Har ju (tyvärr) lite svårt att se att den skulle hamna i prisklass med 100-400 oavsett faktiskt
Jo, den verkar ju snarast ligga i klass med med Nikons 200-400/4. Eller ett litet snäpp över eftersom Nikons saknar den inbyggda extendern.
Kanon Lasse, riktigt bra träff på svart & vit snö!
Japp. Inte en lätt situation att exponera rätt i.
Usch. Blivit tillfrågad om jag kan fota lite på ett bröllop jag är bjuden på i vår. De är såklart medvetna om att jag är amatör, så kraven är inte så höga. De objektiv jag förfogar över är standard kit-glugg, 18-55, den kassaste, utan IS, sen ett fast 50 1.8 och ett tamron 28-75 2.8. Även om de sagt att kraven inte är höga så börjar man ju fundera. Det jag mest funderar på är om jag ska köpa en blixt, och isåfall vilken? Sugen på något zoomobjektiv med IS och usm med, fast det får inte vara för dyrt. Tror det finns ett Ef-s 18-135 med de kvalifikationerna, vad tror ni om det? Andra tips mottages gärna.
Jag har aldrig blivit tillfrågad att fotografera på ett bröllop, och det är jag jäkligt tacksam för. :bridezilla
När det gäller blixt så är jag jäkligt nöjd med min gamla kära Speedlite 430EX. Den har fungerat bra till det mesta som jag utsatt den för och kostar lagom mycket. Nu kommer säkert någon säga att den har en Nissin eller något och att det är världens bästa blixt, men jag vet iaf att Canon funkar.
Ska du skaffa blixt och tänker använda den någon gång ibland så skaffa laddbara batterier. Gärna gärna med lite högre mah-tal. Det tjänar du snabbt igen.
Tänk på förberedelserna. Alla batterier ska vara laddade, objektiven ska vara putsade och så vidare. Köper du nya prylar så se till att det inte är alldeles inpå så att du hinner vänja dig vid grejerna.
Har du möjlighet att se kyrkan (eller vilken slags vigsellokal de nu använder sig av) och omgivningarna kring den innan bröllopet så är det bra. Du kan då börja fundera på vart det finns en lämplig plats att ta ett porträtt på och så (tänk ut en plats utomhus för när det är fint väder och en för när det mindre fint väder att ha som backup).
Något som kan vara bra att veta: I vissa kyrkor är det inte tillåtet med blixt inomhus, och även om det är det så kan det vara ganska så störande med blixtar under själva vigselakten. Det kan även vara så att vigselförrättaren har sina åsikter om blixtar eller fotografering under vigseln.