Klart som fanken att du ska ha ett stativ.
Om du kan plocka ut mera ur bilderna eller inte beror lite på under vilka förhållanden du fotograferar och vad det är du fotograferar. Är det uteslutande actionbilder på rörliga objekt under fullt dagsljus med kort slutartid så finns inte mycket att hämta. Men i de flesta andra fall så finns det en del vinster du kan få. Framförallt om det du fotograferar rör sig ganska lite. Jag har för mig att Scott Kelby i någon av sina böcker ger en rekommendation i stil med att alltid köra med stativ om man inte har någon speciell anledning till att inte göra det.
Du ska tänka på att stativet ska vara så stabilt som du har råd med. Ett stativ som inte är stabilt fyller ju inte sitt syfte på ett särskilt tillfredsställande sätt. Det kan också vara bra att tänka på att ett stativhuvud inte alltid ingår när man köper ett lite dyrare stativ. T.ex. så finns Manfrottos 190-stativ utan stativhuvud, och är nästintill oanvändbart om man saknar stativhuvud.
Ju lägre man har stativet - desto stabilare är det. Och givetvis så är det som mest stabilt utan benan utdragna alls och med mittstången nere. Jag kör sällan mitt stativ ens med nedersta uppsättningen ben utfällda, det ska i så fall vara om det behövs för att inte perspektivet ska bli helt åt skogen eller något sånt.
Man kan använda ett stativ vid panorering. Om man filmar. Eller om man ska sätta samman en panoramabild av flera andra bilder. Att panorera med ett trebent stativ efter någon som t.ex. passerar på en mc blir lite knöligt när man fotar stillbilder. Då kan ett enbensstativ vara bättre.
Jag skulle nog säga att snabbplatta kanske inte är absolut nödvändigt. Men jäkligt nice. Bara en sån sak som att att du sätter fast kameran på stativet och ska börja fotografera när du inser att att linsen skulle behöva putsas. När kameran sitter på stativet så är det ju lite knöligt att putsa. Och ska man ta loss kameran och göra det så är det ju betydligt lättare om man har snabbplatta än inte.
Om du kollar på Manfrotto 190 XPROB och 7302YB från samma tillverkare så skulle jag välja av de välja ett 190. 7302YB är lite lättare och billigare. Men det är nog de enda fördelarna. Förutom att 190 XPROB klarar lite högre last så har det även möjligheten att ställa mittpelaren horisontellt och man kan byta stativhuvud på det.
Jag har ett Manfrotto 055 XPROB och är jäkligt nöjd med det. Det är som en något större variant av 190 XPROB. Stabilt och ger ett bra kvalitetsintryck. Till fördelarna mot 190 hör bland annat att det är något högre som högst. Men nackdelarna är att det är tyngre och något längre även i ihopfällt läge.