Dolda fel vid husköp

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
VA?! Nu låter det nästan som de är på väg att gå på en till nit. Hur stort är huset? 2000:- + moms / löpmeter brukar annars vara normala priser.

här hemma fick farbror min pris på 150 papp för ett ganska stort hus
samt att dom skulle gräva 3 kammarbrunn. 100 svart :)

VA?! Nu låter det nästan som de är på väg att gå på en till nit. Hur stort är huset? 2000:- + moms / löpmeter brukar annars vara normala priser.

Och så avtalar man fast pris innan - på papper. Har man bra kontakter, så hyr man annars en grävare själv och kör. Kul, men tar tid...

Att äga eller har ägt ett hus, innebär ett jäkla ansvar. Som säljare kan man bli ersättningsskyldig i upp till tio år för en massa jävelskap. Bäst är att skaffa en bra friskrivningsklausul vid försäljning, så mäklarens fb tar hela smällen, för man kan råka ut för jobbiga köpare som ska allt möjligt skit fixat.

Jag har nyligen grejat en del el i huset, som tidigare ägare dragit själv och det är helt vansinniga lösningar med tejp och lösa ledningar dragna genom trä :gnissla Det hade jag kunnat åberopa som fel och fått åtgärdat, men det är enklare och snabbare att fixa själv.

Och så avtalar man fast pris innan - på papper. Har man bra kontakter, så hyr man annars en grävare själv och kör. Kul, men tar tid...
.

En pojkdröm kanske :)

Bobcat%20553.JPG

Nja det där är ingen grävmaskin :)

Själv har jag en sådan här,just för att dränera ,fixa tomten och gräva hålet för poolen.
volvo_ec15b_digger_2.jpg

Är det enkelt att köra sönder en sådan maskin? Jag kan låna en liknande för ett dräneringsjobb, men det blir kanske dyrare än att hyra in grävhjälp ifall man knäcker en stång eller liknande.

ja nog är den lilla saken användbar men inte skulle jag kalla den för grävmaskin,för hur man än ser det så en maskin som har större hytt än grävaggregat är inget annat än en leksak:krama

Lyssna på t-rex. Han vet vad han pratar om.:fakta

Helt klart det bästa inlägget, men tolkningen av vad som är rimligt på ett 25 år gammalt hus ?

kanske man måste räkna med en omdränering efter ett visst antal år.

Husbock

Jag lånar tråden lite....

Om man anlitar en besiktingsman vid ett husköp och sedan visar det sig att han har missat att det finns husbock i huset. Vem bär ansvaret då, för det kostar ju en hel del att sanera bort husbocken?

Då förstår jag inte riktigt syftet med att ha en besiktningsman, o att betala 10 000 när man ändå inte får några garantier via besiktningen:va

Du får ju en fackmannamässig bedömning av huset då du själv antagligen inte vet något i just det området. Men om man som besiktningsman skulle bli betalningsskyldig för missar av det slaget så skulle nog ingen besiktiga hus, för säker kan man ju aldrig vara på något.

Helt klart det bästa inlägget, men tolkningen av vad som är rimligt på ett 25 år gammalt hus ?

kanske man måste räkna med en omdränering efter ett visst antal år.

Jupp, så är det. 20-25 år har jag för mig är en realistisk livslängd på en dränering. Sen måste man räkna med att den kan vara defekt. Det är ju bland annat denna kunskap besiktningsmannen skall bidra med.

Hela finessen med att anlita besiktningsman för att fullgöra köparens undersökningsplikt är ju att det alltid skall gå att utkräva ansvar för fel hos någon annan. Antingen säljaren eller besiktningsmannen.

Jupp, så är det. 20-25 år har jag för mig är en realistisk livslängd på en dränering. Sen måste man räkna med att den kan vara defekt. Det är ju bland annat denna kunskap besiktningsmannen skall bidra med.

Hela finessen med att anlita besiktningsman för att fullgöra köparens undersökningsplikt är ju att det alltid skall gå att utkräva ansvar för fel hos någon annan. Antingen säljaren eller besiktningsmannen.

Säljaren isåfall känns ju mest naturligt...

Då förstår jag inte riktigt syftet med att ha en besiktningsman, o att betala 10 000 när man ändå inte får några garantier via besiktningen:va

Om en överlåtesle besiktning skett och angreppen är så stora att det borde upptäckts borde Besiktningskonsultens FB ersätta i form av sanering och byta virke om det behövs. Vilket sannolikt är väldigt ovanligt.
Besiktningen är ju ingen garanti för att man ska hitta dolda fel av flera skäl som vi kommit fram till.
Men med stor sannolikhet kommer dom se till att hålla sig ansvarsfria.

Om du har en villaförsäkring borde den täcka åtminstånde saneringen.
Eller kanske säljarens försäkring kanske täcker sanering och skador ?

Köparen har ju en långtgående undersökningsplikt, det bästa måste vara att skiva i kontraktet att förutom att huset köps i befintligt skick att säljaren ansvarar för att dolda fel åtgärdas

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...