Diskutera Digital Fotografering här

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Dagens test,
å ena sidan tycker jag det här är skitdåligt, men å andra sidan så tror jag att betydande del av problemet jag har ute på banorna kan bero mer på att fokusmotor inte är snabb nog, då spelar det ju ingen roll om kalibreringen är korrekt eller ej.
Bilden är 100% och croppad till fokuspunkten.

vart tog den där 7d annonsen vägen....

Bifogat

• test2.jpg
    test2.jpg
    51.4 KB · Visningar: 50
  • testexif2.JPG
    testexif2.JPG
    144.5 KB · Visningar: 55

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Dagens test,
å ena sidan tycker jag det här är skitdåligt, men å andra sidan så tror jag att betydande del av problemet jag har ute på banorna kan bero mer på att fokusmotor inte är snabb nog, då spelar det ju ingen roll om kalibreringen är korrekt eller ej.

Vad hade du för lins?

Edit: Förlåt, 70-200 står det.

Jag ska ut o åka bil med Hinkas på lördag. Jag kan ta med mig mitt 450 hus om du vill prova om det är nån skillnad?

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Vad hade du för lins?

Edit: Förlåt, 70-200 står det.

Jag ska ut o åka bil med Hinkas på lördag. Jag kan ta med mig mitt 450 hus om du vill prova om det är nån skillnad?

Tack men det behöver du inte göra, men idén är bra och jag provar nån polars hus.
Då ses vi.

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Dagens test,

Det är inte bara så att du varit lite för frikostig med Cocillana-flaskan...? :D

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Dagens test,

Om du gillar att köra 100% så kanske en FF du ska ha.

Mmm ok, för mig som är inte är riktigt hemma får du gärna förklara lite närmare om du hade en 7D så skulle allt vara perfekt? 550D verkar har lika många fokuspunkter "9" som 50D samt samma processor. Dock har 550D 18mp då 50D har 15,1mp. Nu är denna bild ifrån 2009 när jag hade 50D & ett 70-200 f4/L, nu hade jag inte fotat så länge men nåväl tror fortfarande att din 550D kan leverera jäkla bra bilder även med din 70-200.

1/80

ri9eo1.jpg

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Om du gillar att köra 100% så kanske en FF du ska ha.

Mmm ok, för mig som är inte är riktigt hemma får du gärna förklara lite närmare om du hade en 7D så skulle allt vara perfekt? 550D verkar har lika många fokuspunkter "9" som 50D samt samma processor. Dock har 550D 18mp då 50D har 15,1mp. Nu är denna bild ifrån 2009 när jag hade 50D & ett 70-200 f4/L, nu hade jag inte fotat så länge men nåväl tror fortfarande att din 550D kan leverera jäkla bra bilder även med din 70-200.

1/80

vad jag har läst mig till så är 7D en "actionkamera" framtagen för rörliga motiv, med bla 19 korssensorer, ja du vet nog specen, perfekt skulle det ju inte bli men troligen bättre.
och jag tror jag vet vad du menar, jag har inte en dålig kamera och bara köpa annat ger inga proffskort, det jag skrev om 7d annonsen va mest ett uttryck för frustration.
men sugen är jag och byter gör jag senast om ett år:tungan
kan bli annat än 7d också, d300s, 5d II eller . . .

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
vad jag har läst mig till så är 7D en "actionkamera" framtagen för rörliga motiv, med bla 19 korssensorer, ja du vet nog specen, perfekt skulle det ju inte bli men troligen bättre.
och jag tror jag vet vad du menar, jag har inte en dålig kamera och bara köpa annat ger inga proffskort, det jag skrev om 7d annonsen va mest ett uttryck för frustration.
men sugen är jag och byter gör jag senast om ett år:tungan
kan bli annat än 7d också, d300s, 5d II eller . . .

Nja 5D mkII kanske mer inriktad på studio, när jag fotade så använde jag bara en punkt & inte alla punkter. Låter dyrt om du ska byta märke då Nikon har inget bra mellanting på tele som är riktigt bra om man jämför Canon,s 70-200, Visst vill du punga ut för 2,8 m VR så varför inte. Ev kanske du skulle testa en fast glugg t,ex 300 4.0 alt 200 2,8. Dumt att hoppa på en 50D om du nu ska köpa en 7D, 40D fungerar super om man kan stå ut med den något sämre skärmen mm men annars väldigt kompetent som sportkamera. Vilka inställningar är det du använder på din 550D t,ex fokuspunkt, AF servo, vitbalans mm? Dum fråga men har du inställd på dig optik ang närgräns längre än 3m?

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Fast det e väl inte samma af-modul? 50an har ju samtliga punkter korslagda tex det har väl inte 550?

Nja jag är osäker men om man tittar här!

550D
AF System/ Points 9 AF points (f/5.6 cross type at centre, extra sensitivity at f/2.8)

http://www.canon-europe.com/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/EOS_550D/index.aspx?specs=1
------------------------------------------------------------------

50D
AF System/ Points 9 cross-type AF points (f/2.8 at centre)

http://www.canon-europe.com/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/EOS_50D/index.aspx?specs=1

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Nja jag är osäker men om man tittar här!

550D
AF System/ Points 9 AF points (f/5.6 cross type at centre, extra sensitivity at f/2.8)

http://www.canon-europe.com/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/EOS_550D/index.aspx?specs=1
------------------------------------------------------------------

50D
AF System/ Points 9 cross-type AF points (f/2.8 at centre)

http://www.canon-europe.com/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/EOS_50D/index.aspx?specs=1

Ja? Det är väl uppenbart olika eller är det jag som är sömnig? :)

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Jo 50d har bättre focus.Men 550 borde räcka bra till fota rr Har testat lite med min 450d o det funka bra men det beror kanske på hur nära man är o hur snabbt de kommer har ju mest fotat i långsamma kurvor

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jo 50d har bättre focus.Men 550 borde räcka bra till fota rr Har testat lite med min 450d o det funka bra men det beror kanske på hur nära man är o hur snabbt de kommer har ju mest fotat i långsamma kurvor
Står man i cirkelns centrum så att säga i en kurva så kan man ha en kamera med fix fokus, eftersom avståndet i princip aldrig ändras, iaf inte inom givna sektorer av kurvan. Fotar man däremot framifrån/bakifrån så måste grejerna vara desto snabbare, eller om man frekvent växlar motiv. Att stå mitt i en crossbana är nog ännu värre ur kameraperspektiv än att fota RR, för då dyker det ju upp hojar lite överallt, i alla möjliga riktningar, både planerat å oplanerat :D

7D har nån slags intelligent fokus som känner av åt vilket håll motivet rör sig, och justerar fokus efter det också på nå vis. Det är jag rätt säker på att 550/50/60 mfl inte har.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Står man i cirkelns centrum så att säga i en kurva så kan man ha en kamera med fix fokus, eftersom avståndet i princip aldrig ändras, iaf inte inom givna sektorer av kurvan. Fotar man däremot framifrån/bakifrån så måste grejerna vara desto snabbare, eller om man frekvent växlar motiv. Att stå mitt i en crossbana är nog ännu värre ur kameraperspektiv än att fota RR, för då dyker det ju upp hojar lite överallt, i alla möjliga riktningar, både planerat å oplanerat :D

7D har nån slags intelligent fokus som känner av åt vilket håll motivet rör sig, och justerar fokus efter det också på nå vis. Det är jag rätt säker på att 550/50/60 mfl inte har.
Ligger en crossbana en bit härifrån så det får jag testa o fota .Eller så blir jag besviken o blir tvungen o köpa en 7d.Såkanske bäst o låta bli :rolleyes:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Som kombinerad tekniknörd och 7D spekulant lät det där intressant! :)
Nån idé var man kan läsa mer?
Jag plöjde precis igenom fokusavsnittet i manualen, och där stod det inget om det, annat än vilka olika val av fokuspunkter som lämpar sig till olika motiv :va Men jag är hyggligt säker på att jag har läst det nånstans, säljmaterialet kanske?

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Jag plöjde precis igenom fokusavsnittet i manualen, och där stod det inget om det, annat än vilka olika val av fokuspunkter som lämpar sig till olika motiv :va Men jag är hyggligt säker på att jag har läst det nånstans, säljmaterialet kanske?

Hittar du nåt är jag intresserad! :)

Tittade på canons workshop om AF.
Enda jag minns är följande fokus om man har alla/flera fokuspunkter aktiverade. Dock slutade det med att de rekommenderade att bara ha en punkt pga tiden det tog för kameran att byta fokuspunkt....

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA