Diskutera Digital Fotografering här

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Prissättning/värdeminskning BORDE vara det men blocket är ju blocket... :)
Tja, på vilket sätt är den där prissättningen orimlig då?

På Fotosidan hittar jag sånadär gluggar för 5000-5500 just nu. På Blocket ligger den billigaste på 5400 och den dyraste på 6500.

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Har en bekant som ev ska köpa en Nikon D3100, finns det batterigrepp till den ? hittar inget på cyberphoto men det finns till D3000 tydligen. Kan det passa på D3100 tro ?

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Har en bekant som ev ska köpa en Nikon D3100, finns det batterigrepp till den ? hittar inget på cyberphoto men det finns till D3000 tydligen. Kan det passa på D3100 tro ?
Jag har tittat runt lite nu. Och det verkar inte så. Det är olika batterier till D3100 och D3000.

Det till D3000 heter EN-EL9 (och passar även till D40 och D60 och någon till) medan det till D3100 heter EN-EL14. Tydligen så ska ett sånt batteri räcka till ca 350 bilder, så jag förstår behovet av ett batterigrepp. Ett LP-E6 som sitter i Canon EOS 5DmkII och 7D) räcker enligt Canons uppgifter till ca 850 bilder i 5DmkII och 1000 i 7D. :näsblod

Tydligen så håller iaf Phottix på att ta fram ett batterigrepp till D3100. Men det skulle ha varit färdigt i slutet av 2010, och är ännu inte ute på marknaden.

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Jag har tittat runt lite nu. Och det verkar inte så. Det är olika batterier till D3100 och D3000.

Det till D3000 heter EN-EL9 (och passar även till D40 och D60 och någon till) medan det till D3100 heter EN-EL14. Tydligen så ska ett sånt batteri räcka till ca 350 bilder, så jag förstår behovet av ett batterigrepp. Ett LP-E6 som sitter i Canon EOS 5DmkII och 7D) räcker enligt Canons uppgifter till ca 850 bilder i 5DmkII och 1000 i 7D. :näsblod

Tydligen så håller iaf Phottix på att ta fram ett batterigrepp till D3100. Men det skulle ha varit färdigt i slutet av 2010, och är ännu inte ute på marknaden.

Ok, tack så mycke för din hjälp :)

Då får man hoppas/tro att det kommer komma ett grepp till D3100
inom snar framtid då..

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Dax att uppdatera väskan inför kommande säsong. Jag fotar mest hojar och annan sport, varför fullsensor inte känns så högprioriterat jämfört med andra egenskaper. De kameror det står mellan är Canon 7D och beggad EOS mark III. Ungefär samma pris.

Är det någon som har ERFARENHET av dessa? Någon som kanske har provat och jämfört?

Läsa specar kan jag, nu vill jag ha synpunkter från er som har testat :)

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Dax att uppdatera väskan inför kommande säsong. Jag fotar mest hojar och annan sport, varför fullsensor inte känns så högprioriterat jämfört med andra egenskaper. De kameror det står mellan är Canon 7D och beggad EOS mark III. Ungefär samma pris.

Är det någon som har ERFARENHET av dessa? Någon som kanske har provat och jämfört?

Läsa specar kan jag, nu vill jag ha synpunkter från er som har testat :)

Mmmm varför till du på 1D mark III om du nu inte vill ha FF? Tänk så här innan du läser vidare på specarna. Har du råd att uppdatera din optikpark då du förlorar brännviddsförlängningen. Om du inte har de pengarna nja då är nog 7D aktuell. Vad jag har hört så får du ett jäkla tryck i färgerna med en del FF men som sagt kör du Raw så kan du laborera rätt mkt själv.

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
Är tex inte 1d mark III snabbare gällande seriebildstagning? Har inte kollat specen för 7d

Lite förundrad över hans val dock. Han skriver att fullsensor inte är prioriterat men ändå väljer han mellan två världar så att säga?????
Eftersom du plåtar hojar mest som du säger så borde väl seriebildstagning vara prio? Eller det kanske är stillastående cyklar du menar.

Last edited:

Sonny

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2008
Hoj
TL-1000S
Snabbfråga

Hej alla fotonördar!:)

Har en dum obejktivfråga som jag måste reda ut.

Vad är det för skillnad på dessa 2 objektiv:
Nikon VR DX AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3,5 – 5,6G
Och
Nikon NIKKOR AF-S DX 18-55mm f3.5-5.6G ED II

Det är till min bror som har sabbat originalobjektivet till sin D60 och behöver ett nytt sådant.:gnissla

Tack på förhand!

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Hej alla fotonördar!:)

Har en dum obejktivfråga som jag måste reda ut.

Vad är det för skillnad på dessa 2 objektiv:
Nikon VR DX AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3,5 – 5,6G
Och
Nikon NIKKOR AF-S DX 18-55mm f3.5-5.6G ED II

Det är till min bror som har sabbat originalobjektivet till sin D60 och behöver ett nytt sådant.:gnissla

Tack på förhand!
VR betyder att det har bildtabilisering

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Är tex inte 1d mark III snabbare gällande seriebildstagning? Har inte kollat specen för 7d

Om jag inte minns fel så skjuter den 10bild/sek men som sagt det är inte allt, det gäller att den träffar rätt. 7D är rätt vass när den ska fokusera rätt. Ta t,ex denna bild som jag sköt med min 7D med 1/80 visst inte så lång tid för vissa men jag tycker jag hade tur med den med tanke på hur crosshojar rör sig i förhållande till roadracing alt landsvägshojar. Exif är intakt för den som vill läsa den.

2ywwcxd.jpg

Vad innebär det rent praktiskt? (Ja, jag är heldum på detta) :rolleyes:

Den stabiliserar skakningar t,ex ifrån den med en viss fördröjning, passar bra till stillastående motiv men kan vara till nackdel vid rörliga motiv.

Last edited:

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
Om jag inte minns fel så skjuter den 10bild/sek men som sagt det är inte allt, det gäller att den träffar rätt. 7D är rätt vass när den ska fokusera rätt. Ta t,ex denna bild som jag sköt med min 7D med 1/80 visst inte så lång tid för vissa men jag tycker jag hade tur med den med tanke på hur crosshojar rör sig i förhållande till roadracing alt landsvägshojar. Exif är intakt för den som vill läsa den.

[.IMG]http://i52.tinypic.com/2ywwcxd.jpg[/IMG]

Den stabiliserar skakningar t,ex ifrån den med en viss fördröjning, passar bra till stillastående motiv men kan vara till nackdel vid rörliga motiv.
Ja det räcker ju inte bara med snabb seriebildstagning, det krävs ju även en av gluggarna. Snabb fokusering osv.

Jäkligt bra bild för övrigt.

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Om jag inte minns fel så skjuter den 10bild/sek men som sagt det är inte allt, det gäller att den träffar rätt.
Jo, jag har för mig det. Och 8/s på 7D va? Oavsett om man kör en kamera med 8 eller 10 bilder/sekund så är båda jäkligt snabbt. Det gör nog ingen skillnad vilken av de två man väljer om man bara ser till seriebildtagningshastigheten.

1DmkIII är ju faktiskt inte fullformat. Den har en sensor som ger 1.3x crop. Så utan att få riktigt samma bildmässiga fördelar som en riktig fullformat ger så kan man inte köra billig EF-S optik utan måste köra på EF optik, och det utan att få lika mycket crop som som om man slänger på samma dyra glas på en 7D. :tungan

Jag har testat en 1DmkIII en gång (men hade inte riktigt möjlighet att hårdtesta den). Och ägt en 7D. Men jag vet inte riktigt vilken av de två jag skulle välja. 7D erbjuder ju iaf en himla massa mera lull-lull. Förutom filmning så är det trådlös blixtstyrning, inbyggt vattenpass och en del andra småsaker.

Sonny

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2008
Hoj
TL-1000S

Så det är bara det som är skillnaden på objektiven?
Brorsan håller mest på med stillastående motiv så det låter ju som att man får leta vidare då.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Har inte Nikon tvåstegs VR/IS som Canon har? På många av Canons lite bättre gluggar kan man ju ställa IS för stillastående motiv eller för panorering :tummenupp

Säkerligen men vad jag har fått uppleva med min 70-200 f4L IS när jag hade den var att i läge 2 för panorering så blev det även en fördröjning så det mer oskarpt än när jag körde med den off.

Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!