Diskutera Digital Fotografering här

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
KetogaN skrev:
2127230 Jag skulle vilja antingen mer diagonaler eller mer rakt, nu känns det lite som varken eller. Mindre centrering av huvudobjekten. Balansen mellan olika element i bilden skall (enligt mitt tycke) inte delas på mitten, försök mer med tredjedelsregeln eller gyllene snittet.

Det gäller dina bilder överlag.

Missförstå mig inte, jag har hittat bilder jag tycker är fina, detta är bara konstruktiv kritik.

Med Vänliga Hälsningar
/Karl

Absolut. Använder ofta diagonaler, dock passar det sig inte med mer "diagonal" i exempelvis fönsterbilderna, särskilt inte i den bilden där du har ett sam- och linjespel med takbjälkarna, IMHO, om det är det du menar? Vidare är gyllene snittet oftast något jag strävar efter att använda om än inte alltid. Just därför förstår jag inte vilka bilder du syftar på. Intet av det du nämner är något "nytt" för mig. Frånsett produktbilderna finns det INGET foto som har ett huvudobjekt centrerat, inget av övriga kort har heller något som är delat på mitten utan följer i mångt och mycket tredjedelsindelning, vilket därför gör det du säger mycket lustigt. Har jag missat något? :)

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
abstruse skrev:
2127418 Absolut. Använder ofta diagonaler, dock passar det sig inte med mer "diagonal" i exempelvis fönsterbilderna, särskilt inte i den bilden där du har ett sam- och linjespel med takbjälkarna, IMHO, om det är det du menar? Vidare är gyllene snittet oftast något jag strävar efter att använda om än inte alltid. Just därför förstår jag inte vilka bilder du syftar på. Intet av det du nämner är något "nytt" för mig. Frånsett produktbilderna finns det INGET foto som har ett huvudobjekt centrerat, inget av övriga kort har heller något som är delat på mitten utan följer i mångt och mycket tredjedelsindelning, vilket därför gör det du säger mycket lustigt. Har jag missat något? :)

Fönsterbilderna är just dom jag tycker hade mått bra av lite mer diagonal, som det är nu har du lite på bjälkarna och lite på fönsterna, hade jag tagit bilden skulle jag ställt mig närmre fönsterna och eventuellt använt lite mer vidvinkel och fått en bättre diagonal och djup i bilden genom att fönsterna hade börjat i övre höger hörna och ljusinsläppet i nedre höger hörna.

Vad det gäller vattenbilder är bland annat "stanna inte" ett prakt exempel på en mittdelning, lika så "välj rätt". Jag hade komponerat med mer trappa och mindre tomrum ovanför, golvet som delar bilden är nästan (jag säger nästan) i mitten. Tillbaka till vattenbilden "känslor" som är härlig i sig men även där skulle jag velat ha en mer distinkt diagonal som löper mellan hörnen.

Nu har jag kommenterat klart, du behöver inte försvara dig, jag säger inte att du är dålig på något sätt, du önskade kommentarer och nu har du fått dom.
Det är konstruktiv kritik. Ta åt dig alternativt gillar du inte den så strunta i den. :D

/Karl

Last edited:

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
KetogaN skrev:
2127558 Fönsterbilderna är just dom jag tycker hade mått bra av lite mer diagonal, som det är nu har du lite på bjälkarna och lite
*snip*
/Karl

Ingen fara, det uppskattas. Men, vi har helt klart olika smak. :)

RWD

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2004
Hoj
XT600e -99
Jag försöker lära mig att plåta fordon i rörelse men det är inte helt lätt.
På Volvobilden använde jag 1/250s och bländarautomatik och försökte följa med så gott det gick (Det går fort som f-n när man står så nära så det är inte helt lätt att hänga med)
Porschen togs med 1/320s

Jag kanske bör flytta längre bort för att hinna med att följa och få bilen skarpare?

Bifogat

• PICT0014 (Large).jpg
    PICT0014 (Large).jpg
    97.1 KB · Visningar: 64
  • porsche (Large).jpg
    porsche (Large).jpg
    89 KB · Visningar: 62

MikkE

Guest
RWD skrev:
2128312 Jag försöker lära mig att plåta fordon i rörelse men det är inte helt lätt.
På Volvobilden använde jag 1/250s och bländarautomatik och försökte följa med så gott det gick (Det går fort som f-n när man står så nära så det är inte helt lätt att hänga med)
Porschen togs med 1/320s

Jag kanske bör flytta längre bort för att hinna med att följa och få bilen skarpare?
Jag tycker att det är lättare att panorera om jag står längre ifrån bilen/hojen när det går fort.
Du kan följa objektet i en långsammare panorering/rörelse med kameran om du står längre ifrån än om du står nära.

