Diskutera Digital Fotografering här

Uttis

Hellre än bra.
Gick med
9 Sep 2008
Hoj
Street Triple R, -12
Objektiv D40?

Funderar på att köpa ett ljusstarkare objektiv till min D40 (kitobjektivet på 18-55 är inte så kul inomhus) samt en teleglugg, är det någon som har erfarenhet av Nikon AF-S 35/1.8 och Nikon AF-S DX 55-200?

Tanken är att ha 35/1.8 som fast objektiv och 55-200 när jag ska plåta bankörning ...

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Funderar på att köpa ett ljusstarkare objektiv till min D40 (kitobjektivet på 18-55 är inte så kul inomhus) samt en teleglugg, är det någon som har erfarenhet av Nikon AF-S 35/1.8 och Nikon AF-S DX 55-200?

Tanken är att ha 35/1.8 som fast objektiv och 55-200 när jag ska plåta bankörning ...
Har du inte läst dom här så kanske det kan ge något:
AF-S 35/1.8
AF-S 55-200 utan VR
AF-S 55-200 med VR

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Nu har jag googlat som en galning utan att hitta vad jag söker.

Jag vill kunna koppla min kamera till iPaden trådlöst, så jag kan se resultatet direkt på skärmen. Med sladd verkar det fungera, men trådlöst är ballare :D

Eye-fi kortet är av fel modell, och adaptrar verka fungera sådär. Dessutom behövs trådlöst nätverk, men funkar det att använda iPhonen som hotspot till det?

Någon som har testat och fått det att fungera? Eller läst om någon som gjort något smart? Har en Canon 7D.

Kameran fast i en dator => Remote desktop till din förväxta Itouch... Klart!

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride

Nikons 35/1,8 rekommenderas skarpt.

55-200:an till banfoto är däremot inte något du kommer hurra över. Jag hade mitt i ett par månader innan det blev ett sigma 70-200/2,8 vilket har en snabbare autofokus samt skarpare.
Men hittar du ett billigt beggat 55-200 är det absolut inget dåligt objektiv, dock ej jämförbart med ett 2,8 objektiv då de är i helt olika prisklasser. :)

Uttis

Hellre än bra.
Gick med
9 Sep 2008
Hoj
Street Triple R, -12
Nikons 35/1,8 rekommenderas skarpt.

55-200:an till banfoto är däremot inte något du kommer hurra över. Jag hade mitt i ett par månader innan det blev ett sigma 70-200/2,8 vilket har en snabbare autofokus samt skarpare.
Men hittar du ett billigt beggat 55-200 är det absolut inget dåligt objektiv, dock ej jämförbart med ett 2,8 objektiv då de är i helt olika prisklasser. :)

Tack GubbLasse! :) Beställt ett 35/1.8 - får fortsätta funderar på telen ... Nikons 70-300 VR kanske kan vara nåt "mellanklass"-alternativ? Nåt med snabb autofokus är väl som sagt att föredra.

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Ja, som du själv säger. 70-300 vr är ett mycket bra allroundalternativ. Bör finnas beggade för 3-4000. :)

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Får gå hem och se om det finns något bra i byrålådan.

Skall bli kul att läsa proffsens kritik på inskickade bilder även om man själv inte kommer med. Gillar deras magasin då fokus ligger på bilden och inte så mycket på prylarna.

Fast klart jag gillar prylar också :mattias

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Jag va på Assen i helgen och skruvade åt min bror, jag hann ta lite kort också varav detta nog blev bäst, taget innanför avspärning/ igenom nät.

1/800 ( :huvet men nästan ok ändå väl?)
7,1
iso200

kritik tack.

duntepL.jpg

Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Riktigt bra taget dock lite onödig död yta framför med allt grus! :tummenupp

Jag va på Assen i helgen och skruvade åt min bror, jag hann ta lite kort också varav detta nog blev bäst, taget innanför avspärning/ igenom nät.

7,1
iso200

kritik tack.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)

7,1
iso200

kritik tack.
Schysst bild, men lite väl tam kanske. Det var lite mycket som störde runt omkring för min smak.

Jag tog och kryddade till den lite med en lite annorlunda beskärning och lite små färgjusteringar.

Bifogat

• Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    123.4 KB · Visningar: 56

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
tackar, bra att få höra vad ni tycker, även andra har sagt att jag beskär ofördelaktigt.

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Funderar på att ge farsgubben en fotokurs nu när han fyller år.
Grundkurs i fotografering med systemkamera, lektion A1 typ.
Gärna så att lektionstimmarna är uppdelade på flera tillfällen:
Lektion --> Pilla själv --> Lektion ...

Han har fotat en del tidigare, men då har det varit med analog systemkamera.

Finns det någon bra i Uppsala?
Något tips?

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
Funderar på att ge farsgubben en fotokurs nu när han fyller år.
Grundkurs i fotografering med systemkamera, lektion A1 typ.
Gärna så att lektionstimmarna är uppdelade på flera tillfällen:
Lektion --> Pilla själv --> Lektion ...

Han har fotat en del tidigare, men då har det varit med analog systemkamera.

Finns det någon bra i Uppsala?
Något tips?

Du kan kolla här http://www.medborgarskolan.se/Sok/?mid=380&sgid=1

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...