Domkraft

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Olja/fett ska ju in i rullarna, dvs smita förbi tätningarna och in på insidan, det som stannar kvar på utsidan blir ju rostskydd och skräpsamlare.
Smörja kedjan varje tank är ju för antika kedjor.
Det finns inga tätningar på rullarna som ligger ytterst, tätningarna är för hålla fettet i lagret mellan varje länk längre in. Jag smörjer alltså dom droppar som är på skissen för det oljelager som inte är O-Ringstätat, inte X-Ringstätat
1735086072265.png
Från
 
Last edited:

Embargo

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Rullarna i en modern kedja är permanent smorda från fabrik och förseglade med tätningar.
Oljan har egentligen bara två funktioner där rostskydd är den primära. Vax fungerar lika bra utan att dra till sig smuts, så länge det är torrt.

Sen om man smörjer med gammal hederlig olja (typ GL5 eller så) så får man en sekundär funktion. Oljan skvätter av. När den gör det så tar den smuts med sig, och där finns den möjliga vinsten med smörjmaskiner av den typ jag länkade (eller mer kapitalistiska varianter som scotoiler).

Tyvärr hamnar det mesta böset där centipetalaccelerationen är störst, dvs i kåpan runt framdrevet. Så man bör rengöra där. Vilket iofs normalt inte kräver domkraft så...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Rullarna i en modern kedja är permanent smorda från fabrik och förseglade med tätningar.
Oljan har egentligen bara två funktioner där rostskydd är den primära. Vax fungerar lika bra utan att dra till sig smuts, så länge det är torrt.

Sen om man smörjer med gammal hederlig olja (typ GL5 eller så) så får man en sekundär funktion. Oljan skvätter av. När den gör det så tar den smuts med sig, och där finns den möjliga vinsten med smörjmaskiner av den typ jag länkade (eller mer kapitalistiska varianter som scotoiler).

Tyvärr hamnar det mesta böset där centipetalaccelerationen är störst, dvs i kåpan runt framdrevet. Så man bör rengöra där. Vilket iofs normalt inte kräver domkraft så...
Rullarna (rollers) är inte permanentsmorda från fabrik och inte förseglade med tätningar.
Det är länkarna som är permanentsmorda och förseglade med tätningar.
Om man inte behövde smörja, varför rekommenderar då MC-tillverkarna smörjning ?
Från GSX1300R service manual
1735087615279.png
Själv rengör och smörjer jag i ett svep med olja.
se också ovan #22.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top