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
Jag håller med MikkE, ju längre ifrån man står desto lättare är det. Sen är det kanske inte det lättaste att göra på en så lång raka, även om det är i början så är det ju långt kvar och dom laddar full makaron :)

Hygge

Smurf
Gick med
5 Oct 2004
Hoj
Lifan LF125-T6
Är det nån här som provat Sigmas 80-400/4.5-5.6 DG OS (med bildstabilisator)?? / Fredrik

MikkE

Guest
KetogaN skrev:
2130926 Nu har jag äntligen fått igång min hemsida, titta gärna in och berätta vad ni tycker om galleri osv.

http://www.toksurfa.com

/Karl
Ah, nu är den uppe :)
Tycker att den är snygg, inte för mkt och inte för litet med 'saker'.
Galleriet är fräckt, dock tycker jag att det kan gå lite för långsamt när man vill få en bild i större format.

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tack Tack!
MikkE du missade väl inte next/prev knapparna som dyker upp när man har musen över bilden? Micke O hittade dom ju.. ;)
Galleriscriptet pre-loadar nästa och föregående bild så använder du next knappen går det rackarns fort.. :)

/Karl

MikkE

Guest
KetogaN skrev:
2131291 Tack Tack!
MikkE du missade väl inte next/prev knapparna som dyker upp när man har musen över bilden? Micke O hittade dom ju.. ;)
Galleriscriptet pre-loadar nästa och föregående bild så använder du next knappen går det rackarns fort.. :)

/Karl
Ah, såg den nu. Lite doldis, hehe. :tummenupp

sandstream

Guest
Eftersom den här tråden är på nästan 100 sidor hoppas jag ni kan ha tålamod med en fråga som säkert varit uppe hundra gånger förut.

Jag brottas lite med slutartiden när jag fotar hojar och undrar om det finns några tumregler att följa?
Utan att veta gissar jag att objektets hastighet har betydelse för vilken slutartid man ska ha eller kan man använda samma jämnt?

Fotade lite på Kullen i lördags och 90% av bilderna vart skit, suddiga.

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
sandstream skrev:
2133349 Eftersom den här tråden är på nästan 100 sidor hoppas jag ni kan ha tålamod med en fråga som säkert varit uppe hundra gånger förut.

Jag brottas lite med slutartiden när jag fotar hojar och undrar om det finns några tumregler att följa?
Utan att veta gissar jag att objektets hastighet har betydelse för vilken slutartid man ska ha eller kan man använda samma jämnt?

Tumregeln är ju snabbare slutartid desto lättare, tyvärr även desto tråkigare panorering.. träna träna träna..
Det blir mycket skitbilder om man vill ha en riktigt fin skarp och lång panorering.

Prova runt 1/250 dels .. blir dom skarpa så kan du ju testa en längre tid.

/Karl

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
sandstream skrev:
2133349 Eftersom den här tråden är på nästan 100 sidor hoppas jag ni kan ha tålamod med en fråga som säkert varit uppe hundra gånger förut.

Plåtade du kurvbilder/rakt framifrån eller panoreringar (rörlig bakgrund, skarp åkare)?

När det kommer till vanliga kurvbilder föredrar jag största möjliga bländare (för att få suddig bakgrund) - utan att däckmönstret syns av för korta tider.. sånt man får prova sig fram med

På en höft 1/250-1/800. Börja med 1/800.

Panoreringar beror helt på hastighet, objektivval och situation

Allt ifrån 1/60 till 1/400

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Sitter och tittar på lite olika alternativ på DSLR och har ett par funderingar:

Köpa privat? Man kan ju få en fin kamera till vettigt pris Ex: En Canon EOS 10D med batterigrepp för 4800:- ca 7000 exponeringar har gått i den. Men...hur många exponeringar klarar en kamera innan den är "slut"?

Sen kommer ju risken med att den KAN gå sönder...är det SVINdyrt att reparera en DSLR? Tänkte mest på att det kommer ju ingen garanti med kameran när man köper den privat.

Kan det vara mest ekonomiskt att köpa privat??

Sen ska man ju hitta ett par gluggar till "bra" pris med.... :gnissla

MikkE

Guest
JKay skrev:
2133783 Köpa privat? Man kan ju få en fin kamera till vettigt pris Ex: En Canon EOS 10D med batterigrepp för 4800:- ca 7000 exponeringar har gått i den. Men...hur många exponeringar klarar en kamera innan den är "slut"?
Skulle säga runt 50.000-100.000 exponeringar, sen kan man börja tänka på att kolla till den

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln