Diskutera Digital Fotografering här

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Tyckte det såg coolt ut när det bara var en liten del på bilen som var skarp :hihi

Jag blandade hejvilt, dom på bilderna har 2.8 och 7.1.

Tackar, kan vara bra att veta!

Det var förresten ett nikkor fast 50mm objektiv jag använde med en nikon d3100. Är farsans kamera jag leker lite med :)
Antar att du använde stativ eller något med de där slutartiderna?

Det ser ut som att skärpan är ganska så hyfsad på de där bilderna. Men den kanske inte har hamnat där du ville ha den?

Ettan på motorhuven på första bilden verkar t.ex. kunna vara ganska skarp. Men eftersom skärpedjupet är ganska så kort så upplevs hela bilen som tämligen oskarp.

På andra bilden så verkar skärpan ligga på höger bakskärm på den gröna. Den bifogade bilden är lite färgjusterad och uppskärpt en liiiten aning.

Edit: bilden såg bättre ut i mitt photoshop än vad den gör i webläsaren.

Bifogat

• Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    47.7 KB · Visningar: 62
Last edited:

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Kom att tänka på en sak. Var tydligen detta objektivet som satt på : AF Nikkor50mm f/1.8D http://nikon.se/sv_SE/product/nikkor-lenses/auto-focus-lenses/fx/fixed-focus/50mm-f-1-8d-af-nikkor

Står ju att det ska ha autofokus, men måste kameran sköta det?

På det andra objektivet han har, någon historia som följde med som har zoom, så fokuserar den själv.

Så jag antar att med 50mm-objektivet så måste kameran sköta det på någon vänster?

Märks det hur noob man är? :näsblod
På Nikon finns det två alternativ:
* Fokusmotor i objektivet.
* Fokusmotor i kamerahuset.

De billigare kamerahusen brukar sakna fokusmotor. Så då måste man ha ett objektiv med fokusmotor för att kunna få autofokus. Har varken kamerahus (som t.ex. D3100) eller objektiv (kommer inte ihåg hur det är med det där 50mm) fokusmotor så måste man fokusera manuellt.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Antar att du använde stativ eller något med de där slutartiderna?

Det ser ut som att skärpan är ganska så hyfsad på de där bilderna. Men den kanske inte har hamnat där du ville ha den?

Ettan på motorhuven på första bilden verkar t.ex. kunna vara ganska skarp. Men eftersom skärpedjupet är ganska så kort så upplevs hela bilen som tämligen oskarp.

På andra bilden så verkar skärpan ligga på höger bakskärm på den gröna. Den bifogade bilden är lite färgjusterad och uppskärpt en liiiten aning.

Edit: bilden såg bättre ut i mitt photoshop än vad den gör i webläsaren.
2.8 och 7.1 var bländaren, eller missuppfatta jag vad du menade? Slutartiden var iaf kort, vad den exakt var vet jag inte.

Jo den hamnade ungefär där jag tänkt. Ettan på första bilden och bakskärmen på renaulten på den andra. Tyckte bara att det inte blev tillräckligt skarpt. Men det är väl SBS :D

De billigare kamerahusen brukar sakna fokusmotor. Så då måste man ha ett objektiv med fokusmotor för att kunna få autofokus. Har varken kamerahus (som t.ex. D3100) eller objektiv (kommer inte ihåg hur det är med det där 50mm) fokusmotor så måste man fokusera manuellt.
Ungefär som jag misstänkte då, tackar för hjälpen :)

Last edited:

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
2.8 och 7.1 var bländaren, eller missuppfatta jag vad du menade? Slutartiden var iaf kort, vad den exakt var vet jag inte.

Jo den hamnade ungefär där jag tänkt. Ettan på första bilden och bakskärmen på renaulten på den andra. Tyckte bara att det inte blev tillräckligt skarpt. Men det är väl SBS :D
Slutartiden var 1/30s på första bilden och 1/15s på andra. Vilket är ganska långt. Med ett 50mm objektiv så säger en gammal tumregel att vid slutartider längre än någonstans kring 1/50s-1/60s så är det en god idé att använda stativ för att slippa eventuell rörelseoskärpa.

Då får man anpassa skärpedjupet med hjälp av att ändra bländaren för att få allt som man vill ha skarpt skarpt. :tummenupp

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
En Canon 500D eller en beg 40/50D + ett Canon 50/1.8II och ett Canon 55-250 kanske? Landar ganska nära 8-9000kr.

T.ex. en Nikon D90 med motsvarande objektiv landar på ungefär samma nivå skulle jag tro. Så det är bara att välja vilket märke man vill och tuta och köra.

Tackar så mycket för tipsen. :tummenupp
Ska höra om det måste vara nytt eller om det funkar med beggat.

Får helt enkelt skicka henne och pilla på de olika kamerorna.

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride

Helt riktigt.
Nikkor 50/1,8 D har ingen egen motor, och kräver ett hus med motor. vilket D3000/D3100, D5000, D40, D60 inte har.
:)

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Vissa objektiv kan ha problem med skärpan på största bländare.
Vissa gluggar/vissa kombinationer glugg + hus kan ju bak och frontfokusera också, oavsett bländare, men det syns ju så klart mer ju större bländare man har :)

Med ett 50mm objektiv så säger en gammal tumregel att vid slutartider längre än någonstans kring 1/50s-1/60s så är det en god idé att använda stativ för att slippa eventuell rörelseoskärpa.
På normala avstånd och utan IS/VR ja :) Ju längre avstånd det är till "målet" desto känsligare blir det ju om man vispar runt kameran.

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Har en snabb fråga som kanske låter dum men jag ställer den ändå: Om jag har en blixt där det står zoom 24-105mm och använder en vidvinkelglugg 10-20mm så funkar inte nämnda blixt. Funkar den bara på objektiv 24-105mm ??

Edit: fick det att funka nu :tummenupp:tummenupp

Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Slutartiden var 1/30s på första bilden och 1/15s på andra. Vilket är ganska långt. Med ett 50mm objektiv så säger en gammal tumregel att vid slutartider längre än någonstans kring 1/50s-1/60s så är det en god idé att använda stativ för att slippa eventuell rörelseoskärpa.

Då får man anpassa skärpedjupet med hjälp av att ändra bländaren för att få allt som man vill ha skarpt skarpt. :tummenupp
Okej, jag får se om jag hittar knappen för slutartiden då :)

Är ju lite ljusare nu på dagen med än det var igårkväll.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Har en snabb fråga som kanske låter dum men jag ställer den ändå: Om jag har en blixt där det står zoom 24-105mm och använder en vidvinkelglugg 10-20mm så funkar inte nämnda blixt. Funkar den bara på objektiv 24-105mm ??

Edit: fick det att funka nu :tummenupp:tummenupp
Självklart funkar det, men eftersom inte blixten kan leverera en så pass bred belysningsvinkel (vid 24mm) som motsvarar största bildvinkeln (vid 10mm) så kommer sidorna på bilden bli dåligt upplysta. Lite som vinjettering ungefär :)

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Självklart funkar det, men eftersom inte blixten kan leverera en så pass bred belysningsvinkel (vid 24mm) som motsvarar största bildvinkeln (vid 10mm) så kommer sidorna på bilden bli dåligt upplysta. Lite som vinjettering ungefär :)

Jag märkte det, men det blev ok ändå.

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Har säkert varit uppe tidigare, men frågar ändå.
Är det någon som har några tips när man ska fota i snö, skid/snowboardåkning och skoterkörning?

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Har säkert varit uppe tidigare, men frågar ändå.
Är det någon som har några tips när man ska fota i snö, skid/snowboardåkning och skoterkörning?
Ställ kameran på att överexponera 2/3-steg eller något sånt.

Edit: En liten förklaring kanske vore nyttig?
Det är så att ljusmätningen i kameran utgår från att ljuset som kommer in i den reflekteras från ungefär mellangråa ytor. Alltså sisådär 18% eller något har jag för mig. Ungefär. Men snö reflekterar bra mycket mera än så. Alltså tror kamerans ljusmätning att det är ljusare än vad det i själva verket är. Och väljer att underexponera i förhållande till de faktiska förhållandena. Så därför måste man lura kameran genom att ställa den på att överexponera en aning.

Last edited:

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
En tjejkompis är på jakt efter systemkamera.
Hon kommer fota modellbilder och natur.
Nej, inte "dagens outfit"-bilder som alla fjortisbloggare. Utan mer konstnärliga bilder än så.

Budget: 7-9000kr

Vad ska hon köpa?
Vilka objektiv rekommenderar ni till ändamålen?
Kringutrustning som kan vara bra att ha?

Hade iaf lite koll när jag köpte min Sony a350, men det var ju ett tag sen.
Själv gillar jag min Sony. Men tror nog att en Canon eller Nikon är ett bättre köp, då de har en större marknad. Med allt vad det innebär.

Tack på förhand. :)

Jag skulle nog rekommendera dig att titta på en Nikon D90, läs gärna lite tester där de jämför mot Canon 500d. Jag stod själv i din situation i somras när det var dags att köpa en ny kamera.

Efter att läst en hel del tester så framstod D90´n som det bättre valet, den är lite större och har för mig bättre ergonomi, har även bättre prestanda än canon kameran.

En Nikon D90 med 18-55 kan du idag få för under 7000:-

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Dagens blocket - Foto?
http://www.blocket.se/gotland/Vidvinkelobjektiv___nastan_som_nytt_31613440.htm?ca=23_11&w=3

3år gammalt men i nyskick, knappt använt fast han använt det i sitt yrke som journalist??
Säljes för han behöver en ZOOM???

10-22 är nog så brett så man inte har så mycket användning för det oftast. Dessutom ska man väl inte ställa så höga krav på att han vet att det finns olika sorters zoom och att han just försöker kränga en, han är ju bara journalist. :)

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
10-22 är nog så brett så man inte har så mycket användning för det oftast. Dessutom ska man väl inte ställa så höga krav på att han vet att det finns olika sorters zoom och att han just försöker kränga en, han är ju bara journalist. :)
Jupp. Det är väl just det. Han är i grunden en skrivande journalist och har varit tvungen att börja fotografera för att försöka bredda sig och få någon konkurrensfördel över alla andra skrivande journalister. Så han fotograferar för att han måste, inte för att det är hans passion. Och då kanske man inte har helt koll på allt det tekniska.

Men å andra sidan såg jag en dokumentär om David LaChapelle och han hade väl inte heller direkt stenkoll på allt det tekniska. Det var ungefär på nivån att han lämnade över kameran till en assistent vid varje objektivbyte och att assistenten utifrån hans beskrivning om hur han ville att bilden skulle se ut välja objektiv. Så han sa "jag vill ha befinna mig lite längre ifrån och få med lite mera av bakgrunden" i stället för att säga "släng på ett 35mm istället för det här 80mm-objektivet". Och han är väl ändå en av vår tids största mode- och reklamfotografer.

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Att man som journalist inte behöver kunna all teknik köper jag, men begreppet zoom är liksom nybörjarkunskap. Prissättning/värdeminskning BORDE vara det men blocket är ju blocket... :)

Idag ligger det en canon 350D för 3000:- med endast originaltillbehören. För 3år sen köpte jag min dito för 2900:- NY...:va

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Att man som journalist inte behöver kunna all teknik köper jag, men begreppet zoom är liksom nybörjarkunskap. Prissättning/värdeminskning BORDE vara det men blocket är ju blocket... :)

Idag ligger det en canon 350D för 3000:- med endast originaltillbehören. För 3år sen köpte jag min dito för 2900:- NY...:va

Skumt, jag sålde min 400D enbart huset för 3000:- när jag köpte 50D.

Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!