Diskutera Digital Fotografering här

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Har bestämt mig att det får bli ett Sigma EX 70-200/2,8 II APO HSM DG Macro for Sony. :)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=274037

Nu gäller det bara att hitta bästa stället att handla från. De jag har kollat på:

www.ac-foto.com 598,00€ + frakt 15.00 €
www.pixxass.de 597,00€ + frakt 19.00 €
www.technikdirekt.de Finns inte
www.fotokoch.de 598,00€ + frakt 10.00 €
www.eg-electronics.com Finns inte

Någon som har erfarenhet av någon av dessa?
Något annat ställe jag bör kolla?

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Har bestämt mig att det får bli ett Sigma EX 70-200/2,8 II APO HSM DG Macro for Sony. :)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=274037

Nu gäller det bara att hitta bästa stället att handla från. De jag har kollat på:

www.ac-foto.com 598,00€ + frakt 15.00 €
www.pixxass.de 597,00€ + frakt 19.00 €
www.technikdirekt.de Finns inte
www.fotokoch.de 598,00€ + frakt 10.00 €
www.eg-electronics.com Finns inte

Någon som har erfarenhet av någon av dessa?
Något annat ställe jag bör kolla?

Inte riktigt så billig men bra företag i England.
http://www.warehouseexpress.com/nikon-fit-sigma/b3078-m224

Fredde83

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
Vitpil
Gammal bild, men sugen på att göra nåt liknande.

Vad bör jag tänka på?

IMG_0018.jpg

Ahrkey

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2009
Hoj
Ingen
Jag har en Nikon D60, 18-55 (3,5G), 50-200(4,5G) samt en 35(1,8G). Dvs. konsument-segmentet.

Funderar på om jag skall byta upp mig på kamerahus(d7000) eller optiken.

Ska jag upp i optik kostar det lika mycket som kamerahuset(inte riktigt) men uppar jag kamerahuset blir ju samtlig optik mer användbar pga. bättre iso osv. samt mer funktionalitet.

Vad tycker ni?

Fredde83: Tjusig bild, lite för mycket skärpa på den.

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Vad har du för objektiv på önskelistan då ?
Den svaga länken bland dina gluggar är isf 55-200 :an.

Visst är D7000 ett bra val. vill osså ha. Men bra gluggar brukar alltid vara vettigast .

Ahrkey

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2009
Hoj
Ingen
Skulle väl vara en ljusstarkare normal-/telezoom. 35:an funkar riktigt bra och med den känns det inte riktigt som jag skulle behöva den berömda/standard 50mm(75 på aps-c?).

Men allt över iso 400 på D60:n blir väldigt brusigt.

Svårt... känns som jag hamnar mellan två stolar oavsett hur jag än gör såvida man inte kör på både objektiv/kamera. :näsblod

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Tog en liten promenad med kameran i det fina vädret:

[bilder]

Lite tråkiga bilder, men någon kritik kanske man kan få? :)
Jag tror att alla de där var en aning sneda moturs. Min åsikt är nog att ska man ha sneda bilder så ska man ha det som en del av berättandet. Och då gärna lite mer. Men inte om det finns en vattenlinje på bilden.

ЯK;5195186 skrev:
Skulle väl vara en ljusstarkare normal-/telezoom. 35:an funkar riktigt bra och med den känns det inte riktigt som jag skulle behöva den berömda/standard 50mm(75 på aps-c?).

Men allt över iso 400 på D60:n blir väldigt brusigt.

Svårt... känns som jag hamnar mellan två stolar oavsett hur jag än gör såvida man inte kör på både objektiv/kamera. :näsblod
Jag började med att uppgradera mig på optiken och tog sedan kamerahuset. Oavsett hur bra kamerahus man har så kvittar det om man inte har vettig optik att slänga på det.

Om du byter ut ditt 55-200/4,5-5,6 till t.ex. ett Sigma 70-200/2,8 (eller Tamrons motsvarighet, beroende på av du ska fotografera) så tjänar du två steg i ljusstyrka vid 200mm. Det motsvarar alltså om du skulle köpa ett kamerahus som klarar två steg högre ISO, alltså 1600.

Nu har jag förresten just införskaffat en vidvinkelzoom. Ett EF 17-40/4L USM. :banana
Jag har inte hunnit hårdtesta det än. Men det verkar dock finnas en liten risk för en viss vinjettering i vissa situationer:
17-40.jpg

:hihi

Jag klämmer in en lite tråkig bonusbild också. Fast den är inte tagen med 17-40. Utan slängs mest bara upp för skojs skull.
xr1200.jpg

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
jag postar här eftersom det är här det diskuteras.

Efter att ha kört ett tag nu med min eos 5'a så har jag insett att den är inte riktigt ultimat för hojplåtande, då den endast spottar ur sig 3.9b/s.

Vilket är det ultimata huset för action/hojplåtande? EOS 7D, 1D MK IV eller nån annan? skillnaden mellan 1D o 7D är ju 25-30K. Nu är jag inte ute efter vad man typ klarar sig med, utan vad som verkligen är bäst. Den med mest fördelar. Bra saker vill säga.
Jag har även en gammal 30D som ligger o skräpar o den producerar ju fler b/s än vad femman gör men med sina 10megapixlar känns den lite passé.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Tänkte du bara fota för skojs skull eller börja dra in pengar på ditt fotande? Visst kör du FF så får du maximalt bildkvalite men så blir det väldigt kostsamt om du ska ha gluggar som kommer lika långt som t.ex hus XXD alt 7D där du får brännviddsförlängningen på köpet. Tycker du kommer långt med 7D om du väljer att köra Raw för maximal hantering efteråt.

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
jag postar här eftersom det är här det diskuteras.

Efter att ha kört ett tag nu med min eos 5'a så har jag insett att den är inte riktigt ultimat för hojplåtande, då den endast spottar ur sig 3.9b/s.

Vilket är det ultimata huset för action/hojplåtande? EOS 7D, 1D MK IV eller nån annan? skillnaden mellan 1D o 7D är ju 25-30K. Nu är jag inte ute efter vad man typ klarar sig med, utan vad som verkligen är bäst. Den med mest fördelar. Bra saker vill säga.
Jag har även en gammal 30D som ligger o skräpar o den producerar ju fler b/s än vad femman gör men med sina 10megapixlar känns den lite passé.

Ettan är ju en klassisk actionkamera.
Men sjuan tycker jag är alldeles tillräckligt snabb i de flesta lägen. Jag vet ärligt talat inte vad man ska med fler fps till, det blir ju som att spela in film snart :)
Jag har kört en del med 30D och tycker att den i kombination med en fin glugg fungerar utmärkt också. Klart man kan tycka att 10 Mpx känns lite, men det är ändå inte så ofta man måste ha mer.
Man kan ju interpolera...

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Vilken 1D generation är en 7D klart bättre än?
Mark 2 kanske och jämnbördig vid mark 3?

Jag tänker att kanske är det bättre att köpa en beggad mark 3 än en ny 7d..
fast det beror ju på hur frågan ställs så klart, enbart bildkvalitet som räknas eller inkluderar man handhavande eller...

överblick på eos modeller:
http://www.canon.com/camera-museum/camera/dslr/chrono_2005-2009.html?lang=eu

Last edited:

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Hade samma dilemma, 7D eller beg mark III. Läste massa på nätet och valet föll på 7D då många tester tyckte den var ett bättre val för actionfoto.

Mina högs personliga argument:
7D är en mindre kamera utan batterigrepp, praktiskt!
7D passar alla Canongluggar på.
Ny kamera -> garanti

Mark III eller IV är inte fullformatskameror (1,3) så mitt tips är att behålla 5:an och komplettera med en 7:a.

Jag har precis börjat bekanta mig med 7:an, som jag tycker ger fler skarpa bilder än min gamla fina 40D.

KjellKriminell

killar kan!
Gick med
13 Nov 2005
Hoj
GSXR600 -04
Kjell var lite klumpig idag och råkade tappa sin kamera. Den landade med sitt Nikkor 50mm F1.8D nedåt. Nu sitter fokuserings-ringen fast.
Ska försöka skruva upp det med en liten skruvmejsel, :huvet.

Dags att prylbögshandla ett nytt fast objektiv.
Helst skulle jag vilja ha ett 200mm F2.8, :D men budgeten är satt på max 1795:-.

Tyckte mitt 50mm f1.8D var jäääkligt slött i fokuseringen, inget man fotar ekorrar med tyvärr.

Det finns nu också ett 35mm F1.8. Någon som vet om detta är snabbare i fokusering?

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Kjell var lite klumpig idag och råkade tappa sin kamera. Den landade med sitt Nikkor 50mm F1.8D nedåt. Nu sitter fokuserings-ringen fast.
Ska försöka skruva upp det med en liten skruvmejsel, :huvet.

Dags att prylbögshandla ett nytt fast objektiv.
Helst skulle jag vilja ha ett 200mm F2.8, :D men budgeten är satt på max 1795:-.

Tyckte mitt 50mm f1.8D var jäääkligt slött i fokuseringen, inget man fotar ekorrar med tyvärr.

Det finns nu också ett 35mm F1.8. Någon som vet om detta är snabbare i fokusering?

Det kommer ett nytt 50/1.8 med fokusmotor när som helst, tyvärr så ligger det lite över din budget.

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=12304238

Stockholm, 27 april 2011. Nikon lanserar idag ett nytt 50 mm standard-NIKKOR-objektiv med stor f/1,8-bländare. Det nyutvecklade optiska systemet har utformats för att uppfylla kraven i dagens D-SLR-kameror och levererar en enastående bildkvalitet.

Zurab Kiknadze, produktchef för objektiv, tillbehör och programvara vid Nikon Europe säger:
”Det här 50 mm-objektivet är idealiskt som ett andra objektiv. Det är en utmärkt chans för nyfikna D-SLR-entusiaster att våga sig på någonting annat än ett nybörjarobjektiv och att utforska de kreativa möjligheterna som stora bländare kan erbjuda, som t ex härligt oskarpa bakgrunder i porträtt och smidig fotografering i svagt ljus.”

Snabbt och ljust Den maximala bländaren på f/1,8 gör Nikons nya 50 mm-objektiv till ett utmärkt val för situationer med svagt ljus eller när det behövs ett kort skärpedjup. Du kan skilja ut motiv för att få porträtt med mjuk bokeh eller fotografera med befintligt ljus och ändå fånga slående, skarpa vyer. Ytterligare en fördel med den stora bländaröppningen är att den ger en ljus sökarbild.

Helt ny utformning Den helt nya optiska utformningen omfattar sju element i sex grupper, inklusive ett asfäriskt element för suverän bildkvalitet. Den särskilda Silent Wave-motorn (SWM) säkerställer diskret, men exakt autofokus. Kompatibelt med Nikons D-SLR-kameror i FX-format, och erbjuder en 75 mm (motsvarande 35mm format) brännvidd vid användning med Nikons D-SLR-kameror i DX-format.

Lättast är bäst Med en vikt på bara 185 gram med en bajonett i metall, är detta anmärkningsvärt lätta och kompakta objektiv perfekt för porträtt och allmän fotografering. Med en stark kombination av klassisk brännvidd, hög ljusstyrka och kvalitetsoptik förtjänar det helt enkelt en plats i varje fotografs väska.

Med objektivet medföljer motljusskyddet HB-47 och den mjuka påsen CL-1013. Säljstart är den 2 juni och det rekommenderade priset är 1990 kr.

1907008170.jpg

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Då man fotat några bilder som man faktiskt gillar, och flyttat in i hus (och därmed har en hel del väggar att fylla med tavlor) så funderar jag på att göra förstoringar av några stycken. Vart föreslår ni att man beställer ifrån? Fick mail-reklam från Japan Photo häromdagen, som verkade ganska vettigt, men men. Pris/prestanda premieras. Vart köper DU dina förstoringar?
Maila mig på info@johansoderstrom.se så ska jag ta fram några bra förslag till dig på canvas, bilder på kapa och lite finpapper etc ;)

Fråga kolon

Vad använder ni för weblösning för att publicera era bilder?
Picasa etc?

Finns det något bättre alternativ?
Jag kör webgallerier direkt ifrån Lightroom, funkar klockrent och det finns flera olika "mallar"... Rekommenderas!

ni som brukar fota motorcyklar/bilar osv i rörelse. vad använder ni för slutartid egentligen. brukar själv försöka hålla mig på 1/125, men jag läste en del foruminlägg på nätet om tips o tricks ang detta, där skrev de flesta att man bör köra på 1/30-50. det känns som om de bilderna lär få en hel del släpeffekt. eller vad säger ni som har lite mer vana av att plåta rörliga motiv.
Beror helt på hastigheten på fordonet och hur nära du befinner dig. Ibland kan man få till läckra panoreringar på 1/250 (med vidvinkel t.ex och stå väldigt nära), ibland krävs 1/50 för att få till en jusste panorering.

Mitt tips brukar vara att "safea upp" med lite kortare tider och sedan testa sig nedåt. Man lär sig efter ett tag ungefär vad som kan vara lämpligt. Stå stadigt, vrid hela kroppen, följ objektet både före och efter, kör serietagning så är det lättare att få till det.

Ha ha ha ha snacka om jag blev paff när jag öppnade posten ifrån gårdagen. Det var reklam ifrån 24mx som jag brukar köpa delar ifrån & med den ett reklamblad ifrån RACE tidningen. Fine tänkte jag titta i den & va f*n där är ju min bild ifrån Supermoto SM 13/6 2010 som ligger i utskicket. Har skickat ett mail & frågat var de har fått tag i den då jag fortfarande äger rätten till den. Vet att Barret här på SH har fått använda några bilder på Bikes web under förutsättning att min namn stått med & det har de gjort men va fan RACE har jag inte haft kontakt med. Har skickat ett mail till redaktören så får se vad han säger! :D

Denna bild gällde det.
http://TLphoto.zenfolio.com/p1045263499/e2fd2cbab
Var bilden från Race eller 24MX biten? Kontakta de och försök fixa en smidig lösning först (kanske race behöver en fotograf som de köper bilder av regelbundet från Supermoto SM t.ex? Kanske 24MX behöver köpa lite reklambilder då och då?). Vill de inte kompensera dig skäligt eller göra en snygg och bra lösning så kan man ta i med hårdhandskarna och fakturera enl BLF:s prislista men mitt tips är att FÖRST försöka göra en snygg och smidig lösning från båda parterna.

Skulle aldrig använt blixt personligen.
De tillfällen jag fotat på RR-bana har arrangörerna dessutom förbjudit blixtfotografering i sina regler.
Aldrig varit med om att blixt har varit förbjudet faktiskt. Då har jag varit på några MX VM, Supermoto VM, STCC med PSB och allt och mycket annat. Har frågat vissa av förarna om de störs av blixten eller att man är jäkligt NÄRA banan men ingen har sagt något om det någon gång. De flesta är så fokuserade på det de ska så det har aldrig varit problem för mig. Ibland måste man ju ha det för att få med lite ögon etc. på bilden...

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...