Diskutera Digital Fotografering här

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Nu har jag provat att fota den där jevla månen. Det var svårt. Det behövs ett stativ och mer kunskap :D

Dessa två blev väl bäst, som man ser får jag nog öva lite till :näsblod

Bifogat

• DSC_0428.JPG
    DSC_0428.JPG
    114.4 KB · Visningar: 73
  • DSC_0450.JPG
    DSC_0450.JPG
    145.9 KB · Visningar: 75

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Nu har jag tröttnat på min Sigma EF 500 DG Super II eller vad fan den heter och behöver en Canon 430 EX. (ev. en 580)
Nån som vill sälja/köpa/byta, skicka PM!
Tyvärr, har ingen blixt till övers.

Vad är det du ruttnat på med Sigman då?

Nu har jag provat att fota den där jevla månen. Det var svårt. Det behövs ett stativ och mer kunskap :D

Dessa två blev väl bäst, som man ser får jag nog öva lite till :näsblod
Och kanske snabbare slutartid och längre brännvidd. :tummenupp
När jag har provat någon gång så tror jag att jag fick köra på kring 1/200s för att månen skulle börja bli hyfsat skarp. Den är snabb den lille rackaren. Men du var iaf ute och försökte, själv så satt jag bara inne och pillade med några bilder.

Fotografen Göran Strand var och föreläste på vår fotoklubb för ett par månader sedan. Det var jäkligt intressant. Men det verkar vara lite av en materialsport det där med att fotografera rymden.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många

Och kanske snabbare slutartid och längre brännvidd. :tummenupp
När jag har provat någon gång så tror jag att jag fick köra på kring 1/200s för att månen skulle börja bli hyfsat skarp. Den är snabb den lille rackaren. Men du var iaf ute och försökte, själv så satt jag bara inne och pillade med några bilder.

Fotografen Göran Strand var och föreläste på vår fotoklubb för ett par månader sedan. Det var jäkligt intressant. Men det verkar vara lite av en materialsport det där med att fotografera rymden.
Tackar för inputen!

När jag hade snabbare slutartid så blev det bara mörkt och man såg inget. Skulle man smackat på typ 800 i iso då istället, även fast det blir lite grynigare?

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt

När man lärt sig den är den jävligt bra, men jag är less på att släpa med mig ett dieseldrivet elaggregat för att kunna driva fanskapet.
Nu måste jag dessutom ha en vettig blirre för kommande plåtningar. :)tuttar)
Sen söker jag en studioblixt som jag tänker driva med ett mc-batteri och omvandlare. Funkar faktiskt.

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
När jag hade snabbare slutartid så blev det bara mörkt och man såg inget. Skulle man smackat på typ 800 i iso då istället, även fast det blir lite grynigare?
Då kan man köra med dubbla exponeringar och slå ihop de i photshop. En där det andra är bra och en där månen är bra.

När man lärt sig den är den jävligt bra, men jag är less på att släpa med mig ett dieseldrivet elaggregat för att kunna driva fanskapet.
Nu måste jag dessutom ha en vettig blirre för kommande plåtningar. :)tuttar)
Sen söker jag en studioblixt som jag tänker driva med ett mc-batteri och omvandlare. Funkar faktiskt.
Så den är hungrig den lille rackaren? :D

Alltså ett vanligt kompaktaggregat vilket som helst och sedan en 12V-230V omvandlare från typ Kjell & Co? Det blir inga problem med laddningen av blixten då? Jag har funderat lite på det där tidigare. Men varit rädd att omvandlaren eller batteriet skulle ta stryk när det får pendla mellan att knappt ha någon förbrukning alls till att leverera ganska mycket väldigt snabbt.

Annars vore det ju lite smidigt om någon tillverkare kom med något liknande Elinchrom Quadra, fast som man kan koppla på vilket bil- eller mc-batteri som helst.

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Var och plåtade med en snubbe som hade sin "ranger" ett hojbatteri med omvandlare. Man kunde slå med ungefär 1.5 sek mellanrum, räckte till många hundra utlösningar.
Så nu ska jag bara komma på hur jag ska knåpa ihop ett själv.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Jag noterade en sak när jag gick igenom kort häromdagen, att det är ljusare i mitten / mörkare runt objektet, vad beror detta på?
de flesta bilderna är F4 och 200mm (max), misstänker att det kan vara det..

Image1.jpg

Sirpe

Ny medlem
Gick med
18 May 2009
Hoj
2004 Honda Hornet 600
Här är en bild på månen som jag tog för nåt år sedan. Handhållen och brännvidd på 210mm

DSC_8757+kopiera.jpg

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag noterade en sak när jag gick igenom kort häromdagen, att det är ljusare i mitten / mörkare runt objektet, vad beror detta på?
de flesta bilderna är F4 och 200mm (max), misstänker att det kan vara det..

Image1.jpg

Det kallas vinjettering och de flesta objektiv har det mer eller mindre.
Det gäller bara att hitta sitt objektivs bästa inställningar.
Det brukar oftast ligga runt bländare 7-8.
:)

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Gråfilter? Det är väl det sista han ska använda om det blir suddigt. Om det är nånting han behöver så är det tele.

Det där är taget med 200mm handhållet.

Om han vill fota ett motiv där månen är med, men inte bara månen, så är gråfilter tämligen käckt, ett sådant som har avtagande filterstyrka, finner inte rätta ordet just nu.

Ska han bara fota månen, då missuppfattade jag först.

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Om han vill fota ett motiv där månen är med, men inte bara månen, så är gråfilter tämligen käckt, ett sådant som har avtagande filterstyrka, finner inte rätta ordet just nu.
Graduerat/avtonat gråfilter. Som man då kör med mörka sidan upp?

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Det kallas vinjettering och de flesta objektiv har det mer eller mindre.
Det gäller bara att hitta sitt objektivs bästa inställningar.
Det brukar oftast ligga runt bländare 7-8.
:)

tack för svaret.

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86

Ska han bara fota månen, då missuppfattade jag först.

Ah, du menar så. Ja, då har du en poäng :)

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Graduerat/avtonat gråfilter. Som man då kör med mörka sidan upp?

Exactamundo.

Då kan man få med exempelvis dimma på en äng kvälls-/nattetid utan att månen gör att bilden blir utfrätt (eftersom man måste ha längre slutartid).

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Jädrans va dött det var här ... ingen som plåtat något kul eller kommit på något roligt som de vill berätta om? Någon ny erfarenhet?

Själv investerade jag i en Canon 300/4,0L i fredag, skall bli kul att testa. Skall fungera fint med 1,4x konverter också.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA