Dogo (Presa) Canario

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Finns det någon här inne som har erfarenhet av denna ras? Har fått ett erbjudande om att vara fodervärd åt en, eller att köpa en annan för 9000:-

Skulle vara trevligt om någon som har, eller har haft, kan berätta lite om rasen...

CJ900RR skrev:
Finns det någon här inne som har erfarenhet av denna ras? Har fått ett erbjudande om att vara fodervärd åt en, eller att köpa en annan för 9000:-

Skulle vara trevligt om någon som har, eller har haft, kan berätta lite om rasen...

Vad jag har fått höra är att de är rena vakthundar och att det krävs en väldigt fast hand och strikta regler, vilket iofs gäller alla hundar om de ska bli trevliga.
Däremot har de tydligen svårt att släppa in nytt folk i flocken. Vet inte om det beror på dålig fostran, dålig social träning eller mentalitet?

Det är ingen ras jag ser är speciellt bra eller nödvändig alls, med tanke på kraften som ligger bakom. Samma sak som med ovtjarkor.

Fixxxer skrev:
Vad jag har fått höra är att de är rena vakthundar och att det krävs en väldigt fast hand och strikta regler, vilket iofs gäller alla hundar om de ska bli trevliga.
Jo vakthundar är dom ju. Och en fast händ med strikta regler är en självklarhet då dom likt Rottweiler, Amstaff och hundar med liknande mentalitet gärna vill klättra i rang.

Fixxxer skrev:
Däremot har de tydligen svårt att släppa in nytt folk i flocken. Vet inte om det beror på dålig fostran, dålig social träning eller mentalitet?
Det var däremot tvärt om vad jag har hört. Visst dom tyr sig väldigt mycket till "flock-ledaren" men att de har svårt att släppa in nya medlemmar hade jag inte hört. Men å andra sidan så är det väldigt svårt att hitta någon information om dom...

Fixxxer skrev:
Det är ingen ras jag ser är speciellt bra eller nödvändig alls, med tanke på kraften som ligger bakom. Samma sak som med ovtjarkor.
Nödvändig och nödvändig. Är en Dvärgsnauscher nödvändig? Tolkningsfråga. Visst en svår hund och sköts dom på fel sätt så kan det gå illa. Men det gäller dom flesta hundar.

Jag vill ha en hund att träna/tävla lydnad med. Har länge varit inne på Rottweiler eller Dobberman, men Dogo Canarion är ju så ovanlig i sverige och det lockar lite mer...

http://www.dogocanario.com/

Där kan du nog hitta lite.

Vet inte så mycket om den rasen , men det är ju en molosser och jag kan
tänka mig att dom är ganska lika i psyket som en Rottweiler som jag själv har.
Ett tips är ju att du kontaktar kenneln där du ska vara fodervärd och be om att
få så mycket hjälp som möjligt med fakta innan du tar hem hunden.
Dogo presa canario är ju i grunden en riktig vakthund och det sitter alltid kvar
i en hund på något sätt. Mycket kärlek och mycket tid så får du nog en helt underbar hund. Men ett litet fel i uppfostran så har du en riktigt farlig hund.

Men som sagt försök skaffa så mycket fakta , böcker , filmer , som möjligt
innan du skaffar en , det tjänar du på senare framåt.
Hoppas du får din drömhund.

Jag tycker ju själv att du borde tänka om o skaffa dig en rottis :)
du skrev ju att du var inne på en sånn hund , Och skaffar du en sånn
hund så finns det mycket fakta och mycket kunnigt folk på seriösa
klubbar iallafall. Och en rottweiler passar på både utmärkt till sök/spår
agility/vallning /ipo du har liksom allt det är bara välja vad du är intresserad
utav att tävla.

Last edited:
floodi skrev:
http://www.dogocanario.com/

Där kan du nog hitta lite.

Vet inte så mycket om den rasen , men det är ju en molosser och jag kan
tänka mig att dom är ganska lika i psyket som en Rottweiler som jag själv har.
Ett tips är ju att du kontaktar kenneln där du ska vara fodervärd och be om att
få så mycket hjälp som möjligt med fakta innan du tar hem hunden.
Dogo presa canario är ju i grunden en riktig vakthund och det sitter alltid kvar
i en hund på något sätt. Mycket kärlek och mycket tid så får du nog en helt underbar hund. Men ett litet fel i uppfostran så har du en riktigt farlig hund.

Men som sagt försök skaffa så mycket fakta , böcker , filmer , som möjligt
innan du skaffar en , det tjänar du på senare framåt.
Hoppas du får din drömhund.

Har redan varit inne där men tack ändå. Det finns en här i stan som har fått en av sveriges första valp-kullar. Det är av han jag kan köpa eller bli fodervärd. Deras tik kommer ursprungligen ifrån norge.

Jo jag gör allt för att hitta information om rasen. Är även väldigt påläst om Rottweiler :tummenupp Men mitt största problem är att jag har en liten tik redan som är blandras mellan chitzu och lapphund (en skitlapp som vi kallar henne :hihi ) och min blivande hund måste gå ihop med henne. Vill ju inte komma hem en dag och hon ligger slaktad lixom :död

Tillägg: ja jag är väldigt inne på Rottweiler. Mer än Dogo Canario, men av en tillfällighet så blev just Canarion lite intressant.

CJ900RR skrev:
Jo vakthundar är dom ju. Och en fast händ med strikta regler är en självklarhet då dom likt Rottweiler, Amstaff och hundar med liknande mentalitet gärna vill klättra i rang.

Det var däremot tvärt om vad jag har hört. Visst dom tyr sig väldigt mycket till "flock-ledaren" men att de har svårt att släppa in nya medlemmar hade jag inte hört. Men å andra sidan så är det väldigt svårt att hitta någon information om dom...

Nödvändig och nödvändig. Är en Dvärgsnauscher nödvändig? Tolkningsfråga. Visst en svår hund och sköts dom på fel sätt så kan det gå illa. Men det gäller dom flesta hundar.

Jag vill ha en hund att träna/tävla lydnad med. Har länge varit inne på Rottweiler eller Dobberman, men Dogo Canarion är ju så ovanlig i sverige och det lockar lite mer...

Jag säger bara att du ska ta och tänka om ifall du ska satsa på lydnad. En presa brukar vara avlad för att skydda flocken (familjen) och inom lydnad ingår en tandvisning. Bland annat.
Jag anser inte att presan kan jämföras med rottweiler eller dobermann, det finns inga likheter annat än att de räknas till molosser (inte dobermann då).
Du kanske ska ta och kika på cane corso istället?

Bart skrev:
Men herregud... :3freak

Ja, herregud?

Lika lite som saarlos, diverse ovtjarkor och andra skarpa boskaps- och herdehundar som inte är avlade för ett liv i Sverige.
De funkar säkert klockrent på stäpperna till det som de är avlade för.

Helvete. Jag älskar hundar, av alla dess slag..har haft hund i alla mina år (förutom just nu =/).. men iaf. Den där hunden ser ju fan hemsk ut.
topdo309.jpg

Värsta Resident Evil-jycken! :skrämd

skoteridioten skrev:
Helvete. Jag älskar hundar, av alla dess slag..har haft hund i alla mina år (förutom just nu =/).. men iaf. Den där hunden ser ju fan hemsk ut.
topdo309.jpg

Värsta Resident Evil-jycken! :skrämd

Den där är dock kuperad och det är förbjudet i Sverige. Molosser är underbart vackra att se på annars, med svans och med öron. :)

Fixxxer skrev:
Jag säger bara att du ska ta och tänka om ifall du ska satsa på lydnad. En presa brukar vara avlad för att skydda flocken (familjen) och inom lydnad ingår en tandvisning. Bland annat.
Jag anser inte att presan kan jämföras med rottweiler eller dobermann, det finns inga likheter annat än att de räknas till molosser (inte dobermann då).
Du kanske ska ta och kika på cane corso istället?
Jo jag förstår ditt tankesätt. Men jag har hittat en några sidor där Canarion beskrivs som en ypperlig familjehund som aldrig avviker ifrån sin ägare och som passar perfekt med barnen. Fast å andra sidan har jag även hittat en artikel om en kvinna som blev ihjäl-huggen oxå :skrämd

Liknelsen till Rottweilern var just det med behovet av att klättra i rang. Annars är det inte så mycket att jämföra ja.

Cane Corson är oxå en imponerande hund. Hm sätt inte griller i huvudet på mig nu :tungan

CJ900RR skrev:
Jo jag förstår ditt tankesätt. Men jag har hittat en några sidor där Canarion beskrivs som en ypperlig familjehund som aldrig avviker ifrån sin ägare och som passar perfekt med barnen. Fast å andra sidan har jag även hittat en artikel om en kvinna som blev ihjäl-huggen oxå :skrämd

Liknelsen till Rottweilern var just det med behovet av att klättra i rang. Annars är det inte så mycket att jämföra ja.

Cane Corson är oxå en imponerande hund. Hm sätt inte griller i huvudet på mig nu :tungan

Ja, men det är ju folk som blivit dödade av rottweiler, amstaffblandningar, pitbullblandningar (kanske renrasiga med), briarder och så vidare.
Dålig mentalitet finns ju inom alla raser, det är bara när de blir lite större som de blir farliga liksom.
Jag är själv lite sugen på cane corso, dels för att jag haft en mentalt dålig rottweiler och dels för att de inte är lika krävande och har bra mentalitet, vakt men som går att stävja med kontroll.
Jag har dock aldrig träffat en presa men vad jag har hört så är det inga trevliga hundar så, men mot flocken är ju i stort sett alla hundar väldigt tillgivna. Om man däremot vill ha besök och släppa in främlingar, ja, då kanske man kan få problem. De är ju avlade på så olika sätt.
Vilken uppfödare är det? Det vore skoj att få höra lite om hur deras hundar är, föräldradjuren osv, vad de avlar på och för? Har de någon hemsida?

I vilket fall som helst är de helt underbara att se på. Jag har själv alltid haft en liten dröm om en mallorqin, men det är stooooora drömmar. :)

Fixxxer skrev:
Ja, men det är ju folk som blivit dödade av rottweiler, amstaffblandningar, pitbullblandningar (kanske renrasiga med), briarder och så vidare.
Dålig mentalitet finns ju inom alla raser, det är bara när de blir lite större som de blir farliga liksom.
Jag är själv lite sugen på cane corso, dels för att jag haft en mentalt dålig rottweiler och dels för att de inte är lika krävande och har bra mentalitet, vakt men som går att stävja med kontroll.
Jag har dock aldrig träffat en presa men vad jag har hört så är det inga trevliga hundar så, men mot flocken är ju i stort sett alla hundar väldigt tillgivna. Om man däremot vill ha besök och släppa in främlingar, ja, då kanske man kan få problem. De är ju avlade på så olika sätt.
Vilken uppfödare är det? Det vore skoj att få höra lite om hur deras hundar är, föräldradjuren osv, vad de avlar på och för? Har de någon hemsida?

I vilket fall som helst är de helt underbara att se på. Jag har själv alltid haft en liten dröm om en mallorqin, men det är stooooora drömmar. :)
Precis. Och Golden Retriver står för mest antal hugg-skador i Sverige/år. Så det är vi överens om. Alla raser har sina bra och dåliga exemplar. Jag har ju bara träffat tiken, mamman till valparna en gång och har heller inte fått någon stor erfarenhet av rasen, så jag är lika ovetande som dig.

Uppfödarna heter Frank och Lina. Detta är deras första kull och så vitt jag vet så är i alla fall tiken ifrån norge. Dom har tyvärr ingen hemsida men du kan ju titta på deras annons på blocket, http://www.blocket.se/view/5165540.htm?caller=gbl_s&l=0&c=1&city=0

en annan ras som jag har tittat lite på liknar faktiskt oxå cane corson i mentalitet och sätt, nämligen
Bullmastiffen Den verkar vara väldigt trevlig att ha och göra med....

Inte för att vara sån men det finns tydliga spår av Alltomhundar.com mentalitet i denna tråd.

Presa Canarion är mycket trevlig men precis som mastiffer tyr dom sig väldigt mycket till sina ägare och familj. Dvs. dom är helt ointresserade av andra människor som kanske vill hälsa. Vilket JAG personligen hade varit extremt glad över. Finns inget värre än folk som tror att hundar oavsett ålder är någon form av offentlig egendom.

Jag har träffat en del Presas och alla har varit trevliga individer.

Bullmastiffen som du tittat vill jag bara inflika är en EXTREMT envis hund. Dessa användes ju till att jaga vilt ensamma i skogen i England från början. Därav deras envisa psyke.

En av mina absoluta favoritraser är Dogue De Bordeaux. Fantastiskt fina hundar med samma typ av psyke som Presan. Däremot är dom lite större. "Hundvärldens största huvud" är dom ju kända för att ha.

Frågan är vad du ska ha hunden till? Sällskap? Vakt? Lydnad? Agility :hihi ?

Fixxxer skrev:

Kan ju berätta att jag häromdagen träffade en pitbull/mastiff blandning som blivit attackerad av en Jack Russel (har en jack rusel tik) för länge sedan och därför var livrädd för min lilla skit. Alla pitbulls, amstaff, staff, osv. har varit underbara hundar som inte gör en fluga förnär. däremot har jag nästan bara dåliga erfarenheter av schäfrar, golden och andra familjehundar pga att de nu är så sönderavlade. Problemet med dagens samhälle är att det råder en hysteri mot pitbulls m.m. delvis pga medias häxjakt mot dessa raser. Läser du en artikel där en hund attackerat en människa/djur så står det ofta mördarhund/kamphund, men i själva verket var det en labradormix eller något annat. Det säljer mer om en utsatt ras är inblandad.
Jag HATAR verkligen att människor har så m,ånga fördomar mot dessa raser utan att ens själva haft kontakt med dem!
Säger inte alls att du har det men jag reagerade bara på den meningen...

Mcbrud skrev:
Fixxxer skrev:

Kan ju berätta att jag häromdagen träffade en pitbull/mastiff blandning som blivit attackerad av en Jack Russel (har en jack rusel tik) för länge sedan och därför var livrädd för min lilla skit. Alla pitbulls, amstaff, staff, osv. har varit underbara hundar som inte gör en fluga förnär. däremot har jag nästan bara dåliga erfarenheter av schäfrar, golden och andra familjehundar pga att de nu är så sönderavlade. Problemet med dagens samhälle är att det råder en hysteri mot pitbulls m.m. delvis pga medias häxjakt mot dessa raser. Läser du en artikel där en hund attackerat en människa/djur så står det ofta mördarhund/kamphund, men i själva verket var det en labradormix eller något annat. Det säljer mer om en utsatt ras är inblandad.
Jag HATAR verkligen att människor har så m,ånga fördomar mot dessa raser utan att ens själva haft kontakt med dem!

Nej, jag har inte fördomar mot dessa raser med tanke på att jag själv varit ägare till 2 av dem. Jag svarade bara på inlägget ovanför att författaren till inlägget läst att en blivit dödad av en presa.
Det är många som har blivit attackerade och dödade, inte sällan läser man att det är en mördarhund, kamphund eller pitbull när det i själva verket kan vara en schäfer. Det är inte hos mig problemet ligger utan tidningarna och ansvarslösa ägare. Det trodde jag att du iaf kunde läsa ut av mitt svar till författaren av hela tråden?

Mcbrud skrev:
Fixxxer skrev:

Äntligen, tror jag gillar dig

M.G.F skrev:
Inte för att vara sån men det finns tydliga spår av Alltomhundar.com mentalitet i denna tråd.

Presa Canarion är mycket trevlig men precis som mastiffer tyr dom sig väldigt mycket till sina ägare och familj. Dvs. dom är helt ointresserade av andra människor som kanske vill hälsa. Vilket JAG personligen hade varit extremt glad över. Finns inget värre än folk som tror att hundar oavsett ålder är någon form av offentlig egendom.

Jag har träffat en del Presas och alla har varit trevliga individer.

Bullmastiffen som du tittat vill jag bara inflika är en EXTREMT envis hund. Dessa användes ju till att jaga vilt ensamma i skogen i England från början. Därav deras envisa psyke.

En av mina absoluta favoritraser är Dogue De Bordeaux. Fantastiskt fina hundar med samma typ av psyke som Presan. Däremot är dom lite större. "Hundvärldens största huvud" är dom ju kända för att ha.

Frågan är vad du ska ha hunden till? Sällskap? Vakt? Lydnad? Agility :hihi ?

Men ddb har ju samma vikt och storlek som presan om man läser rasstandarden?

Nackdelen med just dessa molosstyper är väl just att de tyr sig extremt mycket till flocken och inte kan bilda en utökad flock speciellt snabbt?
Alla är inte så men med tanke på att aveln inte är så utbredd här kan det väl knappast finnas så enorma skillnader?

Den är de inte godkända av SKK (vad jag vet) och det är väl svårt att utröna vad hundarna går för, görs det MH eller något slags mentaltest för importerade presor eller valpar?

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick