dn.se: "Polisen ska hårdbevaka mc-förare i sommar"

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Exakt, så varför fota och identifiera när det inte går att lagföra?

Jag tror att det går att lagföra, MEN att det krävs väldigt mkt mer administration än vad de kommer ha resurser till. Men något enstaka fall för att statuera ett exempel borde gå att få igenom.

Skulle de nu köra foto-spåret så borde det räcka med att ha ett antal bilder på samma person på samma hoj vid flera tillfällen för att visa på att det är utom rimligt tvivel att det är han som kört.

Ett annat alternativ är ju bara att dom klockar en hastighet, en civil mc följer efter utan några som helst blåljus eller liknande, och sen tar killen när han kliver av hojen på närmsta fik.

Hursomhelst så tror jag inte att resurserna kommer räcka till för att göra detta annat än vid något enstaka tillfälle, men det vore intressant att se ett sånt fall i domstol faktiskt.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Som jag ältat den nya "extremlagen" i diverse trådar..
Nu är det upp till bevis för polis och åklagare att visa att man kommer att tillämpa den på ett omdömmesfullt sätt.

Jag tror inte denna kampanj är fristående från diskussionerna som fördes här i höstas.
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
SANT. Ibland får man för sig att det handlar om någon form av propaganda för att få en viss grupp att lugna sig genom punktmarkering förmedlat via media.

Exakt. Får säkert en del att sakta ner en del, särskilt på de välkända vägarna. E väl lite som dom årliga kampanjerna från systemet/polisen/socialkontoret som ska få ungdommar att inte dricka skallen av sig varje vår/midsommar/skolavslutning/fotbollsvm.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Som jag ältat den nya "extremlagen" i diverse trådar..
Nu är det upp till bevis för polis och åklagare att visa att man kommer att tillämpa den på ett omdömmesfullt sätt.

Jag tror inte denna kampanj är fristående från diskussionerna som fördes här i höstas.

Skulle precis påpeka att terminologin känns igen från den där SMC rapporten vi diskuterade i höstas. Återstår att se om man tar och dokumenterar alla som åker runt på en sporthoj och full skyddsutrustning a la Rossi eller om man faktiskt tar och försöker identifiera de verkliga rötäggen i kollektivet som verkligen utgör en fara för allmänheten och sig själva.

Jag tror inte man har resurser att lägga under någon längre tidsperiod. Detta får nog ses som en inriktad insats under en begränsad period som man sedan får utvärdera.

För egen del trodde jag redan att man hade spaning på mc-förare som de misstänker för upprepad extremkörning i syfte att ta reda på vem som gömmer sig bakom hjälmen med det mörka visiret. Det finns ju gott om tillfällen att ta den typen av bilder. Vid McD, populära glasskiosker och kaféer samt diverse mc-sammankomster t ex inför gruppkörningar, bandagar etc. Att det sedan kan vara svårt att fälla föraren i domstol är en annan femma. De får väl helt enkelt anstränga sig när det gäller bevis materialet och se till att det är vattentätt utom minsta tvivel.

Från artikeln ovan:

Inför sommaren sätter man in hårdbevakning med spaning på och fotografering av motorcyklister i extremhastigheter.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Ja, det är väl knappast någon av oss sporthojsåkare som är några "guds barn" när det gäller hastighetsbegränsningar och ibland omdöme.
Men som vanligt är det lättare att förbjuda och beivra, något som iaf till viss del,skulle kunna hanteras genom att erbjuda valmöjligheter istället.
Här i Gbg har vi tex 2 stycken flygplatser, där buller redan är ett faktum, där jag antar att räddningstjänst finns i närheten. Skulle det inte kunna finnas möjligheter till en win-win lösning, om nån tänkte till lite?
Stulna fordon, påverkade förare och halvblinda/trötta bilister kommer vi väl aldrig ifrån och dessa kommer alltid att förstöra statestiken.
Så la man lika mycket krut att få bort dessa från vägarna, och samtidigt erbjöd de som vill bomba satan att göra det under bättre omständigheter, så skulle väl iaf statestiken se annorlunda ut... fast nu flummar jag väl iväg nåt så in i helvete :D
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
så har man jävligt brottom nåstans och ska köra i eXtrem-hastighet (dvs mer än 30km/h för fort) så får man väl ta bilen då, eftersom de bara hårdbevakar eXtrema mc-förare ;)

