Någon fler än jag som ska på fotomässan i Stockholm i helgen?
Nja..De där anses ju vara biblarna inom foto.
Du hade väl kanske bara en lite för hög kunskapsnivå för de där böckerna.
Men som sagt ,,absolut de bästa böckerna att börja med.
Japp. De erbjuder snabba och lätta patentlösningar för nybörjare. Men grottar inte ner sig i detaljer för de som har hållit på ett tag. Så som sagt var så är det en bra grund för nybörjaren, men innehåller inte lika mycket matnyttigt för den som har mera vana.
Jag undrar lite om hur mkt ljuset påverkar AF på 2.8 / VS 4.
Dvs ISOn kan man ju höja, men hur mkt tidigare börjar AF få problem på F4 jämfört med F2.8?
(En ren intresseklubbs-fråga alltså...
)
Bra fråga. Jag tycker kamerahuset haft större betydelse för vid hur mörka förhållanden som AF fungerar än om objektivet har största bländare f/2,8 eller f/4. I alla fall med de kamerahus jag har haft (350D, 7D och 5DmkII) och de objektiv jag har som passar alla de husen (EF 24-105/4L IS USM och EF 70-200/2,8L IS USM). Och det är alltså hur jag har upplevt det, vet inte hur det stämmer överens med verkligheten.
Något geni här inne som kan hjälpa mig att få en blixtsync-tid snabbare än 1/200s på min Nikon D90?
(använder SB26 och SB25 via Elinchrom sSkyport...
vVad jag fått ut av google verkar man kunna få 1/4000s men enbart med TTL-blixtar i hotshoen-kontakten)
Kan jag kringgå detta 1/200-tramset på nåt sätt?
Hjälp uppskattas starkt!
Det finns ingen inställning i huset eller något där du har missat att den är inställd på att automatiskt ha en slutartid på 1/200s som kortast?
Ska huset klara av den synktiden, eller klarar Nikons blixtar som snabbast att bränna av en blixt under 1/4000s (vilket brukar vara vid t.ex. 1/64 av maxeffekt eller liknande)? Med andra ord: huset kanske kör en exponeringstid på 1/200s och blixten är synkad till att börja brinna av när slutaren öppnas, men blixten slutar lysa efter 1/4000s medan slutaren är öppen under 1/200s. Blixten kan då klara av att frysa en bild på 1/4000s trots att slutaren är öppen längre, eftersom det är när blixten lyser som det man fotograferar är rätt exponerat, medan det resten av tiden som slutaren är öppen inte blir tillräckligt med ljus för att exponera korrekt. Eller hur jag nu ska förklara mig.
Hmm, om vi jämför med att du skulle ha en väldigt lång slutartid. T.ex. 10 sekunder. Har du en blixt som du synkar med kameran då så lyser ju inte blixten under hela den tiden. Så om vi säger att jag skulle ta en bild av mig själv under såna förhållanden så kan jag under början av exponeringen ta en skarp bild av mig själv när blixten utlöser på 1/125s eller vad det nu är, sedan hoppa omkring resten av de tio sekunderna och få en slags spökskugga runtomkring mig. Typ.