Diskutera Digital Fotografering här

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jädrans va dött det var här ... ingen som plåtat något kul eller kommit på något roligt som de vill berätta om? Någon ny erfarenhet?

Själv investerade jag i en Canon 300/4,0L i fredag, skall bli kul att testa. Skall fungera fint med 1,4x konverter också.
Här fotograferas det för fulla muggar. Och jobbas och pluggas för fulla muggar. Så det blir väl lite spridda skurar. Men kan kasta in ett par bilder bara för sakens skull.

lillavagnar.jpg

Tagen med stativ, EF 17-40/4L USM och fjärrutlösare. Blev en utskrift i 70*100cm som jag gav bort i födelsedagspresent.

gubbe.jpg

Detaljförstoring av tidigare bild. Drog upp den från 1024*1024px till en storlek som passade bättre att skriva ut i 50*50cm vid 240dpi tror jag det var. Den hänger nu på väggen hemma. Håller man sig på minst en armlängds avstånd så ser den förvånansvärt opixlig ut. Men det kan ju bero på att jag är lite närsynt och för tuff för att använda glasögon också.

guzzi.jpg

Fotograferad med EF 70-200/2,8L IS USM. Beställde sedan utskrift i 50*50cm och har som väggprydnad hemma. Upptäckte samma dag att polarisationsfiltret och det objektivet avskyr varandra ibland.

blomma-1.jpg

Tagen hemma på soffbordet. Använde tre reflexskärmar, en Speedlite 430EX, EF 70-200/2,8L IS USM, fjärrutlösare, lakritsremmar (synkkablar), stativ och en BMW-MC kalender från 2003 eller något som fick agera bakgrund. Numera utskriven i 50*40cm och bortgiven i födelsedagspresent.

Alla de fyra bilderna har väl saker som jag kommit på i efterhand att jag velat gjort annorlunda i redigeringen eller fotograferingen.

En viktig erfarenhet som jag tillskansat mig med de två kvadratiska bilderna är att Clas Ohlsons ramar inte är något vidare. Den övre av de två har jag i en ram från Gallerix som kostade 299kr och den nedre har jag i en ram från Clas Ohlson som kostade 149kr. Ramen från Clas Ohlson har en väldigt liten ögla bakpå, så jag fick modifiera en X-krok med fil för att kunna hänga upp den på väggen. Dessutom så hamnade kroken så att ramen hänger onödigt långt ut ifrån väggen i överkant. Har man träväggar och kan hänga upp bilden på en ganska liten spik kanske det fungerar bättre.

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Long time no see! :)

Drog iväg en runda till Saxtorpsbanan för att plåta en förare som kör 65cc MX. Ja...det blev lite fler som hamnade på bild när jag ändå var där.

Hittar dem HÄR

Ett smakprov
IMG_5615.jpg

JKay

Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Fick ett annat ryck att plåta ikväll. ;) Lite annorlunda än motocross.
Hittar två bilder till av typen nedan HÄR

Fire Walk With Me

IMG_6254.jpg

EDIT: Uppdaterat galleriet och håller på att bygga om så länkarna funkade inte.

Last edited:

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Fick ett annat ryck att plåta ikväll. ;) Lite annorlunda än motocross.
Hittar två bilder till av typen nedan HÄR
Snyggt. Fyrverkeri i snöre eller?

För egen del så har det mest blivit bilder på blommor på sistone. Och snart ska det kanske bli några bilder på träd. Massor med spännande saker händer här.

JKay

Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Nä, inget fyrverkeri. Avslöjar inte allt än. Ska göra ett par tillfällen till innan jag ger iväg infon. =)

Aja, är man bara lite kreativ så kan det bli hur bra som helst med blommor och träd på bild.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Nä, inget fyrverkeri. Avslöjar inte allt än. Ska göra ett par tillfällen till innan jag ger iväg infon. =)

Aja, är man bara lite kreativ så kan det bli hur bra som helst med blommor och träd på bild.
Kan det vara en fontän ?

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.

Stålull i snöre, fast jag tror inte det gnistrar så mycket.
Undrar om dom blir impade på oslo båten om jag letar upp lite och provar på soldäck?