Alltid tyckt det är väldigt lustigt, speciellt för några år sen när jag hade en väldigt grön hoj som stack lite i ögonen på gamla tanter av nån anledning. Brukade åka en fin slingrig 70-väg och gled man där i 70-80 med ninjan så var folk helt rasande och hytte med näven och vifta med krattor, en gång försökte en tom träffa mig med en flygande ölflaska.

Kör man samma stäcka i 100km/h med bilen (dvs taxibilstempo för aktuellt vägsnitt) reagerar ingen, stannar vid macken kommer nån gamling fram och man tror nu e det klippt men så säger han bara "den låter gött dendär"
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det är bara en del i SMCs arbete i finrummet med att synliggöra motorcyklister.
Förra året börjades det mätas vart motorcyklister åker fort, och i år får folk böterna.

Målet är att halvera dödsfallen
Rikspolisstyrelsen, Transportstyrelsen, Trafikverket, SMC (Sveriges Motorcyklister), försäkringsbranschen, Sveriges Kommuner och landsting med flera utarbetade 2012 en ny strategi. Målet är att visa hur antalet dödade motorcyklister och mopedister kan halveras och hur antalet mycket allvarligt skadade kan minska med 40 procent mellan 2010 och 2020.

De prioriterade områdena för motorcykel är: öka andelen motorcyklar med ABS-bromsar, öka andelen motorcyklister som håller hastighetsgränsen, öka fokus på synbarhet och uppmärksamhet, säkrare vägar och gator och minska extremt beteende på motorcykel.

Källa: Trafikverket.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
För ca 20 år sedan så var det två små gossar utanför Vinslöv i Skåne som avslutade sina liv när de i en korsning körandes på en VF750 i extremt hög fart drog rakt in i sidan på en kvinlig bilist som även hon avled direkt.Var en tid efter detta och såg på vraken på en uppställningsplats där hojen nästan klyvt bilen mitt itu.Såg för djävligt ut rent ut sagt.

Du menar pensionärsparet?

Anledningen att det vraket ställs ut är ju för att det är så extremt ovanligt att en motorcyklist har ihjäl en bilist.
 

sockan

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Västervik
Hoj
Kawasaki zxr 400
"Dubbla hastigheten"... Jag fick nästan hoppa upp på huven när en ung tjej som pratade i telefonen svängde ut framför mig... jag låg i 40-45 km/h och gällande hastighet var 50 km/h... Inte det dubbla alltså! Resultat var en känga i motorhuven när jag inte hade mer asfalt på högersidan och då bromsade tjejen.... Inte en CM för tidigt alltså (då ska tilläggas att jag hade Volvo emblemet vid högerfoten, alltså rakt framför näsan på henne)
 

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Ort
Södra Sandby
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0
Alltid tyckt det är väldigt lustigt, speciellt för några år sen när jag hade en väldigt grön hoj som stack lite i ögonen på gamla tanter av nån anledning. Brukade åka en fin slingrig 70-väg och gled man där i 70-80 med ninjan så var folk helt rasande och hytte med näven och vifta med krattor, en gång försökte en tom träffa mig med en flygande ölflaska.

Kör man samma stäcka i 100km/h med bilen (dvs taxibilstempo för aktuellt vägsnitt) reagerar ingen, stannar vid macken kommer nån gamling fram och man tror nu e det klippt men så säger han bara "den låter gött dendär"

Har en gubbe och kärring som alltid står o hytter när man kommer med hojen, oavsett om man håller 50 eller 140 där förbi :huvet så det har blivit en sport att jävlas med dom nu haha :banana
 

jetson

Guest
Problemet för bilister som ska svänga ut på raksträckor är att det inte går att upptäcka motorcyklarna om dessa inte kör i lagliga hastigheter. Kommer man i dubbla hastigheter finns det inte en chans att upptäcka motorcykeln i tid.


Om dom vill minska olyckorna för MC så kan dom ju börja med att slopa den äckliga mc-döden retorik som gör att folk verkligen inte har någon anledning att titta efter mc, dom är ju ändå osynliga om dom kör snabbare än 50km/h enligt media.

Och mentaliteten hos folk generellt är pga detta "mc körde säkert för fort, bilisten är inte vållande även om han smsade och pilla på radion när han körde ut" och i alla artiklar så står det "mc körde rätt in i bilen" när det i själva verket var bilen som körde ut framför mc..

Jag tror uppmärksamheten hos bilister skulle öka rejält om man slutade med den här äckliga jävla retoriken. Om media ska göra någon nytta så borde dom göra något för att få bilisterna att försöka bli mer uppmärksamma, i nuläget gör dom exakt tvärtom.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Problemet för bilister som ska svänga ut på raksträckor är att det inte går att upptäcka motorcyklarna om dessa inte kör i lagliga hastigheter. Kommer man i dubbla hastigheter finns det inte en chans att upptäcka motorcykeln i tid.


Om dom vill minska olyckorna för MC så kan dom ju börja med att slopa den äckliga mc-döden retorik som gör att folk verkligen inte har någon anledning att titta efter mc, dom är ju ändå osynliga om dom kör snabbare än 50km/h enligt media.

Och mentaliteten hos folk generellt är pga detta "mc körde säkert för fort, bilisten är inte vållande även om han smsade och pilla på radion när han körde ut" och i alla artiklar så står det "mc körde rätt in i bilen" när det i själva verket var bilen som körde ut framför mc..

Jag tror uppmärksamheten hos bilister skulle öka rejält om man slutade med den här äckliga jävla retoriken. Om media ska göra någon nytta så borde dom göra något för att få bilisterna att försöka bli mer uppmärksamma, i nuläget gör dom exakt tvärtom.

Det här stycket räcker:
En del mc-förare kör i hastigheter så höga att ouppmärksamhet från en bilförare blir ödesdiger.

Lösningen? Mer uppmärksamhet från bilförare?
Näe, sänk mc-hastigheten tills det inte inte längre blir ödesdigert med en kollision.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Problemet för bilister som ska svänga ut på raksträckor är att det inte går att upptäcka motorcyklarna om dessa inte kör i lagliga hastigheter. Kommer man i dubbla hastigheter finns det inte en chans att upptäcka motorcykeln i tid.


Om dom vill minska olyckorna för MC så kan dom ju börja med att slopa den äckliga mc-döden retorik som gör att folk verkligen inte har någon anledning att titta efter mc, dom är ju ändå osynliga om dom kör snabbare än 50km/h enligt media.

Och mentaliteten hos folk generellt är pga detta "mc körde säkert för fort, bilisten är inte vållande även om han smsade och pilla på radion när han körde ut" och i alla artiklar så står det "mc körde rätt in i bilen" när det i själva verket var bilen som körde ut framför mc..

Jag tror uppmärksamheten hos bilister skulle öka rejält om man slutade med den här äckliga jävla retoriken. Om media ska göra någon nytta så borde dom göra något för att få bilisterna att försöka bli mer uppmärksamma, i nuläget gör dom exakt tvärtom.

Jag tänkte på det här igår när jag var ute och körde lite och grejen är ju att det spelar ingen roll om vi hojåkare kommer i 40km/h eller 150km/h utan bilföraren säger ändå att "hojen bara dök upp från ingenstans, jag var chanslös" och hux flux har hojåkaren åkt eXtremt fort.

Igår åkte vi några stycken på en väg som passerar igenom ett liiiiiiitet samhälle på 10-15hus, vi håller alltid låg fart där men ändå är det en man på en tomt som står och tittar och skakar på huvudet. (det gick i 62km/h)
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top