Domnad högernäve

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Glada nittiotalet, när man åkte med lite äldre hojar, så fick man stanna o skaka på högerhanden redan efter fyra mil på vissa hojar.

Idag matar man lätt hundra mil om dan(med nyare hojar). Trottelrockerr har varit en bra hjälpmedel på längre turer. Känns lite udda i början att ha den på gasrullen, men efter ett tag vänjer man sig.

Har noterat att däcken verkar vara craps, även på nya hojar. Byter däck direkt till ett annat däcksfabrikat om det finns en en ynka tendens till domningar. Kosta va det kosta vill. Värt varenda öre att slippa ha domningar!
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
... Problemen är dock bara där vid hojkörning, men kommer alltså troligen att eskalera? Hur får man fältskären att ta det på allvar? Han kommer väl bara att säga att man får återkomma när det är mer uttalade problem. Eller ska man kanske rusa in på sjukan ymnigt snyftande med armarna svingandes som rotorblad och skrika "Det sticks !!! Det sticks!!!"?

En annan metod kunde kanske vara att slinta lite lagom med vinkelslipen och när man ändå är på sjukan för ihoplappning utbrista till läkaren "-När jag nu ändå är här, skulle du vilja kolla mina karpaltunnlar?" :näsblod
Jag har alltså haft det i båda handlederna (c:a 10 års mellanrum) och ja, det kommer att eskalera. Det gjorde i alla fall det i mitt fall.

Det där med rotorbladen skulle jag också vilja se! :D :D

Det där med vinkelkapen kan du nog glömma. När dom tog min vänsterlabb i våras så sa dom att det finns en annan likadan "tunnel" längre ner mot lillfingret som kan ge samma problem, dock inte alls lika vanligt. "Bra, sa jag, när du ändå skär så kan du väl rensa ur där också i förebyggande syfte". Men det ville dom inte.

Jag kan göra ett tillägg till min symtombeskrivning och tala om att det ibland (alltid?) bara är hälften av fingrarna som drabbas, tumme, pek- och halva långfingret om jag minns rätt. Resten av nerverna går i den där andra nerven.

Beställ en tid på vårdskandalen för undersökning, tala om symtomen och sen ringer du och tjatar tills du får en operation. Dom kommer ev att mäta reaktionstid på nerverna i handleden, då kan dom möjligen säga att ditt inte har gått så långt än (jag vann herrklassen! :D ) men du får väl tjata i alla fall.
Operationen är som sagt en ren rutinåtgärd för dom och absolut inget att vara rädd för. Det är samma sak för dom som att spänna kedjan för oss.
Jag hade alltså allvarliga problem, jag hade inte sovit en hel natt på raken på flera år. Redan första natten efter op så sov jag som en klubbad och vaknade helt utan symtom, mer utvilad än på flera år. Om det har gått så långt som i mitt fall så är op en ren befrielse.

Och så lite smolk i bägaren:
Jag gjorde mina båda här i Eskilstuna, där skär dom upp ca 4-5 cm från handen och upp över handleden. En kompis gjorde sitt i Örebro, där skär dom tydligen bara ett litet hål i handflatan och sen jobbar dom in genom det hålet. Syftet med detta ska tydligen vara att int ärret ska bli så stort. Hans hand blev inte bra ens efter andra försöket. Se till att dom gör det ordentligt! Ett ärr hit eller dit spelar väl ingen roll? Chicks dig scars! :D :D
 

Bacchus

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Inte ute
Hoj
en liter twin
Har samma problem men en lösning

Köpte en "Trottlerocker" på touringbutiken.Är en plastgrunka du kränger på rullen som gör att du gasar m handflatan istället.Har inte alls samma problem längre.Mina domningar kommer av mitt jobb där j kört mycket m vibrerande maskiner(Nä inte m stav:tungan ).Så det hjälper inte att köra mer aktivt,de e det statiska greppet runt rullen som gör domningarna.Är lättare å hålla löst grepp runt rullen,så prova.Kostar bara ngn hundring:tummenupp
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Nerverna som mynnar ut i handen sitter fästade under skulderbladen. Där får man ofta muskelknutor som klämmer åt runt dessa nerver, pga monotont datorarbete m.m.. Gå till en massör som mjukar upp musklerna i skulderryggen och löser knutorna. Lär dig sen att få en så varierad rörelse för gashanden som möjligt. Sen är du av med domningarna men kräver att du återkommer till en massör med jämna mellanrum.
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
:tummenupp Detta haket är ju rena ymnighetshornet i svar och rådgivning !!
Perfa, nu har man en hel del att testa. Allt från sittställning via massör, mekaniska hjälpmedel till kniven i värsta fall. Trodde inte det kunde bero på så mycket faktiskt.

Dock verkar ju tråden vara mer relevant än jag trodde då en hel del verkar ha detta irritationsmoment av en eller annan anledning. Vissa har tydligen löst det medan andra kör runt och morrar med lyft överläpp likt en hund berövad på sitt ben i pur irritation, ivrigt fladdrande med högernäven. :gnissla

Min jakt efter lösning kommer att börja direkt när säsongen börjar. Vore högvinst att bli kvitt "Curarenäven" permanent. :)
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Jag domnar också bort i händerna, dock lika mycket oavsett om jag fiser fram på landsväg eller kör för kung och fosterland på bana. Det har dock aldrig gått så långt att jag tappat kraft i handen. Jag vet att Freddy Papunen i Pro Superbike opererade sig för karpaltunnelsyndrom, för honom gick det så långt när han körde att han tappade kraft i handen och inte kunde bromsa så hårt som han ville.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
haha. En annan sak som är lätt att göra kanske inte på en hornet men på lite mer sportiga cyklar är att man lägger för mycket tyngd på styret istället för att hålla upp överkroppen med benen.

-Dåliga handskar
-Dåligt tränad
-Lyfter dig inte tillräckligt med hjälp av benen

precis min tanke! om du kör sporthoj blir det lätt så att du lutar dig mot styret varpå du inte får tillräckligt med blod ut i fingrarna när hela din kropstyngd klämmer ådrorna i handen mot styret. köp en hoj med en mer upprätt eller tillbakalutad sittställning så löser det sig ska du se:tummenupp
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Är det bara när du kör hoj, så tror jag fortfarande att det är stället.

Mnjä, en av de få saker som det absolut inte är torde vara just stället, då jag just inte är mycket för skinnställ. Bredställ möjligen, men inte skinnställ. :tungan
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
precis min tanke! om du kör sporthoj blir det lätt så att du lutar dig mot styret varpå du inte får tillräckligt med blod ut i fingrarna när hela din kropstyngd klämmer ådrorna i handen mot styret. köp en hoj med en mer upprätt eller tillbakalutad sittställning så löser det sig ska du se:tummenupp


Eller så lär man sig trycka benen emot tanken och lyfta sig med ryggen.
 

MrTaz

K5Danne
Gick med
22 Oct 2006
Ort
Hallstahammar
Hoj
GSXR 1000 K5
Nu ska problemet va löst, operationen tog ca 40min å 6 veckor sjukskrivning tur de inte e hojväder,men nu e nerverna fria hoppas på en dommningsfri sommar.
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Ska bli intressant att se hur det funkar med dina nävar när säsongen börjar. 6 veckor :gnissla Då gäller det min själ att göra ett eventuellt ingrepp på rätt sida av året. Återkom gärna i frågan en bit in i säsongen och avlägg rapport :tummenupp
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Lösningen heter Nitroglycerinsalva.

Det är rätt typiskt för folk som använder/har använt tryckluftsverktyg mycket (ofta utan att besväras av det) att blodcirkulationen upphör efter ett tags motorcykelkörning.
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Ha ha, den där salvan har man visst till mycket. Det första jag fick syn på när jag googlade på salvan var det här:
"Nitroglycerinsalva relaxerar analmuskulaturen och underlättar läkningen / minskar smärtan. Salvan appliceras var tolfte timma under 6-8 veckor" :gnissla

Men eventuellt ännu ett användbart tips inför säsongen :tummenupp Man bugar och tackar.
 

Tias

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Köping
Hoj
FIREBLADE -12 & -03, HUSKY SMR511 -11, YZ250F -12
Opereade mig för karpaltunnel för prick 3mån sen nu i högerhanden.. så de ska bli spännande att se i sommar om man kommer ha lika mycket domningar som man haft tidigare. Åka o skaka händer e fan inge kul. Minns när jag var på gotland ring i somras på allmänkörning. Fick ta paus genom depån var tredje varv, satan va irriterande det är.
 

Spinner

:ligga?
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Göteborg (Mölndal)
Hoj
Honda NS125 Gula faran [krockad och skrotad]
biltema har sånna trottel rockers eller va dom nu hette...

39 spänn =P
 

Bifogat

  • Archive_Product_images_82_Large_82-170_l.jpg
    Archive_Product_images_82_Large_82-170_l.jpg
    12.5 KB · Visningar: 60

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Ett till tips som jag inte tror någon har nämnt ännu: Kolla vinkeln på handbromshandtaget om du har för vana att köra med ett par fingrar på bromsen. jag hade samma bekymmer när jag körde SV650, men efter att ha justerat ner handbromsen några grader försvann symptomen helt.
 

wrebba

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2008
Ort
vendelsö
Hoj
Kawasaki ZX10 -88, yz426f -00
jag hadde samma problem och hadde en fix ide om att alltid ha pekfingret på bromsen . farsan som e mc lärare sa åt mig att plocka bort fingret och ha det på rullen ist och det hjälpte för mig.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top