Diskutera Digital Fotografering här

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Tror inte det lönar sig att köpa optik i USA längre med tanke på moms och frakt..
Jag köper mitt från tyskland och UK om jag inte köper beggat...

hm ja
strax över 18000 för ett nytt 70-200 2,8 is II i tyskland,
och strax under 16000 i USA.

Vad säger ni och skärpa och snabbhet på följande generationer av 70-200:
2,8
2,8 is
2,8 is II

II ska ju tydligen sopa mattan med de andra men är ju svindyrt,
så eg gäller frågan mest de andra två.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
...............

Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
När jag var i Spanien på Supermoto Lag-VM så hade jag ett version II. Kändes som den inte missade något utan det var skit bakom spakarna. Tyvärr sålde jag det då för mitt hobby fotande så var det för dyrt men skulle jag ha ett 2,8 i framtiden så är II given alla dagar i veckan!

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
hm ja

2,8
2,8 is
2,8 is II

Fast köper du från USA så får du ju betala moms på prylen och frakten samt
tull eller hade du tänkt åka dit och hämta ett??

Jag skulle nog också satsa på en II:a.. Det kostar en del men alla
som har testat ett säger samma sak som Gnutten...

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
hm ja

2,8
2,8 is
2,8 is II

Har läst mej till att den utan is är lite skarpare än den med is .Men is II ska vara extremt skarp

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Hej, Jag har 70-200/2,8 IS II och kan tipsa om : http://viewitem.eim.ebay.se/Canon-E...200-MK2-5D-7D-1D-IV-1Ds-III/160806954959/item

Mkt snabba leveranser.
Sen är det upp till din moral etc vad "värdet" skall deklareras till.

Sambon har en 70-200 4,0 utan IS och det är den enda Canon 70-200 gluggen jag kan jämföra mot.
Min är bättre på allt men inte med någon jätte marginal. Du får betala "mycket" för att få en liten förbättring.
Om man är på en budget måste väl ändå 70-200 4.0 IS vara ett sjukt intressant alternativ.
Jag har tidigare haft Nikon och deras 70-200VR samt 70-200VRII och min Canon är minst lika snabb etc som den senare.

För att få en inblick om hur ISII trackar med min 1D mk IV så ligger lite crossbilder här (OBS ej mästarbilder utan kanonmat) 10fps, singel fokuspunkt AI-Servo förstås:
http://triggerhappy.smugmug.com/Other/Arlanda-294/22698087_CfZRhh#!i=1819063735&k=t3gCRL4

Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
tack för svaren.

Jag har också fått uppfattningen av vad folk sagt att 2,8 utan IS är skarpare än med IS.
Att IS II sopar mattan med allt kan vi nog vara överens om, och kanske tar jag mig råd till ett sånt,
men nått kul ska man ju köpa nästa år också.
Idag har jag ett 70-200 f4 L usm, men har jag inte mycket förtroende kvar för den gluggen längre,
dock har jag ännu inte fotat mc med min 7D och 4'a gluggen än så jag kanske ska va snäll mot det än så länge.
En 4 ska ju va skitskarp den med, kanske är min lite sämre, eller så berodde det på den 550 jag har kört med,
eller på mig :lol

imorrn ska jag provköra 7an på Kullen, kanske trivs den och 4an fint ihop.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Fast köper du från USA så får du ju betala moms på prylen och frakten samt
tull eller hade du tänkt åka dit och hämta ett??

Nej det va bara ett konstaterande att du har rätt, inte värt usa om man inte tar den i resväska.

Ja just det, han jag köpte min 7D av hade rätt stor erfarenhet och hade ägt de flesta canonkameror på marknaden.
Han sålde 7an för att hans nya 5D III slog den på actionfoto, förutom bilder/sek så va den klart bättre på allt enligt han, och det spelade ingen roll eg för de som 5an hann med blev bättre.
Han va smått irriterad över att 1DX inte levererades än, lyxproblem...

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Vill du lägga pengarna är mitt val 2,8 II. Jag har den nu, och hade 4,0 innan. Tillsammans med 7D fungerar 4,0 finfint men det blir inte samma som med 2,8, som i mitt tycke ger betydligt fler skarpa bilder och bättre dynamik i bilderna. Lite flummig formulering men det blir lixom ... bättre :)

4,0 är riktigt skarp, men 2,8 II upplever jag som minst lika skarp och dessutom snabbare.

Beställde 5D mk III härom dagen, skall bli intressant och se hur bra den lämpar sig till sportfoto, det verkar lovande!

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Vill du lägga pengarna är mitt val 2,8 II. Jag har den nu, och hade 4,0 innan. Tillsammans med 7D fungerar 4,0 finfint men det blir inte samma som med 2,8, som i mitt tycke ger betydligt fler skarpa bilder och bättre dynamik i bilderna. Lite flummig formulering men det blir lixom ... bättre :)

4,0 är riktigt skarp, men 2,8 II upplever jag som minst lika skarp och dessutom snabbare.

Beställde 5D mk III härom dagen, skall bli intressant och se hur bra den lämpar sig till sportfoto, det verkar lovande!

Hmmm du använder min bild på din hemsida Saeco12 på en röd/vit R1! :/

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Actionfoto på Kullen med min 7D igår, känslan va att det gick bättre än vanligt men höger hand
är fortfarande lite skakig efter en carpaltunneloperation för en månad sen.
Men som sagt, jag trodde att det gick lite bättre än vanligt men väl hemma i datorn va det ingen direkt skillnad,
men det kan bero lika mycket på att jag utmanade mig själv pga nya kameran och knäppte mycket på 1/60 och 1/90, så inte så konstigt att många blev skräp.
Men det är så mycket enklare att skylla på min glugg :tungan
Den har bra skärpa när bilderna sitter men den så verkar slö och långsam.

En av det bättre:
1/60
9.5
iso100
145mm
auto WB
evaluerande
s8.jpg

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Actionfoto på Kullen med min 7D igår, känslan va att det gick bättre än vanligt men höger hand
är fortfarande lite skakig efter en carpaltunneloperation för en månad sen.
Men som sagt, jag trodde att det gick lite bättre än vanligt men väl hemma i datorn va det ingen direkt skillnad,
men det kan bero lika mycket på att jag utmanade mig själv pga nya kameran och knäppte mycket på 1/60 och 1/90, så inte så konstigt att många blev skräp.
Men det är så mycket enklare att skylla på min glugg :tungan
Den har bra skärpa när bilderna sitter men den så verkar slö och långsam.

En av det bättre:
1/60
9.5
iso100
145mm
auto WB
evaluerande
View attachment 363091
Borde bli skarpare än så med den utrustningen.Har du testat på stillastående motiv ?

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Mitt EF 400/2,8L USM är till salu, kolla fotosidan.
Nått för den som vill ta grymma banbilder :)

SÅLD!!!!

Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
600x ger samma fart som 20mb/s kort i 7D, ??

Fick hem ett Transcend 600x kort idag och tänkte att nu ska väl ändå min 7D panga på lite bättre än med det 20mb/s kort som jag fick med i köpet.
Men icke då, nere till höger i sökaren står det att den är redo för 6st bilder och det stämmer också men det klarar av innan det buffrar, med båda korten.

Vad kan detta bero på?

Korten är Sandisk extreme III 2gb och Transcend 16gb 600x,
firmware 1,2,5
detta är gjort med iso 100 och 1/1500.

Har jag missat nått?
Ska fota BSB i helgen och det vore ju kul att ha fart på grejorna.

Last edited:

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
När nån fått tag i den nya f/w och har testat den får ni gärna lägga en post här i tråden. :tummenupp

Nån här som skjutit många bilder med sin 7D? När nu en dag slutarmekanismen kastar in handuken. Vad kan man räkna med att det kostar att få den fixad? Jag har snart förbrukat 1/3 av exponeringarna om man går efter spec. Vet inte om det påverkar hurvida man kör med mycket "autofire" eller ej. Jag brukar mest knäppa en bild i taget.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
När nån fått tag i den nya f/w och har testat den får ni gärna lägga en post här i tråden. :tummenupp

Nån här som skjutit många bilder med sin 7D? När nu en dag slutarmekanismen kastar in handuken. Vad kan man räkna med att det kostar att få den fixad? Jag har snart förbrukat 1/3 av exponeringarna om man går efter spec. Vet inte om det påverkar hurvida man kör med mycket "autofire" eller ej. Jag brukar mest knäppa en bild i taget.

Smattra på sen får du väl råka tappa den i vattnet! :)

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati