Diskutera Digital Fotografering här

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Lite nytt material. Jag har plåtat Syron Vanes för tredje gången och denna preview är en av bilderna för publicering till deras besök på Headbangers Open Air.
Gimme some Ris och Ros! ALL kritik emottages med öppet sinne.

IMG_3722.jpg

(Ja, kanske inte just DENNA men liknande i serien)

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Stor skillnad, testfotade lite http://fillibabba.se/fotoblogg/?p=590
Man har nog en del kvar att lära dock!
Det ser ju ut som en lovande början iaf. :tummenupp

Lite nytt material. Jag har plåtat Syron Vanes för tredje gången och denna preview är en av bilderna för publicering till deras besök på Headbangers Open Air.
Gimme some Ris och Ros! ALL kritik emottages med öppet sinne.

[bild]
(Ja, kanske inte just DENNA men liknande i serien)
Är det annan trummis och basist på den där bilden jämfört med på http://www.syronvanes.com/band.htm ?

För mig så hade han som står längst till höger gärna kunnat få stå något lite längre bak så han inte ser så mycket kortare ut än de andra.

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Är det annan trummis och basist på den där bilden jämfört med på http://www.syronvanes.com/band.htm ?

För mig så hade han som står längst till höger gärna kunnat få stå något lite längre bak så han inte ser så mycket kortare ut än de andra.

Ja, det är utbytt medlemmar. Därav en av anledningarna till söndagens plåtning. :)
Ja, jag vet om den. :huvet Men övrigt då?

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Ja, jag vet om den. :huvet Men övrigt då?
Det är sånt man kommer på när man kommer hem och ser bilderna i datorn. :D

I övrigt så har jag inte så mycket att tycka till om. Kanske att jag skulle viljat se lite mer luft ovanför deras huvuden, men det är ju lite av en smaksak.

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!

Funderar på att uppgradera mitt rätt trista Nikon DX 18-55 med en större zoom glugg.
Har tittat en del på Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6 ED VR, alternativt dito Sigma.

Blir dock lite avskräckt av att dessa har fått rätt dålig kritik då de anses ljussvaga.
Ett annat alternativ är att satsa på en dyrare 70-200 / 70-300 Sigma med fast bländare på 2,8. Finns en del beggade att uppbringa, prisskillnaden är rätt så saftig.

Vad rekomenderar ni?
Är det bättre att spara pengar och köpa en dyrare glugg?
Är nybörjare med en Nikon D3100

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Mors!

Funderar på att uppgradera mitt rätt trista Nikon DX 18-55 med en större zoom glugg.

Blir dock lite avskräckt av att dessa har fått rätt dålig kritik då de anses ljussvaga.
Ett annat alternativ är att satsa på en dyrare 70-200 / 70-300 Sigma med fast bländare på 2,8. Finns en del beggade att uppbringa, prisskillnaden är rätt så saftig.

Vad rekomenderar ni?

Ta en titt på Nikons 70-300, det har fått bra kritik!
http://www.moosepeterson.com/blog/?p=16548

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Nåja, kunden var nöjd i alla fall. :)

Resten av bilderna kan ni se här ---> Syron Vanes part III
Den bistra verkligheten är att vad än någon random nolla på ett internetforum anser så spelar inte det någon roll när kunden är nöjd. :D

Jag gillade den svartvita bilden som var lite lika den där men från en lägre vinkel. När jag såg den så funderade jag på om det inte hade varit lite häftigt med skyltar för farligt gods på den högra bilen. T.ex. explosiva varor, brännbart material och radioaktivt material. Men efter att ha lekt lite i photoshop så insåg jag att det antagligen skulle bli lite svårt att uttyda vad skyltarna föreställde så det hade nog kvittat.

Mors!

Vad rekomenderar ni?
Att de anses ljussvaga (av självutnämnda "experter" på internet?) är inget du bör bli allt för avskräckt ifrån. Det är inte just något ljussvagare än ditt 18-55. Känner du att du klarar dig med det så kommer du inte att märka så mycket av ljussvagheten. Och ska du inte specifikt fota sport eller vill ha så kort skärpedjup som möjligt spelar det ingen större roll.

Sigmas 70-200/2,8 är en bra glugg till vettiga pengar. Men även som begagnad kostar den ju en hel del mer än Nikons 55-200. Och är man ganska ny på fotografering och inte fullständigt insnöad på det så kan det kännas som en ganska mastig kostnad.

Objektivet som Blue länkade till
verkar riktigt prisvärt. Hittar du ett sånt begagnat så tappar det nog inte nämnvärt i värde om du senare känner att du ändå skulle vilja uppgradera till t.ex ett Sigma 70-200/2,8. Och köper du ett sånt nytt så tappar det nog inte mer än en tusenlapp eller två i värde till dess att du säljer det som begagnat.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Jag knäppte lite på en polares minimoto-träning igår, skitkul att vara igång igen.

De flesta bilderna va väldigt mättade och så även i raw, hur kommer det sig?
På den här har jag dragit ner saturation.

Bifogat

• tobbe1.jpg
    tobbe1.jpg
    90.7 KB · Visningar: 48

Panzaa

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Tack för tipsen!

Beger mig till fotokungen idag på lunchen och kikar lite.
Står mellan Nikons 55-200 och 70-300. Ekonomin som sätter gränserna ;)

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Någon som vet var man kan finna en adapter som gör att man kan sätta tillbehör med tillbehörssko på ett stativ?

Skall ev. köpa en videomikrofon som kan monteras i kamerans tillbehörssko men som jag även skulle vilja kunna montera på ett eget stativ ibland...

Så nån adapter med m8(?) på undersidan och kamerasko på ovansidan är väl det jag söker...

Foten till min blixt skulle kanske funka de gånger man vill ställa mikrofonen på bordet men jag vill även kunna ha den på ett eget stativ.

Tänk er denna adapter fast tvärtom.. :)
Denna gör att man kan sätta stativ-tillbehör på kameran med denna adapter fast i kameraskon...
Det jag söker är alltså dess motsats, en adapter som har gänga för stativens skruv i ena sidan och en kamerasko på ovansidan...
6958.jpg

Last edited:

Panzaa

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Blev en Nikkor 70-300mm. Kändes mycket mer stabil och kvalitativ än den billiggare varianten. Tänkte försöka inviga den i fotokurvan (Bulten) imorgon :)

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Jag knäppte lite på en polares minimoto-träning igår, skitkul att vara igång igen.

De flesta bilderna va väldigt mättade och så även i raw, hur kommer det sig?
På den här har jag dragit ner saturation.
Tja, eftersom det är fotat i RAW- kan man ju inte beskylla dig för att ha råkat komma åt någon inställning. För det ser ju lite uppåt väggarna skevt ut.

Blev bilderna likadana oavsett om du fotograferade i motljus eller medljus? Vad har du använt för ljusmätningsmetod? Har du exponerat manuellt eller använt någon automatik?

En lite svår bild. Jag drog in din *.jpg en sväng i CameraRAW utan att bli riktigt klok på vad jag skulle göra med den. :va

Någon som vet var man kan finna en adapter som gör att man kan sätta tillbehör med tillbehörssko på ett stativ?

Skall ev. köpa en videomikrofon som kan monteras i kamerans tillbehörssko men som jag även skulle vilja kunna montera på ett eget stativ ibland...

Så nån adapter med m8(?) på undersidan och kamerasko på ovansidan är väl det jag söker...

Foten till min blixt skulle kanske funka de gånger man vill ställa mikrofonen på bordet men jag vill även kunna ha den på ett eget stativ.

Tänk er denna adapter fast tvärtom.. :)
Denna gör att man kan sätta stativ-tillbehör på kameran med denna adapter fast i kameraskon...
Det jag söker är alltså dess motsats, en adapter som har gänga för stativens skruv i ena sidan och en kamerasko på ovansidan...
6958.jpg
Typ så här? http://www.cyberphoto.se/info.php?article=6959
Det finns även diverse modeller som går att vinkla och så. För om man vill sätta blixten på ett kamera stativ. Finns även modeller med paraplyfäste och annat lull-lull. I varierande prisklasser och varierande kvalitet. Sök efter "blixtsko", "blixtskoadapter", "blixtfotsadapter" eller liknande.

En sån som på din bild har jag för att kunna fästa en Zoom H1 i kamerans blixtsko. Bara för att liksom.

Det är med 99.99% inte en M8 det handlar om. Trots att kameror i allmänhet är väldigt metriska så är stativgängor i huvudsak antingen 1/4" eller 3/8". 1/4" är det vanligaste för stillbildskameror och mindre videokameror. 3/8" används för att fästa stativhuvud på stativ, tyngre videokameror, vissa storformats- eller mellanformatskameror. 3/8" kan även användas på en del mikrofonstativ, där även 5/8" kan användas. :tummenupp

Jag har förövrigt en handmikrofon och en kameramonterad mikrofon. Handmikrofonen är en AKG D230 och en sån kan jag rekommendera om någon är ute efter en till intervjuer och liknande, den är hyfsat prisvärd.

Den kameramonterade micken är en Röde Videomic. Jag hade tänkt köpa en Videomic Pro, men det fanns inga såna i Sverige just när jag behövde mikrofonen. Jag har inte riktigt bildat mig en fullständig uppfattning om Videomicen än. Ljudet blir ju ljusår bättre än den inbyggda micken. Men det är ändå en del störningar, brus och hanteringsljud. Så det kanske blir en Pro någon gång i framtiden om jag känner mig rik.

På botten av Videomic finns det i alla fall gängade hål för både 1/4" och 3/8" skruv. Men för att kunna använda de måste man skruva bort blixtskofästet.

Röde har även ett "pistolgrepp" (PG1) som man kan köpa som tillbehör för att kunna använda sin Videomic handhållen också. Det kostar ca 200kr. På undersidan finns en hona för 3/8" skruv, och det finns adaptrar så man kan sätta den på ett vanligt stativ med 1/4"-skruv också.
http://kaffebrus.com/adapter-fran-14-till-38-297.html

Blev en Nikkor 70-300mm. Kändes mycket mer stabil och kvalitativ än den billiggare varianten. Tänkte försöka inviga den i fotokurvan (Bulten) imorgon :)
Tänk på att bildstabiliseringen kanske inte fungerar så värst bra vid panorering.

Panzaa

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Tack för tipset.

Finns 2 lägen på VR-läget på detta objektiv. Tänkte testa alla 3 lägen för att se resultatet.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Tja, eftersom det är fotat i RAW- kan man ju inte beskylla dig för att ha råkat komma åt någon inställning. För det ser ju lite uppåt väggarna skevt ut.

Blev bilderna likadana oavsett om du fotograferade i motljus eller medljus? Vad har du använt för ljusmätningsmetod? Har du exponerat manuellt eller använt någon automatik?

En lite svår bild. Jag drog in din *.jpg en sväng i CameraRAW utan att bli riktigt klok på vad jag skulle göra med den. :va

Nej bildstilen ska väl inte spela roll i raw, men ävan i raw ser det konstigt ut när jag öppnar raw filen i digital photo professional, t.ex saturationen som är väldigt hög i den bildstil jag valde borde väl enbart påverka jpg bilden, inte raw?
(jag fotar jpg+raw)
det blev nästan lika skumt i medljus, screenshot utan ändringar, 50%.
Evaluerande ljusmätning.
Auto ljuskorrigering: Kraftig eller standard.

I övrigt är det som vanligt, nästan inget blir skarp, och de kort som blir det är en överraskning samtidigt som kort som med all rimlighet efter omständigheterna borde bli skarpa inte blir det. :huvet :smasha:argpådato:va

Bifogat

• tobbe2.jpg
    tobbe2.jpg
    182.8 KB · Visningar: 58

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tack för tipset.

Finns 2 lägen på VR-läget på detta objektiv. Tänkte testa alla 3 lägen för att se resultatet.

Ska bli kul att se resultat av det.

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Alltså on/off plus två lägen för VR?

Nej bildstilen ska väl inte spela roll i raw, men ävan i raw ser det konstigt ut när jag öppnar raw filen i digital photo professional, t.ex saturationen som är väldigt hög i den bildstil jag valde borde väl enbart påverka jpg bilden, inte raw?
(jag fotar jpg+raw)
det blev nästan lika skumt i medljus, screenshot utan ändringar, 50%.
Evaluerande ljusmätning.
Auto ljuskorrigering: Kraftig eller standard.

I övrigt är det som vanligt, nästan inget blir skarp, och de kort som blir det är en överraskning samtidigt som kort som med all rimlighet efter omständigheterna borde bli skarpa inte blir det. :huvet :smasha:argpådato:va
Ja, dina kamerainställningar för bildstilar, inställningar för kontrast och mättnad och så vidare ska inte påverka RAW-bilden. Om det inte är så att i och med att DPP är en produkt från Canon så kan det läsa in vilka inställningar du har fotograferat med och använda de. Normalt sett brukar en RAW-bild kunna vara ganska grå och blaskig i färgerna jämfört med den *.jpg som kameran spottar ut sig.

Öva, öva, och öva lite mera. Så blir det så småningom fler skarpa bilder. :tummenupp

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Alltså on/off plus två lägen för VR?

Ja, dina kamerainställningar för bildstilar, inställningar för kontrast och mättnad och så vidare ska inte påverka RAW-bilden. Om det inte är så att i och med att DPP är en produkt från Canon så kan det läsa in vilka inställningar du har fotograferat med och använda de. Normalt sett brukar en RAW-bild kunna vara ganska grå och blaskig i färgerna jämfört med den *.jpg som kameran spottar ut sig.

Öva, öva, och öva lite mera. Så blir det så småningom fler skarpa bilder. :tummenupp

DPP kom med kameran ja, alla raw bilder blir lika färgglada som jpg..

öva öva köpa 7D +70-200 2,8 is, och öva öva öva :)

jag vet, jag har bra grejor redan, men nått skumt är det.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
DPP kom med kameran ja, alla raw bilder blir lika färgglada som jpg..

öva öva köpa 7D +70-200 2,8 is, och öva öva öva :)

jag vet, jag har bra grejor redan, men nått skumt är det.

Tänkte du köpa en 7D?

Ser knappt din EXIF data förutom du använder en 550D. Har du dragit ner alla parametrar på bildstil om du skulle ev köra jpeg? Jag brukar köra WB = molnet för att få lite mera tryck i färgerna automatiskt. Använder du mittenpunkten på fokuspunkt? Förbannat svårt vilket mätning man ska ha men brukar köra cetrumvägd tror jag när jag fotade. Kan kan förmodligen under inställningar ställa in hur snabbt fokus ska jobba tror jag på din 550D jämfört m 7D.

Inte för att dessa är bra men du kan läsa av Exif så står det kanske lite hur jag har min inställd!

opv49f.jpg

10dcktu.jpg

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...