dn.se: "Polisen ska hårdbevaka mc-förare i sommar"

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Hoj
GSX-R 750 K2
http://www.dn.se/nyheter/sverige/polisen-ska-hardbevaka-mc-forare-i-sommar
Smakprov:
Problemet för bilister som ska svänga ut på raksträckor är att det inte går att upptäcka motorcyklarna om dessa inte kör i lagliga hastigheter. Kommer man i dubbla hastigheter finns det inte en chans att upptäcka motorcykeln i tid.

Svenska polisen goes Ninja! och inte den gröna typen vi vanligen ser på vägarna.
Tror ni dom kommer stationera någon stackars basse ute i skogen som får sitta med en kaffetermos, kikare å RAKEL och rapportera in alla hojar som glider förbi på bulten/bogesund å alla andra "högriskvägar" ute i landet?

widescreen

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2012
Hoj
-08 Honda CBR1000RR
Ja till en början tror jag det , där det finns resurser . På landsbygden så blir det nog värre .

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Det ligger ju en hel del i vad de påstår när en sommarsömnig bilist i värmen ofta aldrig förstod vad som hände vid utfarten till en 90 km/h sträcka där han/hon kanske blev torpederad av en mc i kanske dubbla hastigheten.

För ca 20 år sedan så var det två små gossar utanför Vinslöv i Skåne som avslutade sina liv när de i en korsning körandes på en VF750 i extremt hög fart drog rakt in i sidan på en kvinlig bilist som även hon avled direkt.Var en tid efter detta och såg på vraken på en uppställningsplats där hojen nästan klyvt bilen mitt itu.Såg för djävligt ut rent ut sagt.

Annars är vänstersvängande bilister både i tätort och ute på rullande landsväg ett ofta skrämmande ögonblick på mc i trafiken.

Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag tycker följande är mest intressant:

Övervakningen ska ske på olika sätt, både civilt och uniformerat med civila bilar och motorcyklar.
De som kör riktigt extremt har inte ens registreringsskylt på för att kunna undkomma övervakningen. Men det går ju att fotografera och titta på och känna igen personer när de står och pratar utan hjälm på sig på de här samlingsplatserna, säger Bengt Svensson

Skall polisen börja föra in förare av sporthojar i deras spaningsregister..?
För, med erfarenhet över hur "bra" de sållar i deras nuvarande spaningsregister, så lär nog de flesta här på SH hamna i registret framöver.
Visst, ifall det bara är förare utan skylt. Men för att identifiera en sådan förare så kommer man ju anteckna alla han pratar med, deras regskyltar, adresser, kontakter, osv.

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Vilken tur att man håller sig på grusvägarna :tummenupp Lycka till era tokar, men givetvis kommer man göra sitt bästa med Waze-rapportering om man är i krokarna.. Bulten lär ju bli trist i sommar för den och Bogan lär de väl lägga en del fokus på.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, det känns rätt bra med planerna på att skaffa en lvreggad geggmoppe i sommar nu.

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
Jag tycker det dyker upp liknande artiklar varje år, "Polisen ska nu VERKLIGEN ta i med hårdhandskarna mot dom extrema motorcyklisterna"... men jag märker då ingen skillnad på antalet poliser längst vägarna från år till år. Kanske beror på var i landet man bor?

waldorf

Singel och sökande
Gick med
2 Jun 2012
Hoj
Honda CB500 1998

För, med erfarenhet över hur "bra" de sållar i deras nuvarande spaningsregister, så lär nog de flesta här på SH hamna i registret framöver.
Visst, ifall det bara är förare utan skylt. Men för att identifiera en sådan förare så kommer man ju anteckna alla han pratar med, deras regskyltar, adresser, kontakter, osv.

Tur att man har med sig kameran i tankväskan då, får lägga ner teleobjektivet också så tar man och fotar tillbaka och gör egna "register" :hihi

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Enduro
Fast hur mycket de än fotar och dokumenterar, så måste de väl ända fortfarande ta personen när den kör?
Vi har väl ännu ingen ägaransvar vid "dessa" förseelser?

Och får de verkligen föra register så där?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Right! :rofl När inte ens en avläst registreringsskylt duger som bevismaterial för att bestraffa ägaren till ett fordon...

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Jag tycker det dyker upp liknande artiklar varje år, "Polisen ska nu VERKLIGEN ta i med hårdhandskarna mot dom extrema motorcyklisterna"... men jag märker då ingen skillnad på antalet poliser längst vägarna från år till år. Kanske beror på var i landet man bor?

SANT. Ibland får man för sig att det handlar om någon form av propaganda för att få en viss grupp att lugna sig genom punktmarkering förmedlat via media.I år har jag vid ett tillfälle i slutet på April sett hela fyra mc poliser som stod och gömde sig på en påfart vid Lund där man stod uppe vid räcket på denna motorväg och fångade fortkörare med laserkamera.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Så jävla trist med den typen av fokusering.

Visst, jag tänker inte sitta och försvara fortkörare... är inte guds ängel själv.
Men artikel försöker påvisa att det är hastighetsbrotten som är största boven i olycksstatistiken när det i själva verket är avsaknad av körkort samt droger som står för största delen. :död

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Det är väl bara att de ställer sig i fotokurvan med en kamera så kommer folk att köa upp för lite posörbilder i höghastighet.

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Härligt att se att DN lagt ut en bild på en glidare som ser ut att puttra fram längst en idyllisk miljö och inte en sporthoj i full kareta :tummenupp

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
[QUOTE– De som kör riktigt extremt har inte ens registreringsskylt på för att kunna undkomma övervakningen. Men det går ju att fotografera och titta på och känna igen personer när de står och pratar utan hjälm på sig på de här samlingsplatserna, säger Bengt Svensson.][/QUOTE]

:va Hur skall det funka.

Han som körde för fort igår har samma ställ och hjälm som denne xxx.:rofl

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom