Diskutera Digital Fotografering här

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Säkerligen men vad jag har fått uppleva med min 70-200 f4L IS när jag hade den var att i läge 2 för panorering så blev det även en fördröjning så det mer oskarpt än när jag körde med den off.
Enda bilden som jag hade upp på min Photobucket som jag är relativt säker på är tagen med IS i läge två (på ett EF 70-200/2,8 L IS USM).
Action.jpg

Men det här var ju en ganska enkel panoreringssituation. Målet rörde sig ju helt i sidled i förhållande till mig. Hade det varit att det kommit lite emot mig eller åkt aningen snett uppåt så hade det ju kunnat vara en annan femma.

D_J

Specialmedlem
Gick med
13 Aug 2009
Hoj
KTM 950 SM
Skulle vilja ha ett kamerafäste till hojen.

Har kollat på Fat Gecko
Nån som har erfarenhet?
Är den värd den femhundring som den kostar?

Ska sitta en halvtung systemkamera på den, med halvtungt objektiv, dessutom...

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Skulle vilja ha ett kamerafäste till hojen.

Har kollat på Fat Gecko
Nån som har erfarenhet?
Är den värd den femhundring som den kostar?

Ska sitta en halvtung systemkamera på den, med halvtungt objektiv, dessutom...
Jag vete sjutton om jag riktigt skulle våga lita på ett sugkoppsfäste för att sätta fast min kamera på en hoj. En systemkamera är ju förutom att den är tung även ganska stor, så den fångar en del fartvind. :gnissla Dessutom så kanske det finns lite ont om släta ytor för att kunna fästa den där på ett vettigt sätt på en hoj.

Har du kollat något på t.ex. Manfrottos Magic Arm och Superclamp?

D_J

Specialmedlem
Gick med
13 Aug 2009
Hoj
KTM 950 SM
Bra tips!:tummenupp
Beställde en super clamp.

Men ingen arm till att börja med. Istället bara en "short stud".

Får se om jag behöver en arm sen. Den såg väldigt lång ut. Börjar utan.

Ska rigga med fjärrutlösare på styret så får vi se vad det kan bli av det.

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Hur fan lyckas man med att få sådär fina färger/skärpa? Någon som kan förklara det för en amatör...
Fina färger? Jag tycker att den ser en aning urvattnad ut i färgerna. Men det är ju en smaksak. Och en ganska smal sak att åstadkomma i Photoshop.

Angående skärpan: Slutartiden var på 1/800s, vilket fryser åkaren utan större problem i en kurva sådär. Med en brännvidd på 15mm så är det inte svårt att undvika skakningsoskärpa vid en slutartid på 1/800s heller. Och som du kan se så har bilden ett mycket stort skärpedjup, i stort sett allt i bilden från det som är närmast kameran till himlen i bakgrunden är lika skarpt. Så blir det med den korta brännvidden (15mm är ju vidvinkligare på en 5D än 10mm på en kamera med cropsensor) och en bländare på f/8.

Sammantaget så kan man säga att han hade varit tvungen att vara ett geni för att få bilden oskarp under de förutsättningarna. :D

Min personliga åsikt om bilden rent generellt är att den inte är så extremt upphetsande. Förutom att jag tycker att den är lite svag i färgerna så anser jag att den hade varit ett par snäpp vassare utan t.ex. fotografens skugga och människorna och avspärrningsbandet.

Nu när jag kollar konkurrensen som den hade så är jag förvånad över hur hög klass det var på de andra månadsvinnarna för 2010. För tidigare år så tycker jag att det har varit ganska så skiftande kvalitet på bilderna. Och mestadels ishockey och innebandy.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Får nog hålla med Esquire. Jerry är en mkt bra fotograf men tycker inte att det är en av de bästa ifrån honom men han valde väl den själv.

Busis

Bättre en drink i handen...
Gick med
28 May 2003
Hoj
Yamaha FZ1 -10 & XT660Z Teneré
Någon som har ett B+W cirkulärt polfilter HMC Käsemann 77mm och ett skjutmått? Har ett Tokina 11-16 och läste att Ken Rockwell Inte rekommenderade att man skulle ha ett filter på denna glugg som stack ut mer än 6,6 mm från gluggen. Så min önskan är att få veta hur tjockt detta filter är exkl. gängan som går in i objektivet, så jag vet om jag slipper köpa ett smalt filter med speciallock till dyra pengar.

Har googlat och varit inne på massa sidor inkl. B+Ws sida utan resultat.

Tacksam för svar.
/Polfiltersugen amatör

Last edited:

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
Jag vete sjutton om jag riktigt skulle våga lita på ett sugkoppsfäste för att sätta fast min kamera på en hoj. En systemkamera är ju förutom att den är tung även ganska stor, så den fångar en del fartvind. :gnissla Dessutom så kanske det finns lite ont om släta ytor för att kunna fästa den där på ett vettigt sätt på en hoj.

Har du kollat något på t.ex. Manfrottos Magic Arm och Superclamp?

Håller med Esquire här. Visserligen så är FatGecko typ exakt samma kopp som GoPron kommer med. Satte min på bildörren och försökte rycka loss den, men var tvungen att sluta för det började låta konstigt om plåten. Mao den gav sig inte. Sen på en hoj så finns där inte lika släta ytor som på en bil(såvida du inte kör en kåpräcer kanske).

Säger som Esquire, skaffa dig manfrotto superclamp quickrelease eller nåt så du kan fästa riktigt stativ och huvud.

Nu vet jag inte vad för DSLR och glugg du tänkt haka på hojen, men min 5D med 24-70 2.8 väger ju nästan 2kg. Då vill jag ha den lite mer säkert förankrat :D

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Någon som har ett B+W cirkulärt polfilter HMC Käsemann 77mm och ett skjutmått?
Nope. Inget B+W här. Men jag har ett cirkulärt polarisationsfilter från Dörr (77mm Digital High Grade) och ett skjutmått.

Delen som sticker ut utanför gängan är prick 5mm på det.

Nu vet jag inte vad för DSLR och glugg du tänkt haka på hojen, men min 5D med 24-70 2.8 väger ju nästan 2kg. Då vill jag ha den lite mer säkert förankrat :D
En sak som kan vara lite lurigt med sugproppar är att de kan sitta som berget när man sätter dit de. Och sedan slår temperaturen om litegrann och då sitter de inte alls. :näsblod

Busis

Bättre en drink i handen...
Gick med
28 May 2003
Hoj
Yamaha FZ1 -10 & XT660Z Teneré
Nope. Inget B+W här. Men jag har ett cirkulärt polarisationsfilter från Dörr (77mm Digital High Grade) och ett skjutmått.

Delen som sticker ut utanför gängan är prick 5mm på det.

Jag tackar för hjälpen, då borde inte B+W vara så mycket tjockare, jag väntar och ser ett par dagar om det är någon annan som kan hjälpa mig. Annars kanske det får bli ett Dörr istället.

Last edited:

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Är det någon som vet om man kan hyra undervattenshus till sitt befintliga hus?
Jag har några idéer, men vill inte lägga ut flera tusen innan jag vet om det funkar...

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jaha nu kommer jag väl få spöstraff av er här men men. Sålde nyligen all min utr för att uppleva en dröm som jag missade 2002.
http://www.tuareg-rallye.com

Som det ser ut så kommer jag köra 2013 & åka ner 2012 för att titta/hjälpa till för att samla kunskaper. :banana

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Åhhh, Tony , du e galen.
Men jävligt kul att vågar försöka genomföra drömmar. Lycka till:

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Någon som har ett B+W cirkulärt polfilter HMC Käsemann 77mm och ett skjutmått? Har ett Tokina 11-16 och läste att Ken Rockwell Inte rekommenderade att man skulle ha ett filter på denna glugg som stack ut mer än 6,6 mm från gluggen. Så min önskan är att få veta hur tjockt detta filter är exkl. gängan som går in i objektivet, så jag vet om jag slipper köpa ett smalt filter med speciallock till dyra pengar.

Har googlat och varit inne på massa sidor inkl. B+Ws sida utan resultat.

Tacksam för svar.
/Polfiltersugen amatör

Kollat på Fotosidan.se? Där kan du söka på en produkt och se vilka medlemmar som har den. Sen kan du PM:a dem. Jag har B+W, men inte exakt den typen. Ser ut att var 5 mm (har inte skjutmåttet med mig på tåget :))

Sent from my

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...