Diskutera Digital Fotografering här

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Jaha nu kommer jag väl få spöstraff av er här men men. Sålde nyligen all min utr för att uppleva en dröm som jag missade 2002.
http://www.tuareg-rallye.com

Som det ser ut så kommer jag köra 2013 & åka ner 2012 för att titta/hjälpa till för att samla kunskaper. :banana

tvärtom, spöstraff på att inte följa sina drömmar, verkar mkt spännande.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jaha nu kommer jag väl få spöstraff av er här men men. Sålde nyligen all min utr för att uppleva en dröm som jag missade 2002.

Som det ser ut så kommer jag köra 2013 & åka ner 2012 för att titta/hjälpa till för att samla kunskaper. :banana
Grymt häftigt Tony! Man ska följa sina drömmar! :tummenupp Misstänker att du kommer att köra hoj? Vad blir det för nån?

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Tackar tackar. Jo det blir en ny KTM690R som kommer köpas & preppas. Så nu har man bara en kompaktkamera! :D

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)

Ja, du ska få spöstraff. För att jag är avundsjuk. :7peta

Jag har också drömt om ökenrally. Fast det får bli någon gång i framtiden. Men skulle du behöva en officiell fotograf så kan du ju höra av dig. :brynad

Canon släpper lite nya objektiv!
200-400 4L IS USM med inbyggd 1,4 konverter!
...
Med tanke på att dom där kostar 103000 resp 130000 kr så lär inte 200-400 vara direkt gratis heller :( Men visst verkar det trevligt :tummenupp
Det beror ju på om det blir en ersättare till deras nuvarande 100-400 (som är ganska gammal nu) eller en konkurrent till Nikons 200-400 (som kostar ca 60').

Bara jag som lade märke till det här:
"Through the incorporation of an internal 1.4x extender, the Canon EF200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x aims to deliver a high level of convenience in such fields as sports and nature photography by covering a zoom range from 200 mm wide angle to 560 mm telephoto"

:hihi

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Min galna hund på stranden idag. :)
2ns8b5u.jpg

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--
Usch. Blivit tillfrågad om jag kan fota lite på ett bröllop jag är bjuden på i vår. De är såklart medvetna om att jag är amatör, så kraven är inte så höga. De objektiv jag förfogar över är standard kit-glugg, 18-55, den kassaste, utan IS, sen ett fast 50 1.8 och ett tamron 28-75 2.8. Även om de sagt att kraven inte är höga så börjar man ju fundera. Det jag mest funderar på är om jag ska köpa en blixt, och isåfall vilken? Sugen på något zoomobjektiv med IS och usm med, fast det får inte vara för dyrt. Tror det finns ett Ef-s 18-135 med de kvalifikationerna, vad tror ni om det? Andra tips mottages gärna.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Har ju (tyvärr) lite svårt att se att den skulle hamna i prisklass med 100-400 oavsett faktiskt :gnissla
Jo, den verkar ju snarast ligga i klass med med Nikons 200-400/4. Eller ett litet snäpp över eftersom Nikons saknar den inbyggda extendern.

Kanon Lasse, riktigt bra träff på svart & vit snö! :tummenupp
Japp. Inte en lätt situation att exponera rätt i. :tummenupp

Usch. Blivit tillfrågad om jag kan fota lite på ett bröllop jag är bjuden på i vår. De är såklart medvetna om att jag är amatör, så kraven är inte så höga. De objektiv jag förfogar över är standard kit-glugg, 18-55, den kassaste, utan IS, sen ett fast 50 1.8 och ett tamron 28-75 2.8. Även om de sagt att kraven inte är höga så börjar man ju fundera. Det jag mest funderar på är om jag ska köpa en blixt, och isåfall vilken? Sugen på något zoomobjektiv med IS och usm med, fast det får inte vara för dyrt. Tror det finns ett Ef-s 18-135 med de kvalifikationerna, vad tror ni om det? Andra tips mottages gärna.
Jag har aldrig blivit tillfrågad att fotografera på ett bröllop, och det är jag jäkligt tacksam för. :bridezilla

När det gäller blixt så är jag jäkligt nöjd med min gamla kära Speedlite 430EX. Den har fungerat bra till det mesta som jag utsatt den för och kostar lagom mycket. Nu kommer säkert någon säga att den har en Nissin eller något och att det är världens bästa blixt, men jag vet iaf att Canon funkar.

