domnande högerhand

jossan1

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
stockholm
Hoj
Suzuki rf600r -93
nu skriver jag säkert i fel forum men jag blir snurrig i huvudet av alla olika så nu tog jag den här! :p
Jag har precis köpt min första sporthoj, en suzuki rf600r -93, och min högerhand somnar bort väldigt fort.. tar inte ens 15 min så börjar jag få stickningar.. jag vet att det har med vibrationerna att göra men är det någon som har något tips på hur man kan lindra det?!? vänjer man sig? :confused:
 

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
ja jag har tänkt på det men jag fick inte det på min förra hoj, bara om jag åkte jättelångt.. och jag har ju samma handskar :)

Det kan vara så att du drar åt handskarne för hårt över handleden. Det problemet upptäckte jag när jag bytte hoj. Jag fick betydligt mera aggressiv körställning, och fick stickningar i främst höger hand. Det blev mycket bättre när jag lossade på handledsjusteringen lite :tummenupp
 
Last edited:

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 748, hornet 600
Håll fast dig med benen i tanken istället för styret... om du redan gör de måste de väl vara handskarnas fel..
 

jossan1

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
stockholm
Hoj
Suzuki rf600r -93
Det kan vara så att du drar åt handskarne för hårt över handleden. Det problemet upptäckte jag när jag bytte hoj. Jag fick betydligt mera aggressiv körställning, och fick stickningar i främst höger hand. Det blev mycket bättre när jag lossade på handledsjusteringen lite :tummenupp

ja jag har ju gjrot det, sätter bara fast handledsgrejen, drar inte åt nånting men tycker inte det hjälper, men man knaske skulle skaffa andra handskar kanske då :p

Håll fast dig med benen i tanken istället för styret... om du redan gör de måste de väl vara handskarnas fel..

haha ja jag försöker! :) det det är inte alltid så lätt när musklerna sviker ;)
 
Last edited:

Neio

Waka Waka
Gick med
2 Feb 2008
Ort
Me Tilda
Hoj
Stunt
Tror kanske att du Håller i lite Hårt...
Å tänk lite på Hur du har HandLeden nästa gång du e ute å kör.
Försök å inte Spänna å Vika den (handleden alltså)...

Det e lite Teknik i det där:fyllisar
 

RRbjorn

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX6R-08 (race), Yamaha YZ450F-07 cross
Det påminner mig om en ordningsman inom kyrkan i Saltis (Boman) som berättade för oss grabbar under konfirmationslägret hur han brukade sitta på högerhanden tills den somnade, sedan kändes det som någon annan än Lena Handén gjorde jobbet... :backontop

Kanske obalans i hojen/sne ram, etc. Jag hade en KTM 660 vars vänstra fotpinne vibrerade något jävulskt. Lösningen blev att sälja skiten!

Värt att kolla upp/låt någon annan testa hojen. Då vet du vad det är. Inte kul att åka på "vita fingrar"-syndromet...

Kan ju försöka vara mjukare när du håller i handtaget.
 
Last edited:

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Slutför snabbare alt använd andra handen alt låt någon annan göra jobbet... dra på en bättre P-våffla.. några tips iaf..

eller skämt o sido, har du kollat vikterna i styrändarna, ibland kan man lösa sådana här problem med större/andra vikter i styrändarna.
 

combat girl

What u do in life echoes in eternithy
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Skåne
Hoj
letar....
Har samma problem!

för mig spelar det ingen roll om jag åker med eller utan handske eller utan skinnställ..har testat allt för att se om var felet låg. Vissa får fenomenet för att skinnstället sitter för tajt och drar över muskeln i axeln. vissa för att handskarna sitter fel.

Naprapat hjälper mig iallafall...kotlåsningar i nacken klämmer nerver som gör att det domnar på mig när jag sitter på hojen!
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Om det är din första sporthoj så skulle jag säga att det med ganska stor sannolikhet beror på att du lägger för mkt tryck på styret och håller för hårt.. (inte förankrar tillräckligt i tanken) jag har själv haft samma problem när jag bytte till sport. (och har fortf. under uppvärmningsvarv och fram tills jag kommer på mig själv med att "vad fan håller jag på med?"..).. det är ju undermedvetet att hålla i sig.

Och att det blir i just höger lär bero på att man har svårare att slappna av och byta grepp med den i om att gasen sitter där..

det KAN givetvis bero på annat,, men det är rätt vanligt iaf att man "tror" att man är förankrad, men sen när man kommer på att man egentligen inte behöver "hålla i" sig alls i styret så inser man att det var det som var felet.
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Hade det problemet när jag köpte min första hoj med sportig körställning ( en stånka dessutom, här snackar vi vibrationer)
Skitjobbigt i början men efter ett tag vande jag mej och därefter märktes det bara på årets första tur.
 

Marvor

Bender Bending Rodriguez
Gick med
11 Jun 2010
Ort
Göteborg
Hoj
-04, KTM 640
Jag hade något liknande problem...fast detta var när jag tränade kendo. Och handen blev helt fuckad. Jag tror jag höll för hårt (och detta var när jag hade kote på mig [handskarna]). Kunde gö cp ont...
 

boro-kawasaki

Driving black on black..
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Die eldblad maschine 1000RR
Kan bero på fel sittställning, eller om du håller i styret på ett annat sätt som gör att blodtillförseln stryps.
Jag hade samma problem och började tänka på dessa faktorer, och domningarna försvann.
Lycka till.
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Jag hade en KTM 660 vars vänstra fotpinne vibrerade något jävulskt. Lösningen blev att sälja skiten!

haha bästa sättet att lösa sina problem på :D


om man bara kunde lösa sina kvinnobekymmer på samma vis
 

Mäki1

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki SV1000S -04. Kawasaki ER6F -07
Eller så har du:

http://forum.soe.se/showthread.php?t=39577

Har samma problem sen jag började åka -99. Kan variera hur störande det är. Jag "sätter mig upp" och skakar loss ibland eller kniper som f-n med knäna så det inte blir ngt tryck alls på handen.
 
Last edited:

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Som någon annan nämde, sitter stryrändsvikterna på plats som dom ska? Är fögasarna synkade och rätt bestyckade?
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Jag tror mer på att det är nån eller några nerver som ligger i kläm bak mellan skulderbladen eller så. Har samma problem själv ibland. Ett besök hos en naprapat eller annan ryggklinik kan vara en bra lösning på ditt dilemma.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top