Diskutera Digital Fotografering här

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
behöver lite hjälp med min gamla canon 1000d om det är någon här som har erfarenhet av denna.

jag kan inte längre ta/spara bilder i formatet .RAW som jag brukade.

endast alla andra filstorlekar.

Vad kan ha hänt ?

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--
behöver lite hjälp med min gamla canon 1000d om det är någon här som har erfarenhet av denna.

jag kan inte längre ta/spara bilder i formatet .RAW som jag brukade.

endast alla andra filstorlekar.

Vad kan ha hänt ?

Jag har ju en sån, men vad felet kan vara vet jag inte om det inte går att ställa om i menyn/kvalitet. Formatera minneskortet/prova annat minneskort kanske kan vara en ide? Prova uppdatera firmware om du har gammalt? http://web.canon.jp/imaging/eosd/firm-e/eosdigital5/download.html

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Försökte ta ett kort nu ikväll men jag får inte till det.

Hur jag än gör så gnäller den över att motivet är för mörkt, om jag inte kör i auto-läge då. Är det någon som sitter på ett bra tips om vad man ska ratta på? Vill att det ska bli en sånnhär fräsig bild på himmeln typ. Kameran är en D3100 och jag är riktigt usel..

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Hur vill du att bilden skall bli? Exempel?

Längre slutartid ger mer ljus i kameran, det kan du börja med. Ställ den på läge "slutarprioritet" vad den nu heter på din ickecanon :D. Fast du kanske behöver stativ i så fall, och sätt kameran på timeravfyrning så du den inte skakas när du "trycker av".

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Hur vill du att bilden skall bli? Exempel?

Längre slutartid ger mer ljus i kameran, det kan du börja med. Ställ den på läge "slutarprioritet" vad den nu heter på din ickecanon :D. Fast du kanske behöver stativ i så fall, och sätt kameran på timeravfyrning så du den inte skakas när du "trycker av".
Jag tyckte jag hade den ett par gånger på slutarprioritet men det blev bara "Motivet är för mörkt" på displayen. Men jag får testa lite till i kväll.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag tyckte jag hade den ett par gånger på slutarprioritet men det blev bara "Motivet är för mörkt" på displayen. Men jag får testa lite till i kväll.
Är "fräsigt" ungefär något sånt här eller:
solen.jpg

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Näe, jag har den i manuellt nu och det står på skärmen att "Motivet är för mörkt". Den ska väl strunta i vad jag vill fota? :tungan
Man kan ju tycka det.

Min bild är tagen med f/1.8, 1/400s och ISO100. Kör du bara med ett vanligt kitobjektiv så borde det bli ungefär f/4, 1/200s och ISO200* för dig för att få till en liknande bild men en liten aning mörkare, om jag inte tänker snett.

Vad har du labbat med för värden nu?

Finns det någon inställning i kameran om att den ska varna för om bilden riskerar att bli felexponerad? Finns det något liknande om du ställer bilden på att överexponera en massa?

*) Jag skrev 200 eftersom det brukar vara standard på många Nikon.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Man kan ju tycka det.

Min bild är tagen med f/1.8, 1/400s och ISO100. Kör du bara med ett vanligt kitobjektiv så borde det bli ungefär f/4, 1/200s och ISO200* för dig för att få till en liknande bild men en liten aning mörkare, om jag inte tänker snett.

Finns det någon inställning i kameran om att den ska varna för om bilden riskerar att bli felexponerad? Finns det något liknande om du ställer bilden på att överexponera en massa?

Jag ska experimentera lite ikväll med dina inställningar så får vi se vad kameran säger. Tackar så mycket för hjälpen :)

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Man kan ju tycka det.

JAg verkar bara kunna välja f/5.6 som minst, är det kameran som är dålig då?

Fast det blev liknande din bild nu ändå, så jag är nöjd :)

Last edited:

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Nej, men objektivet :D

Du har ett objektiv som inte kan öppna mer än f/5.6, men det gör nog ingen skillnad.

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Jaha, då är jag med! :)

Ska försöka se om man lyckas fånga månen imorron, är ju månförmörkelse då.

Aha ... när då?

Prova att köra manuellt fokus på objekt som är långt borta. Ibland blir det knas med autofokus, kameran har svårt att hitta. Fokusratten borde väl vridas "fullt" mot oändligheten

Lägg upp bilder sen så vi får se hur det vart!

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Jaha, då är jag med! :)

Ska försöka se om man lyckas fånga månen imorron, är ju månförmörkelse då.

Om kameran gnäller över att det är för mörkt måste du antingen öka slutartiden, ha större bländare eller högre ISO.
Kanske alla 3, beroende på utrustning och hur mörkt det är.

I värsta fall får man ha stativ och bulba. Då kan man fota i nästan totalt mörker.

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Nu har jag tröttnat på min Sigma EF 500 DG Super II eller vad fan den heter och behöver en Canon 430 EX. (ev. en 580)
Nån som vill sälja/köpa/byta, skicka PM!

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA