikkor 18-70mm på. :tungan

Exempel:
ISO: 200
Bländarprioritet
Bländare: f/4.5


Ledsen om det blev lite många frågor samtidigt. Men som nybörjare blir det väl lätt så. Tack på förhand! :tummenupp

EXIF Data genom firefox är bra att ha! :)

Exif IFD0

* Camera Make = NIKON CORPORATION
* Camera Model = NIKON D70s
* Picture Orientation = normal (1)
* Last Modified Date/Time = 2009:09:23 11:16:13

exif Sub IFD

* Exposure Time (1 / Shutter Speed) = 10/12500 second ===> 1/1250 second ===> 0.0008 second
* Lens F-Number / F-Stop = 45/10 ===> ƒ/4.5
* Original Date/Time = 2009:09:19 09:24:03
* Flash = Flash did not fire
* Focal Length = 400/10 mm ===> 40 mm
* Image Width = 532 pixels
* Image Height = 800 pixels
 
Last edited:

lepik

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
åkersberga
Hoj
GasGas EC 300 E
EXIF Data genom firefox är bra att ha! :)

Exif IFD0

* Camera Make = NIKON CORPORATION
* Camera Model = NIKON D70s
* Picture Orientation = normal (1)
* Last Modified Date/Time = 2009:09:23 11:16:13

exif Sub IFD

* Exposure Time (1 / Shutter Speed) = 10/12500 second ===> 1/1250 second ===> 0.0008 second
* Lens F-Number / F-Stop = 45/10 ===> ƒ/4.5
* Original Date/Time = 2009:09:19 09:24:03
* Flash = Flash did not fire
* Focal Length = 400/10 mm ===> 40 mm
* Image Width = 532 pixels
* Image Height = 800 pixels

Fan vad ballt! Laddade ner Exif Wiewer. Känns som om man kan lära sig en hel del i den här tråden. :tummenupp :D
 

Ahrkey

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Två trappor upp.
Hoj
Ingen
Trevligt med så mycket bra bilder!
Har lite bilder som skulle behöva photoshopas (saknar för tillfället dator som klarar prog) och tänkte be en kille som håller på med det, men har ingen uppfattning om hur lång tid/bild det tar (bilderna måste ju inte vara perfekta, man kan säkert hålla på och fixa hur mkt som helst), alltså hur många jag kan (begära) att han fixar, utan att han lägger ner too much time på det?

Detta är tyvärr lite av en "hur långt är ett snöre?"-fråga. Det beror ju på hurvida ni känner varandra och får han någon ersättning för sitt arbete? På vilken nivå är hans kunskap? Etc. etc... men framför allt vad är det som skall göras? Rätt mycket kan göras i photoshop.

För vänner brukar jag lägga ner mer krut om jag får någon enstaka bild än om någon lassar över ett helt tjok. Sen om bilden(erna) är bra/intressant/inspirerande så lägger man ju automagiskt ner mer tid på den(dom).
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
men eftersom jag inte har ngt uppfattning om vad jag frågar efter så tänkte jag bara få ngn uppskattning ang. tidsåtgång på en bild vilken som (cirka)...:Bugar
Allt från två minuter till två timmar per bild är ganska normalt.

Att "fixa" något i Photoshop är ett ganska brett begrepp. Det kan innefatta allt från några mindre och enklare färgjusteringar till stora jobb med en massa klonande och maskande med mera.

Exempel.
Att ta den här bilden från det här:
oredigerad3.jpg

Till det här:
test_bild5.jpg

Tog något i stil med 1tim 30min till 1tim 45min om jag inte kommer ihåg fel (det var ett tag sedan jag gjorde det, tror jag skrev i den här tråden hur lång tid det tog). Och då skulle jag nog utan problem kunnat lägga ner minst en halvtimme till för att få den bättre.

Om du t.ex. har en porträttbild som du vill ha svartvit, ta bort något litet ärr och skärpa upp bilden lite kanske det handlar om fem minuter eller något i den stilen. Om det däremot handlar om en porträttbild där du vill ha ett smalare ansikte, ta bort alla rynkor i ansiktet, lägga på lite oskärpa i bakgrunden, några ljusare slingor i håret, ändra färg på ögonen och så vidare så springer tiden iväg ganska fort.

Sedan beror det ju på vad din kompis normalt pysslar med i Photoshop och vad bilderna innehåller hur fort det går. Om han sitter och färglägger seriestrippar så tar det nog en aning mera tid att få fason på en modebild än om han sitter på ett modemagasin och airbrushar bilder dagarna i ända.

Som RK sa: "hur långt är ett snöre?" :)
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Titta vad tomten kom med i morse!
Är så jäkla imponerad av DHL, beställde Måndag kväll & kom fram till dörr Torsdag kl 9. :yoparty

Totalpris 4800:- inkl UV filter

Sorry, jag var så ivrig att fokuset inte hamnade på UV filtret.
 

Bifogat

  • 10.jpg
    10.jpg
    232.2 KB · Visningar: 30
  • 11.jpg
    11.jpg
    154.3 KB · Visningar: 44

MikkE

Guest
Titta vad tomten kom med i morse!
Är så jäkla imponerad av DHL, beställde Måndag kväll & kom fram till dörr Torsdag kl 9. :yoparty

Totalpris 4800:- inkl UV filter

Sorry, jag var så ivrig att fokuset inte hamnade på UV filtret.
Oj, det var inte illa faktiskt. Men nu har det faktiskt gått 35 minuter, hur är gluggen då? :D
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Oj, det var inte illa faktiskt. Men nu har det faktiskt gått 35 minuter, hur är gluggen då? :D


Ha ha ha jo nu är det så att man är hemma med lillgrabben sjuk så det blir inte så mkt fotande idag tyvärr eller imorgon. Dock kan jag säga att den känns grymt välbyggd, den får Sigma 18-50 2,8 att framstå som plastig. Hade egentligen trott att jag skulle få den imorgon eller på Måndag men det är otroligt hur snabbt de kan skicka grejer ifrån Hong Kong dörr till dörr. Ska läsa till mig lite mer hur jag använder det på bästa sätt, har inte fotat så mkt vidvinkel tidigare.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Är så jäkla imponerad av DHL,
Jaha, det var DHL. Inte svenska posten. Då var det ju inte konstigt att den kom så snabbt. :rolleyes:

Ska läsa till mig lite mer hur jag använder det på bästa sätt, har inte fotat så mkt vidvinkel tidigare.
Var inte rädd för att gå nära. Så nära som möjligt. Och utnyttja den kort brännvidden till max. Det är ju inte någon tele det handlar om. :tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top