Diskutera Digital Fotografering här

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
ni som brukar fota motorcyklar/bilar osv i rörelse. vad använder ni för slutartid egentligen. brukar själv försöka hålla mig på 1/125, men jag läste en del foruminlägg på nätet om tips o tricks ang detta, där skrev de flesta att man bör köra på 1/30-50. det känns som om de bilderna lär få en hel del släpeffekt. eller vad säger ni som har lite mer vana av att plåta rörliga motiv.

Det beror ju som sagt på hastigheten på det man fotar. Men vanligast för mig är runt 1/125-160s . Snabba bilder som bandagar kräver än mer,1/160-250s, medans en privatglidare kan fångas bra med 1/60-80s.

På en fotokurs jag gick pratade läraren oxå om så lågt som 1/30s, men då fanns det inte skärpa någonstans, bara sudd allting, det var konst det. :huvet

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Kommer ihåg när det fotades på Barkaby flygfält när hojarna körde där. Tyckte det blev lite hysteri vem som kunde köra längst slutartid. För mig Idag är prio 1 att få skärpa & kunna iallafall få snurr på hjulen.

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Kommer ihåg när det fotades på Barkaby flygfält när hojarna körde där. Tyckte det blev lite hysteri vem som kunde köra längst slutartid. För mig Idag är prio 1 att få skärpa & kunna iallafall få snurr på hjulen.

Håller helt med.
Visst, kan va ballt med massa oskarp bakgrund, men hellre en skarp bild.
Allt beror ju på hastigheten på det man fotar.
Jag kör ibland med blixt, men det funkar bara när man kommer ganska nära.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det är ju grym skillnad på vad man fotar också, en RR-hoj rör sig i en väldigt stabil bana, dvs lätt att panorera med och man kan ha längre slutartider. En cross/enduro rör sig i ungefär alla dimensioner samtidigt, halvt slumpmässigt, så där krävs det kortare slutartid.

Dessutom är det ju lättare att få upp hastigheten i ekerhjul än i 3-ekrade alufälgar också.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag skulle inte bli jätteglad om nån drog en blixt i nyllet på mig när jag ligger och skrapar puck. Men alla är olika.
Nej, fy fan för att komma i esset på Sviestad eller utgången på karusellen på Anderstorp tex, och få en blixt i ansiktet så man inte ser ett smack i nästa kurva. Då finns ju risken att man ser ljuset i tunneln på riktigt :(

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
Nä blixt håller jag mig nog borta ifrån, vill ju inte orsaka en avåkning. Känns som att man är ett störande moment redan som det är när man traskar runt på banan.

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Jag har en Nikon D7000 och ett bla ett Sigma AF 18-200/3,5-6,3 DC OS HSM som jag tycker funkar bra så länge det är bra ljus. Skulle vilja ha ett normalzoom typ 17-50 för att fota inomhus/sämre ljus på typ middagar och fester och för att fota lilla sonen.
Har kollat på dessa:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1750Nikon
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1750vcN
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1770osni
vilken skulle ni rekommendera ? eller annat förslag ? max 5000:-

Tacksam för hjälp :)

Slanta upp lite till och köp en superglugg.
inte min annons men dom är inte så vanliga beggade så jag länkar.

Nikkor 17-55/2.8

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Aaaaaarghhh vill börja fota motorsport/supermoto igen men ack ska man ge upp en dröm för att få fota igen. Har fått ett lite halvt erbjudande om att åka utrikes & fota Supermoto inte helt 100% ännu men ändå! 2013 känns förbannat långt fram för att köra ökenrally.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
nja, när mappen är laddad så går det fint, men laddningen tar tid.
Att öppna en bild i 100% eller att lägga en effekt tar tid.
Lightroom tar evigheter att jobba i, men det lär ju också vara "största" programmet jag har/kör.
och att tömma kortet/flytta filerna till hårddisken tar en jäkla tid, men det är väl kortläsaren eller bussarna väl?

Stationär burk med XP
Det kan ju vara ganska mycket av de där grejerna som var för sig segar ner det en aning. Att det är segt att lägga på effekter kan bero på att processorn behöver tid på sig att räkna ut det, eller att minnet är fullt så den får jobba hårdare mot scratch på hårddisken, som kanske i sig är lite slö, eller...

Beroende på vad du kör för minneskort så kan det vara kortet, kortläsaren, databussar i datorn och hårddisk. Ungefär. Men även om man har schyssta UDMA-kort med därtill avsedd kortläsare och en ny och fräsch dator kan det ta några minuter att skyffla över allt från ett 8gb-kort.

Panasonic HDC-SD900

Som sagt, allt lär vara bättre än orginalmic.
Den kameran har nog i alla fall en något lite bättre mikrofon än vad som sitter i min 5DmkII :brinnerup

Du kanske kan gå in på Scandinavianphoto eller något och klämma lite på en och se hur den känns.

På en fotokurs jag gick pratade läraren oxå om så lågt som 1/30s, men då fanns det inte skärpa någonstans, bara sudd allting, det var konst det. :huvet
Tro om det var Brutus Östling som visade någon sån grej på Mitt i naturen när han och programledare var ute och gick i en skog. Då tog de bilder på träd och gjorde en tiltrörelse samtidigt för att få ett grönt sudd i vertikalled.

Jag ska sälja mitt 70-300 nikkor och har en köpare som vill använda blockets https://www.internetgirot.se/ någon som testat det ?
När jag sålde min 7D så ville köparen använda det. Det fungerade bra då iaf.

Aaaaaarghhh vill börja fota motorsport/supermoto igen men ack ska man ge upp en dröm för att få fota igen. Har fått ett lite halvt erbjudande om att åka utrikes & fota Supermoto inte helt 100% ännu men ändå! 2013 känns förbannat långt fram för att köra ökenrally.
Du kanske kan utnyttja någon del av budgeten som inte behövs användas förens nästa år? :tummenupp

Tänker du importera ett Tokina 11-16/2,8 då eller? :tungan

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
När jag sålde min 7D så ville köparen använda det. Det fungerade bra då iaf.

Nu håller jag tummarna för att allt ska gå bra, fick 3500:- för mitt 70-300 som jag gav 6500:- :huvet för men jag använder det så jäkla sällan så nu blir det ett Tamron 17-50 2.8 istället :banana:banana

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Tog en liten promenad med kameran i det fina vädret:

5704572096_e564394b3e_b.jpg

5704005299_4be9b10221_b.jpg

5704004669_e5115217c8_b.jpg

5704004985_1a3ee6e32c_b.jpg

Lite tråkiga bilder, men någon kritik kanske man kan få? :)

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA