Diskutera Digital Fotografering här

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--
Ah, det var mer än jag visste. Skickade iväg en förfrågan dit.

Edit: Svaret blev "Senare i sommar". Frågan är om man orkar vänta. :)

Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Svaret blev "Senare i sommar". Frågan är om man orkar vänta. :)
Jo, det kan ju vara lite jobbigt att sitta och vänta när köpsuget kliar i kroppen. :)

Var det förresten någon som var iväg på fotomässan i Göteborg?

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--
Nu har jag slagit till på ett nytt objektiv. Det blev ett Tamron 28-75 2.8. Har bara läst massa positivt om det. Beställde från japanfoto, hoppas dom är snabba med leveransen. Usch, man blir som ett barn på julafton. :) Bilder och allmänna intryck kommer sen.

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Gaaah!
När jag kom hem igår hade 3 av mina 5 kapa trillat ner från väggen! Jävligt synd, och konstigt då de har suttit uppe i några månader.. :(

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Gaaah!
När jag kom hem igår hade 3 av mina 5 kapa trillat ner från väggen! Jävligt synd, och konstigt då de har suttit uppe i några månader.. :(
Hur var de upphängda?

Var det med någonslags lim så kan det hända att en ändrad luftfuktighet har fått limmet att släppa.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Nu har jag slagit till på ett nytt objektiv. Det blev ett Tamron 28-75 2.8. Har bara läst massa positivt om det. Beställde från japanfoto, hoppas dom är snabba med leveransen. Usch, man blir som ett barn på julafton. :) Bilder och allmänna intryck kommer sen.
Sånt hade jag, väldigt bra, tycker dock inte om längre avstånd. Då har det en förmåga o bli lite oskarpt. Men annars funka det fin fint.

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Hur var de upphängda?

Var det med någonslags lim så kan det hända att en ändrad luftfuktighet har fått limmet att släppa.

15 mm trälist, smältlim och ståltråd.
Ja, så kan det ju vara, lite störigt när det händer med så "många" bara.
Får se om jag kan "skära rent" dem, utan att det blir alldeles för konstiga förhållanden..

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
15 mm trälist, smältlim och ståltråd.
Ja, så kan det ju vara, lite störigt när det händer med så "många" bara.
Får se om jag kan "skära rent" dem, utan att det blir alldeles för konstiga förhållanden..
Å andra sidan brukar ju smältlim sitta som själve satan. Åtminstone om man kört med ett vettigt lim i en ordentligt uppvärmd limpicka och limmar mellan två så porösa material som kapa och trä.

Med ordentligt lim så menar jag ett riktigt smältlim. Det finns "barnvarianter" av limpickor som kör med en så låg temperatur att man inte ska riskera att bränna sig. Limmet till de pickorna har följaktligen en väldigt låg smälttemperatur och brukar inte fästa lika bra som vuxengrejerna.

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Funderar på att köpa en D90, känns dock som dess efterföljare borde lanserar snart, ska man vänta eller slå till på en "billig" D90 nu ? Jag har en D80 sen tidigare på firman men tänkte köpa D90:n privat, hur är "filmfunktionen" på D90 ?

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Det kanske är till en sån låd-kamera...:rolleyes::gnissla:huvet:glömdet
Ah, tänkte inte på det... :näsblod

Funderar på att köpa en D90, känns dock som dess efterföljare borde lanserar snart, ska man vänta eller slå till på en "billig" D90 nu ? Jag har en D80 sen tidigare på firman men tänkte köpa D90:n privat, hur är "filmfunktionen" på D90 ?
Om en D90 är "billig" nu så kan den nog bli ännu "billigare" när det kommer en ersättare.

Sök efter D90 på Vimeo eller Youtube så hittar du en del filmer filmade med såna. Filmfunktionen verkar vara lite sisådär. Kan du filma lite grann, känner till vilka svagheter filmfunktionen har och hur du ska arbeta runt svagheterna så går det nog att få till ganska ok filmer. Men om du bara plockar upp kameran ur lådan och börja skjuta direkt från höften så kommer det att se ut som dynga.

Samma sak som med filmfunktionen hos de flesta digitala systemkameror alltså. Undantaget 7D och 5DmkII alltså (har inte sett något filmat med 1DmkIV än). :tummenupp

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Ah, tänkte inte på det... :näsblod

Om en D90 är "billig" nu så kan den nog bli ännu "billigare" när det kommer en ersättare.

Sök efter D90 på Vimeo eller Youtube så hittar du en del filmer filmade med såna. Filmfunktionen verkar vara lite sisådär. Kan du filma lite grann, känner till vilka svagheter filmfunktionen har och hur du ska arbeta runt svagheterna så går det nog att få till ganska ok filmer. Men om du bara plockar upp kameran ur lådan och börja skjuta direkt från höften så kommer det att se ut som dynga.

Samma sak som med filmfunktionen hos de flesta digitala systemkameror alltså. Undantaget 7D och 5DmkII alltså (har inte sett något filmat med 1DmkIV än). :tummenupp

Ok, tack, ja den blir väl ännu billigare men den har redan nu gått ner ca 500:- sista månaden..

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Hörni, herrar...
Ni som är kunniga, visst finns det ett program för att se det "egentliga" antalet exponeringar på en kamera? (Canon i detta fall)
Har en på lut, men antalet som uppgivits verkar lite suspekt.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati