Tyvärr, har ingen blixt till övers.Nu har jag tröttnat på min Sigma EF 500 DG Super II eller vad fan den heter och behöver en Canon 430 EX. (ev. en 580)
Nån som vill sälja/köpa/byta, skicka PM!
Och kanske snabbare slutartid och längre brännvidd.Nu har jag provat att fota den där jevla månen. Det var svårt. Det behövs ett stativ och mer kunskap
Dessa två blev väl bäst, som man ser får jag nog öva lite till
Tackar för inputen!Tyvärr, har ingen blixt till övers.
Vad är det du ruttnat på med Sigman då?
Och kanske snabbare slutartid och längre brännvidd.
När jag har provat någon gång så tror jag att jag fick köra på kring 1/200s för att månen skulle börja bli hyfsat skarp. Den är snabb den lille rackaren. Men du var iaf ute och försökte, själv så satt jag bara inne och pillade med några bilder.
Fotografen Göran Strand var och föreläste på vår fotoklubb för ett par månader sedan. Det var jäkligt intressant. Men det verkar vara lite av en materialsport det där med att fotografera rymden.
Tyvärr, har ingen blixt till övers.
Vad är det du ruttnat på med Sigman då?
Då kan man köra med dubbla exponeringar och slå ihop de i photshop. En där det andra är bra och en där månen är bra.När jag hade snabbare slutartid så blev det bara mörkt och man såg inget. Skulle man smackat på typ 800 i iso då istället, även fast det blir lite grynigare?
Så den är hungrig den lille rackaren?När man lärt sig den är den jävligt bra, men jag är less på att släpa med mig ett dieseldrivet elaggregat för att kunna driva fanskapet.
Nu måste jag dessutom ha en vettig blirre för kommande plåtningar. tuttar)
Sen söker jag en studioblixt som jag tänker driva med ett mc-batteri och omvandlare. Funkar faktiskt.
Nu har jag provat att fota den där jevla månen. Det var svårt. Det behövs ett stativ och mer kunskap
Jag gillar att du har med den där lyktan. Utan den tror jag att bilden hade varit ganska anonym.Fotade natthimlen här nere på Höglandet.
Du har inte använt gråfilter va?
Prova det.
(Stativ goes without saying...)
Jag noterade en sak när jag gick igenom kort häromdagen, att det är ljusare i mitten / mörkare runt objektet, vad beror detta på?
de flesta bilderna är F4 och 200mm (max), misstänker att det kan vara det..
Gråfilter? Det är väl det sista han ska använda om det blir suddigt. Om det är nånting han behöver så är det tele.
Det där är taget med 200mm handhållet.
Graduerat/avtonat gråfilter. Som man då kör med mörka sidan upp?Om han vill fota ett motiv där månen är med, men inte bara månen, så är gråfilter tämligen käckt, ett sådant som har avtagande filterstyrka, finner inte rätta ordet just nu.
Det kallas vinjettering och de flesta objektiv har det mer eller mindre.
Det gäller bara att hitta sitt objektivs bästa inställningar.
Det brukar oftast ligga runt bländare 7-8.
Om han vill fota ett motiv där månen är med, men inte bara månen, så är gråfilter tämligen käckt, ett sådant som har avtagande filterstyrka, finner inte rätta ordet just nu.
Ska han bara fota månen, då missuppfattade jag först.
Graduerat/avtonat gråfilter. Som man då kör med mörka sidan upp?
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|