Diskutera Digital Fotografering här

woofes

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
inge just nu
Så här ser min kameraväska ut :D

Canon EOS 20D
Canon EF 17-40mm f/4 L
Canon EF 50mm f/1.4
Canon EF 85mm f/1.8
Canon EF 100mm f/2.8 macro
Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS
Canon speedlite 580EX
Sandisk Extreme III 4gb
58mm + 77mm B&W pol. filter
Cokin filtersystem med en gäng olika avtonande filter
Velbon Sherpa 750 stativ
40gb portabel lagringsenhet

/Andreas
 

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
Thundercat skrev:
"EF 1200/5.6L....
.....Ca.Pris: 900.000:- inkl moms (2004) "

Såg på Eurosport för ett gäng år sen, tror det var tennis eller nått, och TV-fotograferna zooomade in en fotograf på ett hustak bredvid själva tennisarenan...ja ni kan nog gissa vilket objektiv han använde :)
Stativet han använde såg ut att duga till en mindre luftvärnskanon...hehe
Sjuk lins med ett ännu sjukare pris, trodde fan inte det kostade så grymt mkt!
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
woofes skrev:
2116790 Så här ser min kameraväska ut :D

Canon EOS 20D
Canon EF 17-40mm f/4 L
Canon EF 50mm f/1.4
Canon EF 85mm f/1.8
Canon EF 100mm f/2.8 macro
Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS
Canon speedlite 580EX
Sandisk Extreme III 4gb
58mm + 77mm B&W pol. filter
Cokin filtersystem med en gäng olika avtonande filter
Velbon Sherpa 750 stativ
40gb portabel lagringsenhet

/Andreas

Är du nöjd med ditt Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS?

Nursey skrev:

:tummenupp


Hade ni kört med stativ eller frihand?
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Thundercat skrev:
2117406 Är du nöjd med ditt Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS?



:tummenupp


Hade ni kört med stativ eller frihand?

Jag hade kört på fri hand med stöd. Men ta med stativ. Själva bröllopsporträttet kanske man skulle ha kört med stativ. Beror väl lite på slutartiderna också. Å andra sidan går det långsammare med stativ så man hinner tänka efter lite.
 

woofes

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
inge just nu
Thundercat skrev:
2117406 Är du nöjd med ditt Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS?

Är riktigt nöjd med det! Tyvärr får man ju inte den skärpa som finns i dom fasta i samma brännviddsområde. Men detta objektiv är ändå riktigt skarpt och riktigt flexibelt. Dock lite stort och tungt för flygresan eller annat där det krävs tajt kamerapackning. Då passar den nya EF 70-300 IS ypperligt! lättare och smidigare.

100-400IS har push-pull zoom vilket inte alla gillar, jag gillar den dock då den gör det möjligt att snabbt zooma. IS funktionen behöver jag inte ens nämna, ovärderlig!... Bildkvalitén är riktigt riktigt bra, skärpan kanske inte är den vassaste men kontrasten och färger otroliga. Sitter både ett UD och fluorite element i denna pjäs för att minska den kromatisk abberation. Fokus är snabb och tyst. Ett objektiv jag inte gör mig av med fören det kommer en om möjligt ännu bättre ersättare.

Skall nämnas att jag innan detta objektiv kört med EF 70-200 4L och sen EF 70-200 2.8L. Mitt 100-400 IS är det jag gillat bäst. Hade Canon kommit med ett 70-200 4L IS så hade jag nog sålt mitt 100-400IS och skaffat ett sådant plus ett fast 400mm...

/Andreas
 
Last edited:

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mitt i säntrum av Muppsala
Hoj
Svart Bandithona
Måste fråga. Är det någon som tar med fotogrejerna på hojen när ni skall ut o fota? Tog med mitt nya objektiv ner till havet nu ikväll (med hojen) och tyckte att det skakade alldelles förmycket (själva hojen alltså). Jag hade det i sitt fodral i tankväskan som i sin tur är fastknäppt i tankskyddet. Hur känslig är optiken och hur bra är fodralet på att skydda? Kändes ivf inte bra alls :/
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Nursey skrev:
2122359 Måste fråga. Är det någon som tar med fotogrejerna på hojen när ni skall ut o fota? Tog med mitt nya objektiv ner till havet nu ikväll (med hojen) och tyckte att det skakade alldelles förmycket (själva hojen alltså). Jag hade det i sitt fodral i tankväskan som i sin tur är fastknäppt i tankskyddet. Hur känslig är optiken och hur bra är fodralet på att skydda? Kändes ivf inte bra alls :/

Dom få gånger jag hade med mig prylarna på hojen hade jag dom i ryggsäck. Min högst personliga teori är att optiken inte gillar vibrationer och jag skulle inte utsätta mina grejer för det i onödan men det är som sagt inte fakta.
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
Micke O skrev:
2122378 Dom få gånger jag hade med mig prylarna på hojen hade jag dom i ryggsäck. Min högst personliga teori är att optiken inte gillar vibrationer och jag skulle inte utsätta mina grejer för det i onödan men det är som sagt inte fakta.

Jag lär inte ta med mina prylar på hojen. Bara kompakt kameran. :tungan
 
Last edited:

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mitt i säntrum av Muppsala
Hoj
Svart Bandithona
Micke O skrev:
2122378 Dom få gånger jag hade med mig prylarna på hojen hade jag dom i ryggsäck. Min högst personliga teori är att optiken inte gillar vibrationer och jag skulle inte utsätta mina grejer för det i onödan men det är som sagt inte fakta.

Det var så det kändes..det finns dock inte en chans i helvetet att jag tar ryggsäck på hojen, ens med bara kläder i, så tanken på ett stort 70-200mm objektiv känns avlägset. Älskar mitt objektiv men det känns inte som jag vill ha det inbäddat mellan njurarna om jag skulle klota.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Väldigt lätt att vibrera sönder elektronik

väska på ryggen är uteslutet

Jag skulle köpa sidoväskor och bygga någon inredning av vibrationsdämpande material (skumgummi, guldfiber och tyg)

funkar inte det... ja, då får man ta bilen
 

woofes

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
inge just nu
Jag tog med min 20D, 17-40 4L, 50mm samt 100-400 IS på mc semester till norge i somras. Kameran med 17-40 på i tankväskan, och telet i väska på skjutsen. Kanske inte nyttigt för grejorna men dom funkade iaf lika bra efter som före och det var def. värt att släpa med allt.

/Andreas
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Ok, dags att krypa ur u-båten då. Jag har inte läst hela tråden, men jag har också gått ner mig i fototräsket. Har alltid haft fotointresse, men gjorde helt nyligen slag i saken (förra året) och köpte en digitalkamera. Jag har ingen flashig systemkamera, men jag anser mig inte heller ha vuxit ur den kamera jag har än. För mig är inte fotograferandet ett ekonomiskt prylbögeri eller kukmätande.

Är så klart intresserad av det tekniska och vill lära mig mer. Men är å andra sidan helt ointresserad av bilder som inte är "snygga" och/eller inte "säger" något eller har en känsla att förmedla, oavsett hur tekniskt perfekta de än må vara. Känslan går alltid före tekniken, IMHO.

Har 19 alster som finns att beskåda än så länge:

http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=63641

...halshugg mig varsamt med kritiken... :D
 
Last edited:

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
Abstruse din gamle räv..

En djupdykning om bildkomposition hade gjort dina bilder ännu bättre.. ;)

Ang det tekniska är det något som låser upp möjligheten att ta bra bilder, det är en balansgång och man ska akta sig för att tro att bättre grejjer ger bättre bilder, så är det sällan.
 
Last edited:

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
KetogaN skrev:
2125476 Abstruse din gamle räv..

En djupdykning om bildkomposition hade gjort dina bilder ännu bättre.. ;)

Ang det tekniska är det något som låser upp möjligheten att ta bra bilder, det är en balansgång och man ska akta sig för att tro att bättre grejjer ger bättre bilder, så är det sällan.

Märkligt, just kompositionen är det jag är mest nöjd över och fått beröm för. Nåväl...

Dra gärna ett PM och ange vilken/vilka bilder du tänker på. Det ovanstående är lite luddigt. :) Vad gäller djupdykningar görs det i forum och i den handfull böcker jag har hemma mest varje dag. :) I övrigt handlar det om att påvisa den känsla man vill förmedla, handlar om ögat, dvs om man ser samma sak...
 
Last edited:

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
abstruse skrev:
2126034 Märkligt, just kompositionen är det jag är mest nöjd över och fått beröm för. Nåväl...

Dra gärna ett PM och ange vilken/vilka bilder du tänker på. Det ovanstående är lite luddigt. :) Vad gäller djupdykningar görs det i forum och i den handfull böcker jag har hemma mest varje dag. :) I övrigt handlar det om att påvisa den känsla man vill förmedla, handlar om ögat, dvs om man ser samma sak...

Jag skulle vilja antingen mer diagonaler eller mer rakt, nu känns det lite som varken eller. Mindre centrering av huvudobjekten. Balansen mellan olika element i bilden skall (enligt mitt tycke) inte delas på mitten, försök mer med tredjedelsregeln eller gyllene snittet.

Det gäller dina bilder överlag.

Missförstå mig inte, jag har hittat bilder jag tycker är fina, detta är bara konstruktiv kritik.

Med Vänliga Hälsningar
/Karl
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top