Diskutera Digital Fotografering här

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Last edited:

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
Min galna hund på stranden idag. :)
2ns8b5u.jpg

Grym skärpa..

lyckades få till en bra bild på min idag..dock INTE i samma klass som GubbLasses´s men han e ju proffs..:Bugar:4skrika

2efrfx3.jpg

D_J

Specialmedlem
Gick med
13 Aug 2009
Hoj
KTM 950 SM
Listan från Jan 2009.
Tillkommit:
Sigma 8-16 samt sigma 10-20 3.5 (kanske fler?).
Har man canon tror jag fortf canon 10-22 och tokina 11-16 anses "bäst"?
Jo, jag kör Canon.

Men 10-22 från Canon kostar ju det dubbla. Och då kanske inte ungarna får springa runt lika obehindrat med kameran längre...:rolleyes:

Även Sigman går upp i pris en del, framför allt 3.5 versionen.

Har sett en del bra bilder med Tamrongluggen, men jag har inte testat den själv. Har testat Canon 10-22, och en sån vet jag att jag skulle vara nöjd med.

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag tror absolut inte att Tamronen på något sätt är "dålig". Men ska man lägga ut ett par tusen kan det vara värt att spara en månad till o köpa det man "vet" är bättre.

Sjysst pose på din jycke Nico. ser ju helt galen ut.
Men det är väl som man säger. Sådan husse ,sådan hund. :D

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
Jag tror absolut inte att Tamronen på något sätt är "dålig". Men ska man lägga ut ett par tusen kan det vara värt att spara en månad till o köpa det man "vet" är bättre.

Sjysst pose på din jycke Nico. ser ju helt galen ut.
Men det är väl som man säger. Sådan husse ,sådan hund. :D

man får den jycken man förtjänar :rofl :rofl

D_J

Specialmedlem
Gick med
13 Aug 2009
Hoj
KTM 950 SM
Jovisst. Men det är skönt att inte behöva vara jätterädd om grejerna. Och Tamron-gluggen kan jag köpa utan att det svider i plånboken.

Kanske borde kolla med kompisen om han släpper sin 10-22 begagnad iofs...

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Ja kan man väl säga, men OM du nu ska prova microjustering på en zoom så justera in den brännvidden du använder mest!
Det är lite trist att man inte kan ställa in bättre för zoomar! Man borde ju kunna ställa in en justering för kortaste brännvidden, en för längsta och en för mitten, å sen får kameran interpolera däremellan.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Har inte behövt betala något då jag har haft garanti. Men tror någon nämnde 1700:- nån gång här på sh.

Tack för svaren.
Garanti har jag på huset, men inte optiken, vart i ligger problemet eg?

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Garanti har jag på huset, men inte optiken, vart i ligger problemet eg?
Antingen i huset, optiken, eller båda delarna. Så vill man vara säker så är det till att justera alla objektiv man har till det hus man har.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Har läst att även de dyra husen och optiken kan behöva justeras Vilket jag tycker är rent slarv från fabrik

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Antingen i huset, optiken, eller båda delarna. Så vill man vara säker så är det till att justera alla objektiv man har till det hus man har.

ok, japanphoto nästa då alltså.
Men, jag kanske bara är känslig?
det här kortet tog jag nyss med stativ och tidsutlösning, är det skarp enligt er?
(100% croppat, AF point på "mg" efter 7,8)

Jag hade ju skräp optik hela sommaren och bytte till 70-200L4 i höstas men hann inte fota så mkt med det, tyckte dock inte det blev så värst mkt bättre.
Men bilder från en nybörjarfotograf som knappt kan panorera pga nybrutet ben och kryckor, utan IS optik kanske inte kan vara skarpa helt enkelt?

En notering när jag tog kortet, jag kollade i liveview x10 vart focuspunkten låg, tog kortet och granskade det sen i 100% i displayen, då är inte centrum i bilden på samma ställe som fokuspunkten va på, vad beror det på?

Bifogat

• testexif.JPG
    testexif.JPG
    145.3 KB · Visningar: 37
  • test.jpg
    test.jpg
    82.2 KB · Visningar: 51
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad