Diskutera Digital Fotografering här

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Grabbs, kör ni på med filter som skydd?

Jag har inget filter alls, tycker att det är onödigt om man inte vill ha någon speciell effekt. Får bara vara nogrann med glaset och blir det smutsig får man putsa mjukt.

Mitt 50/1,8 borde komma från cyberphoto idag. Tidigare fick jag också en twix med i paketet när jag beställde mitt Sigma 70-300.

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
H4 skrev:
2078619 Grabbs, kör ni på med filter som skydd?

Jag har inget filter alls, tycker att det är onödigt om man inte vill ha någon speciell effekt. Får bara vara nogrann med glaset och blir det smutsig får man putsa mjukt.

Mitt 50/1,8 borde komma från cyberphoto idag. Tidigare fick jag också en twix med i paketet när jag beställde mitt Sigma 70-300.

Jag kör alltid med UV-filter. Putsar hellre ett filter än frontlinsen på gluggen. Plockar givetvis av UV om jag skruvar på t ex pol-filter.

MikkE

Guest
H4 skrev:

Använder UV-skyddet mest för att skydda objektivets lins.

Fick en hel del godis när jag beställde DV-kameror för 24k till skolan där jag jobbar på. Blev mätt den dagen :D

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
H4 skrev:

Alltid UV, annars POL-filter, UV mest som skydd.
Haha:=) Jag får också choklad av dom.

MOfo! Ja inte är det nåt jag vill ha iaf :näsblod

Liten update angående mina köp.
Jag har gjort köpen via utlandsbetalningar på min bank. Det tog ca 3 dagar att fixa fram till säljaren i England, dom fick dock 8 pund för lite men sa att det var ok ändå, jävligt bra på att svara också. Dom i Tyskland säger att dom inte fått pengarna än och svara knappt på email.... Suck. Dert är iaf 11400 det handlar om, så det är klart att jag vill veta vad som händer. Tyskasen kommer få negativ feedback från mig iaf.

Jag kan iofs förstå att dom får över 100 mail varje dag, men ska man ha bra service får man se till att lösa sådant.

Jag ska lista alla utmärkta handlare på Ebay och i Sverige på minam hemsidor sen.

Last edited:

MikkE

Guest
Fick senaste Bomber magazine för en kort tid sedan. Blev förvånad över hur många bilder jag fick med i den, 10 st exakt. Varav två var på helsida :)
Det är sådant här som gör fotningen ÄNNU roligare! :tummenupp

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
MikkE skrev:
2078798 Fick senaste Bomber magazine för en kort tid sedan. Blev förvånad över hur många bilder jag fick med i den, 10 st exakt. Varav två var på helsida :)
Qul:=) :tummenupp :tummenupp

Ska försöka få några bra bilder publicerade sen, ska bara lära mig lite skit först :3freak

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
MikkE skrev:
2078798 Fick senaste Bomber magazine för en kort tid sedan. Blev förvånad över hur många bilder jag fick med i den, 10 st exakt. Varav två var på helsida :)

Inget vidare pröjs ifrån dom va?
Hörde lite siffror av en kompis dom kontaktat. Dom trodde visst att foto var välgörenhet mer eller mindre.

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
WestW skrev:
2079170 Inget vidare pröjs ifrån dom va?
Hörde lite siffror av en kompis dom kontaktat. Dom trodde visst att foto var välgörenhet mer eller mindre.

Så länge man inte är proffs eller utbildad (ingen skillnad) så kan man väl ge bort dom, eller låna ut.

Vad gör ett proffs till ett proffs? Kan ju knappast vara utrustningen iaf, tänker på såk "Proffskameror" Det hela handlar ju oftast om vilken utrustning man har, fota en fågel kan alla, likaså en hoj:=)

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
twinner skrev:
2079182 Så länge man inte är proffs eller utbildad (ingen skillnad) så kan man väl ge bort dom, eller låna ut.

Vad gör ett proffs till ett proffs? Kan ju knappast vara utrustningen iaf, tänker på såk "Proffskameror" Det hela handlar ju oftast om vilken utrustning man har, fota en fågel kan alla, likaså en hoj:=)

Definition av proffs enligt susning.nu:

Någon som försörjer sig på verksamheten, motsats till amatör. Förkortning av professionell.

Även om man nu inte är professionell kan det ju vara trevligt om man åtminstone kan täcka dom omkostnader man har. Det är ju inte gratis att åka hit och dit, dessutom kostar utrustningen en hel del samt att det går åt mycket tid. Mycket av det här tar man ju ändå kostnaden för själv eftersom det är en hobby.

Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Jag har aldrig filter på mina

varför? ett motljusskydd så behövs inger mer skydd, om du nu inte ska plåta crosshojar som kan skjuta grus

bra filter är dyra och billiga ger negativ effekt på bildkvaliten

twinner skrev:
2079182 Så länge man inte är proffs eller utbildad (ingen skillnad) så kan man väl ge bort dom, eller låna ut.

Jahopp då lägger du upp lite bilder på kungsörn imorn då ;)

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
Ljunghusen skrev:
2079469 Jag har aldrig filter på mina

varför? ett motljusskydd så behövs inger mer skydd, om du nu inte ska plåta crosshojar som kan skjuta grus

bra filter är dyra och billiga ger negativ effekt på bildkvaliten

Jahopp då lägger du upp lite bilder på kungsörn imorn då ;)

Hittar jag nån så:=) Lättare med Havsörn i dom här trkterna. :hihi

MikkE

Guest
WestW skrev:
2079170 Inget vidare pröjs ifrån dom va?
Säger inga summor, men jag ser också det här som en bit på vägen för att bli ett namn.

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
MikkE skrev:
2080125 Säger inga summor, men jag ser också det här som en bit på vägen för att bli ett namn.

Vill du heta Nils? :näsblod
:hihi

Åhhh vilken dålig humor man har:=)

I dag skrev iaf Tyskfan att kameran är på väg 1 vecka tog det. Tyskjävlar.

Last edited:

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
GLAD PÅSK PÅ ER FOTOVÄNNER!!!!
Nu ska jag åka och bredspackla ett vardagsrum i nya kåken:=)

MikkE

Guest
twinner skrev:
2086840 GLAD PÅSK PÅ ER FOTOVÄNNER!!!!
Nu ska jag åka och bredspackla ett vardagsrum i nya kåken:=)
Glad påsk på er!!
Fint väder, kanske ska dra ut och plåta lite... hmm, vad?

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept