Klotgren
bilar hamnar till slut alltid i köer
Innan ni börjar "skälla", jämför t.ex. hur många korsformade af punkter som är aktiva med >f/2.8 mellan den sjukt gamla D700 och MKIV.
Innan ni börjar "skälla", jämför t.ex. hur många korsformade af punkter som är aktiva med >f/2.8 mellan den sjukt gamla D700 och MKIV.
7D har en riktigt bra display, större än mark 3. Jag stod i samma val och kval som du, 7D eller mark 3, och valet föll på 7D. Utan att ha pillat så mycket på trean är jag väldigt nöjd med 7D. Och nu får du en ny för under 10 tusen. Skall köpa ett hus till, och det blir nog ett likadant.
Trean är som ni andra skrev betydligt mer robust, men för mig var det inte en avgörande parameter :finvädersfotograf!
Tror du blir nöjd oavsett vilken du väljer
Varför köper du inte helt enkelt den senaste konvertern? 70-200 2,8 + 2,0:an = alla 15 korsformade AF punkter funkar i alla fall och sjuka ISO prestanda med D3s, eller varför inte D700 med batterigrepp?Var inne på D3s men för samma effektiv bildvinkel blir glasen sinnesdyra.
D700 med mb-d10 greppet var det jag gick ifrånVarför köper du inte helt enkelt den senaste konvertern? 70-200 2,8 + 2,0:an = alla 15 korsformade AF punkter funkar i alla fall och sjuka ISO prestanda med D3s, eller varför inte D700 med batterigrepp?
1DmkII börjar vara ganska gammal. Och en begagnad 1DmkIII för en billig penning riskerar att ha levt ett hårt liv.tackar
tänker just nu så att om intresset håller i sig så finns det ju 1D att köpa nästa år,
så 7D släcker nog törsten väl nog i år.
men andra dagar så tänker jag, njee, ska det va så ska det fan va..
Jag har tyvärr inga bra förslag på vad du ska göra för att få kontroll på precisionen med Canonen. Min är ju bara en 5DmkII, och den har inte riktigt lika avancerad AF för actionbilder. Det blir ungefär bara att ställa den på AI Servo, en fokuspunkt, seriebildstagning och sedan hålla inne avtryckaren och hoppas på det bästa.Tror du kan släppa Nikon pushen, jag har kört Nikon i ett gäng år och nu blir det att lära om till Canon. Skall nog gå att få fart på en sån också skall du se. Lite inkörning å testande så blir det nog kirrat.
När det gäller att referera till proffsen så måste man ha klart för sig att pressfotografer klarar sitt jobb med rätt mediokra bilder, publicering i tidning eller på webben ställer ganska låga krav på filerna, går du genom 500 av deras bilder från en kväll i full upplösning tror jag du skulle bli förvånad av hur många skitfiler som ändå duger för tryck.
Tar absolut inte ifrån dem yrkes grejen, de är proffs.
Men det är en sjuhelsikes skillnad på att fylla på sitt eget fotoföråd med högupplösta filer med pixelpeeper ambitioner. Eller leverera feta filer som håller för förstorningar etc.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?184258-Gotland-Ring-Bilder-helg-1
1DmkII börjar vara ganska gammal. Och en begagnad 1DmkIII för en billig penning riskerar att ha levt ett hårt liv.
7D är helt klart kompetent. Även om jag aldrig kom överens med den jag hade.
Jag har tyvärr inga bra förslag på vad du ska göra för att få kontroll på precisionen med Canonen. Min är ju bara en 5DmkII, och den har inte riktigt lika avancerad AF för actionbilder. Det blir ungefär bara att ställa den på AI Servo, en fokuspunkt, seriebildstagning och sedan hålla inne avtryckaren och hoppas på det bästa.
Det var lite för mycket inställningar för min smak. Sånt tycker jag inte om. Jag vill inte fundera för mycket kring om det foto jag ska ta kanske kan bli lite bättre om man ändrar någon udda inställning lite. Så länge man kan ställa bländare, ISO och slutarhastighet så är det en bra början, och det behövs inte så mycket mer för mig.mm, det är ju så, jag spanade in bra beggade i London i höstas och ska kanske dit igen innan mitt fotande börjar på allvar i år så ett hyffsat tryggt inköp av en mkIII är möjligt.
Vad gillade du inte med 7D?
Hastigheten på AF kommer jag inte ihåg om eller hur man ställde. Men en 7D har fler AF-punkter än 5DmkII. Dessutom är alla korslagda och man kan välja de i grupper.Finns det mer än så att göra med en 7D? med inställningar för action alltså. Man kan väl ställa om hur snabb focus ska va mm?
AHHRRGGHH.. Nu kom bomben från NIKON.. D800 - 36 mpix..ouch
http://www.nikon.se/microsites/d800/sv_SE/index.html
Jo, men förutom upplösningen så verkar det väl inte direkt vara några revolutionerande nyheter? Jämför man med D700 så är den uppdaterad på många små punkter och den har fått såna saker som filmning och liknande. Men just filmningen är ju sånt som funnits på andra kamerahus i ett par år.AHHRRGGHH.. Nu kom bomben från NIKON.. D800 - 36 mpix..ouch
http://www.nikon.se/microsites/d800/sv_SE/index.html
Jo, men förutom upplösningen så verkar det väl inte direkt vara några revolutionerande nyheter? Jämför man med D700 så är den uppdaterad på många små punkter och den har fått såna saker som filmning och liknande. Men just filmningen är ju sånt som funnits på andra kamerahus i ett par år.
Läser man specen så verkar den dock ha en separat hörlursutgång, och det kan ju vara trevligt när man filmar.
"Audioutgång Ministereokontakt (3,5 mm diameter)"
http://www.nikon.se/sv_SE/product/digital-cameras/slr/professional/d800
I like
Dator säljarna klappar händerna...RAW filer i 50MB storlek.
Helt riktigt. Jag trodde inte heller att Mgpixlarna stod först på uppdateringslistan.
Den nyligen släppta D4 kom dock lite i skymundan tycker jag. En D4X (36mp) måste ligga runt hörnet.
Men jag personligen är nog en mer trolig kund för kommande DX nyhet(D400), vad det nu blir.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|