Esquire
Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Rent i allmänhet skulle jag råda dig att titta efter en Nikon eller en Canon. Visst brukar kamerahusen från Pentax (och de flesta andra tillverkarna) få bra betyg i tester, men det är ganska svårt att hitta begagnade objektiv och andra tillbehör till något annat märke än Canon eller Nikon. Till vilka det nästan finns hur mycket som helst begagnat.Suttit och kikat runt på beggade kamror.
Funderar på att lägga max 6000 kr på en kamera för att ta lite hojbilder, blir nog en hel del bankörning.... samt en del bilder från kamsport i första hand...
Jag har kikat på bla Pentax k10d. Med en zoom glugg på minst 200 mm.
Behöver kanske lite hjälp att reda ut vad som är bra och dåligt...
Samt alternativ.
Du kan ju göra ett litet test: gå in på Blocket eller Tradera och sök efter objektiv till Pentax, sedan gör du samma sak för Nikon eller Canon och kollar vilket som ger flest träffar.
Dessutom är K10D med dagens kameramått mätt nästan antik. Den kom ut 2006. Och utvecklingen har sprungit vidare en bit sedan dess. Framförallt när det gäller vid hur höga ISO (ett mått på ljuskänslighet) kameran klarar att leverera något som när drägliga bilder utan att de är förstörda av brus (det är en fördel om du ska fotografera kampsport inomhus). Utan att veta exakt hur det är med K10D så skulle jag gissa på att den klarar av att leverera hyfsat brusfria bilder på upp till ISO 400, medan om det är en modernare kamera så gnäller folk om den inte klarar av att leverera brusfria bilder i åtminstone ISO 1600.