JKay

Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Kan det vara en fontän ?

Nä, Blue har gett rätt svar. :)

Stålull i snöre, fast jag tror inte det gnistrar så mycket.
Undrar om dom blir impade på oslo båten om jag letar upp lite och provar på soldäck?

Ja, det är rätt. Stålull i snöre och jo, det gnistrar åt helvete mycket. Beror sen på hur man packar ullen med.

hehehe...njaä, du lär behöva få spri..ehh..flåt simma från båten sen. Det blir varmt som fasen och antänder allt i sin väg.

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Attans jämrans kattjävlar rev ner min backup-HDD, där jag borde sparat filer som backup, men naturligtvis inte gjort det, utan bara flyttat över, dum som jag är, så där rök några års fotografier bland annat. :(
Jag har en prisbelönt bild på drygt 1000pixlar (förminskad) och originalet är borta.
Blev kontaktad av en fotograf/lärare som vill köpa bilden i största möjliga format för att bla använda den i sin undervisning...
Så då kommer frågan; Hur mkt kan jag interpolera fanskapet utan att det ser för illa ut? Och hur i helskotta gjorde man interpolation i PS??
Demensen galopperar.

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Attans jämrans kattjävlar rev ner min backup-HDD, där jag borde sparat filer som backup, men naturligtvis inte gjort det, utan bara flyttat över, dum som jag är, så där rök några års fotografier bland annat. :(
Jag har en prisbelönt bild på drygt 1000pixlar (förminskad) och originalet är borta.
Blev kontaktad av en fotograf/lärare som vill köpa bilden i största möjliga format för att bla använda den i sin undervisning...
Så då kommer frågan; Hur mkt kan jag interpolera fanskapet utan att det ser för illa ut? Och hur i helskotta gjorde man interpolation i PS??
Demensen galopperar.
En bekant råkade ut för att hans boxer tuggade i sig hans usb-hårddisk. Samma boxer har även gnagt lite på bland annat hans Canon EF extender.

Hur taskigt det kommer att se ut och hur stort det går att göra bilden beror lite på hur stor den ska bli, hur hårt komprimerad den är vad bilden har för innehåll och hur man ska titta på den. Bilden på legogubben här ovanför är 1024*1024 utskuret ur en större bild. Innan dess så är den originalbilden uppdragen lite i storlek från vad den var när den fotograferades. Nu har jag legogubben utskriven på 50*50cm och det ser (enligt mig) förvånansvärt ok ut. Men jag skulle inte valt att gjort den något större än så.

Att interpolera i PS kan du bland annat göra genom att helt enkelt bara ändra Image size.

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
"Panoreringsbilder" ?

Vad har ni för taktik när ni fotar hojar i rörelse?

Här är två bilder som jag är riktigt nöjd med i år.

Den vänstra är från Rookie Racet på sviestad i Söndags och den högra är på Robin 12 år när han kör med de stora grabbarna i Racegruppen på Mantorp i maj.

Personligen tycker jag att fler bilder blir ok skärpemässigt totalt sätt om jag inte kör "rapid fire" utan knäpper en bild i taget. Men så fotar jag nästan uteslutande hojar vid roadracingbanan och då har man ganska många chanser att få till det per hoj.

( Bilderna är tagna med Canon 7D / Sigma 70-200 2.8 )

Bifogat

• IMG_0477.jpg
    IMG_0477.jpg
    232.4 KB · Visningar: 49
  • IMG_3552.jpg
    IMG_3552.jpg
    230 KB · Visningar: 53

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Att inte ha för kort slutartid och att köra med kontinuerlig autofokus brukar vara bra.

Den vänstra är från Rookie Racet på sviestad i Söndags och den högra är på Robin 12 år när han kör med de stora grabbarna i Racegruppen på Mantorp i maj.

Personligen tycker jag att fler bilder blir ok skärpemässigt totalt sätt om jag inte kör "rapid fire" utan knäpper en bild i taget. Men så fotar jag nästan uteslutande hojar vid roadracingbanan och då har man ganska många chanser att få till det per hoj.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

Jag brukar köra seriebildtagning men hålla ner antalet till två, tycker inte jag får fler skarpa om jag skjuter tre eller fler, ibland tar jag en i taget och fanken vet om det inte är goast.
Jag labbar även med slutartid väldigt mycket, när känslan börjar infinna sig så tycker jag det kul och prova ner åt 1/80, en del bilder blir ok, som bilden på kawan, från Assen förra helgen.
Men vanligen ger 250 - 320 flest ok bilder som ändå har rörelse nog.
Den andra bilden är på Mats Backman på bikeweek, 1/160.
Eos 550D / canon 70-200 f4, Cloudy, ISO auto, AI servo och nästan alltid Tv vid panoreringar.

Ni som har IS gluggar, hjälper det märkbart?
Jag provade ett 100 -400 en stund och tyckte det va klart störande att bilden ryckte till/frös för ett ögonblick när IS jobbade, är det så på alla?

Bifogat

• ddff.JPG
    ddff.JPG
    108.1 KB · Visningar: 45
  • IMG_6839b.JPG
    IMG_6839b.JPG
    102.7 KB · Visningar: 43
Last edited:

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Riktigt snygga bilder! :tummenupp

Jag kör en del med enbensstativ ( "Fattigmans-IS") och testar då att gå ner till 1/80. Får man till det blir det riktigt najs! Men som sagt. Det går en hel del bilder i papperskorgen. "AV" läget på kameran använder jag aldrig vid panoreringar.

Jag har också funderat på om det är värt att köpa ett dyrare IS objektiv. Tycker jag lyckas rätt så okey nuförtiden med mitt "snik" sigma.

// Johan

Jag brukar köra seriebildtagning men hålla ner antalet till två, tycker inte jag får fler skarpa om jag skjuter tre eller fler, ibland tar jag en i taget och fanken vet om det inte är goast.
Jag labbar även med slutartid väldigt mycket, när känslan börjar infinna sig så tycker jag det kul och prova ner åt 1/80, en del bilder blir ok, som bilden på kawan, från Assen förra helgen.
Men vanligen ger 250 - 320 flest ok bilder som ändå har rörelse nog.
Den andra bilden är på Mats Backman på bikeweek, 1/160.
Eos 550D / canon 70-200 f4, Cloudy, ISO auto, AI servo och nästan alltid Tv vid panoreringar.

Ni som har IS gluggar, hjälper det märkbart?
Jag provade ett 100 -400 en stund och tyckte det va klart störande att bilden ryckte till/frös för ett ögonblick när IS jobbade, är det så på alla?

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Tidigare tips + 1 punkts AF (för att få så snabb AF som möjligt).

Ja just det, glömde det, alltid centrum/kors sensorn.

Fick ett gäng fina kort i Zandvoort holland i förra veckan, riktigt skönt att upptäcka spännande fotografering som inte är mc, har nog kört fast lite i ett fack, downhill verkar spännande också,nån här som brukar fota sånt?

Bifogat

• zand3.JPG
    zand3.JPG
    155.1 KB · Visningar: 46
Last edited:

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Ja just det, glömde det, alltid centrum/kors sensorn.

Fick ett gäng fina kort i Zandvoort holland i förra veckan, riktigt skönt att upptäcka spännande fotografering som inte är mc, har nog kört fast lite i ett fack, downhill verkar spännande också,nån här som brukar fota sånt?

Maffig bild! Själv är jag insnöad på bryggor :)

Downhill är nog ballt, och lång slutartid med trampande pilot kan bli en tuff effekt. Problemet är väl att föraren rör sig i flera riktningar. RR-åkare sitter rätt stilla. Men ut å kör, glöm inte att visa dina resultat bara :D

Jag har IS både på 300/4L och 70-200/4L. Har provat att panorera både med och utan och vet inte om det är så stor skillnad. Å andra sidan kör jag sällan med väldigt "långa" slutartider. Dels för att jag är kass på det och får slänga mycket, men även för att jag gillar bilder i balla annorlunda vinklar.

Jag kör nästan alltid manuellt, för att få koll på slutartid och skärpedjup. Oftast även RAW, och en eller två bilder i taget. Sen Lightroom för vitbalans och lite trix.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning