Diskutera Digital Fotografering här

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--
Då man fotat några bilder som man faktiskt gillar, och flyttat in i hus (och därmed har en hel del väggar att fylla med tavlor) så funderar jag på att göra förstoringar av några stycken. Vart föreslår ni att man beställer ifrån? Fick mail-reklam från Japan Photo häromdagen, som verkade ganska vettigt, men men. Pris/prestanda premieras. Vart köper DU dina förstoringar?

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Tänkte du köpa en 7D?

Ser knappt din EXIF data förutom du använder en 550D. Har du dragit ner alla parametrar på bildstil om du skulle ev köra jpeg? Jag brukar köra WB = molnet för att få lite mera tryck i färgerna automatiskt. Använder du mittenpunkten på fokuspunkt? Förbannat svårt vilket mätning man ska ha men brukar köra cetrumvägd tror jag när jag fotade. Kan kan förmodligen under inställningar ställa in hur snabbt fokus ska jobba tror jag på din 550D jämfört m 7D.

Inte för att dessa är bra men du kan läsa av Exif så står det kanske lite hur jag har min inställd!

opv49f.jpg

10dcktu.jpg

Ja en 7D blir det kanske om brytaben-ersättningen blir bra.

eeh, jag har två egna bildstilar utöver de kameran har, en lite påblåst och helt övermosad med färg och kontrast och en del skärpa.

WB efter väder, inte testat att labba med sånt än.
Ja mittpunkt, den enda korslagda på en 550.
Evaluerande, alltid, inte testat annat.

Här ligger en fullupplöst bild från igår, den är jag nöjd med, dock editerad i lightroom:
Shooting Mode Shutter-Priority AE
Tv( Shutter Speed ) 1/400
Av( Aperture Value ) 7.1
Metering Mode Evaluative Metering
Exposure Compensation 0
ISO Speed 100
Auto ISO Speed ON
Lens EF70-200mm f/4L USM
Focal Length 154.0mm
Image Size 5184x3456
Image Quality Fine
Flash Off
FE lock OFF
White Balance Mode Cloudy
AF Mode AI Servo AF
AF area select mode Manual selection
Picture Style User Defined 1(Landscape)
Sharpness 5
Contrast 1
Saturation 1
Color tone 0
Color Space sRGB

Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
R2: Skitsnygg! Den kan du helt klart vara nöjd med!

tack, jag kör vanligen med längre tider men tänkte att nån jäkla bild vill jag ju ha med mig hem.

Vad i datorn begränsar mest snabb bildhantering/editering, grafikkortet, minne eller cpu?

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Ett par exempel från dagens fototur.

Har inte pillat ngt i datorn än.
Nöjd med den nya gluggen, mest fotografen som sätter gränserna då detta var första gången i kurvan.

Bifogat

• _110430_12-36 Panzaa_02.JPG
    _110430_12-36 Panzaa_02.JPG
    103.8 KB · Visningar: 54
  • _110430_12-52 Panzaa.JPG
    _110430_12-52 Panzaa.JPG
    98.2 KB · Visningar: 60
  • _110430_12-34 Panzaa_01.JPG
    _110430_12-34 Panzaa_01.JPG
    107 KB · Visningar: 54
  • _110430_12-05 Panzaa_04.JPG
    _110430_12-05 Panzaa_04.JPG
    122.9 KB · Visningar: 51

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Då man fotat några bilder som man faktiskt gillar, och flyttat in i hus (och därmed har en hel del väggar att fylla med tavlor) så funderar jag på att göra förstoringar av några stycken. Vart föreslår ni att man beställer ifrån? Fick mail-reklam från Japan Photo häromdagen, som verkade ganska vettigt, men men. Pris/prestanda premieras. Vart köper DU dina förstoringar?
Crimson brukar jag köra. Har inte blivit missnöjd än. Största jag har därifrån är en 50*75cm från en bild tagen med min gamla 350D. Och det fungerade bra.

Har tagit en par bilder från en lokal firma också. Största därifrån blev en 98*35cm på kapa.
emils.jpg

Kanske inte bland de bästa bilder jag har tagit. Men behövde en bild för att fotoklubben skulle ha utställning på temat "människor i arbete". Och den blev iaf uppskattad av de barn som såg utställningen. :)

Vad i datorn begränsar mest snabb bildhantering/editering, grafikkortet, minne eller cpu?
Det beror lite på vad du har för dator. Troligast är det minnet eller cpu, lite beroende på vilka problem du har.

Tar det lång tid att lägga samman en HDR eller någon liknande uppgift så kan det bli bättre med lite snabbare cpu. Börjar datorn däremot att bli seg om du hanterar filer i full upplösning med flera justeringslager och liknande så kan det vara en god idé med mer minne. Dessutom så kan det vara bra med en inte allt för seg disk som scratchdisk.

Grafikkort har inte sååå himla stor betydelse. Om man ni inte har någon riktigt antik dator med bara den inbyggda grafiken och försöker köra lite mer avancerade funktioner i Photoshop CS5 eller så. Men då är det mycket annat som kanske också borde ses över innan man angriper grafikkortet.

Nöjd med den nya gluggen, mest fotografen som sätter gränserna då detta var första gången i kurvan.
Det är ju enklare för fotografen att förbättra sig än om man måste försöka förbättra ett objektiv som man redan har. :tummenupp

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
DPP kom med kameran ja, alla raw bilder blir lika färgglada som jpg..

öva öva köpa 7D +70-200 2,8 is, och öva öva öva :)

jag vet, jag har bra grejor redan, men nått skumt är det.

Om man använder nikons kameror och nikonsprogramvara NX2 så läser den ut dina jpg inställningar och lägger dom på bilden direkt, kör man PS så får man "bara" råfilen utan justeringar.
Canons DPP gör likadant om min blixtsnabba googling talar sanning.

Prova med att ta en bild men helt neutrala inställningar och en med en hemmagjord bildstil så ser du nog ganska snart om så är fallet.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Riktigt bra bild R2, den ska du vara nöjd med. Pillade lite med den om det gick bra! :)

Bifogat

• backman21_redigerad-1.jpg
    backman21_redigerad-1.jpg
    263.3 KB · Visningar: 81

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Fråga kolon

Vad använder ni för weblösning för att publicera era bilder?
Picasa etc?

Finns det något bättre alternativ?

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt

Pris + kvalitet + service + snabb leverans = Crimson!!1 :yoparty
Kolla dock att du klickar UR autokorrigering om du jobbat lite med bilderna. Brukar vara iklickat automatiskt.

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Fråga kolon

Picasa etc?

Det här lilla utmärkta programmet använder jag mig av, eftersom jag är total n00b på web och sånt. Med de här programmet väljer du en mapp med dina bilder, ställer önskad upplösning, lägger på vattenstämplar mm. Sen skapas en ny mapp som du "lägger upp" på nätet.

Smakprov på resultatet här

Om du inte har egen domän tycker jag flickr fungerar helt ok.

Såg att du varit i fotokurvan ... kan rekommendera SMC:s gokartkörningar för panoneringsträning :tummenupp

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Den kameramonterade micken är en Röde Videomic.
....
....
På botten av Videomic finns det i alla fall gängade hål för både 1/4" och 3/8" skruv. Men för att kunna använda de måste man skruva bort blixtskofästet.

Det är just en sån jag tänkt köpa och jag visste inte att kameraskon var löstagbar så därav min fråga. Men om det då är som du säger så blir min fråga överflödig då det kommer gå att montera med befintliga gängor... :tummenupp

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Fråga kolon

Picasa etc?

Jag brukar köra med Photobucket för filer som jag länkar till här. Om det är riktigt ultimat vet jag väl inte riktigt. Men det är hyfsat lättanvänt och så.

Det är just en sån jag tänkt köpa och jag visste inte att kameraskon var löstagbar så därav min fråga. Men om det då är som du säger så blir min fråga överflödig då det kommer gå att montera med befintliga gängor... :tummenupp
Nu har jag testat för att vara säker på att jag inte lurade dig.

Det fungerar bra att skruva loss blixtskofästet och fästa mikrofonen på ett kamerastativ. Man gör det med en liten stjärnskruvmejsel (Philips 1). Det går även att flytta blixtskofästet ca 4-5cm om man vill att mikrofonen ska sitta lite längre bak på kameran än vad den gör i original.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Det här lilla utmärkta programmet använder jag mig av, eftersom jag är total n00b på web och sånt. Med de här programmet väljer du en mapp med dina bilder, ställer önskad upplösning, lägger på vattenstämplar mm. Sen skapas en ny mapp som du "lägger upp" på nätet.

Smakprov på resultatet här

Om du inte har egen domän tycker jag flickr fungerar helt ok.

Såg att du varit i fotokurvan ... kan rekommendera SMC:s gokartkörningar för panoneringsträning :tummenupp

tack för tipset, ska testa det nu och lägga upp bilder från anderstorp igår.

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
. Det går även att flytta blixtskofästet ca 4-5cm om man vill att mikrofonen ska sitta lite längre bak på kameran än vad den gör i original.

Perfekt! :tummenupp

Några andra reflektioner över micken som sådan? SItter för tillfället och redigerar en intervju gjort med orginalmicken med hopplöst rumseko(stenbyggnad) och dessutom fläktsurs(AC) och maskinljud från plattläggarna på gården som kapar marmor..... :huvet
Hög & -lågpassfilter i redigeringsprogrammet i all ära men det här var inte kul...

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Det beror lite på vad du har för dator. Troligast är det minnet eller cpu, lite beroende på vilka problem du har.

Tar det lång tid att lägga samman en HDR eller någon liknande uppgift så kan det bli bättre med lite snabbare cpu. Börjar datorn däremot att bli seg om du hanterar filer i full upplösning med flera justeringslager och liknande så kan det vara en god idé med mer minne. Dessutom så kan det vara bra med en inte allt för seg disk som scratchdisk.

Grafikkort har inte sååå himla stor betydelse. Om man ni inte har någon riktigt antik dator med bara den inbyggda grafiken och försöker köra lite mer avancerade funktioner i Photoshop CS5 eller så. Men då är det mycket annat som kanske också borde ses över innan man angriper grafikkortet.
allmänt tidsödande bara att hantera massa och stora bilder.
AMD Athlon 64 X2 dual core 5000+ 2.59GHz
2G ram
Integrerad grafik: ATI Radeon HD 3200

Att dubbla ramminnet och kasta i ett ~500kr kort borde göra susen eller?

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Jag har en Nikon D7000 och ett bla ett Sigma AF 18-200/3,5-6,3 DC OS HSM som jag tycker funkar bra så länge det är bra ljus. Skulle vilja ha ett normalzoom typ 17-50 för att fota inomhus/sämre ljus på typ middagar och fester och för att fota lilla sonen.
Har kollat på dessa:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1750Nikon
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1750vcN
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1770osni
vilken skulle ni rekommendera ? eller annat förslag ? max 5000:-

Tacksam för hjälp :)

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Jag har en Nikon D7000 och ett bla ett Sigma AF 18-200/3,5-6,3 DC OS HSM som jag tycker funkar bra så länge det är bra ljus. Skulle vilja ha ett normalzoom typ 17-50 för att fota inomhus/sämre ljus på typ middagar och fester och för att fota lilla sonen.
Har kollat på dessa:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Har kollat på dessa:

Första o tredje har jag läst ska va mycket bra

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...