Diskutera Digital Fotografering här

MikkE

Guest
Vår allas droppmästare fyller år idag. Grattis Johnny på födelsedagen!
:fyllisar:fyllisar:fyllisar:fyllisar
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
NEJ! Fyller Der Tropfenmeister år??
Grattis, din huligan!:tummenupp
Antar att det är nu livet börjar, eller?

Apropå enbensstativ; jag har testat och tycker det är sjukt mkt lättare att köra utan. Men jag förstår dem som t ex har ett stort 300mm och någon extrakamera på t ex friidrottstävlingar, då kan det kännas motiverat att avlasta lite. Men jag får inte riktigt till det när jag kör med unipod, kör hellre handhållet.
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
NEJ! Fyller Der Tropfenmeister år??
Grattis, din huligan!:tummenupp
Antar att det är nu livet börjar, eller?

Apropå enbensstativ; jag har testat och tycker det är sjukt mkt lättare att köra utan. Men jag förstår dem som t ex har ett stort 300mm och någon extrakamera på t ex friidrottstävlingar, då kan det kännas motiverat att avlasta lite. Men jag får inte riktigt till det när jag kör med unipod, kör hellre handhållet.

Tack mannen! Ja, nu börjar livet! :D

Enbenare: Jag nyttjar en Manfrotto 484RC2 kulled på ett Manfrotto 679B. Ställer kulleden så pass tight så den med visst motstånd följer mjukt i panoreringarna. Funkar perfa.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Grattis Jkay, fick du någon Dopp(a) present på födelsedagen? :D


Tyvärr får jag säga att jag har tagit en paus ifrån motorfotandet, visst jag har min 50D & Sigma 18-50. Telet & snyft nya vidvinklet fick vika plats till ett nytt motorfordon som jag inte kunde säga nej till. Satte inga överpriser på optiken men fick tillbaka pengarna + ca 200:- jämfört vad jag köpte dem för. Tur att man inte satte ut numret på fotosidan, för jag blev riktigt mailbombad redan kl08 igår morgon. Kommer sakna 70-200 men när jag har råd så kommer det bli ett sådant igen även om 2,8 kanske skulle vara nice men jag har inte haft problem med ljuset tycker jag. Det kanske skulle vara skärpedjupet.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Tog denna igår, kanske inte bästa bildkvalitén men jag tycker den blev skön :)
 

Bifogat

  • eld1.jpg
    eld1.jpg
    41.4 KB · Visningar: 45

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tyvärr får jag säga att jag har tagit en paus ifrån motorfotandet, visst jag har min 50D & Sigma 18-50. Telet & snyft nya vidvinklet fick vika plats till ett nytt motorfordon som jag inte kunde säga nej till. Satte inga överpriser på optiken men fick tillbaka pengarna + ca 200:- jämfört vad jag köpte dem för. Tur att man inte satte ut numret på fotosidan, för jag blev riktigt mailbombad redan kl08 igår morgon. Kommer sakna 70-200 men när jag har råd så kommer det bli ett sådant igen även om 2,8 kanske skulle vara nice men jag har inte haft problem med ljuset tycker jag. Det kanske skulle vara skärpedjupet.

Va? Har du sålt det redan? Snabba ryck! Vad har du gått och köpt för motorfordon nu då? :va
Eftersom dom flesta objektiv blir bättre om man bländar ner ett steg eller så, så har du ju mer marginal med ett 2,8 jämfört med ett 4,0, och du kan lyfta fram mer saker från en suddig bakgrund, men visst, det kan bli jobbigt kort skärpedjup med 2,8 också.

Och jag instämmer i kören, grattis JKay! :cpparty
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Va? Har du sålt det redan? Snabba ryck! Vad har du gått och köpt för motorfordon nu då? :va

En KTM LC4 400 -99 med 300mil på mätaren, så fick båda optiken sålda innan lunch igår fredag. Fick en skaplig slant på ett bräde så det var skönt att jag gick stort sett +- noll
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
En KTM LC4 400 -99 med 300mil på mätaren, så fick båda optiken sålda innan lunch igår fredag. Fick en skaplig slant på ett bräde så det var skönt att jag gick stort sett +- noll
Man får grattulera, tror jag? :hihi Iaf klockrent att du fick tillbaka pengarna, och till på köpet fick en tvåhjuling! :tummenupp Varifrån beställde du vidvinkelobjektivet?
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Jag vill ha en blixt till.....:(

Dessutom ska jag inhandla ett ljustält i morgon (tror jag) iofs ett billigt skit men jag måste starta nånstans. kundfoto ska vara välgjort! :mattias

Hmm...hittade ett förslag på hur man gör en egen ringblixt. Verkar fasen funka fint!

http://www.motleypixel.com/forum/index.php/topic,80.0.html
 
Last edited:

MikkE

Guest
Självporträtt.
3959291872_799c1bf856.jpg
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
De var nästan lika snabba på att leverera det som var du var på att sälja det. :tungan

Vad sa tanten då du ena veckan pratade dig till att få köpa ett nytt objektiv och sålde det en vecka efteråt för att köpa en hoj istället?


Självporträtt.
Dags att skaffa flickvän?

Jag tycker att det är skitsvårt att ta självporträtt. Det känns som att jag bara kutar fram och tillbaka till kameran och kollar displayen hela tiden. "Nehepp, skulle ha vinklat huvudet lite annorlunda, skulle ha sänkt andra axeln lite mera, råkade blunda..." etc.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
De var nästan lika snabba på att leverera det som var du var på att sälja det. :tungan

Vad sa tanten då du ena veckan pratade dig till att få köpa ett nytt objektiv och sålde det en vecka efteråt för att köpa en hoj istället?
.


Ha ha ha jo hennes krav var att sälj optiken så får du köpa hojen. Nu är det övertid som gäller så man kan köpa ett nytt tele nån gång nästa år. Tvekar till om jag verkligen behöver 2,8. Visst IS var trevlig då jag nu använde det men de gånger kan jag räkna på ena handen. Synd att inte vanliga 70-200 f/4L är vädertätad. Ang hojen gick det inte att tveka en sekund, det var snabba puckar annars hann den försvinna, därför blev det impuls med optiken.
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Ha ha ha jo hennes krav var att sälj optiken så får du köpa hojen. Nu är det övertid som gäller så man kan köpa ett nytt tele nån gång nästa år. Tvekar till om jag verkligen behöver 2,8. Visst IS var trevlig då jag nu använde det men de gånger kan jag räkna på ena handen. Synd att inte vanliga 70-200 f/4L är vädertätad. Ang hojen gick det inte att tveka en sekund, det var snabba puckar annars hann den försvinna, därför blev det impuls med optiken.

Du är köpgalen! :mattias
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Ha ha ha jo hennes krav var att sälj optiken så får du köpa hojen. Nu är det övertid som gäller så man kan köpa ett nytt tele nån gång nästa år. Tvekar till om jag verkligen behöver 2,8. Visst IS var trevlig då jag nu använde det men de gånger kan jag räkna på ena handen. Synd att inte vanliga 70-200 f/4L är vädertätad. Ang hojen gick det inte att tveka en sekund, det var snabba puckar annars hann den försvinna, därför blev det impuls med optiken.
Du får hoppas att kronan stärks lite mera tills dess då.

Jo, det är inte ofta man "behöver" f/2,8. Särskilt inte eftersom att Canons 70-200/4L är så skarpa redan från full bländare att man behöver något extra utrymme för att kunna blända ner för att få skärpa. Iofs kan jag inte klaga på oskärpa hos mitt 70-200/2,8 heller, jag upplever det som skarpt över hela bländaromfånget och blir det oskarpt beror det nog mera på mig eller kamerahuset än optiken. Dessutom så är ju Canons 70-200/2,8 IS ganska så rejält mycket tyngre än 70-200/4L IS, vilket gör den tyngre att bära och att hålla stilla. Plus att 2,8 har 77mm filter istället för 67mm som det är på fyrorna, och det blir ju lite dyrare då.

Jag använder IS i stort sett hela tiden (om jag inte använder stativ så klart). Så mycket att jag nästan blivit lite väl lat av det. Det är lätt att vänja sig vid stabiliseringen och slarva lite med att hålla kameran stilla. :gnissla

Fotar man mest utomhus eller i studio/med blixt så anser jag att man klarar sig långt med EF 70-200/4L USM (och IS-varianten). Men ska man t.ex. plåta någon form av idrott inomhus så man behöver all ljusstyrka som man kan få eller verkligen vill ha det där lite kortare skärpedjupet man får med bländare f/2,8 så är det så klart EF 70-200/2,8L USM (och IS) som gäller.

Och här kan man se en liten jämförelse i skärpa mellan Canon EF 70-200/4L IS USM, Sigma 70-200/2,8 APO och Tamron 70-200/2,8 vid bländare f/4.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top