Esquire
Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Här fotograferas det för fulla muggar. Och jobbas och pluggas för fulla muggar. Så det blir väl lite spridda skurar. Men kan kasta in ett par bilder bara för sakens skull.Jädrans va dött det var här ... ingen som plåtat något kul eller kommit på något roligt som de vill berätta om? Någon ny erfarenhet?
Själv investerade jag i en Canon 300/4,0L i fredag, skall bli kul att testa. Skall fungera fint med 1,4x konverter också.
Tagen med stativ, EF 17-40/4L USM och fjärrutlösare. Blev en utskrift i 70*100cm som jag gav bort i födelsedagspresent.
Detaljförstoring av tidigare bild. Drog upp den från 1024*1024px till en storlek som passade bättre att skriva ut i 50*50cm vid 240dpi tror jag det var. Den hänger nu på väggen hemma. Håller man sig på minst en armlängds avstånd så ser den förvånansvärt opixlig ut. Men det kan ju bero på att jag är lite närsynt och för tuff för att använda glasögon också.
Fotograferad med EF 70-200/2,8L IS USM. Beställde sedan utskrift i 50*50cm och har som väggprydnad hemma. Upptäckte samma dag att polarisationsfiltret och det objektivet avskyr varandra ibland.
Tagen hemma på soffbordet. Använde tre reflexskärmar, en Speedlite 430EX, EF 70-200/2,8L IS USM, fjärrutlösare, lakritsremmar (synkkablar), stativ och en BMW-MC kalender från 2003 eller något som fick agera bakgrund. Numera utskriven i 50*40cm och bortgiven i födelsedagspresent.
Alla de fyra bilderna har väl saker som jag kommit på i efterhand att jag velat gjort annorlunda i redigeringen eller fotograferingen.
En viktig erfarenhet som jag tillskansat mig med de två kvadratiska bilderna är att Clas Ohlsons ramar inte är något vidare. Den övre av de två har jag i en ram från Gallerix som kostade 299kr och den nedre har jag i en ram från Clas Ohlson som kostade 149kr. Ramen från Clas Ohlson har en väldigt liten ögla bakpå, så jag fick modifiera en X-krok med fil för att kunna hänga upp den på väggen. Dessutom så hamnade kroken så att ramen hänger onödigt långt ut ifrån väggen i överkant. Har man träväggar och kan hänga upp bilden på en ganska liten spik kanske det fungerar bättre.