Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Såvida du inte friskrivit säljaren från ansvar så måste
det väl vara möjligt att kräva att säljaren betalar självrisken
eller står för reparationen som försäkringen inte täcker?
mvh,
Ignvar
Hur kan man köpa ett hus för flera miljoner om inte anlita en besiktningsman själv???
Verkar idiotiskt, minst sagt.
Så uppfattar jag det, det är ju säljaren som tecknat en försäkring och således säljaren som skall betala självrisken. Om han/hon/dom inte skaffat någon försäkring skulle ju dom få stå för fiolerna.
Vid mindre än 8+8 tusen borde säljaren vara ersättningsskyldig.
Om vi är överrens om att det är en försäkring från svefast det gäller så står det ganska tydligt i informationen:
Vid reglering av en skada avräknas en självrisk om 20 procent av det vid anmälan gällande basbeloppet. Köparen betalar självrisken vid skadereglering
Det är nog vanligare än "man" tror. Den besiktning som gjorts är ju en besiktning som skrivs över på köparen. Alltså har ju faktiskt en besiktning gjorts.
Hmm, undrar fortfarande hur det kan vara köparens plikt att betala självrisk på något som säljaren är ersättningsskyldig för i 10 år...
Hmmm...
Fastighetsköp är en ganska reglerad och hyffsat prövad företeelse. Det skall som sagt bli extremt intressant att se denna konstruktion prövad på riktigt.
Säg för diskussionens skull att denna försäkring tecknas, dolt fel konstateras, den rimliga ersättningen är över en miljon. Vad gäller?
Som köpare har du helt plötsligt ett (kanske avgörande) rättsförhållande med en för dig okänd part, med avtalsvillkor som du som bäst har en mycket skakig uppfattning om. Möjligheten att detta kan haverera spektakulärt är oerhört stora
Det man som köpare imho kan sätta sitt största hopp till är att svefast/anticimex/whoever pyntar upp dina kvar just för att inte få det prövat, eftersom en prövning rimligtvis kommer att sänka hela affärsidén.
Assumption is the mother of all fuckups, och här förutsätts det en jävla massa vid en av de största affärer man gör i livet.
Jag är, som det heter, skeptisk.
Ärligt svar? För att det är ett sätt att tjäna pengar, och folk går på det. Inte svårare än så. Missförstå mig rätt, för mindre skador/missar så verkar det ju ha fungerat i ett par fall, men när det smäller till ordentligt så vill inte jag vara familjen som sitter med svarte petter och skall använda min fina svefast-försäkring.
Varför var det uppe i plus? För värdestegringen?
Och nu är inte jag någon besiktningsman, eller ens speciellt kompetent med hammare och spik, men borde inte en normal besiktning upptäcka äkta hussvamp i hela huset?
Edit;
http://svt.se/2.109783/1.1949383/besiktningen_missade_hussvamp
I rest my case. Pengar kom när det uppmärksammades i media.
Hur kan man köpa ett hus för flera miljoner och inte anlita en besiktningsman själv???
En sak om huset är mindre än 10 år, då det isf täcks av STIBOR-garanti/försäkring. Men för äldre hus ska man SJÄLVKLART besikta huset! Köpare ska alltså anlita en 3:e part som besiktar. Köp inte säljarens besiktning, ta inte in rekommendation från mäklaren på besiktningsman. ta in en helt, i sammanhanget, okänd firma.
Hur kan man köpa ett hus för flera miljoner och inte anlita en besiktningsman själv???
En sak om huset är mindre än 10 år, då det isf täcks av STIBOR-garanti/försäkring. Men för äldre hus ska man SJÄLVKLART besikta huset! Köpare ska alltså anlita en 3:e part som besiktar. Köp inte säljarens besiktning, ta inte in rekommendation från mäklaren på besiktningsman. ta in en helt, i sammanhanget, okänd firma.
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |