Diverse Ducati-mek

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Hej igen! har varit sjukt inaktiv här på forumet senaste tiden. Det börjar bli dags för mig att serva min hoj med följande:

Broms/kopplingsvätska (vet hur man gör)

byte av olja och filter (aldrig gjort på denna hojen, endast på en gammal honda cx500c såååå har typ inte koll)

byte av kamremmar (aldrig gjort och är livrädd för det men vill ändå testa)

Så varför skriver jag om detta till er? Jo det råkar ju faktiskt vara så fantastiskt att det är många här som sitter på rätt vettiga mängder kunskap. Jag är inte särskilt duktig på det här med service men har nyligen blivit student, vilket i sin tur resulterar i en mindre plånka. Därför skulle jag hemskt gärna vilja ha lite tips på följande:

Saker man bör tänka på när man byter olja och filter? (youtubeklipp? nybörjartips? noobmistakes? märke på filter? länkar på var man köper bra filter?)

Kamremsbyte? (samma sak här. aldrig gjort (vilka remmar ska man köpa? var? tips tips tips? youtube?)

övriga tips när man ska göra en större service? Förstår såklart att något en annan gör på en eftermiddag hemma i garaget blir lite av ett projekt för mig men är beredd på att kötta! :yoparty

JUST det! cykeln i fråga är min ducati monster 620 från 05. 1300 mil på mätaren och det var 600 mil sedan förra servicen. :crash

Här har du chansen att hjälpa en noob i nöd. Stor uppskattning till att hjälpare! :fyllisar
Givet din självbekända kunskapsnivå och erfarenhet så...låt bli i alla fall rembytet....det kan bli sååå fel.
Bäst vore väl att leta reda på någon som du kan vara lärling/åskådare hos...innan du gör själv.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Börja med att ta bort allt oväsentligt, så du kommer åt ordentligt...

ImageUploadedByTapatalk1427725166.657964.jpg

Skämt åsido är ett rembyte på en Ducce inte mycket svårare än på andra hojar/bilar. Däremot bör du fundera på om du vill investera i de rekommenderade specialverktygen som klart underlättar när man är ny. Framförallt det som låser fast kamaxlarna, eftersom det är det momentet som kräver mest fokus. Sedan ska remmarna spännas mot frekvens, vilket jag aldrig ens hört talas om innan jag bytte på min SF.

Passa på att kolla ventilerna när du ändå kommer åt. Shimsa om ventiler kräver nästan att du lyfter toppen, så förhoppningsvis ligger du inom toleranserna. Läs på lite om desmo innan du börjar.

Märk upp kamaxellägen och vev gentemot referenspunkter på motorn innan du lossar remmarna, ifall något rör på sig (har du inte låst kammarna rör sig något garanterat). Dra runt motorn för hand innan du sätter tillbaka stiften.

Köp en mekhandbok. Lycka till.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Börja med att ta bort allt oväsentligt, så du kommer åt ordentligt...

View attachment 417793

Skämt åsido är ett rembyte på en Ducce inte mycket svårare än på andra hojar/bilar. Däremot bör du fundera på om du vill investera i de rekommenderade specialverktygen som klart underlättar när man är ny. Framförallt det som låser fast kamaxlarna, eftersom det är det momentet som kräver mest fokus. Sedan ska remmarna spännas mot frekvens, vilket jag aldrig ens hört talas om innan jag bytte på min SF.

Passa på att kolla ventilerna när du ändå kommer åt. Shimsa om ventiler kräver nästan att du lyfter toppen, så förhoppningsvis ligger du inom toleranserna. Läs på lite om desmo innan du börjar.

Märk upp kamaxellägen och vev gentemot referenspunkter på motorn innan du lossar remmarna, ifall något rör på sig (har du inte låst kammarna rör sig något garanterat). Dra runt motorn för hand innan du sätter tillbaka stiften.

Köp en mekhandbok. Lycka till.

Är det så jävligt? Jag bytte remmar och shimsade/kontrollerade ventilspelet på min M696 för ett drygt år sen. Det var ganska "rakt fram". Några specialverktyg var det inte tal om för själva montaget. Nu finns det styrhål på vänstersidan i topplocket som enkelt låser kammarna i rätt läge, det kanske det inte finns på M620?
Borde trots det vara ganska genomförbart, bara hålla reda på eländet och märka upp eller leta upp dom märkningar som finns INNAN man plockar bort remmarna.

Spänna på frekvens är ett problem för en hobbymekare men det finns fullgoda alternativ som fugerar (tex en mjuk insexnyckel i rätt storlek).

Shimsa ventilerna var tight men det fungerade bra utan att rycka toppen. Troligtvis mycket värre på 4-ventils topp. Peta in rena trasor i alla möjliga hål man hittar bara så inte shimsen eller framför allt dom små jävla knaster-prylarna till stängnings-shimset landar på olämpliga ställen. Man kan ju börja med att mäta spelet, en bladmåttsats som mäter hundradelar kostar inte en 50-lapp.

Sen håller jag med många andra. Har man inte helt klart för sig hur oljebytet går till så tänk två gånger innan man ger sig på kamremmarna.
 

MaxKaka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Ort
Halmstad
Hoj
05 Ducati Monster 620
och där var man lagom avskräckt. alltså jag är inte helt puckad när det kommer till motorer men saknar kunskap om detta rembyte. vet hur man byter olja men det var länge sen och på en annan hoj och är inte direkt erfaren. tänkte mest om någon ville tipsa om saker man bör tänka på. :) lämnar nog in hojen på rembyte åtminstone. det får kosta helt enkelt. Eller så kanske jag plockar bort kåporna och kikar hur slitna remmarna ser ut att vara. tack för tipsen!
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
och där var man lagom avskräckt. alltså jag är inte helt puckad när det kommer till motorer men saknar kunskap om detta rembyte. vet hur man byter olja men det var länge sen och på en annan hoj och är inte direkt erfaren. tänkte mest om någon ville tipsa om saker man bör tänka på. :) lämnar nog in hojen på rembyte åtminstone. det får kosta helt enkelt. Eller så kanske jag plockar bort kåporna och kikar hur slitna remmarna ser ut att vara. tack för tipsen!

Tycker inte du skall vara avskräckt men läs på och ha riktiga verktyg. Specialverktyg behövs inte men riktiga verktyg och sunt förnuft.

Har en bekant som gav sig på en liknande manöver med en polygrip och en skruvmejsel utomhus utanför lägenheten. Han var övertygad om att polygripen ersatte både fasta nycklar och spärrskaft. Han gav upp när han stötte på sin första insex och hann tyvärr inte ta sönder nåt vitalt eller dyrt.

Några år senare skulle samma rikspucko byta olja på sin saab. Han började med att tappa ur oljan men vred hål på filtret utan att få bort det. Tejpade det trasiga filtret, fyllde på ny olja och körde. Blev dyrare den gången men han lyckades ändå tugga den igenom försäkringsbolagets maskinskadeförsäkring.

Hur långt har den rullat? Du kommer troligtvis inte att se nåt märkbart slitage på remmarna. I praktiken byter man dom på tid och inte för att dom är synligt slitna eller för att man tror dom kommer att gå utan för att konsekvenserna om det ändå händer är jävligt trista.

Byta olja är likadant oavsett hoj så länge det är en 4t. Bekanta dig med motorn. Fixa ett bladmått som mäter hundradelar och börja med att mäta ventilspelet. Finns säkert riktig verkstadshandbok att ladda ner till 620 med?
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag tycker såklart du ska göra det själv. Be sedan om hjälp här om du kör fast. Stressa inte.

Sök lite på youtube - finns bra filmer där som visar hur ett byte går till.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Tolka mig inte otrevlig. Men du är såpass osäker att du frågar hur ett oljebyte går till även om du gjort det tidigare. Oftast är själva skruvandet lätt, men händer det något? Du drar av en bult ex. Så kan en sådan sak göra det förbannat mycke dyrare... Jag har skruvat en heldel bil, skulle byta länkarmar på svärmors V70. Inga problem sa ja! Säkert.. Sista bulten gick av (nej körde utan momentnyckel.) slutade med att riva skiten, till en verkstad, till en mekaniskverkstad och borra. Detta jobbet blev DYRT och länkarmen fick helt plötsligt sin vikt i silver iaf(stående i en vecka.)... I det jobbet var det bara skruva, inget mäta, bara bort med det gamla och dit med de nya.

Skulle nu ditt jobb på duccen gå fel med toppen så rasar du maskin och jag tror en ny maskin skulle vara billigare än att byta delar i värsta fall? Någon har säkert gjort detta nära dig, erbjud denna personen om hjälp, lär dig och ge denna en själig summa pengar, fråga runt vad verkstäder tar? En påse bullar och om någon kan tänka sig skruva en lördag? Äh.. JAG hade lämnat bort det.. Jag verkar ha skruvat mer än dig och du är inte dum:)
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top