Forzavale
Sporthojsnörd
Har köpt ett nytt hjul med ryckutjämnare och behöver fixa en distans. Är bara lite osäker på hur den ska utformas.
I drevhubben finns ett lager, med innerdiameter 30mm, samt en tätning med innerdiameter 32mm.
Om jag sätter i drevhubben i navet, så stöter drevhubbens lager mot en hylsa som agerar ”rör” genom navet. Denna hylsa går igenom ett av två lager i själva navet. Hylsan sticker ut en bit, och det är alltså denna hylsa som innerringen på drevhubbens lager stöter mot.
Nu ska jag ha en distans som passar i tätningen på drevhubben. Diametern på tätningen och lagret har jag ju koll på, men jag är inte säker på hur lång den delen som ska in i lagret ska vara. Lagret är 9mm. Längden på hela distansen vet jag, men ska delen som ska in i lagret vara lika lång som lagret är brett? Om den är längre, så blir där ju inget som håller drevhubben på plats, och den kan då glappa mellan hylsan och distansen. Den borde snarare vara 1mm kortare så när man spänner är det bara innerringen som kläms mot hylsan. Då blir det när man spänner: distansen trycker på innerringen på drevhubbens lager, som i sin tur trycker på hylsan som går genom ett lager och genom navet, hylsan trycker på andra sidans lagers innerring och sen sitter den sidans distans som ligger mot det lagrets innerring.
Tänker jag fel?
I drevhubben finns ett lager, med innerdiameter 30mm, samt en tätning med innerdiameter 32mm.
Om jag sätter i drevhubben i navet, så stöter drevhubbens lager mot en hylsa som agerar ”rör” genom navet. Denna hylsa går igenom ett av två lager i själva navet. Hylsan sticker ut en bit, och det är alltså denna hylsa som innerringen på drevhubbens lager stöter mot.
Nu ska jag ha en distans som passar i tätningen på drevhubben. Diametern på tätningen och lagret har jag ju koll på, men jag är inte säker på hur lång den delen som ska in i lagret ska vara. Lagret är 9mm. Längden på hela distansen vet jag, men ska delen som ska in i lagret vara lika lång som lagret är brett? Om den är längre, så blir där ju inget som håller drevhubben på plats, och den kan då glappa mellan hylsan och distansen. Den borde snarare vara 1mm kortare så när man spänner är det bara innerringen som kläms mot hylsan. Då blir det när man spänner: distansen trycker på innerringen på drevhubbens lager, som i sin tur trycker på hylsan som går genom ett lager och genom navet, hylsan trycker på andra sidans lagers innerring och sen sitter den sidans distans som ligger mot det lagrets innerring.
Tänker jag fel?