Domkraft

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Olja/fett ska ju in i rullarna, dvs smita förbi tätningarna och in på insidan, det som stannar kvar på utsidan blir ju rostskydd och skräpsamlare.
Smörja kedjan varje tank är ju för antika kedjor.
Det finns inga tätningar på rullarna som ligger ytterst, tätningarna är för hålla fettet i lagret mellan varje länk längre in. Jag smörjer alltså dom droppar som är på skissen för det oljelager som inte är O-Ringstätat, inte X-Ringstätat
1735086072265.png
Från
 
Last edited:

Embargo

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Rullarna i en modern kedja är permanent smorda från fabrik och förseglade med tätningar.
Oljan har egentligen bara två funktioner där rostskydd är den primära. Vax fungerar lika bra utan att dra till sig smuts, så länge det är torrt.

Sen om man smörjer med gammal hederlig olja (typ GL5 eller så) så får man en sekundär funktion. Oljan skvätter av. När den gör det så tar den smuts med sig, och där finns den möjliga vinsten med smörjmaskiner av den typ jag länkade (eller mer kapitalistiska varianter som scotoiler).

Tyvärr hamnar det mesta böset där centipetalaccelerationen är störst, dvs i kåpan runt framdrevet. Så man bör rengöra där. Vilket iofs normalt inte kräver domkraft så...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Rullarna i en modern kedja är permanent smorda från fabrik och förseglade med tätningar.
Oljan har egentligen bara två funktioner där rostskydd är den primära. Vax fungerar lika bra utan att dra till sig smuts, så länge det är torrt.

Sen om man smörjer med gammal hederlig olja (typ GL5 eller så) så får man en sekundär funktion. Oljan skvätter av. När den gör det så tar den smuts med sig, och där finns den möjliga vinsten med smörjmaskiner av den typ jag länkade (eller mer kapitalistiska varianter som scotoiler).

Tyvärr hamnar det mesta böset där centipetalaccelerationen är störst, dvs i kåpan runt framdrevet. Så man bör rengöra där. Vilket iofs normalt inte kräver domkraft så...
Rullarna (rollers) är inte permanentsmorda från fabrik och inte förseglade med tätningar.
Det är länkarna som är permanentsmorda och förseglade med tätningar.
Om man inte behövde smörja, varför rekommenderar då MC-tillverkarna smörjning ?
Från GSX1300R service manual
1735087615279.png
Själv rengör och smörjer jag i ett svep med olja.
se också ovan #22.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Rullarna sitter där för att följa med drevet.
Det är det som är hela meningen med dem.
Hela idén med den här typen av kedjetransmission brukar vara att kedjan ska följ dreven men nu var frågan om rullarna var tätade och permanentsmorda.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Om rullarna är permanentsmorda från fabrik, varför görs inte det på kedjor utan O-ringar?

Mina cyklar och moppen smörjer jag kedjorna på. Cyklarna ställer jag upp och ner och kör med liten oljeflaska med pip. En liten droppe mellan rulle och länk och mellan länkarna. Vevar runt lite sedan torkar jag av kedjan medan jag vevar. Håller på tills kedjan är ren. Ja olja drar åt sig skit och det sliter och ökar friktionen. Nu måste ni inte smörja era cykelkedjor om ni inte tror att det behövs. Är mera gröt bara.

Moppen står på den lilla saxlyften. Smörjer likadant som på cyklarna fast med vanlig motorolja och pensel. Snurrar bakhjulet med handen.
När jag började renovera moppen som stått i källaren så släppte jag ner kedjan i en dunk gammal Motul-olja från TDMen. Låg i 14 dagar. Dropptorkade någon dag innan montering. Som förr i tiden nästan. Kokade ni era kedjor på spisen? Fett i plåtburk som smälte av värmen. Nähe, nä inte jag heller.
Nu var ju kedjan lite sliten redan och moppekedjor är skitbilliga men jag kör på tills den är slut. 150 mil hittills utan att spänna kedjan. Fast jag har en kedjerulle som håller kedjan spänd. Tidigare en kedjesläpa. Kanske att jag justerat när jag meckat med det där.
IMG_0921.jpeg

IMG_0923.jpeg
Recycling.

På mina tidigare motorcyklar höll O-ringskedjorna 2500 mil tror jag. Minns inte exakt. Jag har slitit ut några genom åren. Ni med antar jag. Lär man sig något om kedjeskötsel? Man kan undra.
Ett mått på hur bra man sköter sina kedjor är livslängden. Den är mätbar. Jag vet att detta är ett återkommande ämne.
Förr tvättade jag hojarna med högtryckstvätt. Fotogen blåstes på med tryckluft. Hojarna blåstes torra med tryckluft. Bekvämt och superrent. Skonade styr- hjul- och svinglager från högtryckstvätten.
Kedjorna slets ojämn och länkar skar ibland. Svårt att spänna kedjan då den var för spänd eller för slak när man snurrade hjulet. Inte så sköna att köra så.

Vid mina senaste kedjebyten så slutade jag spraya avfettning på sving och bakhjul för att undvika risken att avfettning tränger in under rullarna. Avfettning på diskborste. Blir livslängden bättre av detta då? Ja. Mycket.
Jag använder kedjespray på varm kedja, efter körning och på touring. Hemma kör jag oftast med motorolja och pensel. Då torkar jag av kedjan med trasa. Oljan är där den gör nytta. Under rullarna.
TDMens kedja har gått 3900 mil. Justerade för 500 mil sedan pga däckbyte. Den var inte slak före däckbytet så jag vet inte när jag egentligen spände senast. Nu vet att man måste justera oftare och oftare mot slutet. Jag är inte ens nära. Ja ja, bara 86 hästar. Men förrförra kedjan byttes i Frankrike efter ca 2500 mil. Skillnaden var appliceringen avfettningsmedlet.

Min 55-hästars Kawa 750 twin med alubakdrev har gått 4200 mil med samma kedja. Inte sliten ännu. Samma procedur där.
Fast jag har bara sidostöd. Depåstödet får inte plats med de långa (tysta) ljuddämparna och saxlyften är för tung att släpa ut.
Jag smörjer på kedjan utanpå bakdrevet och slå långt fram jag når. Sedan rullar jag fram.

Många påpekar att man självklart smörjer insidan av kedjan. Ja tjenare mr Nobelpristagare i fysik. Det spelar ingen roll. Jordens dragningskraft fungerar både på olja och kedjespray. Snurrar rullarna? Ja. Är de permanentsmorda? Nej.

Bägge hojarna rullar sista 20 meterna till parkeringen. Stör inte grannarna och jag njuter av att höra den jämna tonen av en jämnt sliten kedja.

Så oavsett vilka råd och teorier ni har så fortsätter jag på mitt sätt.

En sak jag också tänkt på är att ett kedjeskydd borde täcka både kedjan ovanför och under svingen eftersom bakdäcket våtblästrar kedjan vid regn.

De moppar och motorcyklar som har heltäckande kedjeskydd har betydligt länge livslängd på sina kedjor. Hade inte någon modell fett i kedjeskyddet? Oljebad? Nära permanentsmorda kedjor, inte bara rullarna.
Ingen större hit på marknaden.

WD-40 är lite av en vattendelare. Folk säger att O-ringarna tål det och en del använder det endast för rengöring av kedja och en del även för smörjning.
När jag gjorde ren en kedja på Kawan så var det snart dags för byte. Om det berodde på WD-40 eller inte vet jag inte men jag ser ingen anledning att använda WD-40 på en O-ringskedja. Motorolja på en trasa funkar.

X-ringar är också runda som ett O även om tvärsnittet set ut som ett X. Vid kedjevård så spelar bokstaven ingen roll alls.

Är det jobbigt att ta hand om kedjan så finns ju kardan. Eller elbil.
När jag ville få kedjan bytt i Frankrike förklarade jag för fyra olika personer på firman att jag ville byta kedjan inte dreven. Ville ta mig runt 6-700 mil till. Kom tillbaka efter lunch, sa de. 90 minuter på den verkstan. Upp med hojen på lyften och killen börjar spruta kedjespray på kedjan. Fan! Dom fattade varken engelska, svenska eller teckenspråk. Så 90 minuter för lite gratis kedjespray på en sliten kedja. Det var tydligen inte konstigt att hojåkare vill ha hjälp med att smörja kedjan. Vägra engelska.
Jag vet att VS kör långt på sina kedjor håller koll på körsträcka och testar med och utan smörjning mellan kedjebyten.
Nu är jag mer än nöjd med mina 4000 mil och tror att jag kommer 5000 mil. Med ska jag åka till Alperna med en kedja som redan gått 4000 mil? Byta i förtid? Nä.
Gillar ni inte kedjevård så kanske ni inte gillar långa inlägg. Men skriv gärna hur långt ni kommer på era kedjor med era metoder. Motoreffekt, marschfarter runt 270, bakhjulsåkning och riviga starter spelar ju in såklart. Eller att kedjevård är för sossar och fattiglappar. Själv gillar jag att hålla liv i grejerna. Och att kedjerullar gillar olja, det vet jag.

Nä nu ska jag köra hoj. 🙂
 

Embargo

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Om rullarna är permanentsmorda från fabrik, varför görs inte det på kedjor utan O-ringar?

Mina cyklar och moppen smörjer jag kedjorna på. Cyklarna ställer jag upp och ner och kör med liten oljeflaska med pip. En liten droppe mellan rulle och länk och mellan länkarna. Vevar runt lite sedan torkar jag av kedjan medan jag vevar. Håller på tills kedjan är ren. Ja olja drar åt sig skit och det sliter och ökar friktionen. Nu måste ni inte smörja era cykelkedjor om ni inte tror att det behövs. Är mera gröt bara.

Moppen står på den lilla saxlyften. Smörjer likadant som på cyklarna fast med vanlig motorolja och pensel. Snurrar bakhjulet med handen.
När jag började renovera moppen som stått i källaren så släppte jag ner kedjan i en dunk gammal Motul-olja från TDMen. Låg i 14 dagar. Dropptorkade någon dag innan montering. Som förr i tiden nästan. Kokade ni era kedjor på spisen? Fett i plåtburk som smälte av värmen. Nähe, nä inte jag heller.
Nu var ju kedjan lite sliten redan och moppekedjor är skitbilliga men jag kör på tills den är slut. 150 mil hittills utan att spänna kedjan. Fast jag har en kedjerulle som håller kedjan spänd. Tidigare en kedjesläpa. Kanske att jag justerat när jag meckat med det där.
View attachment 508225

View attachment 508224
Recycling.

På mina tidigare motorcyklar höll O-ringskedjorna 2500 mil tror jag. Minns inte exakt. Jag har slitit ut några genom åren. Ni med antar jag. Lär man sig något om kedjeskötsel? Man kan undra.
Ett mått på hur bra man sköter sina kedjor är livslängden. Den är mätbar. Jag vet att detta är ett återkommande ämne.
Förr tvättade jag hojarna med högtryckstvätt. Fotogen blåstes på med tryckluft. Hojarna blåstes torra med tryckluft. Bekvämt och superrent. Skonade styr- hjul- och svinglager från högtryckstvätten.
Kedjorna slets ojämn och länkar skar ibland. Svårt att spänna kedjan då den var för spänd eller för slak när man snurrade hjulet. Inte så sköna att köra så.

Vid mina senaste kedjebyten så slutade jag spraya avfettning på sving och bakhjul för att undvika risken att avfettning tränger in under rullarna. Avfettning på diskborste. Blir livslängden bättre av detta då? Ja. Mycket.
Jag använder kedjespray på varm kedja, efter körning och på touring. Hemma kör jag oftast med motorolja och pensel. Då torkar jag av kedjan med trasa. Oljan är där den gör nytta. Under rullarna.
TDMens kedja har gått 3900 mil. Justerade för 500 mil sedan pga däckbyte. Den var inte slak före däckbytet så jag vet inte när jag egentligen spände senast. Nu vet att man måste justera oftare och oftare mot slutet. Jag är inte ens nära. Ja ja, bara 86 hästar. Men förrförra kedjan byttes i Frankrike efter ca 2500 mil. Skillnaden var appliceringen avfettningsmedlet.

Min 55-hästars Kawa 750 twin med alubakdrev har gått 4200 mil med samma kedja. Inte sliten ännu. Samma procedur där.
Fast jag har bara sidostöd. Depåstödet får inte plats med de långa (tysta) ljuddämparna och saxlyften är för tung att släpa ut.
Jag smörjer på kedjan utanpå bakdrevet och slå långt fram jag når. Sedan rullar jag fram.

Många påpekar att man självklart smörjer insidan av kedjan. Ja tjenare mr Nobelpristagare i fysik. Det spelar ingen roll. Jordens dragningskraft fungerar både på olja och kedjespray. Snurrar rullarna? Ja. Är de permanentsmorda? Nej.

Bägge hojarna rullar sista 20 meterna till parkeringen. Stör inte grannarna och jag njuter av att höra den jämna tonen av en jämnt sliten kedja.

Så oavsett vilka råd och teorier ni har så fortsätter jag på mitt sätt.

En sak jag också tänkt på är att ett kedjeskydd borde täcka både kedjan ovanför och under svingen eftersom bakdäcket våtblästrar kedjan vid regn.

De moppar och motorcyklar som har heltäckande kedjeskydd har betydligt länge livslängd på sina kedjor. Hade inte någon modell fett i kedjeskyddet? Oljebad? Nära permanentsmorda kedjor, inte bara rullarna.
Ingen större hit på marknaden.

WD-40 är lite av en vattendelare. Folk säger att O-ringarna tål det och en del använder det endast för rengöring av kedja och en del även för smörjning.
När jag gjorde ren en kedja på Kawan så var det snart dags för byte. Om det berodde på WD-40 eller inte vet jag inte men jag ser ingen anledning att använda WD-40 på en O-ringskedja. Motorolja på en trasa funkar.

X-ringar är också runda som ett O även om tvärsnittet set ut som ett X. Vid kedjevård så spelar bokstaven ingen roll alls.

Är det jobbigt att ta hand om kedjan så finns ju kardan. Eller elbil.
När jag ville få kedjan bytt i Frankrike förklarade jag för fyra olika personer på firman att jag ville byta kedjan inte dreven. Ville ta mig runt 6-700 mil till. Kom tillbaka efter lunch, sa de. 90 minuter på den verkstan. Upp med hojen på lyften och killen börjar spruta kedjespray på kedjan. Fan! Dom fattade varken engelska, svenska eller teckenspråk. Så 90 minuter för lite gratis kedjespray på en sliten kedja. Det var tydligen inte konstigt att hojåkare vill ha hjälp med att smörja kedjan. Vägra engelska.
Jag vet att VS kör långt på sina kedjor håller koll på körsträcka och testar med och utan smörjning mellan kedjebyten.
Nu är jag mer än nöjd med mina 4000 mil och tror att jag kommer 5000 mil. Med ska jag åka till Alperna med en kedja som redan gått 4000 mil? Byta i förtid? Nä.
Gillar ni inte kedjevård så kanske ni inte gillar långa inlägg. Men skriv gärna hur långt ni kommer på era kedjor med era metoder. Motoreffekt, marschfarter runt 270, bakhjulsåkning och riviga starter spelar ju in såklart. Eller att kedjevård är för sossar och fattiglappar. Själv gillar jag att hålla liv i grejerna. Och att kedjerullar gillar olja, det vet jag.

Nä nu ska jag köra hoj. 🙂
Pff. Givetvis smörjer jag alla kedjor. De på cyklarna med smält parafin, de på motorcyklarna med växellådsolja (tjockt är bra). Splines på kardaner fettas in med molybdenfett. Etc etc.

Samtliga tvättas för övrigt med Biltemas lampolja, det verkar fungera bra och den är inte avfettning på ett elakt sätt.

Men det handlar i kedjefallet inte så mycket om livslängd. På cyklar gillar jag känslan av en välsmord kedja, kör mest fixed och skillnaden är ganska stor. På motorcyklar gillar jag blankt. Bling bling glimmar guldkedjan i vinternatten!
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Om vi nu går tillbaka vad tråden handlade om.
Så föredrar jag Depåstöd vid smörjning, hjuldemontering och montering.
Stödet kan man som någon skrev ta med sig,men spännbandet var en smart lösning.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En vedklabb är billigare och anpassar man dimensionerna för ändamålet så blir den rimligtvis även lättare.
Det djävulska med konstruktionen är att rullar hojen framåt så fälls sidostödet in och hojen lägger sig på vänster sida.
Det skäl som gör att det kan vara oklokt parkera på sidostödet i nerförsbacke.
Hur jag vet det, Gissa ..... :huvet
När jag första inlägget blev därför min tanke att 1) lås framhjulet med ett buntband runt handbromsen. 2 Tryck upp hojens bakhjul, in med tex vedklabben.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det djävulska med konstruktionen är att rullar hojen framåt så fälls sidostödet in och hojen lägger sig på vänster sida.
Det skäl som gör att det kan vara oklokt parkera på sidostödet i nerförsbacke.
Hur jag vet det, Gissa ..... :huvet
När jag första inlägget blev därför min tanke att 1) lås framhjulet med ett buntband runt handbromsen. 2 Tryck upp hojens bakhjul, in med tex vedklabben.

Eller så gör man det med hojen parkerad i uppförsbacke istället för nedförsbacke.
Precis som man alltid gör med sidostöd.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
:hihi Ni är för härliga på Sporthoj.

Jag ställer den enkla frågan om någon hade prövat den där domkraften som la in bild på i trådstarten. Frågan var inte om man ska eller inte ska smörja kedjan. Det finns nog 1 miljard trådar med för och emot teorier. Att man dessutom kan smörja kedjan utan vare sig domkraft eller depåstöd genom att rulla hojen framåt eller bakåt blir man upplyst om. Fantastiskt. Vem kunde ha trott man kan göra så.

Men det blir ändå lite underhållande hur en enkel fråga skenar iväg till den vanliga kedjesmörjsdiskussionerna. :fyllisar
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
:hihi Ni är för härliga på Sporthoj.

Jag ställer den enkla frågan om någon hade prövat den där domkraften som la in bild på i trådstarten. Frågan var inte om man ska eller inte ska smörja kedjan. Det finns nog 1 miljard trådar med för och emot teorier. Att man dessutom kan smörja kedjan utan vare sig domkraft eller depåstöd genom att rulla hojen framåt eller bakåt blir man upplyst om. Fantastiskt. Vem kunde ha trott man kan göra så.

Men det blir ändå lite underhållande hur en enkel fråga skenar iväg till den vanliga kedjesmörjsdiskussionerna. :fyllisar
Jag tänkte precis samma sak. Blir värsta popcorn tråden med en massa lustiga utläggningar av experter.
Snart berättar någon om att det går att köpa billig motorolja i 20liters dunk på Swedol
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag tänkte precis samma sak. Blir värsta popcorn tråden med en massa lustiga utläggningar av experter.
Snart berättar någon om att det går att köpa billig motorolja i 20liters dunk på Swedol
Nej, ICA i Alvhem är det som gäller! :fakta
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top