Diskutera Digital Fotografering här

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Tackar! :)

Hittade denna på Tradera: http://www.tradera.com/Adapterring-%C3%9858-mm-auktion_301990_125776454 Låter ju som att det är samma sak tycker jag? Men då är jag inte så kunnig heller.. :D
Nja, det där tror jag är en adapter för t.ex. Cokin-filterhållare eller liknande.

Alltså som den här: http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1559712
Som man använder ihop med en sånhär: http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=6829881

Det du är ute efter ska se ut ungefär såhär: http://www.kaffebrus.com/reverseringsring-for-canon-eos-329.html

Sonny

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2008
Hoj
TL-1000S
Nja, det där tror jag är en adapter för t.ex. Cokin-filterhållare eller liknande.

Alltså som den här: http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1559712
Som man använder ihop med en sånhär: http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=6829881

Det du är ute efter ska se ut ungefär såhär: http://www.kaffebrus.com/reverseringsring-for-canon-eos-329.html

Ok! Då har man lärt sig nåt nytt idag! Tusen tack! :Bugar
Nu får det bli att klicka hem en sådant och lite småplock!

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Har du hunnit använda det mycket nog för att bedömma hur mycket bättre det är?
Funderar på ett sånt, eller ett 28-300 eller 35-350 till nästa sommar.

Jag lånade farsans sigma 50-500 på gelleråsen senast, skitkul med så stort omfång men focusmotorn va inte allt för snabb, men när en bild satt så va fucus korrekt, inte bakfocus som mitt 70-200.

Nej tyvärr inte så mkt. Dock är det ett demo exemplar så får mitt förmodligen nästa vecka men ska försöka ta mig ut till crossbanan i helgen!

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Nej tyvärr inte så mkt. Dock är det ett demo exemplar så får mitt förmodligen nästa vecka men ska försöka ta mig ut till crossbanan i helgen!
Om du sedan sitter och skriver här om hur bra det är och hur vida överlägset det är ett EF 70-200/2,8L IS USM så kommer jag att hålla dig personligen ansvarig för att ha gjort mig sugen. :tungan

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Angående 70-200 zoomar..
Ska åka till Rajala Pro Shop i helgen för att kolla på ett
Sigma 70/200 2.8 HSM OS och 70 andra förkortningar.. :hihi
Motsvarande Gnutten's mao... fast sosseversionen.. :gnissla
tror jag... Det borde väl funka att
1. fota hojar med
2. vara ett okay allround zoom??

Har ett 70-300 4.5 USM idag som är jättebra bortsett från bländaren då..
Fota måne och annat som inte är strålande solsken ger löjligt mycket brus eller tider som slår i botten..
Dom där handhållna bilderna ni tagit av månen.. Inte en CHANS kan jag meddela.. :hihi
Men vad tror ni? Det borde väl funka som ett bra komplement till
17-50 2.8 HSM OS sigman jag har som allround idag?

Sen tänkte jag kolla om ni har något förslag på ett macro objektiv.. Frugan gillar att fota blommor och andra extrema närbilder..
Kollat på ett Sigma 105mm men kan som inte riktig den biten.. (heller)
:D

Ja. Sigma 70-200 är bra.
Ang macro så har jag denna och är supernöjd: http://www.kenrockwell.com/tokina/100mm-f28.htm

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Jag lånade farsans sigma 50-500 på gelleråsen senast, skitkul med så stort omfång men focusmotorn va inte allt för snabb, men när en bild satt så va fucus korrekt, inte bakfocus som mitt 70-200.

Om du med bakfokus menar att fokus inte ligger i det plan som du siktar på (utan framför eller bakom) så kan du ställa det i kameran ... i alla fall på lite mer avancerade hus. Jag har 7D och där är det jättelätt.

En sån här är bra och ha för att ställa fokus. De flesta av mina gluggar hade fel fokusplan när jag kollade.

Fast det kanske inte var alls det du menade :D

Har också en 70-200/2.8 II på väg in, skall bli kul och se om den är lika skarp som 4:an jag har nu.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Om du med bakfokus menar att fokus inte ligger i det plan som du siktar på (utan framför eller bakom) så kan du ställa det i kameran ... i alla fall på lite mer avancerade hus. Jag har 7D och där är det jättelätt.

En sån här är bra och ha för att ställa fokus. De flesta av mina gluggar hade fel fokusplan när jag kollade.

Har också en 70-200/2.8 II på väg in, skall bli kul och se om den är lika skarp som 4:an jag har nu.

Ja det är det jag menar, men en 550D kan man inte justera själv utan den måste lämnas in, ca 1000:- vilket jag hellre lägger till på mellanskillnaden till en 7D.

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Hoj
125cc ToF jobbetscooter

Spyderlenscal känns som en måstegrej! Bra tips! :tummenupp

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Ja det är det jag menar, men en 550D kan man inte justera själv utan den måste lämnas in, ca 1000:- vilket jag hellre lägger till på mellanskillnaden till en 7D.

Bra tänkt, jag är väldigt nöjd med min 7D. Framförallt är displayen riktigt bra så det går att se om fokus sitter rätt. Och så är den riktigt snabb.

Läste ett rykte om en 7D med fullformat, någon annan som hört talas om det? En 7D mk II

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
AF microjustering skulle jag påstå är sådär.
Det är såvitt jag förstått att se som ett offset värde.
Det går således inte att justera för zoomar (olika brännvidder) eller för olika avstånd.
Ersätter INTE en justering hos serviceverkstad som jag förstått det.

Nån som vet mer får gärna rätta. :)

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Nu skrev jag inte att det ersätter en justering. Men det är gratis och kan ge en positiv effekt på skärpan.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Nu skrev jag inte att det ersätter en justering. Men det är gratis och kan ge en positiv effekt på skärpan.

nej men jag trodde nog det, men det blir nog kamerabyte vilket som.

Nån här som har ett canon 28-300 eller 35-350?
i så fall, vad är bra och dåligt?

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F

Tycker de flesta anser det vara helt meningslöst att ens försöka men visst, funkar det så är det ju bra. :)

Läste ett rykte om en 7D med fullformat, någon annan som hört talas om det? En 7D mk II

Rykten finns det gott om. :)
Att 7D II skulle vara på gång tror jag inte, både 1DSmk4 och 5dmk3 borde ligga före. Att 7D II skulle bli fullformat tror jag inte heller, då är nog en 5Dmk3 med bättre AF mer sannolikt.
Men som sagt rykten är en sak...den som lever får se. :)

Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!

Är på jakt efter en smidig väska som sitter still/fast när man är ute och fotar (hojburen).
Ryggan skall gärna vara vattentät, eller iaf ha ett bra regnskydd. Lowepro hade en vettig tidigare, tror den hette AW400, men den rackarn har stigit i pris som fan. Tips mottages :)

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Mors!

Är på jakt efter en smidig väska som sitter still/fast när man är ute och fotar (hojburen).
Ryggan skall gärna vara vattentät, eller iaf ha ett bra regnskydd. Lowepro hade en vettig tidigare, tror den hette AW400, men den rackarn har stigit i pris som fan. Tips mottages :)
LowePro Pro Runner 300 AW

Cyberphoto har kampanj på den just nu 890:- (sänkt från 1095:)
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ProRunner300

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Tjohooo hoppas det blir trevligt i helgen!
Då får man tillönska dig en trevlig helg då. :)

Jag har en LowePro Flipside 400 som jag är mycket nöjd med. Flipside finns även i mindre och billigare versioner än 400, men 400 lite har kraftigare midjerem. En bra sak med Flipsideryggorna är att de öppnas från ryggsidan. Så när man lägger ner de på backen för att ta upp något ur det så blir inte ryggsidan skitig.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=5400035270

I övrigt så gillar jag min senaste kameraväska (som man inte direkt tar med sig på hojen kanske):
kameravska.jpg

Jag har länge funderat på någon liknande väska och sedan inreda den med lösa mellanväggar från kameraväskor som ligger oanvända i bokhyllan. Men Kaffebrus hade en smidig innerväska för just det:
http://www.kaffebrus.com/diy-kameravaska-xl-for-dslr-2-objektiv-1651.html
Då kan man gå på stan utan att se allt för fotonördig ut. Samtidigt som jag får ner min 5DmkII med Canons 24-105 på, ett 50/1,8, några filter, extra batteri, litte minneskort och sånt. Perfekt för att promenera en liten sväng på stan eller något. :tummenupp

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA