Diskutera Digital Fotografering här

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jaha, det var DHL. Inte svenska posten. Då var det ju inte konstigt att den kom så snabbt. :rolleyes:


Var inte rädd för att gå nära. Så nära som möjligt. Och utnyttja den kort brännvidden till max. Det är ju inte någon tele det handlar om. :tummenupp


Tackar så mkt, det ska jag tänka på, men brukar försöka gå nära med telet också för minska skakningsoskärpan darrig som man brukar bli när man blir äldre.:)
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Här är en bild ifrån Arlanda som jag tagit, dock inte slutarprio men ändå.

Manuell
f/8
1/250
ISO100
97mm

Är inte det en "lång" slutartid för så snabba motiv? Jag har helt annat när jag fotar roadracing...men vad vet jag! :) Får bli att prova men tyckte inte bilderna blev så skarpa när jag körde längre tider. Synd att säsongen är slut bara så man inte kan prova mera...

JKAY mfl: vad använder ni för tider på RR?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Är inte det en "lång" slutartid för så snabba motiv? Jag har helt annat när jag fotar roadracing...men vad vet jag! :) Får bli att prova men tyckte inte bilderna blev så skarpa när jag körde längre tider. Synd att säsongen är slut bara så man inte kan prova mera...

JKAY mfl: vad använder ni för tider på RR?

Mmm menade du kort tid? Tycker den tiden är skaplig för sådan motiv & fortfarande ev ha kvar skärpan ev gå upp till 1/320. Brukar sällan köra längre än 1/250 speciellt på crossbana som jag tycker är svår att panorera på jämfört med en någolunda rak RR bana.

T,ex denna på en väg söder om Stockholm hade jag ren tur med då det mesta med denna tid blir skit för mig.

Slutarprio
1/80
f/7,1
ISO160
106mm

idrqxz.jpg
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Mmm menade du kort tid? Tycker den tiden är skaplig för sådan motiv & fortfarande ev ha kvar skärpan ev gå upp till 1/320. Brukar sällan köra längre än 1/250 speciellt på crossbana som jag tycker är svår att panorera på jämfört med en någolunda rak RR bana.

T,ex denna på en väg söder om Stockholm hade jag ren tur med då det mesta med denna tid blir skit för mig.

Slutarprio
1/80
f/7,1
ISO160
106mm

Nja jag menade lång tid. :) Jag kör 1/800-1/1000 när jag fotat RR, oftast på 200mm då med ISO 100-200. Testat 1/640 men tycker det är mest "lyckoträffar" då ifall det blir skarpt...:gnissla Men det kan mkt väl vara jag som e ute o seglar....definitivt inte första gången...:rolleyes:
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Nja jag menade lång tid. :) Jag kör 1/800-1/1000 när jag fotat RR, oftast på 200mm då med ISO 100-200. Testat 1/640 men tycker det är mest "lyckoträffar" då ifall det blir skarpt...:gnissla Men det kan mkt väl vara jag som e ute o seglar....definitivt inte första gången...:rolleyes:

Nu får jag erkänna att jag aldrig har fotat RR, den närmaste RR bana vet ej om man ska klassa den som RR, det är banan i Linköping. Var där & fotade Supermotard/quad & sköt en del på deras raka partier. Kom fram till att jag ville behålla någolunda skärpa så vill inte gå under 1/250. Sen finns det en tjusning att ta den där bilden på RR i en kurva på en kort tid för att få så mkt skärpa som möjligt & kort skärpedjup att det känns som om det går snabbt. KetogaN hade en del bilder som han hade tagit på Gotland Ring i en kurva, tiden var inte så lång som jag trodde utan kanske runt 1/400-600 men jäklar vilken skärpa det var, bara nåt man kan drömma om att ev få nån gång. Vet ej vilket hus du kör med men för mig "50D" så blir det 280mm med min 70-200.

Fortfarande helt stum efter hans senaste bilder ketogaN
http://www.bitsize.se/events/20090723-sydskanes-knutstorp
 
Last edited:

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Nu får jag erkänna att jag aldrig har fotat RR, den närmaste RR bana vet ej om man ska klassa den som RR, det är banan i Linköping. Var där & fotade Supermotard/quad & sköt en del på deras raka partier. Kom fram till att jag ville behålla någolunda skärpa så vill inte gå under 1/250. Sen finns det en tjusning att ta den där bilden på RR i en kurva på en kort tid för att få så mkt skärpa som möjligt & kort skärpedjup att det känns som om det går snabbt. KetogaN hade en del bilder som han hade tagit på Gotland Ring i en kurva, tiden var inte så lång som jag trodde utan kanske runt 1/400-600 men jäklar vilken skärpa det var, bara nåt man kan drömma om att ev få nån gång. Vet ej vilket hus du kör med men för mig "50D" så blir det 280mm med min 70-200.

Fortfarande helt stum efter hans senaste bilder ketogaN
http://www.bitsize.se/events/20090723-sydskanes-knutstorp

Kör oxå med 50D och ett sigma 70-200 2.8, ibland med 1.4 konverter.

Ketogan är det svårt att "konkurrera" med, jag är nöjd när jag får till lite skärpa och eventuellt lite "värmespår" i luften från avgaserna...:rolleyes:

Eventuellt blir det en runda till Knutstorp imorrn om nu vädret skulle råka vara bra...får testa med lite längre tider då oxå. Det är kul att prova lite olika men oftast kommer man ju inte på det förrän man kommit hem...:gnissla
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Kör oxå med 50D och ett sigma 70-200 2.8, ibland med 1.4 konverter.

Ketogan är det svårt att "konkurrera" med, jag är nöjd när jag får till lite skärpa och eventuellt lite "värmespår" i luften från avgaserna...:rolleyes:

Eventuellt blir det en runda till Knutstorp imorrn om nu vädret skulle råka vara bra...får testa med lite längre tider då oxå. Det är kul att prova lite olika men oftast kommer man ju inte på det förrän man kommit hem...:gnissla

Har aldrig provar Sigma 70-200 2,8 men det lilla jag har hört är att den är jäkligt bra. Det jag har svårt med då jag oftast fotar Jpeg & inte RAW är att välja rätt ljusmätning, oftast kör jag moln så jag får lite varmare ton men nån gång ska jag lära mig att göra rätt. Har slutat jaga långa tider som det var lite hysteri på Barkaby tidigare tycker jag. Själv hade jag hoppats på att fota på Arlanda crossbana i helgen & inviga mitt 11-16 men får leta efter någon annan bana eller nåt.

Btw är det någon som vet vart man kan få tag i blixtadapter minolta - canon, hittade inget på kaffebrus.
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Alltså...panorering, tycker ni saknar att slutartiden hela tiden är en balansgång mellan brännvidd, skakningsoskärpa, avstånd och hastighet på det man vill panorera samt inte minst inkommande vinkel på det man panorar, speciellt när föremålet rör sig fort.

Har du 70-200´n på huset och fotar i 90 graders vinkel så är ju ändå förutsättningarna fortfarande över 180% annorlunda bara baserat på zoomningen. Bländarn blir ju allt mer kritisk ju längre brännvid du kör.


Kikat på många bildtrådar, speciellt bulten där folk fotar med 1/100 sek och hojarna kommer i över 120KMH i infallande vinkel...kanske 30 grader...ingen panorering i världen hjälper när hojen rör sig med 40KMH mot eller från kameran....det blir liksom suddigt...bara mer eller mindre beronde just på hur man lyckas med panoreringen...

Bör också nämnas att panorera är faktiskt är JÄKLIGT svårt, andelen bilder för papperskorgen är STOR. Misströsta inte utan öva vidare...alla går i samma skola och man blir aldrig fullärd!

Mkt svammel från mig nu o lite bilder....här kommer en favorit från sommarens speedway i Malmö. Massa kritik vill jag ha!:)

Tekniskt snygg, snyggt med eftermiddagssolen som ger struktur med släpljus.
Om du hamnar i liknande situation igen med liknande utsnitt så skulle bilden förmodligen bli ännu coolare om skärpan låg på 2án, dvs han som fortfarande är i ljuset, och en aningings mer oskärpa på resterande ekipage.
Snyggt!
 
Last edited:

MikkE

Guest
När jag började att fota rr/sm/bandagar så fösökte jag fota så mkt jag bara kunde för att få med alla hojar och gärna många bilder på varje men det vart bara pannkaka på åtta nio av tio bilder. Jag hade för bråttom och tid mig inte tid med att följa objektet från början av kurvan till slutet av den. Tillslut efter många hundratals (tusentals) bilder fick jag in en bra rytm med att panorera i lugn och jämn takt och knäppre av två eller tre bilder där jag ville ha hojen. Nu var det viseligen ett tag sedan jag var ute på banorna men det handlar om att träna helt enkelt.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Har slutat jaga långa tider som det var lite hysteri på Barkaby tidigare tycker jag. Själv hade jag hoppats på att fota på Arlanda crossbana i helgen & inviga mitt 11-16 men får leta efter någon annan bana eller nåt.

Btw är det någon som vet vart man kan få tag i blixtadapter minolta - canon, hittade inget på kaffebrus.
Alltid lika spännande att försöka få snygga panoreringar med lång slutartid på crossbana/endurospår eller liknande. Förutom att fordonen rör sig i sidled så brukar de även vilja röra sig i höjdled. Och hittar man ett ställe på banan som är ganska jämnt så missar man mycket av den andra action som kan finnas där det är ojämnt.

Adapter för att sätta en blixt från Canon på ett kamerahus från Minolta eller tvärt om? Tror inte det finns någon som gör någondera med bibehållen TTL-automatik. Jag har för mig att jag har sett någon adapter för att kunna sätta blixt med standard hotshoe på en Sony/Minolta. Alltså t.ex. en blixt från Canon på en Minolta, men då blir det helt manuellt och utan TTL.



rookie: Jag hade gärna sett den där bilden tagen nååågot senare (alltså inte på dagen, utan att förarna hunnit köra någon meter till). Så det blivit lite mera luft ovanför huvudet på sista åkaren. Och som Triggerhappy sa, gärna om skärpan hade legat på den andra åkaren som ligger ute i ljuset. Annars så var det en härlig bild med det varma och låga kvällsljuset. :tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Alltid lika spännande att försöka få snygga panoreringar med lång slutartid på crossbana/endurospår eller liknande. Förutom att fordonen rör sig i sidled så brukar de även vilja röra sig i höjdled. Och hittar man ett ställe på banan som är ganska jämnt så missar man mycket av den andra action som kan finnas där det är ojämnt.
Japp, man borde ha ett stativ som tillåter att man vrider kameran uppåt/nedåt och i sidled, det hindrar ju skakoskärpan iaf. Jag träffade en kille på en flygdag som hade något åt det hållet, men han hade å andra sidan 500/4L-objektiv, eller om tom va 600/4L, kameraprylar för i runda slängar kvartsmilijonen iaf :jisses
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Japp, man borde ha ett stativ som tillåter att man vrider kameran uppåt/nedåt och i sidled, det hindrar ju skakoskärpan iaf. Jag träffade en kille på en flygdag som hade något åt det hållet, men han hade å andra sidan 500/4L-objektiv, eller om tom va 600/4L, kameraprylar för i runda slängar kvartsmilijonen iaf :jisses
Det finns ju några typer av "vaggor", eller hur man nu ska beskriva det, som man kan ha som stativhuvud (finns bl.a. någon som heter Wimbledon eller något liknande tror jag :va). Men de brukar inte direkt vara billiga. Och jag vet inte hur effektiva de skulle vara på t.ex. en crossbana med ett 70-200/2,8. Behovet kanske är större om man har någon av de pjäser du nämner och ska plåta fotboll eller flygande fåglar eller något.

Jag tror nog jag fortsätter att köra handhållet. :)
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Adapter för att sätta en blixt från Canon på ett kamerahus från Minolta eller tvärt om? Tror inte det finns någon som gör någondera med bibehållen TTL-automatik. Jag har för mig att jag har sett någon adapter för att kunna sätta blixt med standard hotshoe på en Sony/Minolta. Alltså t.ex. en blixt från Canon på en Minolta, men då blir det helt manuellt och utan TTL.

Minolta blixt på ett canon hus.

Jag tror nog jag fortsätter att köra handhållet. :)


Samma här eller snarare tror jag aldrig kommer köra stativ iallafall med mitt 70-200 på en crossbana. Det var en hel del med stativ som rörde sig som press på en tävling Formula Offroad utanför björklinge förra helgen. Inga jättekanoner så jag har ingen bra förklaring varför för de kör ju upp & ner hela tiden på sandväggarna.
 
Last edited:

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Tekniskt snygg, snyggt med eftermiddagssolen som ger struktur med släpljus.
Om du hamnar i liknande situation igen med liknande utsnitt så skulle bilden förmodligen bli ännu coolare om skärpan låg på 2án, dvs han som fortfarande är i ljuset, och en aningings mer oskärpa på resterande ekipage.
Snyggt!

Tackar för svar! :) Fokus på nr2 låter spännande! Det ska jag testa nästa säsong då gnistorna för övrigt gått upp till allsvenskan! :)

rookie: Jag hade gärna sett den där bilden tagen nååågot senare (alltså inte på dagen, utan att förarna hunnit köra någon meter till). Så det blivit lite mera luft ovanför huvudet på sista åkaren. Och som Triggerhappy sa, gärna om skärpan hade legat på den andra åkaren som ligger ute i ljuset. Annars så var det en härlig bild med det varma och låga kvällsljuset. :tummenupp

Tack för svar nr 2! :) Jag har en senare oxå faktiskt, problemet där är att ljuset tar slut...det är precis på gränsen nu att nr1 inte gått in helt i skuggan. Annars håller jag med samt att jag oxå hade velat ha mera "luft" ovanför hjälmen på nr4...har kollat det förstorat och det får inte plats ett "hittefår" mellan hjälmen o bildkanten...:rolleyes:
 
Last edited:

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
Det finns ju några typer av "vaggor", eller hur man nu ska beskriva det, som man kan ha som stativhuvud (finns bl.a. någon som heter Wimbledon eller något liknande tror jag :va). Men de brukar inte direkt vara billiga. Och jag vet inte hur effektiva de skulle vara på t.ex. en crossbana med ett 70-200/2,8. Behovet kanske är större om man har någon av de pjäser du nämner och ska plåta fotboll eller flygande fåglar eller något.

Jag tror nog jag fortsätter att köra handhållet. :)

Wimberly heter dom, och dom kostar en slant ja.. Jag har varit sugen ett tag, men jag tar ju rätt bra bilder handhållet med.

http://www.tripodhead.com/products/wimberley-main.cfm
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag tog och pillrade över några av bilderna till datorn idag. Men jag har inte hunnit leka så mycket än.

staty1.jpg
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
:rodnar thanks, ibland fuskar jag med enbens-stativ med.. mest för att det är tungt att stå en hel dag med 300:at + extenders. Det är dock ännu svårare att följa med ett enbens i marken.
Jag har läst många tips från proffsfotografer, främst i tidningar, där dom tycker att man ska ha enbensstativ till motorsport också. Jag har aldrig testat, men jag tycker att det verkar skitsvårt! Kanske på roadracing/bilsport, där alla kommer i samma spår ungefär, men på gata och cross mm, där folk rör sig i alla dimensioner är det ju helt omöjligt :(

Men har nån några bra tekniktips på hur man gör så får ni gärna dela med er! :)
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top