Jag knäppte lite på en polares minimoto-träning igår, skitkul att vara igång igen.
De flesta bilderna va väldigt mättade och så även i raw, hur kommer det sig?
På den här har jag dragit ner saturation.
Tja, eftersom det är fotat i RAW- kan man ju inte beskylla dig för att ha råkat komma åt någon inställning. För det ser ju lite uppåt väggarna skevt ut.
Blev bilderna likadana oavsett om du fotograferade i motljus eller medljus? Vad har du använt för ljusmätningsmetod? Har du exponerat manuellt eller använt någon automatik?
En lite svår bild. Jag drog in din *.jpg en sväng i CameraRAW utan att bli riktigt klok på vad jag skulle göra med den.
Någon som vet var man kan finna en adapter som gör att man kan sätta tillbehör med tillbehörssko på ett stativ?
Skall ev. köpa en videomikrofon som kan monteras i kamerans tillbehörssko men som jag även skulle vilja kunna montera på ett eget stativ ibland...
Så nån adapter med m8(?) på undersidan och kamerasko på ovansidan är väl det jag söker...
Foten till min blixt skulle kanske funka de gånger man vill ställa mikrofonen på bordet men jag vill även kunna ha den på ett eget stativ.
Tänk er denna adapter fast tvärtom..
Denna gör att man kan sätta stativ-tillbehör på kameran med denna adapter fast i kameraskon...
Det jag söker är alltså dess motsats, en adapter som har gänga för stativens skruv i ena sidan och en kamerasko på ovansidan...
Typ så här?
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=6959
Det finns även diverse modeller som går att vinkla och så. För om man vill sätta blixten på ett kamera stativ. Finns även modeller med paraplyfäste och annat lull-lull. I varierande prisklasser och varierande kvalitet. Sök efter "blixtsko", "blixtskoadapter", "blixtfotsadapter" eller liknande.
En sån som på din bild har jag för att kunna fästa en Zoom H1 i kamerans blixtsko. Bara för att liksom.
Det är med 99.99% inte en M8 det handlar om. Trots att kameror i allmänhet är väldigt metriska så är stativgängor i huvudsak antingen 1/4" eller 3/8". 1/4" är det vanligaste för stillbildskameror och mindre videokameror. 3/8" används för att fästa stativhuvud på stativ, tyngre videokameror, vissa storformats- eller mellanformatskameror. 3/8" kan även användas på en del mikrofonstativ, där även 5/8" kan användas.
Jag har förövrigt en handmikrofon och en kameramonterad mikrofon. Handmikrofonen är en AKG D230 och en sån kan jag rekommendera om någon är ute efter en till intervjuer och liknande, den är hyfsat prisvärd.
Den kameramonterade micken är en Röde Videomic. Jag hade tänkt köpa en Videomic Pro, men det fanns inga såna i Sverige just när jag behövde mikrofonen. Jag har inte riktigt bildat mig en fullständig uppfattning om Videomicen än. Ljudet blir ju ljusår bättre än den inbyggda micken. Men det är ändå en del störningar, brus och hanteringsljud. Så det kanske blir en Pro någon gång i framtiden om jag känner mig rik.
På botten av Videomic finns det i alla fall gängade hål för både 1/4" och 3/8" skruv. Men för att kunna använda de måste man skruva bort blixtskofästet.
Röde har även ett "pistolgrepp" (PG1) som man kan köpa som tillbehör för att kunna använda sin Videomic handhållen också. Det kostar ca 200kr. På undersidan finns en hona för 3/8" skruv, och det finns adaptrar så man kan sätta den på ett vanligt stativ med 1/4"-skruv också.
http://kaffebrus.com/adapter-fran-14-till-38-297.html
Blev en Nikkor 70-300mm. Kändes mycket mer stabil och kvalitativ än den billiggare varianten. Tänkte försöka inviga den i fotokurvan (Bulten) imorgon
Tänk på att bildstabiliseringen kanske inte fungerar så värst bra vid panorering.