Ska du skaffa blixt och tänker använda den någon gång ibland så skaffa laddbara batterier. Gärna gärna med lite högre mah-tal. Det tjänar du snabbt igen.

Tänk på förberedelserna. Alla batterier ska vara laddade, objektiven ska vara putsade och så vidare. Köper du nya prylar så se till att det inte är alldeles inpå så att du hinner vänja dig vid grejerna.

Har du möjlighet att se kyrkan (eller vilken slags vigsellokal de nu använder sig av) och omgivningarna kring den innan bröllopet så är det bra. Du kan då börja fundera på vart det finns en lämplig plats att ta ett porträtt på och så (tänk ut en plats utomhus för när det är fint väder och en för när det mindre fint väder att ha som backup).

Något som kan vara bra att veta: I vissa kyrkor är det inte tillåtet med blixt inomhus, och även om det är det så kan det vara ganska så störande med blixtar under själva vigselakten. Det kan även vara så att vigselförrättaren har sina åsikter om blixtar eller fotografering under vigseln.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Något som kan vara bra att veta: I vissa kyrkor är det inte tillåtet med blixt inomhus, och även om det är det så kan det vara ganska så störande med blixtar under själva vigselakten. Det kan även vara så att vigselförrättaren har sina åsikter om blixtar eller fotografering under vigseln.
Jag har varit på bröllop där prästen har styrt det där ganska hårt, å meddelat när det har varit fotoförbud och när det har varit tillåtet under hela förloppet. Ganska smurt egentligen, för häftiga blixtar, vilket oftast krävs i kyrkor, stör ganska mycket, men man vill ju ändå ha lite kort därifrån.

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Som Esquire sa:
"Har du möjlighet att se kyrkan (eller vilken slags vigsellokal de nu använder sig av) och omgivningarna kring den innan bröllopet så är det bra. Du kan då börja fundera på vart det finns en lämplig plats att ta ett porträtt på och så (tänk ut en plats utomhus för när det är fint väder och en för när det mindre fint väder att ha som backup). "

Den punkten ser jag som den viktigaste. Försök att provfota i olika vinklar. Kolla ljuset vid olika väderlek.
Hur mycket kunden än säger att det inte är så seriöst, så är det alltid najs att överträffa kundens och DINA förväntningar. Lycka till , och ge oss gärna ett smakprov efteråt. :)

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jag har blivit tillfrågad två ggn, ena av min bästa arbetskollega & sen min lillebror. Båda sade jag blankt nej till då jag är van vid motorsport & inte bröllop även om det har sagt att bilderna är fina så det borde inte vara några problem med bröllop. Bröllop är en eller snaraste det svåraste du kan fota. Du får bara en chans oftast detta är något de ska resten av livet. Nu ska jag inte skrämma dig men som sagt som de andra sade. Försök att få reda på vart vigseln & ev festen för att sedan åka dit & titta samt även fråga den präst som kommer viga dem ang fotografering & blixt. Alla förberedelser långt i förväg underlättar bara för dig. Glöm inte ta sådana foton innan vigseln t,ex när de förbereder sig innan vigseln.
Kolla in denna sida hur andra har tagit & sök efter bröllop på forumet, samla på dig så mkt info som möjligt om du ska fota bröllopet.
http://www.fotosidan.se/groups/brollopsfoto/index.htm

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Jo ar wellkam! :)

Testat en del med AF microjustering men kan inte påstå att jag blivit nöjd.
Det som funkar på ett avstånd verkar fel på ett annat avstånd osv.

Tänk på att ha 45 grader och att inte vara för nära närgränsen iaf.
Berätta gärna om dina framsteg. :)

Att göra microjustering själv kräver att kameran har/"kan" det i mjukvaran eller?
Vad jag lyckats läsa mig till så har en 550 inte det, hur göra då?
(släng skiten och köp 7D?)

Alex T

ruta ett igen
Gick med
20 Mar 2007
Hoj
Honda SP-2 castrol edition
Någon som har ett B+W cirkulärt polfilter HMC Käsemann 77mm och ett skjutmått? Har ett Tokina 11-16 och läste att Ken Rockwell Inte rekommenderade att man skulle ha ett filter på denna glugg som stack ut mer än 6,6 mm från gluggen. Så min önskan är att få veta hur tjockt detta filter är exkl. gängan som går in i objektivet, så jag vet om jag slipper köpa ett smalt filter med speciallock till dyra pengar.

Har googlat och varit inne på massa sidor inkl. B+Ws sida utan resultat.

Tacksam för svar.
/Polfiltersugen amatör

har ett 77mm B+W MRC polfilter och utan gängan sticker det ut 6,8mm

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Att göra microjustering själv kräver att kameran har/"kan" det i mjukvaran eller?
Vad jag lyckats läsa mig till så har en 550 inte det, hur göra då?
(släng skiten och köp 7D?)

Tycker microjustering fungerar endast på fasta gluggar för att försöka justera alla parametrar på en zoom är stort sett omöjligt utan att lämna in den. Därför valde jag & lämna in min utr för justering när den fortfarande hade garanti! :)

D_J

Specialmedlem
Gick med
13 Aug 2009
Hoj
KTM 950 SM

Jag köpte 18-135 is innan jul. Jag är ganska missnöjd. Visst har jag tagit en del bra kort med det, men bara i bra ljus. Den fokuserar dåligt när ljuset inte är bra och den är ganska mörk i sökaren.
Den har inte USM, men fokusmotorn är tillräckligt snabb ändå för de flesta motiv.
iS-funktionen är däremot riktigt bra. Bättre än den på 17-85 iS.
En annan minus-post är att man inte kan vrida på fokusringen när Af-läget är i. Det klarade min 17-85.
Jag köpte den ny för 269 Euro, vilket är billigt iofs. Den är helt klart värd de pengarna, men det är inget "bra" objektiv. Dock väsentligt mycket bättre än 18-55:an som du har.

(Kul att du är från Kattne, förresten. Jag är född och uppvuxen där)

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Ang att fota bröllop:
Jag och en kompis fotade ett för ett par helger sen.
Det gick skitbra tack vare att vi dels var där i god tid och provfotade och rekade lokalerna, dels hade några idéer om hur brudparet skulle fotas innan, dels såg över utrustningen väl, dels alltid samarbetar bra ihop.
Enda setbacken var att under vigseln hade de endast stearinljus i någon kapelliknande utbyggnad, så det spelade ingen roll vilket isotal eller bländare vi använde, det var så gott som kört. (Inga blirrar tillåtna)
De bilderna var inte mkt att ha, men under minglet tilläts blixt, så det blev bra grejer då.
Under sessionerna vi körde på brudparet innan vigseln använde vi 2 billiga studioblixtar.
Se dock upp för vinklade fönster de är ett helvete när man kör med sådana.

Nästa gång vill jag nog använda en FF-kamera för att kunna gå ett steg längre när ljuset är så dåligt.
Det var kul som fan och de blev grymt nöjda, så jag rekommenderar att testa, så länge du inte har för höga krav på dig och inte utrustning att möta dem, eller om du vill ha såpass betalt att du verkligen måste ha krümma grejer för att kunna prestera.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tycker microjustering fungerar endast på fasta gluggar för att försöka justera alla parametrar på en zoom är stort sett omöjligt utan att lämna in den. Därför valde jag & lämna in min utr för justering när den fortfarande hade garanti! :)

ok
och med ett hus utan microjustering så är det helt omöjligt på egen hand alltså?

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...