Diskutera Digital Fotografering här

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F

Jag är ju (som namnet så lämpligt påvisar) en nybörjare...men jag har 3 kommentarer:

1) Jag har definitivt haft nytta av att ha 2.8 även utomhus, både naturbilder och speedway har det blivit i mina ögon bra resultat som jag inte tror jag hade fått med f4 om jag inte hivat upp ISO:n dvs...

2) En annan anledning varför jag valde sigma 70-200 2.8 istället för canon 70-200 f4 var att med min 1.4 konverter får jag 280mm på f4, givetvis med något avkall på skärpa men tycker fortfarande det är helt ok skärpa (soligor konverter, sigmas egen var betydligt sämre).

3) I jämförelser skrivs ofta att tamron är skarpare, dock är det alltid på stillastående motiv. Hur snabbt är ett tamron 70-200? De "skryter" iaf varken med USM eller HSM (som canon respektive sigma).

Sen ska sägas att jag aldrig testat vare sig tamron eller nån canon variant, bara mina tankar angående de olika objektiven. :) Kommentera gärna, jag gillar att lära mig... :)

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
-
Hade helt glömt bort att jag har haft min första dslr i över ett år nu. Minns fortfarande när jag frågade i den här tråden vad för kamera jag skulle köpa. Här får ni lite bilder bara för det :tungan

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Ser riktigt snyggt ut Ringo!

Två bilder jag tagit nyligen som är direkt ur kameran och som jag vart supernöjd med :)

Först har vi från Ring Knutstorp med Porsche Club Sweden:
boxster_knutstorp_09.jpg

Ibland uppskattar man molniga dagar :)

Och så ett kort jag tog idag, en taklampa i bakgrunden och en bordslampa som belysning på mig, 50 mm 1.8 objektiv och så försöka pricka in skärpan på sig själv, inte det lättaste men det gick :)
moi_2009.jpg

MikkE

Guest
Dags att skaffa flickvän?

Jag tycker att det är skitsvårt att ta självporträtt. Det känns som att jag bara kutar fram och tillbaka till kameran och kollar displayen hela tiden. "Nehepp, skulle ha vinklat huvudet lite annorlunda, skulle ha sänkt andra axeln lite mera, råkade blunda..." etc.
Jo, jag hoppas på att finna någon snart. Kostar ju annars så jävla mkt pengar :näsblod
Äh, det är bara att ha en idé sedan chansa på att det funkar. Inga som helst problem nu :tummenupp

Ha ha ha jo hennes krav var att sälj optiken så får du köpa hojen. Nu är det övertid som gäller så man kan köpa ett nytt tele nån gång nästa år. Tvekar till om jag verkligen behöver 2,8. Visst IS var trevlig då jag nu använde det men de gånger kan jag räkna på ena handen. Synd att inte vanliga 70-200 f/4L är vädertätad. Ang hojen gick det inte att tveka en sekund, det var snabba puckar annars hann den försvinna, därför blev det impuls med optiken.
Jag har 70-200 f/4L och fått leka ute i regn också. Inga som helst problem med det nu heller.

Hade helt glömt bort att jag har haft min första dslr i över ett år nu. Minns fortfarande när jag frågade i den här tråden vad för kamera jag skulle köpa. Här får ni lite bilder bara för det :tungan

Siam Street/Road. Ja där har man vart och bränt pengar på fuskjeans :tummenupp
Trevliga bilder därmot! :tummenupp:tummenupp

Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag är ju (som namnet så lämpligt påvisar) en nybörjare...men jag har 3 kommentarer:

1) Jag har definitivt haft nytta av att ha 2.8 även utomhus, både naturbilder och speedway har det blivit i mina ögon bra resultat som jag inte tror jag hade fått med f4 om jag inte hivat upp ISO:n dvs...

2) En annan anledning varför jag valde sigma 70-200 2.8 istället för canon 70-200 f4 var att med min 1.4 konverter får jag 280mm på f4, givetvis med något avkall på skärpa men tycker fortfarande det är helt ok skärpa (soligor konverter, sigmas egen var betydligt sämre).

3) I jämförelser skrivs ofta att tamron är skarpare, dock är det alltid på stillastående motiv. Hur snabbt är ett tamron 70-200? De "skryter" iaf varken med USM eller HSM (som canon respektive sigma).

Sen ska sägas att jag aldrig testat vare sig tamron eller nån canon variant, bara mina tankar angående de olika objektiven. :) Kommentera gärna, jag gillar att lära mig... :)
Visst har jag också haft nytta av att jag kunnat köra bländare f/2,8 utomhus. Dagtid. Och har ibland önskat mig ett par steg till ljusstyrka också. Men det har ändå varit ganska sällan, så sällan att jag gott och väl kunnat klara mig med f/4 i de flesta situationer också. Det har ändå känts mera avgörande inomhus i någon murrig idrottshall då man trots f/2,8 och ISO1600 kanske legat på slutartider kring 1/200s.

Jag tycker inte att ett steg skillnad i bländare från 2,8 till 4 gör sååå hemskt stor skillnad för det mesta (uppåt 5,6 börjar det däremot kännas ganska så mörkt). Däremot tycker jag att bildstabilisering kan vara hyfsat mysigt i vissa situationer. När jag köpte mitt EF 24-105/4 L IS USM så valde jag det framför Canons EF 24-70/2,8 L USM just tack vare bildstabiliseringen.

Tamrons autofokus ska iaf vara långsammare än Canons USM enligt vad jag har läst mig till. Den ende jag känner som har ett Tamron 70-200/2,8 är dock mycket nöjd, men jag har för mig att han inte fotar så värst mycket när man behöver en snabb autofokus åas.

Canons 70-200/2,8 är bra skit. Det är bara lite synd att det är tungt och dyrt. :)

Man ska inte ta efter RuLLarN och Esquire! :mattias Då blir man fattig! :hihi
Lär dig det! :mad: :tungan
Men ja e väll an inte köpgalen!? :4skrika
Och RuLLO skulle väl sälja av en del av sina prylar för några månader sedan? :va

Jag har ju bara köpt ett enda objektiv det senaste året. Och bara ett stativ. Och bara en kameraväska. Och inte mer än två filter. Och blott två paraplyer (som jag inte ens hunnit testa ordentligt än). Och kanske bara en handfull med nödvändiga småprylar, eller kanske två händer fulla när jag tänker efter...

Dessutom så har jag snackat om att jag är sugen på nytt kamerahus nästan lika länge som jag haft min 350D. Utan att det blivit något av med det. Ännu. Men snart så... Ska ju som sagt var bara sälja hojen först (observera nu detta Gnutten: jag säljer geggmoppe och köper kameraprylar, det är rätt sätt att göra det på). Och kanske bilen.

Hur gick det förresten för dig JKay med att köpa ljustält?

*bilder*
Jag gillar fjärde bilden bäst. Lite synd bara att inte reflektionen syns lite tydligare. :tummenupp

Last edited:

MikkE

Guest
Idag fick jag fan ett jobb! Så nu får jag se hur mkt arbetspass man får ihop bara. Del/heltid är det. Får jag ihop lite dollars blir det fanemej 16-35/2.8 (begagnat tror jag denna gång även om jag diggar färska prylar) och även en MacBook Pro 15".

3958522795_e20263b1cc.jpg

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Och RuLLO skulle väl sälja av en del av sina prylar för några månader sedan? :va

Jag har ju bara köpt ett enda objektiv det senaste året. Och bara ett stativ. Och bara en kameraväska. Och inte mer än två filter. Och blott två paraplyer (som jag inte ens hunnit testa ordentligt än). Och kanske bara en handfull med nödvändiga småprylar, eller kanske två händer fulla när jag tänker efter...

Dessutom så har jag snackat om att jag är sugen på nytt kamerahus nästan lika länge som jag haft min 350D. Utan att det blivit något av med det. Ännu. Men snart så... Ska ju som sagt var bara sälja hojen först (observera nu detta Gnutten: jag säljer geggmoppe och köper kameraprylar, det är rätt sätt att göra det på). Och kanske bilen.

Hur gick det förresten för dig JKay med att köpa ljustält?

Jajaja...säjer du det så :hihi

Jo, det blev ett ljustält :gnissla Får se om jag inte packar ner det igen och lämnar tillbaka. Själva tältet är nog bra men det känns som att ljuset som följer med inte håller måttet. 2st 50W halogenlampor ger inte så mkt ljus. "Struntpengar" egentligen 580.- totalt men dock.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n

Jag har ju bara köpt ett enda objektiv det senaste året.

Jo jag hade en kraftig motivationssvacka där ett tag när jag tyckte att det va onödigt att ha grejerna bara liggandes. Men sen jag kom in på Foto på högskola så har det tagit fart igen så nu är jag glad att jag inte sålde av nåt.

Jag har nog inte köpt nåt i fotoväg på ett bra tag jag heller. Känns inte som att det e nåt som behövs direkt..... Jag skulle iofs vilja ha en bakgrund...

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jo jag hade en kraftig motivationssvacka där ett tag när jag tyckte att det va onödigt att ha grejerna bara liggandes. Men sen jag kom in på Foto på högskola så har det tagit fart igen så nu är jag glad att jag inte sålde av nåt.

Jag har nog inte köpt nåt i fotoväg på ett bra tag jag heller. Känns inte som att det e nåt som behövs direkt..... Jag skulle iofs vilja ha en bakgrund...
Inte nöjd med din barndom?...

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt

Såvitt jag testat och läst så är Tamron bättre än Sigma i bildkvalitet, i paritet med Canon. Däremot har inte Tamron någon märkvärdig AF. :(
Men personligen skulle jag nog välja Tamron före Sigma nästan när som helst.

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Såvitt jag testat och läst så är Tamron bättre än Sigma i bildkvalitet, i paritet med Canon. Däremot har inte Tamron någon märkvärdig AF. :(
Men personligen skulle jag nog välja Tamron före Sigma nästan när som helst.

Det beror väl lite på vad det är man gillar att fota? Jag har inte läst nåt om hur snabb tamronen är men skulle gärna haft det med som en testpunkt och inte bara hur skarp den är.

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
Tjoooo.
Nu har jag införskaffat en NIkon D3000 med 18-105 VR.
Mest valde jag denna konfiguration för att slippa byta objektiv alltförofta.
Men eftersom jag är största nooben inom fotografering kommer jag att ta tidig dag
och sätta mig och sträckläsa denna tråden som jag precis har hittat.

Kul med nya intresse, speciellt som sessongen (stavning) lider mot sitt slut :D

//Bosse

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Och här blir jag anklagad för att vara köpgalen va... :3freak

Ja du försent, ikväll ska jag köpa ett 50mm 1,8 så man har nåt ljusstarkt, sen får det stå stil på köp för kameran på ett tag. :)
Sedan kommer du ju att behöva ett UV-filter. Och ett polarisationsfilter. Och kanske ett gråfilter. Och något filter till också. :brynad

Det blev en Canon eos 450D, och eftersom man är helt n00b så blir det en Canon EOS Digital Rebel XSi/450D For Dummies oxå :D:D
Grattis. Hoppas att du och kameran kommer att komma bra överens. :)

Idag fick jag fan ett jobb! Så nu får jag se hur mkt arbetspass man får ihop bara. Del/heltid är det. Får jag ihop lite dollars blir det fanemej 16-35/2.8 (begagnat tror jag denna gång även om jag diggar färska prylar) och även en MacBook Pro 15".
Det är något speciellt med att packa upp nya grejer. Även om man beställt och betalat de själv så är det lite julaftonskänsla. Med den skillnaden att man får något som man vill ha, och inte bara något som man måste tvinga på sig ett leende för att kunna tacka släkten för.

Jo, det blev ett ljustält :gnissla Får se om jag inte packar ner det igen och lämnar tillbaka. Själva tältet är nog bra men det känns som att ljuset som följer med inte håller måttet. 2st 50W halogenlampor ger inte så mkt ljus. "Struntpengar" egentligen 580.- totalt men dock.
Även om det är "struntpengar" så är det ju onödigt med grejer som inte blir använda.

Jag har nog inte köpt nåt i fotoväg på ett bra tag jag heller. Känns inte som att det e nåt som behövs direkt.....
För att du redan har allt...

Sigma 50mm F1.4 just hämtat på posten. Får jag va med i köpklubben? Snäääälla! :tungan
Testat det än? Nöjd? Bra objektiv?

Tja, eftersom du ber så snällt då... :tummenupp

Men eftersom jag är största nooben inom fotografering kommer jag att ta tidig dag och sätta mig och sträckläsa denna tråden som jag precis har hittat.

Kul med nya intresse, speciellt som sessongen (stavning) lider mot sitt slut :D
Har du tagit dig igenom hela tråden än då?

"Säsongen". Med "ä" och ett "s". Rättstavningsfunktionen och svensk ordlista i Firefox är fina grejer. :yoparty

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024