Distans till ryckutjämnare

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Har köpt ett nytt hjul med ryckutjämnare och behöver fixa en distans. Är bara lite osäker på hur den ska utformas.
I drevhubben finns ett lager, med innerdiameter 30mm, samt en tätning med innerdiameter 32mm.
Om jag sätter i drevhubben i navet, så stöter drevhubbens lager mot en hylsa som agerar ”rör” genom navet. Denna hylsa går igenom ett av två lager i själva navet. Hylsan sticker ut en bit, och det är alltså denna hylsa som innerringen på drevhubbens lager stöter mot.
Nu ska jag ha en distans som passar i tätningen på drevhubben. Diametern på tätningen och lagret har jag ju koll på, men jag är inte säker på hur lång den delen som ska in i lagret ska vara. Lagret är 9mm. Längden på hela distansen vet jag, men ska delen som ska in i lagret vara lika lång som lagret är brett? Om den är längre, så blir där ju inget som håller drevhubben på plats, och den kan då glappa mellan hylsan och distansen. Den borde snarare vara 1mm kortare så när man spänner är det bara innerringen som kläms mot hylsan. Då blir det när man spänner: distansen trycker på innerringen på drevhubbens lager, som i sin tur trycker på hylsan som går genom ett lager och genom navet, hylsan trycker på andra sidans lagers innerring och sen sitter den sidans distans som ligger mot det lagrets innerring.
Tänker jag fel?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Om hylsan är för lång glappar det om hylsan är 1mm förort pressar du kulorna i lagren mot ytter kanterna och det kan bli varmgång o ett rejält lager slitage.

Hylsans alla delar inklusive distanser och drevhubb skall bilda ett exakt mått så samtliga 3 hjullager roterar helt fritt.
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Om hylsan är för lång glappar det om hylsan är 1mm förort pressar du kulorna i lagren mot ytter kanterna och det kan bli varmgång o ett rejält lager slitage.

Hylsans alla delar inklusive distanser och drevhubb skall bilda ett exakt mått så samtliga 3 hjullager roterar helt fritt.
Så med andra ord ska delen på distansen som ska in i lagret vara exakt lika lång som lagret är brett? Alltså 9mm i detta fallet. Bör det vara en tiondel längre så lagret inte kläms eller ska det vara exakt samma?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Rent teoretiskt skall i get av kullagerna klämmas åt något håll utan alla skall frirulla i centrum av lagerringarna.

Men 1/10 del delat på 3 lager är nog ok.

Vänta på att fler svarar så får du nog fler åsikter.

Just drevhubb en lever ju ett eget liv iomed ryckutjämnarna inte är stumma.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror det skulle underlätta om du tog lite bilder och ritade in vilka delar och mått du syftar på. Jag känner att det är upplagt för missförstånd här. Eller möjligen kanske det bara är jag som är lite för morgontrött ännu.
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Nav.jpg

Såhär ser navet och drevhubben ut. Man ser hylsan som sticker ut från navet, samt lagret i drevhubben.
Frågan är då om inre lagerbana i drevhubben ska klämmas mot hylsan, eller om delen på distansen som ska passa i drevhubbens lager ska vara exakt samma längd som lagrets bredd så både distans och lager ligger an mot hylsan, eller om disansen ska vara lite längre så lagret inte kläms alls. I det sista alternativet blir väl risken att drevhubben glappar, men jag vill ju samtidigt inte förstöra lagret.
Så alltså: distansens del som ska in i lagret, ska den vara kortare, lika lång eller längre än lagrets tjocklek?
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
*klipp*
Så alltså: distansens del som ska in i lagret, ska den vara kortare, lika lång eller längre än lagrets tjocklek?

Kortare.
Lagrets innerring ska klämmas mot distansen.
Om distansen är längre än lagrets innerring riskerar du ju att innerringen roterar på distansen.
Samtliga delar ska klämmas "stumt", så har det sett ut på dom jag skruvat iallafall.


Men:
Som det ser ut på bilden saknas ingenting. Röret som sticker ut ut navet har så vitt jag kan se samma dimensioner som innerringen på drevhubbens lager. Trä i axeln, dra stumt, klart. Eller är det något jag missar...?
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Kortare.
Lagrets innerring ska klämmas mot distansen.
Om distansen är längre än lagrets innerring riskerar du ju att innerringen roterar på distansen.
Samtliga delar ska klämmas "stumt", så har det sett ut på dom jag skruvat iallafall.


Men:
Som det ser ut på bilden saknas ingenting. Röret som sticker ut ut navet har så vitt jag kan se samma dimensioner som innerringen på drevhubbens lager. Trä i axeln, dra stumt, klart. Eller är det något jag missar...?

OK! Då ska det vara som jag tänkte från början.

Jo jag behöver ju en distans mellan hjul och sving. Denna distansen ska in i både tätningen och lagret, eftersom axeldiameter är 20mm och lagrets innerdiameter 30mm. Annars är ju drevhubbens lager onödigt.
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
View attachment 457855Fick du inte med kompletta distanser från haan? Har för mig att det var ett sånt nav du funderade på? Kollat på h-one nav innan du handlade ? Dom har ju crf-nav med ryckutjämnare till Xr650r med distanser o allt , känns som en lättare väg om man inte känner nån med svarv

https://www.enduroshop.de/en/xr-nx-spezial/xr-650r/rims-wheels/wheels-xr650r
Jag köpte ett hjul från warp9 till slut.
Tydligen har dom skickat fel distanser så nu väntar jag på dom nya. Får se om det passar eller om jag behöver få tillverkat.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top