Diskutera Digital Fotografering här

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
jag köpte 8-gigskortet. Funkar fint med min D5000 iaf.
Så D7000 som är nyare stöder det säkert. Nog bara nån inställningspryl du missat.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Säljes; 400D m 2 optik "Sigma 70-300 + 50mm 1,8" kartong, manual, laddare mm 3000:- Finns i Stockholm/Uppl Väsby
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=145637
Tyvärr, jag har ju just sålt min 350D. Så jag behöver den inte. Men snubblar jag över någon som är sugen på en 400D så skickar jag personen i din riktning. Eller i Rookies riktning (det var väl han som hade en 350D han ville bli av med? :va).

Själv så är jag mest på jakt efter lite filmtillbehör till kameran nu. Har blivit ordentligt biten på det, men ju mera man filmar desto mera inser man allt man skulle vilja ha. Och av någon anledning så är alla typer av filmtillbehör schvajnigt dyra. :näsblod

Kolla bara på den här. Ungefär samma storlek som en sån isskrapa man har till bilrutorna. Men kostar 675kr. Lite slarvigt räknat så skulle det kosta ca 13,50kr/st att trycka upp såna där på isskrapor, inklusive moms och originalkostnad. Det är alltså 1/50 av vad de där kostar. Och skulle man då trycka upp ett lite större gäng och surfa runt efter billigaste priserna så går det säkert att pressa priserna ännu mera.

Men om man räknar på att man trycker upp 500st. Sedan lägger på kostnad för frimärke och kuvert så landar man kanske på 20kr/st. Då får man en totalkostnad på 10'kr för 500st. Säljer man de för 50kr/st och lyckas kränga iväg alla så blir det 25'kr. Minus kostnaderna på 10'kr så får man då en vinst på 15'kr.

Tro om det är så jag skulle bekosta mitt inköp av filmprylar. Det kan ju inte vara så himla svårt att kränga 500 svindyra isskrapor. :tungan

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Tyvärr, jag har ju just sålt min 350D. Så jag behöver den inte. Men snubblar jag över någon som är sugen på en 400D så skickar jag personen i din riktning. Eller i Rookies riktning (det var väl han som hade en 350D han ville bli av med? :va).

Stämmer bra, kan fås i lite olika konfigurationer...med/utan batterigrepp, sigma 70-300. :)

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Tusan va nice Att jag nu har Android 2.2 i mobilen. Nu funkar den finemang som router till mitt wifi-minneskort i kameran.
Allt laddas upp direkt från kameran genom mobilen till valfri plats,såsom picasa eller datorn hemma.

Kanske inte så jätte nödvändigt här hemma som privatperson, men tänk så smutt om man är på semesterresa eller som journalist. Visst har denna teknik funnits förut, men absolut inte till denna kostnad. Eye-fi 8 gig kortet kostade 1200:- och mobil har ju de flesta.

KjellKriminell

killar kan!
Gick med
13 Nov 2005
Hoj
GSXR600 -04
Tusan va nice Att jag nu har Android 2.2 i mobilen. Nu funkar den finemang som router till mitt wifi-minneskort i kameran.
Allt laddas upp direkt från kameran genom mobilen till valfri plats,såsom picasa eller datorn hemma.

Kanske inte så jätte nödvändigt här hemma som privatperson, men tänk så smutt om man är på semesterresa eller som journalist. Visst har denna teknik funnits förut, men absolut inte till denna kostnad. Eye-fi 8 gig kortet kostade 1200:- och mobil har ju de flesta.

Coolt som f-n!
Kan jag göra samma med ett sånt wifikort och min iPhone 3GS?

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Stativ for dummies...

Hej!

Ska försöka förklara min situation lite och sedan be om hjälp.

Är en hobbyfotograf på amatörnivå. Har precis börjat lite till och från så att säga. Dock gillar jag att köpa på mig prylar till min hobby, även om jag inte använder dem fullt ut.

Har gått och funderat en tid på att ett stativ.... det ska man nog ha.
Nu har det gått så långt att jag känner att jag behöver nog ett stativ utan att veta vad jag behöver det till egentligen.
Förhoppningen är väl att förlänga slutartiderna något när jag fotar i dåligt ljus. Har ett 200mm objektiv som används till och från för att fota vilt (oftast i lite sämre ljus) och kanske kan jag plocka ut lite mera ur bilderna om jag har ett stativ?

Vad är vitsen med stativ egentligen (förutom rena kvällsfoton)? Kan någon vänlig själ förklara guldkornen med ett stativ så vet jag om jag behöver ett eller inte. :rolleyes:

Skulle jag nu behöva ett stativ så är då nästa fråga... vad ska jag tänka på vid köp av ett?

Använder man stativ vid panorering?

Jag är 187cm lång, många stativ jag kikat på är runt 140-150. Är det för lågt? Detta är då dessutom med mittstången hissad. Vad jag förstår så ska man undvika den eftersom den ger en viss ökad instabilitet.

Quick-release platta är det "nice to have eller need to have"?

Har sneglat på "Manfrotto 7302YB" samt "Manfrotto 190XPROB" via Ebay. Pest eller kolera?

MVH
KaliZ

Last edited:

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Har gått och funderat en tid på att ett stativ.... det ska man nog ha.
Nu har det gått så långt att jag känner att jag behöver nog ett stativ utan att veta vad jag behöver det till egentligen.
Förhoppningen är väl att förlänga slutartiderna något när jag fotar i dåligt ljus. Har ett 200mm objektiv som används till och från för att fota vilt (oftast i lite sämre ljus) och kanske kan jag plocka ut lite mera ur bilderna om jag har ett stativ?

Vad är vitsen med stativ egentligen (förutom rena kvällsfoton)? Kan någon vänlig själ förklara guldkornen med ett stativ så vet jag om jag behöver ett eller inte. :rolleyes:

Skulle jag nu behöva ett stativ så är då nästa fråga... vad ska jag tänka på vid köp av ett?

Använder man stativ vid panorering?

Jag är 187cm lång, många stativ jag kikat på är runt 140-150. Är det för lågt? Detta är då dessutom med mittstången hissad. Vad jag förstår så ska man undvika den eftersom den ger en viss ökad instabilitet.

Quick-release platta är det "nice to have eller need to have"?

Har sneglat på "Manfrotto 7302YB" samt "Manfrotto 190XPROB" via Ebay. Pest eller kolera?
Klart som fanken att du ska ha ett stativ. :brynad

Om du kan plocka ut mera ur bilderna eller inte beror lite på under vilka förhållanden du fotograferar och vad det är du fotograferar. Är det uteslutande actionbilder på rörliga objekt under fullt dagsljus med kort slutartid så finns inte mycket att hämta. Men i de flesta andra fall så finns det en del vinster du kan få. Framförallt om det du fotograferar rör sig ganska lite. Jag har för mig att Scott Kelby i någon av sina böcker ger en rekommendation i stil med att alltid köra med stativ om man inte har någon speciell anledning till att inte göra det.

Du ska tänka på att stativet ska vara så stabilt som du har råd med. Ett stativ som inte är stabilt fyller ju inte sitt syfte på ett särskilt tillfredsställande sätt. Det kan också vara bra att tänka på att ett stativhuvud inte alltid ingår när man köper ett lite dyrare stativ. T.ex. så finns Manfrottos 190-stativ utan stativhuvud, och är nästintill oanvändbart om man saknar stativhuvud.

Ju lägre man har stativet - desto stabilare är det. Och givetvis så är det som mest stabilt utan benan utdragna alls och med mittstången nere. Jag kör sällan mitt stativ ens med nedersta uppsättningen ben utfällda, det ska i så fall vara om det behövs för att inte perspektivet ska bli helt åt skogen eller något sånt.

Man kan använda ett stativ vid panorering. Om man filmar. Eller om man ska sätta samman en panoramabild av flera andra bilder. Att panorera med ett trebent stativ efter någon som t.ex. passerar på en mc blir lite knöligt när man fotar stillbilder. Då kan ett enbensstativ vara bättre.

Jag skulle nog säga att snabbplatta kanske inte är absolut nödvändigt. Men jäkligt nice. Bara en sån sak som att att du sätter fast kameran på stativet och ska börja fotografera när du inser att att linsen skulle behöva putsas. När kameran sitter på stativet så är det ju lite knöligt att putsa. Och ska man ta loss kameran och göra det så är det ju betydligt lättare om man har snabbplatta än inte.

Om du kollar på Manfrotto 190 XPROB och 7302YB från samma tillverkare så skulle jag välja av de välja ett 190. 7302YB är lite lättare och billigare. Men det är nog de enda fördelarna. Förutom att 190 XPROB klarar lite högre last så har det även möjligheten att ställa mittpelaren horisontellt och man kan byta stativhuvud på det.

Jag har ett Manfrotto 055 XPROB och är jäkligt nöjd med det. Det är som en något större variant av 190 XPROB. Stabilt och ger ett bra kvalitetsintryck. Till fördelarna mot 190 hör bland annat att det är något högre som högst. Men nackdelarna är att det är tyngre och något längre även i ihopfällt läge.

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Klart som fanken att du ska ha ett stativ. :brynad

Om du kan plocka ut mera ur bilderna eller inte beror lite på under vilka förhållanden du fotograferar och vad det är du fotograferar. Är det uteslutande actionbilder på rörliga objekt under fullt dagsljus med kort slutartid så finns inte mycket att hämta. Men i de flesta andra fall så finns det en del vinster du kan få. Framförallt om det du fotograferar rör sig ganska lite. Jag har för mig att Scott Kelby i någon av sina böcker ger en rekommendation i stil med att alltid köra med stativ om man inte har någon speciell anledning till att inte göra det.

Du ska tänka på att stativet ska vara så stabilt som du har råd med. Ett stativ som inte är stabilt fyller ju inte sitt syfte på ett särskilt tillfredsställande sätt. Det kan också vara bra att tänka på att ett stativhuvud inte alltid ingår när man köper ett lite dyrare stativ. T.ex. så finns Manfrottos 190-stativ utan stativhuvud, och är nästintill oanvändbart om man saknar stativhuvud.

Ju lägre man har stativet - desto stabilare är det. Och givetvis så är det som mest stabilt utan benan utdragna alls och med mittstången nere. Jag kör sällan mitt stativ ens med nedersta uppsättningen ben utfällda, det ska i så fall vara om det behövs för att inte perspektivet ska bli helt åt skogen eller något sånt.

Man kan använda ett stativ vid panorering. Om man filmar. Eller om man ska sätta samman en panoramabild av flera andra bilder. Att panorera med ett trebent stativ efter någon som t.ex. passerar på en mc blir lite knöligt när man fotar stillbilder. Då kan ett enbensstativ vara bättre.

Jag skulle nog säga att snabbplatta kanske inte är absolut nödvändigt. Men jäkligt nice. Bara en sån sak som att att du sätter fast kameran på stativet och ska börja fotografera när du inser att att linsen skulle behöva putsas. När kameran sitter på stativet så är det ju lite knöligt att putsa. Och ska man ta loss kameran och göra det så är det ju betydligt lättare om man har snabbplatta än inte.

Om du kollar på Manfrotto 190 XPROB och 7302YB från samma tillverkare så skulle jag välja av de välja ett 190. 7302YB är lite lättare och billigare. Men det är nog de enda fördelarna. Förutom att 190 XPROB klarar lite högre last så har det även möjligheten att ställa mittpelaren horisontellt och man kan byta stativhuvud på det.

Jag har ett Manfrotto 055 XPROB och är jäkligt nöjd med det. Det är som en något större variant av 190 XPROB. Stabilt och ger ett bra kvalitetsintryck. Till fördelarna mot 190 hör bland annat att det är något högre som högst. Men nackdelarna är att det är tyngre och något längre även i ihopfällt läge.

Tack för det utförliga svaret. Ska nog ta och titta närmare på 190 även om det är dyrare. Vikt gör inte så mycket till det jag använder. Bättre det är stadigt.
Ska surfa vidare!!! Tack som sagt var.

//KaliZ

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
instämmer med Esquire. jag har själv ett 055XPROB med ett 488 RC2 huvud. kostade en slant men jag är så jäkla nöjd.

Snabbfäste är ett nödvändigt ont.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Kanske inte skitbra priser men är detta inte lite ovanligt?

http://www.blocket.se/vasterbotten/Proffsutrustning_fran_Canon_32210466.htm?ca=13&w=3

jag bfinner mig i ume en tid nu, kanske skulle man kolla närmare.
Njae, som du säger så är det ju inga speciella priser. 1000-2000kr under normala svenska priser på de flesta av kamerahusen och objektiven. Det är väl 1D, 1Ds och 200/2L som är betydligt billigare än svenska priser. För prylar som allra troligast saknar garanti och man inte har någon aning om vart de kommer ifrån.

Minst sagt ovanligt att någon sitter och trycker på en såndär hög med EF 85/1.2L USM. Canon Sverige säljer väl knappt så många på ett år själva. Men jag kan inte komma på att jag hört talas om att sånadär prylar har försvunnit vid något inbrott nyligen.

:va

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
Njae, som du säger så är det ju inga speciella priser. 1000-2000kr under normala svenska priser på de flesta av kamerahusen och objektiven. Det är väl 1D, 1Ds och 200/2L som är betydligt billigare än svenska priser. För prylar som allra troligast saknar garanti och man inte har någon aning om vart de kommer ifrån.

Minst sagt ovanligt att någon sitter och trycker på en såndär hög med EF 85/1.2L USM. Canon Sverige säljer väl knappt så många på ett år själva. Men jag kan inte komma på att jag hört talas om att sånadär prylar har försvunnit vid något inbrott nyligen.

:va

priserna var ju knappast så man reagerade att de skulle komma från nån hälare heller. 85'an var ju bara en tusenlapp billigare än prisjakts.

ska väl vara 1ds'en som låg bra mycket under butikspris..

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Yes, the old Fart is back! :D

Sugna på att ha möjlighet att variera "miljön" i studion och ge kunderna en rejäl valmöjlighet? Usch vad det finns mycket att köpa :gnissla

Karlu

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Yes, the old Fart is back! :D

Sugna på att ha möjlighet att variera "miljön" i studion och ge kunderna en rejäl valmöjlighet? Usch vad det finns mycket att köpa :gnissla

Karlu
Jamen välkommen tillbaka då :D

Jag tycker att det känns som liiite kitschvarning på sånadär bakgrunder. :gnissla

Kör du en vit bakgrund som du överexponerar ett par steg så kan du ju alltid photoshoppa in vad du vill där efteråt om du vill. Eller så kan du köra med färgfilter på en blixt som belyser bakgrunden. Eller så kan du sätta en gren eller något framför en blixt som belyser bakgrunden så att det blir en skugga av det på bakgrunden. Eller experimentera med att köra upp en bild från en projektor på bakgrunden.

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Nu har jag googlat som en galning utan att hitta vad jag söker.

Jag vill kunna koppla min kamera till iPaden trådlöst, så jag kan se resultatet direkt på skärmen. Med sladd verkar det fungera, men trådlöst är ballare :D

Eye-fi kortet är av fel modell, och adaptrar verka fungera sådär. Dessutom behövs trådlöst nätverk, men funkar det att använda iPhonen som hotspot till det?

Någon som har testat och fått det att fungera? Eller läst om någon som gjort något smart? Har en Canon 7D.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA