Domnad högernäve

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du har inte provat att åka högkompad HD va? :va
Vita fläckar på ovanhanden har jag som shift light :3freak
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Ort
karlskoga
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
jag hadde samma problem och hadde en fix ide om att alltid ha pekfingret på bromsen . farsan som e mc lärare sa åt mig att plocka bort fingret och ha det på rullen ist och det hjälpte för mig.

Håller fullständigt med. Håller man hela handen på rullen blir det klart bättre, till den här säsongen har jag tränat efter en skada jag lyckats dra på mig och tränat "sporthojsmuskler", ben, mage, nacke och axlar ska se om det gör nån skillnad.
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Jag hade precis samma problem som du har när jag körde runt på min RD350 förra året. Högernäven domnade efter bara att par-tre mil.
Jag är ganska säker på att det hade med kass körställning att göra då jag dels var skapligt tränad men också upplevde att trycket på händerna låg på ytterkanten av handflatan.
Nacken fick jag också ont i efter ett tag men det berodde nog mer på ingen buff
eller krage samt att man inte har mer än 350mil i kragen....

Hur som helst så försvann domnignarna i handen när jag bytte till TTR.
Däremot såg det nog lika dant ut från håll då mina tunna handskar tvingade mig till att jobba upp värmen i mina förfrusna händer titt som tätt i novemberkylan:)
 
Last edited:

die dulci fruere

no guts, no glory.
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Honda NC750XD -14 , CB1000RA-12
DICE semestergas

jag hade samma problem som du beskriver. men sen jag köpte en "rocker" så har det försvunnit. rocker är en plastbit man sätter på gashandtaget som gör att man gasar med handloven istället för med fingrarna, och det gör att man kan slappna av mer när man kör. det finns ju olika "semestergas" varianter också men det har jag inte testat. jag köpte "rocker" på sportdepån i sävedalen i göteborg.
:tummenupp http://www.sportdepan.nu/ DICE semestergas
Art Nr 01130051A


http://forum.bmw-mc-klubben.se/showthread.php?t=116
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Bytt till en storlek större handskar!!!

Alternativt om du skulle sätta i nå slags styrvikter.

Har aldrig problem med händer som domnar när jag åker Motocross (dock får man ju vanlig "armpump" när man är otränad).

Däremot på landsväg händer det ofta att händerna domnar bort.
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Visst och vita fingrar, dom skadorna ställde jag själv till det med en kawa 750 3 pip -72, vibrerade vid alla varvtal... lider ganska mycket av det på långtur
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Köp en "gashjälp" på Biltema för 40.-

"Gashjälp MC
Istället för att krama gashandtaget gasar du med handloven. Förhindrar att handen domnar. Vilsamt för långturen. Smidig och enkel montering. Passar alla handtag."

Jag har en lite dyrare variant i gummi, men funktionen borde vara densamma.
Den fungerar bra när man vill vila ahnden emellanåt.

Funkar klockers för mig. Ett måste om man kör boxer.........:D
 

MrTaz

K5Danne
Gick med
22 Oct 2006
Ort
Hallstahammar
Hoj
GSXR 1000 K5
Hoppas nu att de funkar å alla nerver hittar hem, de va INTE roligt att inte hitta bromshandtaget efter bara ca 15min åkning
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Ja, jag kan ju börja med att testa den där gasmojängen nu när den finns sådär fånigt billig och nära på Biltema.
 

MrTaz

K5Danne
Gick med
22 Oct 2006
Ort
Hallstahammar
Hoj
GSXR 1000 K5
Jaha då har man hunnit me några mil å högernäven e vaken hela tiden,Fan va skönt förut så sov den efter några km. Nu kan man ju bromsa med känsla. De var värt att ha handen i paket 6 veckor. Fixar nog vänstern i vinter innan den blir lika dålig, läkarn ville göra den på en gång efter jag plockat stygnen men ja tappade så mycket kraft så man måste träna upp handen igen å då hade man pajat årets hojsäsongen.
 

Micha

No one fights the naked guy
Gick med
28 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 560smr -06
gå till läkaren.. jobbarkompis hade de där problemet med domningar. han gick till läkaren för att kolla, visade sig vara en nerv i handleden som hamnar i klämm i vissa rörelser, de va en ganska vanlig åkomma bland folk tydligen.
 

sam1

Medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
sthlm
Hoj
gpz 750 turbo. dominator.
samma problem här.

men när jag får det så slår jag handen hårt mot knät nåra gånger ,då kommer den normala känslan till baka på några sekunder för mig.

använder mutter picka på jobbet så känsligare är man ju för små vibbar.
 

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Ort
meken
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
kan vara sk karpatesyndrom dvs att en nerv ligger i kläm går att fixa med en enkel operation men kolla med läkare först så det inte är nåt annat.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top